• 0

Eenmanszaak overzetten naar Holding BV en aandelen in BV als privé persoon

Hallo Forummers,

Even kort voorstellen, Rene is de naam en ben al wat jaren zelfstandig ondernemer. Via de zoekfunctie al het nodige gezocht, doch niet gevonden :?

Nu heb ik sinds 10 dec jl. een belang van 30% in een BV. Daarnaast heb ik (nog) een eenmanszaak die ik wil omzetten naar een BV Holding. Dit wil ik dit geruisloos doen in 2010. Hiervoor moet ik wel voldoen aan 12 eisen genoemd in het wetsvoorstel van 2004... cpp2004/664 m Taaie kost voor een non fiscalist.

Vraag 1 derhalve: kan iemand mij dit simpel uitleggen ?

Zodra de holding "staat" wil ik de aandelen die ik nu heb in privé, overzetten naar de holding.

Nu attendeerde mij iemand op het feit dat dat allemaal mogelijk is doch ik dan ook nog belasting over de waardevermeerdering mag gaan betalen, omdat ik de aandelen "verkoop" aan de holding en die dus per definitie meer waard zouden zijn.

Vraag 2: hoe is dit tot een minimum te beperken?

Dank voor jullie antwoorden.

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Dag René

In het kort wil de geruisloze inbreng in een bestaande BV zeggen dat de BV alle fiscale verplichtingen van de oude eenmanszaak overneemt en dat alle stille reserves (incl. fiscale claims daarop) ook overgaan op de BV. Enkel de FOR moet afgerekend worden. Voorwaarde is wel dat die BV al werkzaamheden verricht die gelijkend zijn of in het verlengde liggen van wat de eenmanszaak deed.

Dit is geen eenvoudige klus om zelf aan te pakken. De fiscale voorwaarden liegen er niet om en de gevolgen als het niet goed uitgevoerd wordt al helemaal niet.

Ik denk echter dat er wellicht andere mogelijkheden zijn. Zo kun je een eenmanszaak waar geen goodwill, stille of fiscale reserves inzit, gewoon staken en dan de activiteiten vanuit een BV gaan verrichten.

Laat je hierover gewoon goed voorlichten door een fiscalist of notaris!

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Dag René

In het kort wil de geruisloze inbreng in een bestaande BV zeggen dat de BV alle fiscale verplichtingen van de oude eenmanszaak overneemt en dat alle stille reserves (incl. fiscale claims daarop) ook overgaan op de BV. Enkel de FOR moet afgerekend worden. Voorwaarde is wel dat die BV al werkzaamheden verricht die gelijkend zijn of in het verlengde liggen van wat de eenmanszaak deed.

Dit is geen eenvoudige klus om zelf aan te pakken. De fiscale voorwaarden liegen er niet om en de gevolgen als het niet goed uitgevoerd wordt al helemaal niet.

Ik denk echter dat er wellicht andere mogelijkheden zijn. Zo kun je een eenmanszaak waar geen goodwill, stille of fiscale reserves inzit, gewoon staken en dan de activiteiten vanuit een BV gaan verrichten.

Laat je hierover gewoon goed voorlichten door een fiscalist of notaris!

Groet

Joost

Hoi Joost,

Als ik mijn EZ staak, dan moet ik afrekenen toch?

Maar inderdaad, maandag mijn fiscalist en notaris maar eens bellen.....

Dank voor je moeite!

• 0

hoi René

Dat is juist het voordeel van de geruisloze inbreng: geen afrekening op de FOR na. De FOR kan dan weer bij de BV als lijfrente bedongen worden, waardoor in het geheel geen afrekening plaatsvindt.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

hoi René

Dat is juist het voordeel van de geruisloze inbreng: geen afrekening op de FOR na. De FOR kan dan weer bij de BV als lijfrente bedongen worden, waardoor in het geheel geen afrekening plaatsvindt.

groet

Joost

Daarom wilde ik dat op die manier ook doen..... Geruisloos inbrengen en zo min mogelijk kosten maken. FOR is in mijn geval een papieren zaak. Mijn EZ bestaat nu 2,5 jaar, dus niet veel FOR kunnen realiseren lijkt me.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar