• 0

posten overboeken van werk bv naar holding BV

Hallo,

 

ivm het opheffen van de werk-bv per eind december 2009 dien ik een aantal posten over te boeken naar de Holding BV (was fiscale eenheid)

de holding BV heeft nog geen btw nummer. Nu is er nog was niet afgeschreven activa die ik als ik het goed begrijp overboek /verkoop aan de Holding, moet ik daar BTW over rekenen of mag het zonder? Bedrag is lager dan € 1.000 excl btw.

 

Iemand ervaring of evt tips bij een dergelijke exercitie ?

 

alvast mijn dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1

Als je praat over het opheffen van een werk bv, neem ik aan dat je het hebt over dat de werk bv geliquideerd is. Als de holding 100% eigenaar is van de werk bv, kun je in 1 journaalpost de slotbalans van de werk bv overnemen.

Er is (dan) gen sprake van BTW

 

Je kunt pas spreken van een geliquideerde BV als de BV in kwestie geen activa meer heeft.

Zolang dat nog niet gebeurd is, verkeert de BV in liquidatie en bestaat deze dus feitelijk nog...

 

Balansposten overhevelen naar de holding met een journaalpost brengt je een eind in de juiste richting maar vaak niet helemaal.Dit is afhankelijk van de soort balansposten in kwestie.

 

Als er banksaldo was in de werk-BV per jaareinde 2009, dan kan deze niet met terugwerkende kracht per 31 december weggeboekt worden. Ook een pand of auto kan niet zomaar overgeheveld worden naar de holding via de R/C. Hiervoor moet je eerst naar het kadaster/de notaris.resp. RDW.

Heeft de werk- BV nog BTW/LB/VPB te vorderen, dan moet deze eerst gevorderd worden op het eigen fiscale nummer.

 

Overige balansposten kunnen vaak wel via R/C geboekt worden maar de R/C zelf is dan ook vaak een vordering die vereffend moet worden.

Link naar reactie
  • 0

De BV bestaat nog en is enkel uitgeschreven per 28/12 bij de KVK, dus in liquidatie zoals u zegt.

ik ben nu bezig om alle abonnementen zoals telefoon, internet, software etc op te zeggen. De laatste rekeningen te betalen en dan is de bedoeling om met de holding bv verder te gaan want ondanks dat er geen omzet meer wordt gemaakt zit er in de holding nog een stamrecht en een pensioen E.B. er is geen vermogen om dit af te storten dus moet de holding nog even blijven bestaan.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.