Wat voor manier gebruik jij om te pingelen met de prijs?

Aanbevolen berichten

In de autowereld is het natuurlijk gebruikelijk dat er wat onderhand kan worden, evenals je een keuken of badkamer gaat kopen. Hier is de prijs op gebasseerd.

 

Het begint al bij je zoektocht, en misschien zie je de geschikte auto in Drente maar je woont zelf in Den Haag. Wat doen de meeste mensen? Ze pakken de telefoon, een groot vragenvuur en ze maken een afspraak om langs te komen. De verkoper heeft dan al heel veel signalen en beseft heel goed dat het een behoorlijk ritje heen en terug is. Dan weet de verkoper al, ik hoef niet veel met de prijs te zakken. Je kan beter op een andere manier proberen te achterhalen of de auto er nog is en je gaat langs en gaat eerst rustig andere autos bekijken.

Zo heb je de eerste slag al gemaakt.

 

Bij de zoektocht naar je auto op internet heb je al een heel goed beeld gekregen van wat een gangbare prijs is voor de auto, dus hierdoor krijg je vanzelf een beeld wat de marge is.

 

Biedt aan om de auto voor een deel cash te kopen, dat scheelt vaak ook wel eens wat (geen idee waarom ::) ) De korting die je wilt kun je inderdaad het best zoeken in extra garantie, accesoires etc. aangezien de kostprijs een stuk lager ligt en een directe korting keiharde euro's zijn.

Ondernemen, mijn passie!!

Link naar reactie

...

Het is niet voor niets dat de tweedehands autobranche de naam heeft van louche sjacheraars die je eigenlijk gewoon niet zou moeten vertrouwen.

 

Ik vraag me af of de branche die naam echt heeft.

 

Maar OK laten we aannemen dat dat zo is. Waardoor komt dat? Omdat er inderdaad zoveel sjacheraars zijn? Of omdat kopers onrealistische verwachtingen hebben over een ouwe bak (zeg ouder dan 6 jaar)? Gegeven de prijsklasse moet je natuurlijk ook niet erg veel verwachten. Ook niet van de verkopers. Die kopen massaal in en leven van snel doorverkopen zonder al te veel poespas, service of garantie. Daar zijn de prijzen ook op afgestemd. Wil je bijv garantie dan kost dat extra. Ook in deze branche willen de handelaren over het algemeen langer 'in business' blijven en zijn ze dus niet gebaat bij het bewust belazeren van hun klanten.

 

Verder ontgaat mij dat onderhandelen over de prijs van auto's bij zou dragen aan een slechte reputatie. Je kunt onderhandelen leuk vinden (zoals ik) of niet maar dat zegt verder niets over de branche, denk ik.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Ik vraag me af of de branche die naam echt heeft.

 

Ik weet niet beter dan dat die reputatie zo'n beetje spreekwoordelijk is...

 

Verder ontgaat mij dat onderhandelen over de prijs van auto's bij zou dragen aan een slechte reputatie.

 

Omdat het feit dat er uberhaupt afgedongen kan worden al aangeeft dat er standaard een te hoge prijs wordt gevraagd. Zonder heel uitgebreid te gaan vergelijken (wat erg lastig is) of zelf een hoge mate van kennis van auto's te hebben (geldt niet voor veel mensen) heb je eigenlijk geen idee hoeveel te veel men vraagt, en kun je dus eigenlijk ook niet weten met hoeveel afdingen je tevreden zou moeten zijn - het is niet echt een transparante branche.

 

Link naar reactie

 

Ik weet niet beter dan dat die reputatie zo'n beetje spreekwoordelijk is...

 

Da's natuurlijk flauwekul. Als een branche echt zo beroerd is verdwijnt de markt daarvoor. Het feit dat er een (al lang bestaande) markt is betekent toch dat er voldoende tevreden kopers zijn.

 

Verder ontgaat mij dat onderhandelen over de prijs van auto's bij zou dragen aan een slechte reputatie.

 

Omdat het feit dat er uberhaupt afgedongen kan worden al aangeeft dat er standaard een te hoge prijs wordt gevraagd.

 

Dat zegt nog steeds niets komma nul over de (on)betrouwbaarheid...

 

Zonder heel uitgebreid te gaan vergelijken (wat erg lastig is) of zelf een hoge mate van kennis van auto's te hebben (geldt niet voor veel mensen) heb je eigenlijk geen idee hoeveel te veel men vraagt, en kun je dus eigenlijk ook niet weten met hoeveel afdingen je tevreden zou moeten zijn - het is niet echt een transparante branche.

 

 

Klopt maar datzelfde geldt voor andere branches, bijv advocaten, aannemers of web ontwikkelaars. ;)

 

En ook hiervoor geldt: niet transparant is nog niet hetzelfde als niet betrouwbaar.

 

Ik begrijp heel goed dat jij onderhandelen niks vindt, en dat is uiteraard prima. Maar een branche waarin onderhandelen gebruikelijk is, om die reden onbetrouwbaar noemen lijkt me wat te ver gaan.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie

Goed beslagen ten ijs komen is het halve werk, als je weet wat de marktconforme prijzen zijn dan kun je ook inschatten waar de pijngrens ligt voor de verkoper. Vervolgens bekijk je het object (de auto) zoveel mogelijk zónder verkoper, als de verkoper erbij is stel je wat kritische vragen waar je het antwoord echt op wilt weten (garantie, km-stand, schadevrij, afleverbeurt etc.). Als de verkoper vraagt wat je ervan vind antwoord je gewoon met een wedervraag.

 

Heb je intresse dan vraag je zijn uiterste prijs. Zeg dat je geen zin hebt in ellenlange onderhandelingen omdat je die dag nog 2 andere vergelijkbare auto's gaat bekijken voordat je een besluit neemt. De verkoper is nu niet meer geneigd zijn prijs hoog in te zetten. Alles wat je er daarna nog kunt uithandelen is peanuts:

 

"Voor bedrag X wil ik hem nu kopen, betaal dan direct X euro aan. Anders ga ik die andere auto's nog bekijken."

 

Op die manier heb ik mijn laatste auto ook gekocht. Overigens wilde ik die dag echt 3 auto's bekijken, de tweede heb ik gekocht. Uiteraard kun je (zoals iemand anders al vermelde) het de verkoper makkelijker maken door in plaats van korting bijvoorbeeld een afleverbeurt of winterbanden te vragen.

 

Bovenstaande is mijn 'modus operandi', heb het zo ook bij mijn keuken gedaan. Prijzen zijn daar zo ondoorzichtig dat je eerst wat moet spelen met verkopers voordat je weet wat marktconform is.

 

Link naar reactie

Het hangt er natuurlijk wel van af of je naar een -al dan niet louche- handelaar stapt, of naar een dealer. De marge op auto's is niet half zo hoog als de meeste mensen denken. Ik ben een tijdje kwaliteitsmanager geweest bij een -niet nader te noemen- dealer. Ik schrok echt van de lage marges. Ze zijn hoog genoeg om te onderhandelen, maar te laag om in grote kortingen te denken. Er moet natuurlijk ook nog verdiend worden en dat schijnen erg veel mensen gemakshalve te vergeten.

 

Nogmaals, ik praat over een dealer, wat handelaren voor marges hanteren weet ik niet (en wil ik geloof ik ook niet weten)

 

Karen

Focus op creatie

Link naar reactie

Hmm dat is niet echt slim vind ik. Er zijn ook veel mensen die niet kunnen onderhandelen.

 

Ik vind het niet slim om structureel te veel geld te vragen. Het is niet voor niets dat de tweedehands autobranche de naam heeft van louche sjacheraars die je eigenlijk gewoon niet zou moeten vertrouwen.

Ik help wel eens mensen met het uitzoeken van een nieuwe oude auto. Gewoon omdat ik dat leuk vind. Ik heb al die keren nog nooit de vraagprijs hoeven betalen (althans, degene die de auto daadwerkelijk kocht), wat simpelweg betekent dat die autoverkopers allemaal "te veel" vroegen. Zo'n goede pingelaar ben ik namelijk niet! Het is zelfs andersom: als ik een auto zie die in mijn ogen voor een eerlijke of zelfs lage prijs wordt aangeboden, word ik wantrouwig. En dat wantrouwen was tot op heden elke keer gerechtvaardigd!

 

Auto's moet je gewoon blijven zien als tweedehands artikelen. Op Marktplaats leg ik ook zelden de vraagprijs neer. En voor het kopen van een tweedehands huis ( ;) ) geldt hetzelfde! Je hebt altijd met een inschatting van de waarde te maken en een verkoper heeft doorgaans de neiging daar wat te hoog te zitten, waar de verkoper liever wat lager zit. Onderhandelen geblazen dus! Die autoverkoper pakt zo nu en dan eens een flinke klapper op diegene die toch de vraagprijs betaalt en kan dan ook weer op vakantie.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie

Het hangt er natuurlijk wel van af of je naar een -al dan niet louche- handelaar stapt, of naar een dealer. De marge op auto's is niet half zo hoog als de meeste mensen denken. Ik ben een tijdje kwaliteitsmanager geweest bij een -niet nader te noemen- dealer. Ik schrok echt van de lage marges. Ze zijn hoog genoeg om te onderhandelen, maar te laag om in grote kortingen te denken. Er moet natuurlijk ook nog verdiend worden en dat schijnen erg veel mensen gemakshalve te vergeten.

 

Nogmaals, ik praat over een dealer, wat handelaren voor marges hanteren weet ik niet (en wil ik geloof ik ook niet weten)

 

Karen

Oh maar daar komen de afleveringskosten / kosten rijklaar maken nog bij ;) Als je daar gewerkt hebt zul je ook wel weten dat een autohandelaar altijd voor een deel steunt op die "zekerheid".

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie

 

Oh maar daar komen de afleveringskosten / kosten rijklaar maken nog bij ;) Als je daar gewerkt hebt zul je ook wel weten dat een autohandelaar altijd voor een deel steunt op die "zekerheid".

 

Yep, klopt, maar die monteurs moeten toch ook worden betaald, net zoals het pand en al die andere overhead kosten!

 

Maar goed, zoals ik net al schreef...ik ben niet de juiste vrouw op de juiste plaats als het om onderhandelingsdiscussies gaat :)

Focus op creatie

Link naar reactie
Da's natuurlijk flauwekul. Als een branche echt zo beroerd is verdwijnt de markt daarvoor.

 

Over flauwekul gesproken - waar zouden we dan met al die tweedehands auto's naartoe moeten? ;)

 

Dat zegt nog steeds niets komma nul over de (on)betrouwbaarheid...

 

Da's dan blijkbaar een kwestie van persoonlijke opinie. Ik vind dat je, als je systematisch teveel vraagt, niet echt lekker bezig bent. Wat je verkoopt is niet waard wat je er voor vraagt. Ik kan je dan dus niet vertrouwen. Onbetrouwbaar.

 

Klopt maar datzelfde geldt voor andere branches, bijv advocaten, aannemers of web ontwikkelaars. ;)

 

Nee, want daar kun je redelijk eenvoudig een vergelijkende prijs opvragen. Als ik een Mazda 939L uit 1981 zie staan die ik leuk vind heb ik nauwelijks vergelijkingsmateriaal, en al helemaal niet als je de staat van de auto in die vergelijking had willen betrekken.

 

Ik begrijp heel goed dat jij onderhandelen niks vindt, en dat is uiteraard prima. Maar een branche waarin onderhandelen gebruikelijk is, om die reden onbetrouwbaar noemen lijkt me wat te ver gaan.

 

Je trekt de verkeerde conclusie. Het is niet zo dat ik onderhandelen an sich niet leuk vind (ik heb me kosteloos vermaakt in China), maar wat me er aan stoort is de achterliggende reden - dat in sommige branches dus blijkbaar niet gewoon een redelijke prijs gevraagd wordt, en dat je moet onderhandelen om wel een (kans op een) redelijke prijs te krijgen.

 

Dat onderhandelen is daardoor een onzekere factor, want afhankelijk van je kennis en kunde, en daarmee is het een manier van prijzen die ik niet vind deugen.

Link naar reactie
Maar wat vertrouw jij dan niet ? Bedoel je dat je de prijzen niet vertrouwt? Of dat je ook de auto in zijn geheel niet vertrouwt?

 

Iemand die een auto probeert te verkopen voor een hogere prijs dan de echte waarde ervan is iemand die gebruik (misbruik) wil maken van het gebrek aan kennis van mensen die een auto willen kopen.

 

Daardoor vertrouw ik de verkoper niet, en als gevolg daarvan de kwaliteit van de betreffende auto ook niet.

Link naar reactie

Iemand die een auto probeert te verkopen voor een hogere prijs dan de echte waarde ervan

 

Dag Peter,

 

Even afgezien van het onderhandelingsvraagstuk: wat is de echte waarde van (ik heb er geen verstand van) een 2CV XL turbo uit 1975? Met andere woorden; bestaat er zoiets als een 'echte waarde'?

Natuurlijk bestaan er lijsten (o.a. ANWB), maar die laten een gemiddelde prijs zien. Ze zeggen niets over de staat van de door mij begeerde Eend. Gaat het er niet meer om wat het de koper waard is?

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Even afgezien van het onderhandelingsvraagstuk: wat is de echte waarde van (ik heb er geen verstand van) een 2CV XL turbo uit 1975? Met andere woorden; bestaat er zoiets als een 'echte waarde'?

 

Ik weet het ook niet, John, maar de verkoper heeft voor zichzelf een redelijke prijs bepaald waarvoor hij de auto zou verkopen, maar legt er daarna toch nog een bedrag bovenop wat je er door onderhandelen (deels) weer af zou kunnen krijgen.

 

Dat soort gehannes met prijzen hou ik gewoon niet van.

Link naar reactie

Afdingen om het afdingen vind ik zo'n flauwekul. En al helemaal met drogredenen als "ik vind de kilometerstand te hoog" of "het is niet mijn kleur". Als geel niet mijn kleur is, koop ik geen gele. Als ik niet wil rijden in een auto met ruim twee ton op de teller, zoek ik wel een andere uit. Maar als de auto al 90+ dagen te koop staat, dan weet ik dat dat ding de verkoper iedere dag geld kost. En dan ben ik best bereid om 'm van zijn "probleem" af te helpen... ;-)

 

Is de vraagprijs te hoog naar mijn zin, roep ik het bedrag wat ik wil uitgeven. Het is dan aan de verkoper om te bepalen of hij voor die prijs wil verkoper. Is de auto helemaal naar mijn smaak, dan maken die € 500,- meer of minder ook niet zoveel uit. Een goede relatie met de verkoper gedurende de garantietermijn is ook wat waard...

Link naar reactie

...

Iemand die een auto probeert te verkopen voor een hogere prijs dan de echte waarde ervan is iemand die gebruik (misbruik) wil maken van het gebrek aan kennis van mensen die een auto willen kopen.

...

 

Ik weet het ook niet, John, maar de verkoper heeft voor zichzelf een redelijke prijs bepaald waarvoor hij de auto zou verkopen, maar legt er daarna toch nog een bedrag bovenop wat je er door onderhandelen (deels) weer af zou kunnen krijgen.

 

Dat soort gehannes met prijzen hou ik gewoon niet van.

 

Je spreekt jezelf tegen.

 

Verder is er niet zoiets als een 'echte waarde'. Zowel de koper als de verkoper heeft een bepaalde bandbreedte qua prijs. Als die bandbreedte overlapt (het maximum van de koper is hoger dan het minimum van de verkoper) kan er een overeenkomst afgesloten worden, anders niet.

 

Jij bent blijkbaar iemand met een bandbreedte van 0 (je minimum prijs is je maximum prijs). Da's prima maar veroordeel niet mensen (verkopers in dit geval) die een andere bandbreedte hanteren.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 76 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.