• 0

Met een missie meer omzet: 5 tips

Gast Columnbot

Missie en visie zijn must haves in het ondernemingsplan. Dit artikel gaat over de missie, ook wel mission statement genoemd.

 

Het formuleren van een missie draagt bij aan focus. Focus is een van de belangrijkste doelstellingen van het ondernemingsplan, want hierdoor kom je te weten welke activiteiten omzet genereren. Een missie schud je vaak niet even uit de mouw. Het is de kunst je bedrijf dusdanig te analyseren dat je weet wat je kernactiviteit is, om het vervolgens ook aansprekend te verwoorden.

 

Er zijn verschillende opvattingen over wat een missie nu precies is, en er bestaan evenveel manieren om tot een missie te komen. Allereerst mijn beeld over de missie.

 

De missie geeft de bestaansreden van je bedrijf weer. Welke primaire functie heeft je bedrijf. Het heeft te maken met waarden, je identiteit als onderneming en ondernemer, je ideeën over hoe je met medewerkers wilt omgaan. Het formuleren van de missie vraagt zelfkennis en het zet je aan het denken over wat je écht belangrijk vindt, wat je wilt doen voor klanten, op welke manier jouw bedrijf onderscheidend is.

 

Zorg ervoor dat de missie kort en krachtig is. Vaak wordt een missie in twee tot vier zinnen omschreven, maar ik vraag me af wie die zinnen gaat onthouden. Ik ben voorstander van een praktische aanpak en ik hou het graag simpel. Geen ingewikkelde taal, geen lange zinnen.

 

5 tips voor een korte en krachtige missie

 

1. Creëer een vrij denkproces.

Het is niet de bedoeling om de missie aan te passen zodra er iets wijzigt in je dienstenpakket of product. Zie het grote geheel in plaats van alleen je dienst. Bijvoorbeeld hondenuitlaatbureaus laten niet alleen honden uit. Zij zorgen ervoor dat de hond lekker kan spelen met soortgenootjes, niet de hele dag binnen zit etc. Zij richten zich op het welzijn van de hond.

 

2. Probeer niet alle onderliggende gedachten in je missie te zetten.

Je bent al snel geneigd om alle unieke eigenschappen op te willen sommen en aan de wereld kenbaar te maken. Hierdoor ontstaan de lange zinnen die de missie in veel gevallen bevat. De onderliggende gedachten bij de missie kun je verwoorden in het ondernemingsplan. Je zorgt dat deze gedachten leven bij je medewerkers. En je laat ze terugkomen in uitingen richting klanten en belanghebbenden, bijvoorbeeld in webteksten of in offertes, waardoor anderen die onderliggende waarden leren kennen.

 

3.

Krijg helder waar je onderscheidend vermogen ligt. Klanten moeten je kunnen herkennen aan jouw specifieke dienst of product. Wat maakt jou anders dan aanbieders van een soortgelijk product of dienst? Laat dit terugkomen in de missie. Vraag je bijvoorbeeld af of jouw missie ook voor andere bedrijven kan gelden.

 

4. Ga voor inhoud.

Gebruik geen algemeenheden als 'ik verleen goede service', 'uitstekende kwaliteit'. Als het goed is, doet elke ondernemer dat!

 

5. Vraag om input. Leg je concept missie voor aan medewerkers, collega ondernemers of aan familie. Is het duidelijk en makkelijk te begrijpen? Herkennen ze jouw bedrijf erin? Of is het een boel warrige taal bij elkaar?

 

Het beschrijven van de missie is niet eenvoudig, maar brengt je wel een stap verder in de richting die je wilt inslaan: focus en meer omzet!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

@ Micha

 

Ik zal de rol van Hans even op mij nemen...

 

De begrippen visie, missie en strategie worden namelijk nogal vaak door elkaar gehaald. Je voorbeeld klopt ook niet helemaal (missie en visie haal je door de war en strategie zit anders in elkaar). Ik zal alles zo duidelijk mogelijk uitleggen en bij de basis proberen te blijven. Je conclusie is dan ook niet helemaal juist omdat daar meer bij komt kijken, er zijn meer instrumenten die hierbij een rol spelen maar ik zal het niet moeilijker maken dan het is.

 

Een missie is waarvoor we staan, een visie is waarvoor we gaan (toekomstperspectief). De missie heeft betrekking c.q. te maken met waarden en identiteit. Wie zijn we, wat zijn onze waarden, hoe willen we met onze klanten en medewerkers omgaan? Een visie geeft aan: hoe gaan wij de wereld van morgen beïnvloeden zodat wij succes gaan behalen/krijgen? (waar moeten wij heen om het optimale succes te behalen én de concurrent dus voor te zijn)

 

De missie en visie vormen dus het fundament van de strategie... De missie en visie beschrijven de identiteit van bijv. een organisatie, de bestaansreden en het globale toekomstbeeld.

 

Een strategie concretiseert dit toekomstbeeld in termen van (SMART) doelstellingen die in de gewenste situatie bereikt moeten zijn.

 

Scenario's/maatregelen beschrijven vervolgens het pad waarmee de gewenste situatie bereikt kan worden.

 

Het verschil tussen een visie (wat we willen bereiken) en de strategie (hoe we het willen bereiken).

Eerstens is de strategie dus een afgeleide van de visie. Een strategie omvat dus de strategische besturing van een organisatie. Daarin gaat het meestal om een planmatig uitgewerkte lange termijn toekomstvisie van de organisatie op een termijn (meestal van 3 tot 5 jaar).

 

Om nog een onduidelijkheid de wereld uit te halen is dat die van een strategie en tactiek. Strategie is het lange termijn beleid en tactiek zijn de kleine stapjes in de uitvoering.

 

De waarde van een ''misie'' (mission statement) is nu wel genoeg behandeld, de waarde van een strategie is het aanbrengen van structuur (doelstellingen opstellen) in hetgeen je wilt gaan bereiken.

 

Tot slot de waarde van een visie ''kan'' voor een organisatie een aantal functies hebben (er zijn er vast wel meer):

[*] Het geeft een richting aan (alle neuzen dezelfde kant op)

Bijna iedere organisatie heeft te maken met onzekerheid, zeker op de wat langere termijn. Legt de organisatie zich daarbij neer en wacht men af wat er gaat komen, dan wordt de organisatie stuurloos... Een heldere visie maakt duidelijk wat je acties en doelen zijn. Met een visie kun je zowel de organisatie zelf, als de omgeving beïnvloeden. Immers, ook de organisatie speelt een rol in het maken van de toekomst. Een visie is het antwoord op de vraag: hoe zou je willen dat de toekomst zal verlopen.

[*] Bron van inspiratie

Een goede visie ''kan'' leiden tot creatieve spanning. Die spanning ontstaat doordat je een uitdagend doel hebt gesteld en nog niet helemaal weet hoe je dat gaat bereiken.

 

Eenvoudig samengevat: de kracht van het hebben van een missie, visie, strategie en tactiek is dus het duidelijk voor ogen hebben waar je staat, heen wilt gaan en hoe je er gaat komen (er zit iemand achter het stuur). Een strategie/tactiek kan worden aangepast aan de veranderende omgeving , dit is het bijsturen.

 

Visie en missie zijn normaliter een constante (kunnen natuurlijk wel veranderen door grote invloeden/veranderingen in je omgeving), een strategie veranderd weer eerder dan de visie en missie, en een tactiek veranderd weer eerder dan een strategie. Zo zijn alle begrippen op een bepaalde manier aan elkaar gecorreleerd.

 

Ik hoop dat het nu duidelijk is :)

 

Gr. Rémon

REYA Consultancy, improve your business

REYA Design, imagination becomes reality

Follow me @ twitter, REYA_Consultant

 

http://nl.linkedin.com/in/remonvanommen

Link naar reactie
  • 0

Remon,

 

Dank je wel en ik ga er eens over nadenken. Eens kijken of ik het in een passend iets kan gieten voor mijzelf zodat ik het echt ga snappen. Toch mooi van zo'n forum dat je ook echt wat kan leren.

 

Micha

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 0

Een en ander doet me denken aan het Gnomes Business Plan (uit South Park). Dat luidt als volgt:

 

stap 1. Collect underpants

stap 2. ?

stap 3. Profit

 

Het draait natuurlijk om die stap twee in dit geval. De relatie tussen een missie en omzet is niet zo rechtstreeks als de relatie van bijvoorbeeld de verpakking van een product en de omzet. Hoewel ik het eens ben met de algemene strekking dat een een idee waarom je je ding doet als onderneming bevorderlijk is voor je omzet, is het natuurlijk geen vast gegeven dat het hebben van een missie-statement een omzetgroei van 10% (o.i.d.) gaat opleveren. Het draait om wat tussen het missie-statement creëren en de hogere omzet maken in zit.

 

 

Welk type ondernemer ben jij? doe de gratis ondernemersscan: http://www.kinsent.nl/scan

 

Twitter: http://twitter.com/wbrand

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Weer up and running gelukkig!

 

Het is in ieder geval weer gelukt om een lange draad te maken met uitstapjes naar andere onderwerpen... twijfelachtige eer :-)

 

Ik kan helaas geen gebruik maken van de quote optie, daarom de reacties maar even zo.

 

Allereerst: dit artikel maakt onderdeel uit van een reeks over visie, missie en strategie die ik schrijf voor mijn eZine abonnees, en die artikelen zijn altijd kort en bondig met hierin een aantal praktische tips. En de onderwerpen van die reeks liggen helemaal in lijn met hetgeen Rémon van Ommen hierboven schrijft over wat missie, visie en strategie is en hoe het zich tot elkaar verhoudt, inclusief filmpje.

 

Ik stel dat je met een missie meer omzet kunt genereren, omdat het omschrijven van een missie (in samenhang met visie, strategie) onderdeel uitmaakt van je focusproces. En ik ben ervan overtuigd dat als je er als ondernemer van bewust bent waar je mee bezig bent of mee bezig moet zijn, dit meer omzet oplevert dan simpelweg maar wat te doen, of wat slechts je gevoel aangeeft. En geen idee of dat ook onderzocht is, het is wat ik in de praktijk tegenkom. En natuurlijk staat of valt het hebben van focus hoe je het vervolgens uitvoert.

 

Misschien spreekt het de ondernemers op dit forum niet zo aan en weten jullie wel hoe het allemaal zit in je bedrijf, maar ik kom veel ondernemers tegen die net een aantal jaar bezig zijn en bijv. een aantal bedrijven hebben opgezet omdat een aantal diensten leuk is om te leveren en die nu dus keuzes moeten maken omdat er niet genoeg tijd is voor alles, of die verschillende diensten binnen 1 bedrijf leveren en hierdoor verschillende klanten moeten aanspreken, en hier tegenaan lopen. Én er zijn starters genoeg die nog niet veel met de mogelijkheden van visie, missie en strategie in aanraking zijn gekomen en dan is simpelheid helderheid.

 

Tot zover mijn visie!

 

Succes en hartelijke groet,

Elsbeth

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

En ik ben ervan overtuigd dat als je er als ondernemer van bewust bent waar je mee bezig bent of mee bezig moet zijn, dit meer omzet oplevert dan simpelweg maar wat te doen, of wat slechts je gevoel aangeeft.

 

Fijn dat je weer beter bent en dank voor je reactie.

 

Maar nog steeds mis ik jouw visie! Jij bent er van overtuigd, maar waarom dan? Wat heeft er in jouw ervaring voor gezorgd dat een goede missie bijdraagt aan meer omzet? Jouw stelling is namelijk erg hard, maar ondersteun het dan ook met feiten. Nu is het een 'roep in de wildernis' of het leggen van tarotkaarten. Als je er iets in ziet, dan spreekt het je aan en anders hoor je het niet....

 

Ik begrijp jouw titel dus nog steeds niet :(

 

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

... Én er zijn starters genoeg die nog niet veel met de mogelijkheden van visie, missie en strategie in aanraking zijn gekomen en dan is simpelheid helderheid.

...

 

Eens met Joost. Ik vroeg iets vergelijkbaars op de 1e pagina.

 

Verder over deze quote: gegeven de discussie in dit draadje, en de vragen aan jou om meer duidelijkheid, lijkt me een startend (of ervaren) ondernemer die zich bezig houdt met visie, missie en strategie nou net niet een voorbeeld van simpelheid die leidt tot helderheid. ;)

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

@remon of hans

 

Poging 2. Kijken of dit klopt ;D

 

BRANCHE

Marketing en vormgeving

 

MISSIE

Hoogwaardige en eerlijke oplossingen met de belangen van de klant voorop, alleen de klant niet hogerop.

 

VISIE

In de toekomst meer grotere klanten bedienen of klanten welke een duidelijk beeld hebben van hun bedrijfsmatige doelstellingen. Kortom klanten die een beetje weten waar ze mee bezig zijn.

 

STRATEGIE

[*]Afstoten en/of de werkzaamheden stroomlijnen voor kleinere klanten.

[*]Samenwerken met selecte groep dienstverleners. Deze diensten als whitelabel integreren in mijn dienstenpakket om klanten een completer pakket aan te kunnen bieden. En mijn diensten verder professionaliseren.

[*]Persoonlijke reflectie om te kijken waar ik zelf de directe communicatie meer kan concretiseren

[*]Mijn marketing tools herzien

 

Omdat ik dit openbaar zet, even de volgende toevoeging.

Met kleine klanten refereer ik aan klanten die ik moet gaan vertellen dat ze naar het K.v.K moeten gaan, belastingdienst en een zakelijke rekening moeten hebben. Of de klanten die een bedrijf willen starten incl. huisstijl, website e.d. voor 200 euro. En met de vraag of ze dat in gedeeltes kunnen betalen.

 

Met grote klanten wil ik geen KPN, ABNAMRO en soortgelijke. Hier heb ik al ervaring mee, en dit is juist niet wat ik wil. Maar wel ondernemingen welke een idee hebben van wat ze willen en wat zaken kosten.

 

Micha

 

 

 

 

 

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 1

@ Elsbeth: Ik sluit mij aan bij Joost en bij mijn eerder geuite commentaar; om op het voorbeeld van de cake terug te komen: je doet het voorkomen alsof missie nu het enige is waarmee omzet te behalen valt, dus alleen met eieren is een mooi goudbruin resultaat mogelijk, terwijl we hebben vastgesteld dat het om het volgen van het hele recept gaat. Een volgend epistel van jouw hand zal blijkbaar over visie gaan en daar kijk ik - eerlijk gezegd - niet naar uit. Want nogmaals: ik vind het geen column-materiaal, maar paragrafen uit een lesboekje. Ik erken jouw punt over ondernemers die (nog) geen idee hebben waar het precies over gaat, maar vaak weet men wel waar men voor gaat, alleen kennen ze de definitie niet van hetgeen ze mee bezig zijn. De simpelheid zit hem juist in de samenhang.

 

@ Micha: Prachtige denkexcercitie, compliment! Belangrijk(ste!) is jouw verhaal erachter, de vraagstellingen onderzoeken, dus 'Waarop berust het bestaansrecht van jouw prestatie?' (Missie), 'Hoe is dat ontstaan, hoe werkt dat nu en hoe vertaal je dat door naar de toekomst?' (Visie), 'Hoe ga ik dat succesvol bereiken?' (Strategie), en 'wat heb ik daarvoor nodig' (Tactiek = planning) om het vervolgens uit te voeren.

 

Succès en groet,

 

Hans

 

 

 

 

 

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Even een opmerking voor de dienstverleners. Als ondernemer heb ik een aversie tegen panklare plannen en deelplannen. Dat wekt veel te veel op eenduidigheid en wijst naar een kleurloos ondernemen. Zoiets kan misschien wel goed werken als je je specifiek richt op dienstverleners en als dat dus jouw markt is.

Bij inventieve ondernemers, die b.w.v.s. met een euro in de hand aan de slag zijn om er twee van te maken, hoef je met zoiets niet aan te kloppen.

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel hans.

Op dit moment denk ik als volgt:

De missie is de leidraad. Dit is de basis van hoe ik ben en hoe ik wil overkomen. Dit heb ik bereikt, want achteraf gezien was dit toen ik startte mijn Visie.

 

Alleen wat ik verwarrend vind is dat de Visie niet perse de missie verandert. Deze zal altijd (zoals ik nu er in sta) hetzelfde blijven.

 

Wat ik grappig vind is dat mijn opsomming van poging 2 precies hetgeen is wat ik dit moment aan het doen ben. Alleen dan niet zo gelabeld/verdeeld.

 

Micha

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 277 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.