• 0

Hoe boek ik een betaling aan mezelf

Hallo,

 

Ik ben nieuw op dit forum. Ik heb al sinds 2007 mijn eigen eenmanszaak, maar deed de administratie altijd in Excel.

De laatste tijd wordt het echter te ingewikkeld met investeringen en verschillende soorten kosten etc dus ik ben overgestapt op het gratis Speedbalance.

Volgens mij een perfect pakket. Niet te ingewikkeld, maakt als je wilt wat standaard journaalposten aan en je kunt er gelijk mee aan de slag.

Met vallen en opstaan ben ik nu aan het leren wat de verschillende posten zijn en hoe je boel letterlijk 'in balans' houdt :)

 

Momenteel ben ik aan het proberen om 2009 alsnog over te zetten van Excel naar Speedbalance, zodat ik netjes een jaar kan afsluiten en een nieuwe kan beginnen (inclusief beginsaldi etc.)

 

Een van mijn eerste vragen gaat over geld dat ik mezelf (bij voorkeur eens in de maand) wil geven als 'salaris'. Waar boek ik dit tegen weg? Toen ik begon met mijn zaak heb ik er wat eigen geld ingestopt en in de loop van de tijd is dat nog wel vaker gebeurd. Mijn Excel sheet hield bij hoeveel dat was en als ik zelf geld nodig had ('salaris') boekte ik dat zodanig, dat dit bedrag in mindering werd gebracht op de lening die ik mijn bedrijf heb gegeven.

 

Inmiddels heb ik begrepen dat dit waarschijnlijk niet de meest slimme manier is om te doen (?) want wat ik zo lees op internet, zou door het onttrekken van geld aan je onderneming het Eigen Vermogen van de onderneming moeten afnemen.

Maar uiteraard was mijn Excel sheet hier niet op voorbereid (Eigen Vermogen bestaat daarin niet, alleen geld op de bank en in kas en de lening aan mezelf).

 

Voor 2009 probeer ik dat alsnog goed te doen. Ik weet het bedrag dat er op 1 jan 2009 van mezelf in heb zitten, dus dat heb ik bij de post Prive als beginsaldo ingevuld. Ik ga er even vanuit dat het Eigen Vermogen 0 was op die datum (al zal dit niet kloppen want ik heb natuurlijk winst gemaakt in de voorgaande jaren? andere vraag :) )

Nu wil ik 'salaris' opnemen. Als ik het goed heb, moet ik dat boeken met omschrijving 'Priveonttrekking'.

Ik zet bij Credit de bankrekening waar ik het van opneem, maar wat is de tegenpost bij Debet?

Boek ik dit tegen het Eigen Vermogen zodat dit afneemt (en de schuld aan mezelf gelijk blijft) of ga ik de schuld inlossen door het tegen Prive te boeken? Of moet het helemaal anders?

 

En als ik weer eens geld van mezelf erin stop, laat ik dan het Eigen Vermogen toenemen door het daartegen te boeken, of doe ik dat tegen Prive? Het eerste voelt voor mij als een donatie: ik geef geld aan de zaak en die hoeft het niet terug te betalen, maar is er in de praktijk verschil?

 

Wellicht hele basic vragen, maar ik hoop dat er hier veel knappe koppen zitten.

 

Bvd.

Franc.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo en dank.

 

Dus iedere geldstroom van mijn prive rekening naar zakelijke rekening of andersom (of in contanten via de kas) komt ten goede of laste van de rekening Eigen Vermogen (in Speedbalance is dat 060 - zijn daar afspraken over, over die nummers?)

 

Waarom heb ik dan onder deze rekening ook een rekening Prive (nr. 065)

Heb ik die feitelijk niet nodig voor een eenmanszaak? Hij is door Speedbalance zelf aangemaakt en de template is specifiek voor eenmanszaken....

Link naar reactie
  • 0

Grootboekrekeningen ben je gewoon vrij in te delen zoals jij ze gemakkelijk vind.

 

Zolang ze in de winstaangifte goed gerubriceerd worden.

 

Er staan overigens talloze rekeningschema's op internet.

 

Met de code eigen vermogen bedoelen ze kapitaal. Dit is over het algemeen enkel het beginsaldo van het eigen vermogen (zonder de reserves uiteraard).

 

De rekening privé gebruik je om stortingen opnames en diversen op te boeken. Overigens is het wel aan te raden om voor elke soort privé mutatie een aparte code aan te maken.

 

Bijvoorbeeld:

 

600 Kapitaal

610 Privé opnamen (debet rekening)

620 Privé stortingen

624 Privé gebruiken (debet rekening)

625 Privé diversen

630 Giften

635 Inkomstenbelasting

 

etc.

 

Zo kun je je eigen boekhouding gemakkelijk nalopen tijdens het opmaken van de jaarstukken.

 

Het totaalsaldo van de rekeningen is het eigen vermogen (ex reservers) aan het einde van het boekjaar. En boek je volgend jaar als beginbalans 600.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben voor duidelijkheid, maar wil het ook niet te ingewikkeld maken.

 

Ik heb onder Passiva 2 rekeningen, nl. Eigen Vermogen en Prive.

Gebruik ik Prive voor onttrekkingen en toevoegingen en Eigen Vermogen alleen als beginsaldo voor het Eigen Vermogen?

Ik moet nl. bij het afsluiten van een jaar de winst ergens naar overschrijven en dan lijkt Eigen Vermogen mij het meest logisch. En blijft Eigen Vermogen dus eigenlijk onveranderd gedurende het jaar?

Link naar reactie
  • 0

Ik gebruik higher level als volgt voor boekingen naar mezelf....

 

Ik gebruik het model dubbel boekhouden met BTW, als je ander model gebruik zal dit overigens niet wezenlijk anders eruit zien denk ik.

 

datum Document Beschrijving Debet Credit Bedrag

4-1-2010   Prive-#####   Prive - Opname van Bank    065   110   100,00

 

Rekening 065 is priveonttrekkingen onder Passiva

Rekening 110 is de bankrekening onder Activa

 

Alles wat ik in een jaar op rekening 065 boek boek ik op 31 December over naar rekening 060 - Eigen vermogen. Op die manier kan ik makkelijk ien wat ik in een jaar onttrokken heb. Voor volgend jaar begin je dan weer op 0.

 

Helpt dit je vraag beantwoorden?            

Link naar reactie
  • 0

Psies, je zou ook rechtstreeks tlv je eigen vermogen kunnen boeken alleen dan zie je niet meer in 1 oogopslag wat je in een bepaalde periode hebt opgenomen.... vind ik zelf wel makkelijk om te doen....

 

Als belangrijk is hoe groot je eigen vermogen is is er juist weer wat te zeggen om rechtstreeks tlv rekening 060 te boeken want anders moet je altijd eerst optellen en aftrekken voordat je dat weet... voor de meetse kleine zaken en starters lijkt me dat echter niet echt relevant. Minder relevant dan een duidelijk inzicht te hebben in je priveopnames...

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.