• 0

Met een missie meer omzet: 5 tips

Gast Columnbot

Missie en visie zijn must haves in het ondernemingsplan. Dit artikel gaat over de missie, ook wel mission statement genoemd.

 

Het formuleren van een missie draagt bij aan focus. Focus is een van de belangrijkste doelstellingen van het ondernemingsplan, want hierdoor kom je te weten welke activiteiten omzet genereren. Een missie schud je vaak niet even uit de mouw. Het is de kunst je bedrijf dusdanig te analyseren dat je weet wat je kernactiviteit is, om het vervolgens ook aansprekend te verwoorden.

 

Er zijn verschillende opvattingen over wat een missie nu precies is, en er bestaan evenveel manieren om tot een missie te komen. Allereerst mijn beeld over de missie.

 

De missie geeft de bestaansreden van je bedrijf weer. Welke primaire functie heeft je bedrijf. Het heeft te maken met waarden, je identiteit als onderneming en ondernemer, je ideeën over hoe je met medewerkers wilt omgaan. Het formuleren van de missie vraagt zelfkennis en het zet je aan het denken over wat je écht belangrijk vindt, wat je wilt doen voor klanten, op welke manier jouw bedrijf onderscheidend is.

 

Zorg ervoor dat de missie kort en krachtig is. Vaak wordt een missie in twee tot vier zinnen omschreven, maar ik vraag me af wie die zinnen gaat onthouden. Ik ben voorstander van een praktische aanpak en ik hou het graag simpel. Geen ingewikkelde taal, geen lange zinnen.

 

5 tips voor een korte en krachtige missie

 

1. Creëer een vrij denkproces.

Het is niet de bedoeling om de missie aan te passen zodra er iets wijzigt in je dienstenpakket of product. Zie het grote geheel in plaats van alleen je dienst. Bijvoorbeeld hondenuitlaatbureaus laten niet alleen honden uit. Zij zorgen ervoor dat de hond lekker kan spelen met soortgenootjes, niet de hele dag binnen zit etc. Zij richten zich op het welzijn van de hond.

 

2. Probeer niet alle onderliggende gedachten in je missie te zetten.

Je bent al snel geneigd om alle unieke eigenschappen op te willen sommen en aan de wereld kenbaar te maken. Hierdoor ontstaan de lange zinnen die de missie in veel gevallen bevat. De onderliggende gedachten bij de missie kun je verwoorden in het ondernemingsplan. Je zorgt dat deze gedachten leven bij je medewerkers. En je laat ze terugkomen in uitingen richting klanten en belanghebbenden, bijvoorbeeld in webteksten of in offertes, waardoor anderen die onderliggende waarden leren kennen.

 

3.

Krijg helder waar je onderscheidend vermogen ligt. Klanten moeten je kunnen herkennen aan jouw specifieke dienst of product. Wat maakt jou anders dan aanbieders van een soortgelijk product of dienst? Laat dit terugkomen in de missie. Vraag je bijvoorbeeld af of jouw missie ook voor andere bedrijven kan gelden.

 

4. Ga voor inhoud.

Gebruik geen algemeenheden als 'ik verleen goede service', 'uitstekende kwaliteit'. Als het goed is, doet elke ondernemer dat!

 

5. Vraag om input. Leg je concept missie voor aan medewerkers, collega ondernemers of aan familie. Is het duidelijk en makkelijk te begrijpen? Herkennen ze jouw bedrijf erin? Of is het een boel warrige taal bij elkaar?

 

Het beschrijven van de missie is niet eenvoudig, maar brengt je wel een stap verder in de richting die je wilt inslaan: focus en meer omzet!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dag Elsbeth

 

De kritische reacties op jouw vorige column zullen ook nu weer volgen. Het is niet persoonlijk, maar de manier waarop je jouw column schrijft, roept wel vragen op.

 

Heb je zelf gedacht aan jouw missie voor deze column?

 

Het klinkt bot, maar je geeft aan dat een goede missie zorgt voor meer omzet. Ik mis in jouw column alleen het verband tussen beiden (je neemt voor waarheid aan dat een goede missie meer omzet genereert) en je spreekt jezelf tegen.

 

Je stelt dat een missie kort moet zijn en tegelijk geef je aan dat de missie bijdraagt om te herkennen welke activiteiten omzet genereren. Dat impliceert dat de missie meer moet omvatten dan een korte omschrijving. Hoe kom ik anders te weten waar mijn omzet ligt, als ik mijn missie te nauw opstel?

 

In jouw punt 1 wijk je al af van een bondige missie doordat je stelt dat breed nadenken helpt. Maar in punt 2 benadruk je weer dat je niet te breed moet denken. Dit werpt een moeilijkheid op die je in jouw column niet behandelt: breed denken en smal verwoorden. Hoe doe je dat dan?

 

Shell had heel lang (en wellicht nog steeds) een fantastische missie: "bron van vooruitgang". Ik zou zelfs hun oude slogan "waar u stopt gaan wij verder" een missie durven noemen.

 

Beiden beantwoorden in het geheel niet aan jouw punt 3. Er wordt geen enkel onderscheidend vermogen aangegeven in die missies, enkel een briljant vervatte abstractie van wat Shell doet.

 

Maar goed, dat is semantiek.

 

Kun je uitleggen hoe een goede missie bijdraagt aan meer omzet (en zo dus deze column bijdraagt aan de titel die je eraan gegeven hebt)?

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Elsbeth,

 

Op een collegiaal-kritische manier vraag ik mij af of dit wel 'column-materiaal' is. Aangezien het erop lijkt dat dit een 'uitgesmeerd' en zeer basaal epistel (komt op mij over als een paragraafje uit een lesboekje) is over de missie, wat mij ook doet vrezen dat je ook nog eens terug gaat komen met columns vol 'inkoppertjes' (excusez le mot), paragraafjes over visie en strategie.

 

Ik heb – o.a. via HL – wel eens mensen een dagdeel bij mij op bezoek voor een workshop- c.q. trainingssessie, waarin ik vanzelfsprekend de betekenis van dit soort begrippen behandel.

 

Maar - mijns inziens nog veel belangrijker (misschien ook de laatste vraag van Joost?) – ik tracht tijdens zo’n sessie het belang over te brengen van de samenhang tussen die begrippen en waarom het juist die samenhang is tussen de missie (waaraan ontleent mijn onderneming bestaansrecht?), de visie (hoe ziet dat er - nu en in de toekomst - uit?) en de strategie (hoe wordt dat gerealiseerd en wat heb ik daar dan voor nodig?) dat dient als fundament voor het – denkproces dat ten grondslag ligt aan het – opstellen van het onderneming- c.q. marketingplan en zo de aftrap daartoe te kunnen geven.

 

Mijn mening / tip is dus dat je completer in één column kunt zijn in plaats van (te?) veel columns (lesjes) op detailniveau te produceren. Eerlijk gezegd, ik word bij het lezen ervan erg ongeduldig (het voelt onvolledig aan) en dat terwijl ik het inhoudelijk - op punten - met je eens ben.

 

Ik hoop dat je er wat mee kunt…

 

Succès en groet,

 

Hans

 

 

 

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ik raak ook steeds in de war als ik de draad van dit verhaal probeer te vatten. Ik denk dat de CS bedoelt dat een missie een plan van aanpak is en dat de CS probeert te beschrijven hoe belangrijk dat plan is voor een ondernemer is. En daarmee poneert de CS de stelling in de titel, dat een goed plan van aanpak leidt tot meer omzet.

Ik persoonlijk vind dus deze column een lang warrig verhaal, over een open deur. De ondernemer die al zover is gekomen, dat hij de mogelijkheden van zijn product, op de markt heeft verkend, heeft al lang vastgesteld hoe en aan wie hij zijn product gaat aanbieden. Indien dit niet het geval is, is er geen sprake van een ondernemer.

 

In de column wordt onder Tip 1 geschreven:

"Het is niet de bedoeling om de missie aan te passen zodra er iets wijzigt in je dienstenpakket of product. Zie het grote geheel in plaats van alleen je dienst."

 

Van deze zin snap ik helemaal niks. In mijn optiek, zal ik mijn "plan van aanpak" moeten/kunnen aanpassen, als ik mijn "product" zodanig heb gewijzigd, dat ik een ander of groter marktdeel kan bestrijken.

 

Het ondernemersproces vat ik als volgt samen;

- Het "zien" van een marktbehoefte.

- Het "vinden" van een praktische oplossing voor die behoefte.

- Het vaststellen van de financiële voordelen van de oplossing.

- De daadwerkelijke uitvoering, om aan de behoefte te voldoen.

 

Als je aan deze vier stappen voldoet ben je ondernemer.

 

De uitwerking van die stappen is eigenlijk ook altijd op dezelfde manier samen te vatten en hangt niet af van het "product". Er kunnen verschillen zijn in marktsegmenten. of er moeten investeringen worden gedaan om het te verwezenlijken. Maar de kern blijft gelijk.

Link naar reactie
  • 0
Een missie schud je vaak niet even uit de mouw. Het is de kunst je bedrijf dusdanig te analyseren dat je weet wat je kernactiviteit is, om het vervolgens ook aansprekend te verwoorden.

 

Is dat zo? Iemand die wat voor onderneming ook start heeft toch wel voor ogen wat hij daarmee wil? Dus ik zie eigenlijk niet zo goed dat iemand dat niet zomaar ophoest. Het hoeft echt niet zo ingewikkeld te zijn.

 

Verder ben ik als cijfers en feiten man nogal sceptisch over dit soort voor mij vage processen. Wat is de ROI als je een prachtig mission statement hebt? Verkoop je dan meer? Hoe meet je dat? Had je de tijd die je er in steekt, niet beter kunnen besteden aan productontwikkeling, marketing of verkoop?

 

Hoe doen bedrijven met een mission statement het tov bedrijven die het zonder doen?

 

Ik heb in verschillende bedrijven mee mogen doen aan missie statement sessies. Zonder uitzondering waren die saai, niet-productief, geestdodend en het ging daarna ook al niet beter met het bedrijf. Ik ben dus niet overtuigd. Wat ik er van zie is dat het papieren tijgers worden. Ik vermoed dat dit een inherent probleem is, en niet zozeer te maken heeft met hoe je zo'n proces uitvoert.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

De input van P.J. en Fred prikkelde mij om nog eens de 'column'door te lezen. En daardoor voel ik mij geroepen er nog wat meer over op te merken:

 

- Het gaat bij visie, missie en strategie of een heel ondernemingsplan niet zozeer om het produceren van een stuk tekst (dat is meer een middel dan een doel), maar meer om het (denk- en redeneer) proces wat eraan ten grondslag ligt. Wat betreft de missie moet je de kern van je bestaansrecht kunnen benoemen, voor jezelf, maar ook moet iemand je er 's nacht om vier uur voor wakker kunnen maken.

- Of je marketingplan nu op de achterkant van een bierviltje, in een duimendik boek of in een mindmap staat, doet ook niet zo ter zake, nogmaals; je moet door het proces heen!

- Of je missie altijd dezelfde moet blijven, waag ik te betwijfelen, wel zou mijns inziens de visie lang houdbaar moeten zijn, een voorbeeld wat ik hierover vaak gebruik:

 

één hoefsmid legde zich een eeuw geleden toe op het verdienen van zijn bestaan door paarden - toen het belangrijkste vervoermiddel over de weg - van hoefijzers te voorzien, hij vond ook dat hij dat altijd moest blijven doen. Een andere hoefsmid vond dat hij vervoermiddelen altijd mobiel moest houden voor zijn klanten. De eerste hoefsmid ging bij de opkomst van de auto al snel minder verdienen. De tweede hoefsmid ging stapsgewijs over op het monteren van autobanden, zijn visie (kerncompetentie) is veel langer houdbaar gebleken, maar de bron van zijn bestaansrecht (missie) veranderde wel op diverse punten en dan heb ik het nog niet eens over strategie, of over de samenhang ertussen.

 

Door de titel van deze column en het daarin uitlichten van één term (nl. missie), krijg ik de indruk dat het tekstueel formuleren van de missie een doel op zich moet zijn. Niets is minder waar, je moet gewoon snappen en uit kunnen leggen (aan jezelf en aan anderen) waar je mee bezig bent en waardoor je daarmee je brood kunt verdienen, nu en in de toekomst.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Mogelijk erg kort door de bocht, compleet met hoenderhokken en knuppels, olifanten en porseleinkasten, maar ik poneer de stelling toch:

 

De missie van elk bedrijf is omzet generen, winst maken en continuïteit waarborgen.

Alle andere zaken die daar niet direct toe bijdragen maken geen deel uit van je missie, maar zijn bijzaken en behoren ondergeschikt te zijn aan je missie.

 

En voor degenen die dit herkennen: Ja, ik ben een fervent lezer van Eli Goldratt ;)

Link naar reactie
  • 0
De missie van elk bedrijf is omzet generen, winst maken en continuïteit waarborgen.

 

Leuke stelling, ik zou dan toch zeggen: 'Ondernemen is omzet generen, winst maken en continuïteit waarborgen...' Het proces van Visie, Missie en Strategie ontwikkelen draagt eraan bij waarmee (vaardigheden, producten, diensten, prestaties) je dat doet, hoe je dat dan doet (tactiek) en hoe je het vertaalt naar daadwerkelijke uitvoering (operatie).

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Hallo Elsbeth,

 

Ik heb het gevoel dat deze column deels over "missie" gaat en deels over "mission statement" en dat maakt het voor mij verwarrend. De exercitie om tot een missie en visie te komen is in mijn optiek een heel andere dan die om tot een helder en begrijpelijk mission statement te komen. Een missie is zo lang (of zo kort) als nodig is om je als (startende) ondernemer op weg te helpen in je zoektocht naar je ondernemerschap. Een mission statement is - als het goed is - afgeleid van de missie en heeft voornamelijk een marketing functie, net als je logo en je elevator pitch. Handig wellicht, maar geen noodzaak.

 

Door die marketing functie laat menig ondernemer zich verleiden - al dan niet geholpen een adviseur - om een mission statement op te stellen en dan liefst een die mooier is dan zijn missie. Dan staat er inderdaad dat de hondenuitlaatservice zich "met echte hondenliefhebbers in dienst stelt van het welzijn van de hond". En niemand vraagt zich vervolgens af of dat geborgd is in het aannamebeleid. En er wordt ook niet gecontroleerd of die scholier die graag wat wil bijverdienen inderdaad de hond de gelegenheid geeft om te spelen met soortgenootjes, of uit gemakzucht de riem vastmaakt aan een bankje in het park en dan gaat zitten roken. Missie versus mission statement.

 

Dan nog twee detail-opmerkingen. Onder 3. staat dat klanten je moeten kunnen herkennen in je missie. Dan zou het voor mij logisch zijn om onder 5. met name de klant om input te vragen en niet alleen medewerkers, collega-ondernemers en familieleden. En waar je onder 4. ageert tegen algemeenheden als "goede service" en "uitstekende kwaliteit", lees ik in je mission statement onder de column (ik neem tenminste aan dat dat je mission statement is) over het opstellen van "een goed ondernemingsplan" dat wordt ingebed voor "optimale omzetresultaten". Blijft lastig ...

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Grappig dat er nu in verschillende posten ineens "organisaties" bij worden gehaald, terwijl HL toch in eerste instantie het medium is om de starter aan te spreken c.q. te adviseren. Ik heb het verhaal van de CS ook niet gelezen in het kader van grotere organisaties, maar juist in dat van de starter.

Link naar reactie
  • 1

Don't write a mission statement, write a mantra. Dit wordt onderbouwd in onderstaand fragment door Guy Kawasaki. Gezien de discussie hier maakt het fragment wel heel duidelijk wat wel belangrijk is en wat niet. De mission statments zijn steeds meer een kudde gedrag aan het vormen waarbij de gehele essentie ervan wordt vergeten, zoals Kawasaki al aangeeft in het fragment en zijn zelfs tools om een hele mooie mission statement te maken. Maar uiteindelijk rest dan de vraag, wat heb je eraan?

 

The Art of The Start

 

 

REYA Consultancy, improve your business

REYA Design, imagination becomes reality

Follow me @ twitter, REYA_Consultant

 

http://nl.linkedin.com/in/remonvanommen

Link naar reactie
  • 0

Buiten de open deuren en tegeltjes om, is het maar de vraag of een missie tot meer omzet lijkt.

 

In de jaren 70 heeft McKinsey onderzoek naar succesvolle bedrijven gedaan. Heeft tot het bekende 7-S model geleid. Één van de resultaten was dat de succesvolle bedrijven een missie hadden gedefinieerd. En dus moest iedereen ineens ook een missie hebben. Niet dat de omzet meteen omhoog schoot...

 

Oorzaak en gevolg worden hier omgedraaid. Je wordt niet succesvol door een missie op te stellen. Zeker niet wanneer iedereen dat doet. Bovendien zijn de meeste missies nietszeggend, 13 in een dozijn en universeel toepasbaar. Of gewoon onzinnig. Besteed de tijd daarom liever aan een goede elevator pitch. Een missie is vooral intern gericht. Een EP heeft een extern doel.

Link naar reactie
  • 0

Studio immo communiceer ik als identiteit, marketing en media ontwerp. Maar voor mij staat het voor " ik maak mooie ontwerpen". Toen ik begon wilde ik maar een ding. Zelfstandig mooie dingen maken waar mensen wat aan hebben. En daar is deze kreet, mantra, payoff etc uit gekomen. Welke ook nog eens mijn bedrijfsnaam vormt. Ik heb nog geen ambitie tot personeel of extreme groei. Maar de basis zal voor mij het zelfde blijven.

 

En dit is een beetje zoals ik alles zie. Hou het lekker simpel en niet moeilijker dan nodig. Moeilijke wooren gebruiken is gemakkelijk. Begrijpelijk zijn kost meer moeite. En bijkomstig kan ik per klant bekijken welke uitleg ik gebruik. Soms de dure versie en soms de simpele versie van mijn bedrijfsnaam. En soms bij voor een ijsbreker beide.

 

Micha

 

ps eerste keer een reactie mobiel getikt. Dus ik hoop dat het leesbaar is.

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Hallo allemaal!

 

Helaas ben ik al een aantal dagen geveld door de griep en zie nu net pas dat dit artikel is geplaatst, en dus ook de reacties.

 

Ik was nogal verrast door de plaatsing, na de vorige x leek het me handiger een andersoortig artikel te schrijven voor higherlevel, maar blijkbaar lag deze nog op de plank bij higherlevel (er zit een tijdje vertraging tussen inzenden en plaatsing en dat is mij blijkbaar ontschoten). Dit artikel heeft nl. een x in een uitgave van mijn eZine gestaan, en vandaar dus kort en krachtig.

 

Maar nu ie er toch staat! Als ik weer ben opgeknapt lees ik jullie opmerkingen door en kunnen jullie een reactie van mij verwachten oke. Eerste snelle reactie was dat het filmpje van 'write a mantra' ook als afsluiter van het betreffende eZine is gebruikt.

 

Zijn er trouwens ook nog vrouwen op dit forum????? Reageren niet zo veelvuldig heb ik het idee...

 

Hopelijk tot gauw.

Groeten, Elsbeth

Link naar reactie
  • 0

Hoi Elsbeth,

 

Het klopt dat er enige vertraging kan zitten in plaatsing. De meeste columns blijven zo'n 3-4 dagen staan afhankelijk van de wachtrij. Als de wachtrij zoals de afgelopen tijd wat langer is kan het dus langer duren. Daarnaast proberen we de onderwerpen en auteurs indien mogelijk een beetje te spreiden.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Waar zijn nu al die startende ondernemers, die ik hier graag had zien reageren? Hun mening is leidraad en niet de mening van de restvan de dienstverlening en ook niet van deze ouwe rot trouwens.... ;)

tsja P.J. ik voel me eerlijk gezegd niet zo geroepen om hierop te reageren, maar nu je erom vraagt... ;)

bovendien ben ik niet echt thuis in termen als 'pay-off' of 'tagline' etc. Ik kan natuurlijk wel gokken wat het betekent.

 

Ik ben zelf franchisenemer, dus de 'statement' en andere poespas is al voor mij verzonnen,

ik kan me er wel in vinden, ik voel me echt thuis bij dit concept.

 

Ik heb bij het opstarten van mijn bedrijf uiteraard ook wel een denkproces doorlopen, maar ik voel me genzsins geroepen om een fabeltastisch stuk te schrijven over het hoe en waarom; ik doe dit werk omdat ik het leuk vind en ik graag anderen wil helpen om gezond te blijven/weer te worden, that's it!

 

'keep it simple', dan heb ik geen 'mission statement' nodig. ;D

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

volgens mij gaat het niet om het juist omschrijven van je missie. Maar er consequent naar handelen wat uiteindelijk bijdraagt aan het succes van je bedrijf en dus omzet en winst. We kunnen er hele epistels over schrijven maar met het schrijven alleen kom je er niet, je moet het waarmaken in de praktijk. En niet vergeten met enige regelmaat (jaarlijks) kritisch durven kijken naar je missie en wat je waarmaakt, Sluit het nog aan of moet je werkzaamheden/ diensten aanpassen om je doel / missie te realiseren, of wellicht is je missie wel niet meer actueel!!

Link naar reactie
  • 0

Dat is meer "procesbewaking" en "bijsturing". Natuurlijk kan ondernemen de uitvoering van processen inhouden. Maar ik denk dat succes meer afhankelijk is va de kwaliteit van je product, dan van de kwaliteit van een proces, ook al speelt dat laatste wel mee. Ik denk dat onderscheiding d.m.v. een product dus ook belangrijker is dan onderscheiding met een proces. Hiermee wordt ook keurig blootgelegd hoeveel, of hoe weinig, de proces-dienstverlening voor je betekent. Je kunt er een gouden plaatje van maken, maar als je product zich niet onderscheidt/bewijst, heb je er niks aan.

Link naar reactie
  • 0

Hierbij een reactie van iemand die net begint, weinig praktijkervaring, veel theorie...

 

In de column heb ik zowel goede elementen gezien als elementen waar ik grote vraagtekens bij zet.

 

Tussen een goede missie en meer omzet zal onmogelijk een causaal verband zitten maar een goede missie draagt wel degelijk bij aan een goede focus. Echter denk ik wel dat een missie niet op zichzelf gezien kan worden maar samen genomen moet worden met de visie en strategie. Vervolgens zal de vertaling plaatsvinden naar uiteindelijk operationeel niveau (zie Balanced Scorecard, Kaplan en Norton, zeer interessant). Ofwel de elementen uitgewerkt op het hoogste niveau die doorwerken naar beneden bevat ook de missie die daar een onmisbaar onderdeel van is.

 

De 5 punten vind ik heel goed, als iedereen zich daar aan houdt resulteert dat zeker in een goede missie. Een mooi voorbeeld vind ik een fabrikant van trappen die zich ook wilde toeleggen op de productie van liften. Zij hadden op een gegeven moment de missie: 'Verleng de mens'. Zeer kort en krachtig maar vooral tijdloos.

 

Conluderend: ik vind een column over puur missie zonder iets te vermelden over de overige strategische aspecten te kort door bocht, er speelt naar mijn mening meer mee dan dat.

 

 

 

P.S. Ik zou een andere vraag willen aankaarten namelijk het verband tussen de grootte van een onderneming en de relevantie van een goede missie en de gevolgen voor de uitvoering daarvan, bijvoorbeeld door de aanwezigheid van (veel) personeel. Persoonlijk denk ik dat een missie ook voor een eenmanszaak relevant kan zijn.

Link naar reactie
  • 1
P.S. Ik zou een andere vraag willen aankaarten namelijk het verband tussen de grootte van een onderneming en de relevantie van een goede missie en de gevolgen voor de uitvoering daarvan, bijvoorbeeld door de aanwezigheid van (veel) personeel. Persoonlijk denk ik dat een missie ook voor een eenmanszaak relevant kan zijn.

 

Niet noodzakelijk op een individuele bijdrage aan dit topic gericht, maar Pfff.... wat draait dit topic uit op een hoop gezever over details. Een missie is een verwoording voor jezelf - zonder onderscheid tussen EMZ, MKB-er, multinational etc... - waarin je je bestaansrecht verwoordt, punt!

 

Ik probeer nog maar een voorbeeld:

 

Als iemand mij vraagt hoe mijn ideale vakantie eruitziet, dan zeg ik bijvoorbeeld, dat dit moet bestaan uit een strand, kabbelende, ruisende zee, lekker zonnetje, lekker eten en drinken en veel rust. Dat is mijn visie op mijn vakantie.

 

Als ik dan erover na ga denken waar zo'n vakantie mogelijk is, waar dit dan in werkelijkheid uit moet bestaan, dan ben ik bezig met een missie

 

Als ik ga invullen hoe je deze vakantie wilt waarmaken en wat ik ervoor nodig heb om het te realiseren, dan ben ik bezig met strategie.

 

Dat er voor al die stappen diverse, theoretische modellen bestaan, is helder en zeker nuttig om de strategie te helpen invullen, maar het belangrijkste is dat er samenhang tussen visie, missie en strategie is, dan kun je ervan uitgaan dat je je plannen goed kunt uitvoeren.

 

Succès en groet,

 

Hans

 

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
En waar is dan die garantie voor meer omzet?

 

Ik zal - in tegenstelling tot Columniste - nooit een garantie afgeven voor méér omzet, maar als 'missie' haast een synoniem is voor 'een beschrijving hoe je je bestaansrecht denkt te verwezenljiken' dan kun je zelf wel nagaan waar je dat dan mee moet verwezenlijken, dunkt me...

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Als een ondernemer het vakantie voorbeeld van Hans naar zijn onderneming en activiteiten probeert te vertalen, dan komt hij een heel eind. Uiteraard zal er ook sprake zijn van een omzet/winstdoelstelling, maar belangrijker is om inderdaad je visie, missie en strategie te kennen. Want die strategie kan jou (en je medewerkers) precies vertellen wat je elke dag moet doen om je visie te verwezenlijken...

Link naar reactie
  • 0

@hans

 

Als ik jouw vakantie praktijk voorbeeld compacter maak, dan zou ik uitkomen op het volgende:

 

A: visie:

Waar sta / ga je voor?

Het huidige

 

B: Missie:

Wat wil je bereiken?

De toekomst

 

C: Strategie:

Hoe ga je dat doen?

De keuzes van het huidige naar de toekomst

 

Hoe je alles ook invult, het heeft het een garantie tot aan de voordeur. Om maar niet te spreken over garantie op geld, succes e.d. Het enigste wat dit biedt is inzicht in keuzes en analyse van de uitkomst.

 

A: ik sta prettig naast een stoel

B: ik wil hogerop

C: ik spring op de stoel

 

C is nu duidelijk en klinkt haalbaar. Alleen ik neem niet mee dat de stoel gladde poten heeft, op een laminaatvloer staat. Ik een gebroken been in het gips heb. En mijn hond van 55 kilo tussen mij en de stoel lekker loopt te snurken.

 

Zonder deze extra informatie kan ik pas achteraf concluderen waarom ik in de toekomst plat op de grond lig. Vooraf kan ik besluiten dat "B" en "C" misschien herzien moeten worden.

 

 

Micha

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.