Ik heb een vraag, ik heb een wao uitkering, 80-100%.

Een vriend van mij heeft een (beginnend) eenmanszaak en heeft daarbij nog andere werkzaamheden, dus ik spring waar nodig voor hem bij.

Nu willen wij eigenlijk dat het bedrijf op beider naam gaat komen, ook omdat ik inmiddels veel ins en outs weet, en het voor de klanten duidelijker is, ik bel regelmatig klanten voor hem op, of ga op bezoek.

Ik ontvang hiervoor geen vergoeding, en de komende jaren zal het er ook niet in gaan zitten dat ik hiervoor een salaris zal kunnen ontvangen.

Wel vind ik het hele gebeuren leuk, en wij hopen dat binnen een paar jaar er zoveel inkomsten gegenereerd kan gaan worden, dat ik mijn inkomsten uit het bedrijf kan gaan krijgen.

Een onderneming starten vanuit een uitkering is in mijn geval geen optie, omdat ik door omstandigheden nooit volledig zal kunnen werken, en ik mogelijk in de toekomst steeds minder zal kunnen.

Nu is mijn vraag, welke vorm is hiervoor het handigst? De bedoeling is dat de omzetbelasting volledig op zijn naam gaat komen.

Ik hoop dat iemand hier een antwoord op weet, het is zeker met een uitkering erg onduidelijk waar de grenzen liggen, en ik heb geen zin om over 3 jaar als uitkeringsfraudeur te boek te staan :)

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/24573-onderneming-op-beider-naam/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

...

Een onderneming starten vanuit een uitkering is in mijn geval geen optie, omdat ik door omstandigheden nooit volledig zal kunnen werken, en ik mogelijk in de toekomst steeds minder zal kunnen.

...

Als dit tamelijk zeker is, lijkt me dat je het beste in dienst bij hem zou kunnen gaan. Al dan niet op tijdelijke basis. Let wel op je uitkeringsrechten. Spreek je situatie ook goed door met je uitkeringsorganisatie. Wie weet zijn er subsidiemogelijkheden voor je vriend om jou in dienst te kunnen nemen?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

• 0

Er zijn inderdaad subsidies voor (oudere) arbeidsongeschikte werknemers.

Doorgaan zoals je nu doet, is in wezen al uitkeringsfraude. Je neemt deel aan het arbeidsproces, betaald of niet doet niet ter zake!

Wil je niet te boek komen staan als fraudeur, neem dan gewoon contact op met het UWV en bespreek de situatie.

groet en succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Bedankt voor de snelle antwoorden

Het lastige is dat ik vanuit het uwv ook verschillende berichten krijg, de een zegt dat het in feite niets uit maakt wat ik doe in mijn situatie (mits ik natuurlijk geen fysiek zwaar werk op me neem), maar dan nog is het "mijn eigen verantwoording, Een ander wist mij te vertellen dat zodra ik deelneem aan het arbeidsproces, ik gekort ga worden op mijn uitkering na een aantal maanden.Ook al is bekend dat ik in de toekomst mogelijk een verergering krijg van de klachten.

Heb af en toe het idee dat de uwv zelf het ook niet helemaal precies weten.

Het idee om voor hem te gaan werken, hebben wij ook overwogen, maar momenteel zijn de inkomsten zodanig dat dat eigenlijk geen optie zal kunnen zijn.

Hij hoeft zijn hoofdinkomen niet uit de onderneming te halen, en eea is net opgezet.

Al teruglezende een redelijk vaag verhaal zo he.

Maar ik ga nogmaals contact opnemen met het uwv, mogelijk kan ik eea op papier krijgen zodat ik niet over een x aantal tijd als er een ander zit niet alsnog een rekening gepresenteerd ga krijgen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar