• 0

VOF of toch 2x eenmanszaak?

Hoi,

 

Ik ben op zoek naar wat informatie. Mijn zusje en ik willen dit jaar een bedrijf starten in nagelstyling. Een nagel/pedicuresalon met iets aparts waar ik nog niet teveel over uit wil wijden omdat het in onze omgeving nog helemaal niet is en ik ook niet wil dat iemand ons straks voor is.

 

Nu hadden we een constructie bedacht om allebei een eenmanszaak te starten. En 1 handelsnaam gebruiken voor marketig en dergelijke. Samen de inkoop/reklame etc doen en wat betreft de nagels, ieder zijn klanten voor haar eigen rekening nemen. Maar nu we een apart idee hebben komen er wat twijfels. We moeten gaan investeren, niet zo giga veel hoor maar toch een bedrag wat ik niet zo heb liggen. We denken dan aan een starters krediet. Is het voor ons een idee om misschien toch voor een VOF te gaan, is dit niet veel voordeliger. Want ik neem aan dat je dan alles uit 1 handelsnaam kan doen.

 

Maar...natuurlijk zijn er ook nadelen aan een VOF, begrijp me goed wij kunnen ontzettend goed samen maar wat als er toch om de een of andere manier heibel komt (waar ik niet van uit ga, maar dat gingen vele niet en toch gebeurt het wel).

 

Waar kan ik duidelijke info vinden (naast de KvK) over dit soort zaken.

 

 

Misschien dat er hier iemand is die wat informatie kan verschaffen.

 

Alvast bedankt!

 

M.V.G. Angela

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

...

Maar...natuurlijk zijn er ook nadelen aan een VOF, begrijp me goed wij kunnen ontzettend goed samen maar wat als er toch om de een of andere manier heibel komt (waar ik niet van uit ga, maar dat gingen vele niet en toch gebeurt het wel).

...

 

Je kunt ook heibel krijgen met 2 eenmanszaken.... Dat zou dus m.i. niet het argument moeten zijn tegen een VOF.

 

In mijn column (geef die ook aan je zus!) wat aandachtspunten over samenwerken. Als je daar uit bent voorkom je in ieder geval, los van de rechtsvorm, al aardig wat heibel.

 

Succes!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Nu hadden we een constructie bedacht om allebei een eenmanszaak te starten. En 1 handelsnaam gebruiken voor marketig en dergelijke. Samen de inkoop/reklame etc doen en wat betreft de nagels, ieder zijn klanten voor haar eigen rekening nemen. Maar nu we een apart idee hebben komen er wat twijfels. We moeten gaan investeren, niet zo giga veel hoor maar toch een bedrag wat ik niet zo heb liggen. We denken dan aan een starters krediet. Is het voor ons een idee om misschien toch voor een VOF te gaan, is dit niet veel voordeliger. Want ik neem aan dat je dan alles uit 1 handelsnaam kan doen.

 

Maar...natuurlijk zijn er ook nadelen aan een VOF, begrijp me goed wij kunnen ontzettend goed samen maar wat als er toch om de een of andere manier heibel komt (waar ik niet van uit ga, maar dat gingen vele niet en toch gebeurt het wel).

 

Dit is duidelijk een keuze waarbij je ook verder dan ''vandaag'' zult moeten kijken en dit is een keuze die andere niet voor je kunnen maken, ze hebben namelijk beiden zo hun voor- en nadelen. De aanloopkosten voor de VOF zullen in het eerste opzicht geringer zijn dan wanneer je beiden apart iets op gaat zetten. Gezien de manier waarop je wilt gaan werken in het geval je beide een eenmanszaak opzet zullen de kosten niet héél veel schelen tov de VOF omdat je toch het e.e.a. onder dezelfde naam wilt doen en wilt delen. Daarnaast haal ik uit je verhaal dat je vanuit een twijfel redeneert en de aanloopkosten neemt voor de beslissing van de VOF, in mijn optiek moet dat niet de keuze voor een VOF zijn (subjectief). Bij een VOF is er echt sprake van een samenwerkingsverband.

 

Het grote voordeel van het hebben van twee eenmanszaken is dat je ook de kosten kunt delen en hierover afspraken kunt maken en zodra de samenwerking niet verloopt zoals verwacht je beide een eigen kant op kunt gaan, na een juiste verdeling (zet alles dus op papier). Wanneer je een VOF begint ligt dit anders. Wanneer de samenwerking dan niet gaat zoals verwacht, hierbij kun je denken aan ruzies, meningsverschillen/conflicten waardoor je in het ergste geval uiteindelijk niet meer efficiënt kunt samenwerken. In dit geval zit er meer achter dan allebei je eigen weg opgaan omdat je een VOF heb opgezet.

 

Een scenario schets wanneer het misgaat wat er dan komt kijken:

 

Stel dat jullie er over eens zijn dat je niet samen wilt/kunt doorgaan. Je kunt dan je partner bijv. ''uitkopen''. Stel dat jullie het wel eens zijn over de voortzetting van de onderneming, dan moeten jullie samen naar de Kamer van Koophandel om de inschrijving aan te passen. Door het uitschrijven van je partner houdt de VOF automatisch op te bestaan, en wordt deze automatisch een eenmanszaak. Een VOF kan namelijk niet bestaan met maar 1 partner.

 

Er moet daarnaast een brief naar de belastingdienst worden verstuurd over de wijziging. Het gevolg zal zijn dat je partner na dit jaar niet meer een IB-aangiftebiljet voor ondernemers zal ontvangen. Ook zal je waarschijnlijk een nieuw BTW-nummer krijgen. Eenmanszaken hebben namelijk in de regel een BTW-nummer dat gebaseerd is op het BSN-nummer.

 

Daarnaast zul je je partner een bedrag voor goodwill moeten betalen, inzake opgebouwde winstpotentie ook niet altijd even leuk als je het niet eens met elkaar bent.

 

Een ander belangrijk aandachtspunt bij een VOF is dat iedere partner hoofdelijk aansprakelijk is voor schulden van de VOF. Ook al neem je de schulden over, je partner blijft aansprakelijk totdat deze schulden zijn afgelost. De bank is vaak een belangrijke schuldeiser.

 

De bank moet aan het einde van de VOF ook op de hoogte worden gesteld, omdat de VOF moet afrekenen met de bank. Je moet dan een nieuwe overeenkomst voor je eenmanszaak afsluiten. Eventueel kun je met een nieuw krediet de eventuele bankschuld van de VOF aflossen.

 

Waar je ook aan moet denken is dat als je andere belangrijke contracten heeft afgesloten, dat de tenaamstelling hiervan wordt aangepast. Een voorbeeld hiervan kan zijn een huurovereenkomst; zolang het contract niet is aangepast, blijft je partner mede-aansprakelijk voor betaling van de huurschuld van de onderneming, ook al werkt zij niet meer in de onderneming.

 

Kortom bij de keuze van de VOF of 2x eenmanszaak zul je goed moeten nadenken over het toekomstperspectief van jullie beiden en hoe de samenwerking gaat. Als je er nu voor kiest om voor de VOF te gaan door de lagere aanloopkosten kun je achteraf, als de samenwerking niet goed verloopt toch duurder uitkomen. Ik wil een VOF niet in het kwaad daglicht zetten maar veel mensen beseffen niet waar ze aan beginnen.

 

Ik hoop dat je nu een beter inzicht er in heb kunnen krijgen.

 

 

Succes in ieder geval met je bedrijf!

 

Groeten,

 

Rémon

 

REYA Consultancy, improve your business

REYA Design, imagination becomes reality

Follow me @ twitter, REYA_Consultant

 

http://nl.linkedin.com/in/remonvanommen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 272 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.