• 0

Hoe bod doen op failliete boedel i.v.m. concurrentiebeding?

Hallo lezers,

Meer dan tien jaar werkte ik bij een technische groothandel die door wanbeleid van de laatste ondernemer nu met vele tonnen schuld failliet is. Ik ken de omzet en marges en veel klanten en wil nu graag een deel van de activiteiten zelf gaan overnemen en doorstarten. Ik wil niet de naam (is nu sprake van slecht imago) of de inventaris of voorraad kopen. Liefst alleen het klantenbestand. Ik had een concurrentiebeding, waardoor ik niet zelf verder kan met mijn oude klantencontacten. Mijn vraag is ten eerste of ik alleen het (totale) klantenbestand kan aankopen zonder de bedrijfsnaam mee te nemen. De curator heeft geen vraagprijs en staat open voor alle biedingen, zegt ze. Mijn tweede vraag is hoe ik daarvoor nu een prijs kan bepalen? Er zijn geen winstcijfers alleen een omzetindicatie.

Voorbaat dank voor uw reactie!

Groet,

Mulder

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Normaal gesproken vervalt volgens mij het concurrentiebeding als je ontslagen wordt... Dus als je alle klantencontacten als hebt is het misschien niet eens nodig dat je dat bestand overneemt.

 

Van de andere kant kun je misschien best wat voorraad of inventaris overnemen. Als je de prijzen en marges kent moet je er toch een mooi bod op kunnen doen. Zo'n curator is vaak al lang blij dat er op geboden wordt, dat het bijna niets oplevert scheelt in elk geval in de afvoerkosten als afval...

Link naar reactie
  • 0

Wat zijn die klanten waard voor jou ? :) Hoeveel klanten zijn het en wat is hun gemiddelde omzet per jaar? Je kunt daar zelf vast een marge bij bepalen.

 

Een klantenbestand is overigens, logischerwijs, minder waard dan een klant. Vaak zie je bij faillissementen dat er een bod wordt gedaan op een klant mits er een overeenkomst tussen de nieuwe partijen gemaakt kan worden (in dit geval jij + bestaande klant failliet bedrijf x)

 

Als jij die klant kunt signen voor zeg 100k, dan betaal je een lead fee van x% aan de curator ? Is dat geen manier om het te doen? Dan kun je geen buil vallen en ik heb al meerdere malen meegemaakt dat hier akkoord mee wordt gegaan.

 

Over de juridische case moet je bij een ander zijn :)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties!

 

De curator wil het liefst een soort doorstart, dus alles in 1 keer verkopen. Hij houdt ons daarom aan het concurrentiebeding. Ik heb niet alle klanten in beeld, daarom zijn de namen/contactgegevens van belang. Het klantenbestand heeft meer voordelen (bestelhistorie/voorkeuren e.d.).

 

De klanten die ik op het oog heb voor mijn producten zijn denk ik 300.000 euro waard aan omzet. Het zijn er tientallen, dus afzonderlijk overeenkomsten met klanten maken wordt ingewikkeld. Dat was anders wel een goed idee geweest. De marge is grofweg 25%. Aan wat voor een percentage moet ik dan denken richting de curator, voor deze omzet met deze bruto winstmarge?

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Normaal gesproken vervalt volgens mij het concurrentiebeding als je ontslagen wordt.

Zeker niet: het is juist een beding dat naar zijn aard doorwerkt na het faillissement.

 

Verder: gewoon een bod doen, inclusief finale kwijting ten aanzien van het relatie- en concurrentiebeding.

Link naar reactie
  • 0

Er is me iets niet helemaal duidelijk, volgens mij heb je een relatiebeding, in plaats van een concurrentiebeding:

 

Relatiebeding

Bij een dergelijk beding wordt de werknemer verboden om na afloop van de arbeidsovereenkomst zakelijke contacten te blijven onderhouden met relaties van de oude werkgever. Net als het concurrentiebeding legt ook het relatiebeding aan de werknemer beperkingen op in de wijze waarop hij na beëindiging van het dienstverband werkzaam kan zijn. Dit brengt met zich mee dat ook voor een relatiebeding vereist is dat het schriftelijk moet worden overeengekomen met een meerderjarige werknemer.

 

Correct me if I'm wrong, maar dat ter zijde.

 

Daarnaast is er in 2007 door het hooggerechtshof in Den Bosch een uitspraak geweest, dat een concurrentiebeding niet meer geldt bij een failliete onderneming. de enige link die ik even zo snel kon vinden is: http://www.curatoren.nl/fo/nieuws.php?id=2252

 

[edit]

nog een linkje van jurofoon: http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=1222

[/edit]

Link naar reactie
  • 0

Volgens mijn contract mag ik geen concurrerende activiteiten ondernemen. Daar valt mijn bedrijfsidee van het verkopen van een groot deel van het huidige assortiment (in hetzelfde gebied aan dezelfde klanten) onder.

 

Ik kan niet goed inschatten wat een goed bod is voor de curator, zeker is dat er voor enkele tonnen schuld is bij meerdere schuldeisers. Er is wel concurrentie, ik heb gehoord dat er ook nog gegadigden zijn voor de inventaris/inboedel.

 

Gezien de te behalen omzet en winst met dit klantenbestand denk ik nu aan een aanbod van 5 % op de beoogde omzet van 300.000: 15.000 euro.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.