• 0

restwaarde auto bij afschrijven in twee jaar

In verband met de heersende kredietcrisis kunnen ondernemingen investeringen die in kalenderjaar 2009 plaatsvinden afschrijven in 2 jaar. Dit komt dus neer op maximaal 50 procent in 2009 en 50 procent in 2010. Deze regeling is uitgebreid naar 2011. Zuinige personenauto's vallen ook onder deze regeling. Bovendien is willekeurige afschrijving mogelijk zodra een investeringsverplichting is aangegaan of voortbrengingskosten zijn gemaakt.

 

Tot zover de samenvatting van de tijdelijk maatregel. Nu mijn situatie.

 

Ik heb een nieuwe auto aangeschaft. Deze voldoet aan de voorwaarden voor zuinige personenauto's (Toyota Aygo, klasse A, dus 14% bijtelling en geen BPM). Op 17 oktober 2009 hebben we het contract getekend. Op 22 oktober de aanbetaling gedaan en 24 december 2009 het restbedrag betaald. De auto hebben we 9 januari 2010 opgehaald. Exclusief BTW kostte deze 9213 euro.

 

Deze auto ga ik op de balans zetten en wil ik in 2 jaar afschrijven.

 

Mijn vragen zijn:

 

- Wat mag/moet ik als restwaarde gebruiken voor het bepalen van de afschrijving? de waarde over 2 jaar, over 5 jaar of iets anders? Hoe bepaal ik de restwaarde?

 

- Mag ik al beginnen met afschrijven na tekenen van het contract? (oktober 2009) Mijn inziens is na het tekenen van het contract de investeringsverplichting aangegaan.

 

- Moet ik in 2009 dan ook al rekening houden met de prive bijtelling van 14%? De auto heb ik dan niet eens in mijn bezit!

 

Alvast hartelijk dank voor het meedenken hierover.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dank voor je reactie, maar bedenk dat ook nog sprake is van kleinschaligheidsinvesteringsaftrek in 2010!

Inderdaad is het een éénmalige roll-over en geen continu proces.

Ik wil de volgende auto gewoon oprijden tot aan het omslagpunt, als het onderhoud te duur wordt. Maar moderne auto's die ook nog klein zijn, zijn ook spotgoedkoop in het onderhoud.

 

De laatste strofe in je tweede alinea is een breinbrekertje, daar ga ik over nadenken want die gaat m.i. niet op als je de tweede auto veel langer blijft rijden. Ik weet niet wat voor soort auto's je in je hoofd hebt, maar een Aygo kost ex BTW nog geen 9.000 Euro en tweedehands zijn ze bijna even duur. Inderdaad is inruil na 2 jaar van een afgeschreven auto volstrekt niet aantrekkelijk door de hoge boekwinst maar dat ligt een aantal jaren later m.i. geheel anders omdat de boekwinst van nu dan in de degressieve afschrijving is verdampt.

 

Link naar reactie
  • 0

Nee zeker niet! Ik ruil hem in! Waar het om gaat is dat je de willekeurige afschrijving tweemaal achtereen benut.

Bovendien denk ik dat je, als die auto dan zelf gaat overnemen voor de boekwaarde dat dan ook voor 1 Euro zou kunnen doen. Of gaat dat weer een stap te ver?

Link naar reactie
  • 0

Die belaste boekwinst vind ik heel redelijk, ik dacht ook al dat overname voor boekwaarde niet normaal zou zijn.

Maar als je gewoon doorrijdt in de nieuwe auto na de inruil van die uit 2009 ontstaat die winst voorlopig niet, je verjongt de auto en je benut de 2010 kleinschaligheidsinvesteringsaftrek in december simultaan met willekeurige onmiddellijke afschrijving.

En die 14% bijtelling tikt ook niet aan, het leven van een ondernemer is toch iets moois, zelfs bij een bescheiden omzet.

Dank voor de antwoorden!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.