• 0

restwaarde auto bij afschrijven in twee jaar

In verband met de heersende kredietcrisis kunnen ondernemingen investeringen die in kalenderjaar 2009 plaatsvinden afschrijven in 2 jaar. Dit komt dus neer op maximaal 50 procent in 2009 en 50 procent in 2010. Deze regeling is uitgebreid naar 2011. Zuinige personenauto's vallen ook onder deze regeling. Bovendien is willekeurige afschrijving mogelijk zodra een investeringsverplichting is aangegaan of voortbrengingskosten zijn gemaakt.

 

Tot zover de samenvatting van de tijdelijk maatregel. Nu mijn situatie.

 

Ik heb een nieuwe auto aangeschaft. Deze voldoet aan de voorwaarden voor zuinige personenauto's (Toyota Aygo, klasse A, dus 14% bijtelling en geen BPM). Op 17 oktober 2009 hebben we het contract getekend. Op 22 oktober de aanbetaling gedaan en 24 december 2009 het restbedrag betaald. De auto hebben we 9 januari 2010 opgehaald. Exclusief BTW kostte deze 9213 euro.

 

Deze auto ga ik op de balans zetten en wil ik in 2 jaar afschrijven.

 

Mijn vragen zijn:

 

- Wat mag/moet ik als restwaarde gebruiken voor het bepalen van de afschrijving? de waarde over 2 jaar, over 5 jaar of iets anders? Hoe bepaal ik de restwaarde?

 

- Mag ik al beginnen met afschrijven na tekenen van het contract? (oktober 2009) Mijn inziens is na het tekenen van het contract de investeringsverplichting aangegaan.

 

- Moet ik in 2009 dan ook al rekening houden met de prive bijtelling van 14%? De auto heb ik dan niet eens in mijn bezit!

 

Alvast hartelijk dank voor het meedenken hierover.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dank je voor de snelle respons. In de wettelijke regeling is mij dan iets niet duidelijk. Als ik goed google dan gaat men een investeringsverplichting aan op de datum dat je als belastingplichtige voldoende bepaalbaar de verplichting aangaat, schriftelijk of mondeling. Dat is mijn inziens na het tekenen van het contract.

 

Als ik pas in januari 2010 mag starten met afschrijven, wat wordt in de regeling dan bedoeld met "Bovendien is willekeurige afschrijving mogelijk zodra een investeringsverplichting is aangegaan of voortbrengingskosten zijn gemaakt?"

 

Tweede puntje: met negeren van de restwaarde bedoel je dat ik het gehele aankoopbedrag in twee jaar mag afschrijven?

 

McMiel

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het niet helemaal met je eens Joost,

 

In de uitvoeringsregeling wordt duidelijk gesteld dat je 50% mag afschrijven over "het af te schrijven bedrag"

 

Artikel 14

De willekeurige afschrijving op bedrijfsmiddelen, bedoeld in artikel 13, kan alleen plaatsvinden bij de bepaling van de winst over het jaar waarin de verplichting is aangegaan of de voortbrengingskosten zijn gemaakt en bij de bepaling van de winst over het onmiddellijk daaropvolgende jaar, en bedraagt per jaar ten hoogste 50% van de af te schrijven aanschaffings- of voortbrengingskosten.

 

In beginsel dien je fiscaal gezien altijd af te schrijven tot de restwaarde, in het besluit wordt verder niet gesporken over een aanpassing hiervan.

 

Mocht ik ongelijk hebben dien je er natuurlijk rekening mee te houden dat als je wel belasting moet betalen over de boekwinst. Mocht je het actief hebben afgeschreven tot € 0 en je verkoopt het voor € 2.000 dien je hierover belasting af te dragen.

 

Hiermee bereik je dus (afgezien dat je door het e.e.a. in een ander tarief kan vallen) enkel een liquiditeitsvoordeeltje.

 

Niet vermeldt volgens mij, willekeurig afschrijven mag alleen over nieuwe bedrijfsmiddelen.

Link naar reactie
  • 0

Toevallig heb ik een en ander uitgezocht omdat ik zelf aan het overwegen was om een hybride aan te schaffen vlak voor jaareinde. Ik heb met mijn belastingkantoor een en ander besproken en die bevestigden het volgende:

 

1. Er hoeft geen rekening te worden gehouden met restwaarde. Het is dus 50% in jaar 1 en 50% in jaar 2. De regeling gaat hier verder niet dieper op in.

2. De afschrijving hoeft niet naar rato van tijd te worden toegerekend. M.a.w. Als je de auto op 31 december 2009 koopt en betaalt dan mag je volgens deze maatregel al 50% afschrijven ten laste van de winst in 2009.

3. Het moment van ingebruikname is niet relevant in het kader van deze maatregel. Wat relevant is, is het moment van aangaan van de verplichting en het bedrag dat betaald is in het jaar.

 

Een en ander is daardoor niet conform de normale regels van goed koopmansgebruik. Normaal gesproken mag je pas beginnen met afschrijven op moment van ingebruikname (zoals Joost al aangaf). Deze tijdelijke maatregel gaat echter boven

de normale regels. Hij is bedoeld om investeringen te stimuleren en de liquiditeit in het bedrijfsleven te verbeteren middels

versnelde afschrijving op de investeringen (lagere belastbare winst)

 

Groet,

Alex

 

 

Link naar reactie
  • 0

McMiel, staar je niet blind op de leuke aftrekpost die de regeling jou in de jaren 2009 t/m 2011 kan opleveren. Als je inkomen er bijvoorbeeld zo laag door uitkomt, dat je niet eens de heffingskortingen volledig benut, dan ben je niet slim bezig.

 

De regeling leidt ook tot lagere afschrijving en/of tot het realiseren van boekwinst in latere jaren. Dus wat je de eerste jaren aan belastingbesparing wint, lever je later weer in. Ik zou de regeling daarom alleen toepassen als ik in 2010 anders een chronisch gebrek aan liquide middelen zou hebben.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb dit forum gelezen en werd er blij van. Maar had toch ook zo mijn twijfels, dus toch maar even belastingdienst gebeld.

 

Die zeggen dat er wel rekening gehouden moet worden met een restwaarde.

Ze heeft het zelfs nog eens voor mij na gevraagd bij een collega.

Ze zegt bij het afschrijven van een investering behoor je immers altijd rekening te houden met een restwaarde. Je moet/mag de restwaarde aanhouden aan het einde van de economische levensduur.

Denk je de auto 10 jaar te houden. Dan moet je de rekening houden met de restwaarde over 10 jaar.

Maar een Aygo heeft een relatief lage afschrijving. Dus € 0 restwaarde lijkt mij moeilijk te verdedigen.

 

De regeling zegt maximaal 50% het eerste jaar en 50% het tweede jaar.

Maar als je die maximale 50% aanhoud dan moet je wel een mooi verhaal hebben waarom jij denkt dat de auto geen restwaarde zou vertegenwoordigen. Mocht je zo'n mooi verhaal hebben laat mij het dan weten!

 

Mocht je ervaring hebben dat een belastinginspecteur bij controle akkoord gaat 0% restwaarde dan hoor ik het ook graag.

 

Groet

Joris

 

 

Link naar reactie
  • 0

Andere ervaringen ook goed? ;)

 

Nog nooit heeft een inspecteur bij een controle bij een van onze klanten geklaagd over het gebrek aan restwaarde. Het geeft ook niet, want bij verkoop van de auto ontstaat vaak weer boekverlieswinst welke belast is.

 

groet

Joost

 

 

 

Edit nav van opmerking hieronder (ik ben lekker bezig)

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Nog nooit heeft een inspecteur bij een controle bij een van onze klanten geklaagd over het gebrek aan restwaarde. Het geeft ook niet, want bij verkoop van de auto ontstaat vaak weer boekverlies welke belast is.

 

Om hier op in te haken, heb het meegemaakt dat er een opmerking werd gemaakt dat er een restwaarde ontbrak, mede door boekwinst (die je waarschijnlijk bedoeld in plaats van boekverlies) zal de belastingdienst hier m.i. nooit een punt van maken.

Link naar reactie
  • 0

Denk je de auto 10 jaar te houden. Dan moet je de rekening houden met de restwaarde over 10 jaar.

 

Als je de auto 10 jaar denkt te houden, is het waarschijnlijk veel verstandiger hem in privé te houden. Anders heb je 10 x je bijtelling in de IB en de OB en dat weegt vaak niet op tegen de voordelen als je hem bij aanschaf wel als bedrijfsmiddel aanmerkt.

 

Het valt mij toch op hoe snel auto's 'op de zaak' gezet worden. Als je hem privé houdt kun je (onderbouwd met een kilometeradministratie) toch € 0,19 per zakelijke kilometer als kosten nemen en maximaal 75% van de BTW over de kosten (niet aanschaf) als voorbelasting nemen. Aan de hand van de verwachte gebruiksduur, cataloguswaarde, verbruik en andere kosten is relatief simpel uit te rekenen wat voordeliger is.

 

Groet,

Ronald

www.van-der-vliet.nl. Fiscaal- en financieel advies, gericht op MKB en particulieren. Tevens adviseur voor curatoren en accountants op het gebied van financiele en fiscale fraude.

Link naar reactie
  • 0

Toevallig heb ik een en ander uitgezocht omdat ik zelf aan het overwegen was om een hybride aan te schaffen vlak voor jaareinde. Ik heb met mijn belastingkantoor een en ander besproken en die bevestigden het volgende:

 

1. Er hoeft geen rekening te worden gehouden met restwaarde. Het is dus 50% in jaar 1 en 50% in jaar 2. De regeling gaat hier verder niet dieper op in.

2. De afschrijving hoeft niet naar rato van tijd te worden toegerekend. M.a.w. Als je de auto op 31 december 2009 koopt en betaalt dan mag je volgens deze maatregel al 50% afschrijven ten laste van de winst in 2009.

3. Het moment van ingebruikname is niet relevant in het kader van deze maatregel. Wat relevant is, is het moment van aangaan van de verplichting en het bedrag dat betaald is in het jaar.

 

 

Alex, pas je ook de investeringsaftrek van 25% toe? Zeer zuinige hybride auto's komen daarvoor in aanmerking.

Link naar reactie
  • 0

Het valt mij toch op hoe snel auto's 'op de zaak' gezet worden. Als je hem privé houdt kun je (onderbouwd met een kilometeradministratie) toch € 0,19 per zakelijke kilometer als kosten nemen en maximaal 75% van de BTW over de kosten (niet aanschaf) als voorbelasting nemen. Aan de hand van de verwachte gebruiksduur, cataloguswaarde, verbruik en andere kosten is relatief simpel uit te rekenen wat voordeliger is.

 

 

Leuk om de hele discussie te volgen. Ik staar mij echter niet blind op de leuke aftrekposten. De berekening is redelijk eenvoudig. In mijn geval is de Aygo een tweede auto. Voor de lange, veelal dagelijkse ritten maak ik gebruik van mijn prive auto die groter en comfortabeler is. Daar declareer ik natuurlijk wel € 0,19. Voor de kleinere stadsritten gebruik ik de Aygo. Een prive zal ik 'm ook veel gebruiken. Door deze combinatie is het zakelijk rijden van de Aygo mijn inziens toch wel goedkoper.

 

Groet, McMiel

Link naar reactie
  • 0

Ik ben hier ook mee bezig, te kijken of ik mijn nieuwe auto privé of zakelijk zal aanschaffen.

 

Je kunt óf een kilometervergoeding verlangen, óf je hebt een auto van de zaak maar dan vervalt de kilometervergoeding. Als ik jouw post zo lees, dan wil je én een auto van de zaak én deze auto privé kopen en over de zakelijke kilometers een kilometervergoeding. Naar mijn weten mag dat niet.

 

Oh ja, handig rekenprogramma. http://www.berekenhet.nl/ondernemen/auto-van-de-zaak-of-in-prive.html

Link naar reactie
  • 0

Oeh, dat wist ik écht niet dat dat mocht. Ik dacht dat als je een auto van de zaak hebt, dat je dan die auto moest gebruiken voor zakelijke ritten. En daarom dus ook geen kilometervergoeding meer kreeg voor zakelijke ritten gereden met een privé auto.

 

Kan iemand hier meer over zeggen??

Link naar reactie
  • 0

dag Phiebe en McMiel

 

Odeon is een gerespecteerd en kundig fiscalist in zijn dagelijks leven.

 

Zijn antwoord in de link waar McMiel naar verwijst is gewoon volledig correct. Nergens staat dat een auto vd zaak ook altijd gebruikt moet worden als je zakenKM's maakt. Stel nu dat je de trein wilt nemen omdat je cliënt een toko op Utrecht Centraal heeft? Dan zijn die kosten ook gewoon zakelijk aftrekbaar.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Het was niet mijn bedoeling om twijfels bij Odeon's bijdrage te zetten.

 

Maar, ik ga hierop baseren of het voordeliger is de 500 zakelijk of privé te kopen (zakelijk dus terwijl dat voor zijn bijdrage privé was). En voordat ik de auto zakelijk ga aanschaffen heb ik dat liever toch nog een keer bevestigd (nu zou ik af moeten gaan op één bijdrage). Ik kon het ook niet eenvoudig op het Internet vinden (krijg teveel niet relevante resultaten)

 

Groet,

Phiebe

Link naar reactie
  • 0

Hier is nog een breinbrekertje voor de liefhebbers.

Ik heb een A label auto gekocht en wilde die in 2009 en 2010 afgeschrijven naar 0. Aangifte 2009 is al weg. Als je nu half december 2010 een nieuwe wil kopen en je ruilt deze in? Stel je schrijft nogmaals 50% af. Belaste boekwinst van het hele inruilbedrag, want de auto is afgeschreven. Mag je dan opnieuw dit doen, als een soort roll over, dus weer een A label auto en dan in 2010 50% en in 2011 50% afschrijven?

De belastingdienst rept op hun site wel over 2009 en 2010 en tijdig ingebruiknemen, maar mag je dan twee auto's gekocht hebben en de eerste inruilen? Ze spreken steeds over afschrijving in twee jaren, maar je kunt het toch tweemaal doen?

Dan heb je in de V en W in 2009 50% afschrijving, in 2010 pak je de afschrijving plus of min tot het inruilbedrag (waarschijnlijk kleine boekwinst) en dan kun je nog snel de 50% van de nieuwe auto meenemen in 2010 (zie dit forum, ook al koop je hem in december), en dan nog een keer 50% in 2011.

Nergens is te vinden of hieraan gedacht is.

Marion vanS

Link naar reactie
  • 0

Dag Marion

 

Ik begrijp niet helemaal wat je hiermee wilt bereiken, behalve dat je een jonge auto weer snel inruilt (en dus 2 keer met een hoge eerste afschrijving zit). Als je een auto versneld afschrijft en je ruilt deze daarna in, dan zul je de boekwinst moeten aangeven als opbrengst.

 

Of begrijp ik niet helemaal waar je heen wilt met deze twee auto's ;)

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Joost!

Een jonge Aygo met 60.000 op te teller na twee jaar ruil je in voor een nieuwe, met de teller op nul. Die schrijf je weer willekeurig af. Houd je de eerste, dan zit je na drie jaar met een autootje met 90.000 op de teller.

Auto X 50% afschrijving in 2009, ''de rest'' tot inruilwaarde (waarschijnlijk kleine boekwinst) in 2010. Swap auto X voor auto Y en zorg voor tijdige aflevering december 2010. Afleveringskosten fiscaal aftrekbaar. In 2010 pak je ook meteen 50% van auto Y die in december 2010 wordt geleverd. Tweede helft van de afschrijving, 50% dus, in 2011. Auto Y is eind 2011 afgeschreven, is ruim 1 jaar oud en je hebt de afschrijvingsruimte maximaal benut. En die auto blijf je dan gewoon rijden want uiteraard komt er anders een boekwinst als je inruilt, dus dat zeker niet doen. Een autorebirth en boekwaarde nul.

Tja, ik dacht zelf dat het geniaal was maar als jij het niet begrijpt ga ik er toch aan twijfelen......

Mijn dossiertwijfel zat in de onduidelijkheid op de belastingsite waarin men alleen rept over afschrijving in 2009 en 2010, en over ingebruikname, maar niet over een herhaling van een dergelijke investering!

Link naar reactie
  • 0

Alex, pas je ook de investeringsaftrek van 25% toe? Zeer zuinige hybride auto's komen daarvoor in aanmerking.

 

Is dit echt waar?

 

Ja, mits voldaan aan onderstaande voorwaarden:

 

Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek

 

Met ingang van 2010 komen zeer zuinige personenauto's (waaronder elektrische auto's) in aanmerking voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek.

 

De volgende personenauto's zijn zeer zuinig:

 

* De CO2-uitstoot is niet meer dan 95 gram per kilometer bij personenauto's die op diesel rijden.

* De CO2-uitstoot is niet meer dan 110 gram per kilometer bij personenauto's die niet op diesel rijden.

* Elektrische auto's met een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer.

Bron

 

In 2010 is het percentage echter 28%. Let er wel op dat als je de KIA gebruikt en binnen 5 jaar weer verkoopt, je dit (deels) weer moet terugbetalen(desinvesteringsbijtelling).

Link naar reactie
  • 0

@CarolineV: Waar Joost op doelt is dat fiscale afschrijving leuk is, maar dat uiteindelijk alleen dat wat het je daadwerkelijk kost aftrekbaar is. Dus als je meer aftrek hebt, betekent dat dat je ook meer kosten hebt gemaakt en dus minder geld overhoudt.

 

Afschrijving op auto's verloopt degressief: het eerste jaar heb je de meeste afschrijving, en elk volgend jaar heb je minder afschrijving. Daar staat tegenover dat je onderhoudskosten steeds oplopen, dus ergens zit een omslagpunt. Maar bij de meeste auto's is dat niet na 2 jaar. Dus door optimaal gebruik te maken van de fiscale regels, hou je uiteindelijk MINDER geld over. Economisch onverantwoord, dus.

 

Maar als je doel is om steeds in een auto te rijden die maximaal 2 jaar oud is, dan is het wellicht een optie. Dan nog is het effect zeer beperkt, omdat het dan slechts om een timingverschil van 1 jaar gaat: bij verkoop verdwijnt het bedrijfsmiddel van de balans en wordt de hele boel dus recht getrokken naar de werkelijke afschrijving (dmv de boekwinst/verlies op de auto).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.