• 0

Hoe slim zijn jonge ondernemingen

EIM heeft een onderzoek gedaan naar het gebruik van "hulpbronnen" door jonge ondernemingen (zeg ik het zo goed Joris?) Eén van de conclusies van het onderzoek is dat nieuwe ondernemers nauwelijks de moeite nemen om uit te zoeken wie hen behulpzaam kan zijn.

 

EZ constateert in haar onderzoek ten behoeve van het "zero-based incubator" project dat ondernemers klagen, dat zij niet weten waar zij moeten zijn om hulp te krijgen.

 

De staatsecretaris van EZ concludeerde (tijden de afgelopen prijsuitrijking van New Venture) dat "De markt vraagt om 1 loket" ;D

 

Ik kan nergens uit afleiden dat "De markt vraagt om één loket", maar klaarblijkelijk heeft dat idee in haar hoofd postgevat.

 

Daarom mijn vragen/ stellingen:

- vraagt de markt om 1 loket?

- wat zijn de argumenten voor en tegen?

- zo ja, welke vorm zou dat loket moeten hebben

- zo nee, hoe krijgen we de 1 loketgedachte UIT het hoofd van de Staatsecretaris ;D

 

Shoot,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er is al 1 loket; de Kamer van Koophandel. Als blijkt dat daar iets aan mankeert voor een specifieke doelgroep of dat de houding van de KvK niet overeenstemd met de verwachtingen, dan moet je daar wat aan doen. Is die doelgroep, bijvoorbeeld Innovatieve Starters, groot genoeg, dan kun je specifieke diensten ontwikkelen waar de KvK aan kan doorverwijzen. Een nieuw 1-loket leidt feitelijk tot nog 1 loket!

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
  • 0

Ik vrees inderdaad dat ons rapport niet al te veel direct te maken heeft met de één loketgedachte bij EZ. Strikt genomen betekent één loket gewoon één naam en één gedachte en niet iets om je al te veel zorgen te maken. KVK is inderdaad voorbeeld. Syntens ook.

 

De zorgen komen pas bij de invulling, bijvoorbeeld in het geval van de innovatieve starters. Als daar te veel het 'model' van het grootbedrijf wordt gevolgd, stappen 'we' in een val (die in de jaren 70 en 80 al eens is dichtgeklapt, innovativiteit van R&D labs). Als onderzoeker, vraag ik me af of schaalvergroting al zo'n goed idee is in de prille omgeving van incubatie. Ik snap wel waar het vandaan komt: de grote universiteiten in de VS (bv. MIT) hebben ook hele apparaten waarin de grote multinationals een zinvolle bijdrage leveren tot meer technostarters dan heel Nederland bijelkaar. Nederland is klein, dus er moeten niet te veel verschillende bloemen bloeien. Het Amerikaanse model wordt gezien als 'best practice'. Tja, wat is wijsheid? Zonder overheidsregie wilde 'de markt' zich vooralsnog niet zo goed organiseren. Eén loket is wel zo helder, maar één oplossing of één idee natuurlijk niet. Er moet wel variëteit blijven de gekozen oplossingen: ruimte zijn voor vernieuwing etc.etc.

 

:D

eimlogo.jpg Meer weten over MKB en ondernemerschap: http://www.ondernemerschap.nl
Link naar reactie
  • 0
Nederland is klein, dus er moeten niet te veel verschillende bloemen bloeien.

 

Ik zou willen zeggen: 'Nederland is klein, denk groot'

Als er een land is dat naar buiten kijkt en moet kijken dan zijn wij dat wel. Praktisch betekend dat dat we ook bij junior ondernemers al een internationale bewustwording moeten zien te bewerkstelligen. Op het internationale speelveld hebben we nog steeds een goede naam. We zijn slim, direct, niet-hierarchisch, gericht op wederzijdse voordelen, cultureel en humanitair ontwikkeld, etc. Dat kunnen we uitbuiten. Woensdag ston er in NRC een artikel van André Meiresonne en Theo Veltman, zij gingen daar ook op in. Met name onze kansen in de creatieve beroepen zijn groot. Denk maar aan onze positie in Architectuur, Design en de groeiende positie in Mode. Maar ook successen als Endemol mogen we niet vergeten. En niet omdat we een grote thuismarkt hebben. Juist omdat we één van de meest vrije plekken ter wereld zijn. Dat moeten we koesteren, daarnaast moeten we beter worden in het herkennen, waarderen en tot ontplooiing brengen van Talent.

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.