• 0

Vrouwelijke entrepreneurs

Hallo!

 

Ik zit zo eens op internet te speuren, en vind niet echt een laagdrempelig netwerk of platform voor vrouwelijke entrepreneurs. Of je moet een behoorlijk bedrag betalen om lid te mogen zijn, of je moet 3 jaar een onderneming hebben, of het concept rammelt en ziet er onprofessioneel uit.

Stichting Mentorscope heeft helaas haar 'activiteiten opgeschort'.

 

Mama Cash geeft wel subsidies ("Mama Cash verleent nationaal en internationaal subsidies voor innovatieve projecten van vrouwen, reisbeurzen en voor algemene ondersteuning van vrouwengroepen").

 

Zelf vraag ik me af of ik iets met die ontdekking zal doen of maar gewoon verderga met ondernemen ;D

Misschien is het opzetten van een (online) platform, met behulp van een door Mama Cash verstrekte "algemene ondersteuning van vrouwengroepen" wel een idee?

Waar zijn ze, die ondernemende dames? Waar zijn de beleidsmakers met hun gedachten? Waar is de steun vanuit het (Europees) parlement? Waar kan ik hier meer over lezen?

 

Groet,

Annedien

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Waar maak ik dat uit op: Kijk maar naar de leden van HL, kijk maar naar de deelnemers van New Venture die door de eerst selectie komen. Kijk naar de bezoekers van de Beurs Startech en de bijeenkomsten van de 7e Hemel. Daar loopt het gehalte "vrouwelijke ondernemers" aanzienlijk terug. Ik denk dat het aantal vrouwelijke ondernemers in die hoek in 7 jaar tijd zo'n beetje gehalveert is.

 

Maar heb je ook enig idee waarom dat zo is?

 

Misschien is ondernemen gewoon weer 'uit', zeker in de meer innovatieve sfeer. Zeker als je het vergelijkt met meer dan 5 jaar geleden, toen grote IT hausse druk in opkomst was, en je eigenlijk 'goed gek' was als je daar niet in meeliep als starter.

 

En is de verplaatsing van innovatief ondernemen naar traditioneler ondernemen, of vooral richting loondienst?

 

Link naar reactie
  • 0
Maar heb je ook enig idee waarom dat zo is?

 

Nee, niet echt. Ik vind het wel onwenselijk. Vrouwen zijn namelijk prima ondernemers. Hoe meer hoe beter. :D

 

 

Dus als we hier op HL kunnen helpen om meer vrouwen te motiveren tot het starten van een innovatief bedrijf, dan vind ik dat we dat niet moeten laten.

 

to "the point">

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Daar ben ik het wel mee eens, maar "women only" kunnen we niet garanderen. We kunnen natuurlijk wel een "vrouwen en ondernemen" gedeelte maken, maar is dat echt zo anders dan het ondernemen in het algemeen?

 

Nou ja, women only? Je kan toch een "board" maken dat alleen door "leden" te gebruiken is? In dit geval zou voorwaarden tot lidmaatschap "vrouw" zijn zijn.

 

En nee, natuurlijk zijn de "ondernemersproblemen" bij vrouwen niet anders dan bij mannen (dat is nou echt weer een bèta benadering). Maar waarom denk je dat er "vrouwelijke ondernemers netwerken" bestaan? en vrouwelijke studenten clubs? en er überhaubt sprake is van een vrouwenbeweging.....?

 

Weet je dat niet? Nou, ik ook niet ;D want ik ben man en daarmee geen "expert member" op gebied van vrouwenzaken. Maar het feit dat vrouwen klaarblijkelijk graag "onder ons" zijn zegt genoeg. Zal wel iets te maken hebben met het brallerige dominante gedrag van de mannetjes mens in de buurt van vrouwtjes ;)

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Het staat inderdaad in een groot deel van de profielen, ik zal eens kijken of we het er gemakkelijk uit kunnen halen.

 

Lijkt me een interessante vergaarbak van kennis. En ook het aanmeldformulier. Kunnen we daar ook niet meer uit halen (gem leeftijd/opleiding/achtergrond van de bezoekers)? Of draaf ik nu door.... ;D

 

Ok, en nu compu uit en naar de Dam......er schijnt een leuk Schots feestje gaande te zijn....of anders naar het Leidseplein.... ;D ;D

 

Spreek jullie morgen weer :P

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb laatst wat websites opgesomd, waarbij ook de ondernemerschapscursus van het LiACS/Leiden -genaamd Los het op, vermeld staat. Deze club heeft vorig jaar een laag drempelig netwerk opgericht voor ICT onderneemsters. Ze organiseren een keer in de maand? vrij informele bijeenkomsten, waarbij ook mannen welkom zijn. Er zijn overigens aardig wat onderzoeken over verschillen tussen mannelijke en vrouwelijke ondernemers, met verschillende uitkomsten. Ik denk dat er m.n. individuele verschillen tussen ondernemers te vinden zijn en ook wel verschillen tussen mannen en vrouwen (zie hiervoor rapport Heleen Stigter, EIM, 1999, Vrouwelijk ondernemerschap 1994-1997). Waar het om ons gaat is dat vrouwen dezelfde 'kansen'als mannen moeten krijgen en in het technisch onderwijs en de technische arbeidsmarkt is het voor vrouwen niet altijd makkelijk toeven. Als je iets apart doet voor vrouwen, roept dat vaak iets op van 'is dat dan nodig/hebben wij dat nodig?'aan de andere kant komen dingen aan de orde of op een ander manier dan dat een vrouw als uitzondering 'zich in een groep mannen bevindt''. Wij constateren regelmatig dat vrouwen toch tegen een mannencultuur kunnen aanlopen als zij een tijdje aan het werk zijn, dit met name in de wat hardere/oudere technische branches en dat zij daardoor uit de boot vallen. Wij vinden het zonde dat vrouwen die wel graag een technische functie willen verrichten en een goed potentieel zijn voor de kenniseconomie en diversiteit in het technisch werkveld. Een netwerk voor vrouwelijk onderneemsters in techniek zou dus een middel zijn om dingen uit te wisselen, te netwerken etc, waarbij er andere zaken/rolmodellen te vinden zijn dan in het old boys network....

Angèle

Link naar reactie
  • 0
Ik heb laatst wat websites opgesomd, waarbij ook de ondernemerschapscursus van het LiACS/Leiden -genaamd Los het op, vermeld staat.

 

Ha Angèle,

 

Sorry dat ik Liacs gemist heb in je lijstje. Dyslecticus hè. Kan klaarblijkelijk goed ondernemen, maar niet zo goed lezen :D

 

Om even terug te komen op de discussie: Wat vind jij van het idee om vrouwelijke ondernemers op HL een aparte board te bieden met "onder ons" mogelijkheden?

 

Voorziet dat in een behoefte onder vrouwelijke ondernemers? Is dat handig? Zijn daar enthousiastelingen voor te vinden? Het opzetten van nieuwe communities is erg veel werk (hè Annedien?) HL werkt al. Volgens mij kan je daarvan profiteren.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hoi allemaal,

 

Onderstaand artikel komt uit Tornado-Insider.

 

November 21, 2003

Paris

Investing in Successful Women Entrepreneurs US/Europe

 

Seeks to bring together investors from the U.S. and Europe, and women entrepreneurs from both sides of the Atlantic, to discuss experiences and opportunities for investing in high-growth companies founded by women. The Forum for Women Entrepreneurs (FWE), founded in 1993 in Palo Alto, is the premier entrepreneurial organization for women building and leading high-growth technology and life science companies. Our mission is to accelerate women's opportunities to start, manage and invest in market-leading companies.

 

More information about this event on www.investinentrepreneurs.org.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het dus wel interessant om te weten welke vrouwelijke ondernemers in welke branche te vinden zijn via HL en wat hun wensen/behoeften zijn om ondersteund te worden in het ondernemerschap -wat zijn de dingen waar ze tegen aan lopen? Ik heb een tijdje geleden contact gehad met Veerle van Laere van Dreamstart en van de 417 high-tech start ups die werden begeleid door Dreamstart, waren 33 (bijna 8 %) vrouwen, die m.n.te vinden zijn in de medische en biotechnologische hoek. Ik zal ook contact met haar opnemen om hier verder iets mee te doen.

Link naar reactie
  • 0

Gisteren bij een meeting van het LOS geweest. Erg onderhoudend. Daar waren ook de ondernemers van www.tendercoach.nl dat laatst de eerste prijs won bij de Haagse Start. Een leuke inleiding van Edwin van der Heide, de multi-ondernemer van o.a. Ontbijtservice en PartyButler. De vrouwen van LOS nodigen steeds meer mensen uit uit de Leidse regio, zij bouwen zo aan een netwerk rondom de afgestudeerden van de opleiding SOIL die specifiek op vrouwelijke ondernemers is gericht. Het viel mij wel op dat mannen de andere mannen opzoeken en de vrouwen ook bij elkaar kruipen. Bij de mannen was het bralgehalte m.i. ook wat hoger.

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
  • 0

Kwam toevallig dit onderzoek tegen bij EIM

 

Stimuleren van vrouwelijk ondernemerschap

gepubliceerd: ma 15 sep 2003 ( 70 Kb )

 

Korte inhoud:

Uit de Female Entrepreneurship Monitor die de Europese Commissie in het voorjaar van 2003 heeft gepresenteerd, blijkt dat in Nederland weinig speciale initiatieven worden ontwikkeld om het vrouwelijk ondernemerschap te stimuleren. Uit andere bronnen valt af te leiden dat Nederland binnen de EU evenwel niet slecht scoort wat het aandeel vrouwelijke ondernemers betreft. Enkele peilingen van EIM geven aanwijzingen dat Nederlandse vrouwen speciale initiatieven voor vrouwen waarschijnlijk niet erg zouden waarderen. (lees verder)

 

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik wil bij deze ff wat kwijt mbt vrouwen netwerken en netwerken in het algemeen. Heb toevallig met Annedien het hier over gehad; en net wat zij zegt; er zijn wel vrouwen netwerken maar dat zijn of de min of meer theekransjes gerichte of het zijn netwerken waaraan ze bepaald eisen stellen.

 

Ik ben het volledig met haar eens dat er wel behoefte is een laagdrempelig netwerk vergelijkbaar met HL. en op free affiliate basis, dit is dacht ik ook de basale benadering van Netwerken an sich.

 

Op het moment dat je een hoge fee gaat betalen of minimum eisen gesteld worden aan de duur van je ondernemers schap ben je mijnsinziens zou je een hoop potentieel in de kiem aan het smoren en niet zichtbaar aan het maken terwijl het wellicht interessante aanwinsten zouden kunnen zijn binnen een/het netwerk.

 

Wat er gezegd wordt over het support/beheer van een dergelijk netwerk qua grootte en handelbaarheid zit wel wat in; aan de andere kant heb je natuurlijk niet voor niets een netwerk wat ook inhoudt dat je een stukje commitment mag verwachten van de ingezetenen.

 

Netwerken is eigenlijk niets anders dan via via, mond op mond, de één kent de ander, het sociaal klikken met elkaar en vandaaruit kijken of je iets voor elkaar kan betekenen ten goede van en ter versterking van elkaar.

 

Conclusie; hoe toegankelijker een netwerk zich profileerd, hoe meer mensen zich daarbij aansluiten, hoe meer kennis/ervaring er binnen een netwerk zetelt en hoe sneller je daardoor wellicht bepaalde doelen zou kunnen bereiken.

 

Denk maar bij jezelf; als er voor HL een drempel had gelegen van bv. 300 euro p/j abo kosten; hoe succesvol was dit iniatitief dan geweest........??

 

Hilde

 

Thoughts are meant to live their own life and to be shared with others and cherished by millions

 

Hilde M.Makkinje

 

MissM@c LifeStylezz BV

info@LifeStylezz.nl

0649-058277

Link naar reactie
  • 0

Hier een vrouw (jawel) die druk doende is een bedrijf op te starten in een sector waar ook mannen soms niets van begrijpen in mijn omgeving. Erg? Nee hoor helemaal niet. Ik leg iederen ongeacht zijn geslacht graag uit waar ik mee bezig ben. Al jaren hoor ik iedereen zeggen, het ligt aan jezelf als je onderscheid merkt. Ben dan ook druk bezig me er niet meer mee bezig te houden maar dan.................

ben ik in kontakt met een bedrijf en gaan ze me terugbellen. Ja dat doen ze en ik neem op met mijn voornaam. Vragen ze notabene of mijn man ook thuis is. Dat zijn dat wel momenten dat je best wel kwaad maakt, niet omdat ik het een probleem vind dat ik vrouw ben maar omdat mannen vaak onderbewust nog denken dat ik een vent ben. Kortom tijd voor mannen emancipatie tussen die oren.

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Ja uiteraard kunnen we contact leggen, je kan bellen, mailen whatever zie maar. Maar nu heb je nog niet (tenminste niet op deze pagina) uitgelegd waar je je mee bezig houdt. Ben erg benieuwd wat je doet en waarom.

 

Persoonlijk heb ik daar geen last van dat als ik gebeld wordt men gaat vragen naar mijn man; maarja mijn bedrijfsnaam is dan ook MissM@c LifeStylezz, dus dan is het natuurlijk wel duidelijk dat je geen man hoeft te verwachten, lol

 

Hilde

 

Thoughts are meant to live their own life and to be shared with others and cherished by millions

 

Hilde M.Makkinje

 

MissM@c LifeStylezz BV

info@LifeStylezz.nl

0649-058277

Link naar reactie
  • 0
Conclusie; hoe toegankelijker een netwerk zich profileerd, hoe meer mensen zich daarbij aansluiten, hoe meer kennis/ervaring er binnen een netwerk zetelt en hoe sneller je daardoor wellicht bepaalde doelen zou kunnen bereiken.

 

Ha Hilde,

 

Daar ben ik weer ;D. Even terugkomend op bovenstaande bewering, ik heb daar lang over zitten dubben. Wat klopt er nou niet aan je verhaal. Als het waar is wat e zegt, is een netwerk of community een soort kettingreactie. Een bosbrand die zichzelf aanwakkerd.

 

Zoals als jij het stelt, zal een netwerk zichzelf voortbewegen als je het maar slim genoeg opzet. Een soort perpetuem mobile dus. Daar geloof ik niet is. Netwerken kosten veel energie. De meeste leden in het netwerk komen "iets halen" en leveren dus eigenlijk geen toegevoegde waarde. Als er niks te "halen" valt komen ze gewoon niet. Het netwerk draait op mensen die "iets komen brengen". Die voegen wat toe. Je moet je dus afvragen: wie krijg ik zo gek dat die mijn netwerk komt voeden met toegevoegde waarde zodat andere weer wat kunnen "halen"? Wat zijn de "drivers" van mijn netwerk? Maar wat drijft hen? Wat komen de brengers dan weer halen?

 

Kortom: het is verdomd ingewikkeld om een goede community van de grond te krijgen. Ik volg de ontwikkeling van een groot aantal communities en netwerken al jaren. En er zijn er uiteindelijk maar weinig die langdurig succes hebben.

 

Een van de succesfactoren lijkt te zijn: een soort marktplaatsprincipe. Wat ik breng moet voor mij weinig waarde hebben en voor jouw juist heel waardevol zijn en wat ik haal moet voor mij heel waardevol zijn, maar voor jouw niet veel kosten. Eén van die driver zou "gezelschap" kunnen zijn. Dat pleit voor laagdrempeligheid, maat gezelschap op zich is niet genoeg om een netwerk van de grond te krijgen. Inhoudelijke zaken moeten daaraan toegevoegd worden.

 

Kortom: lekkere puzzel voor je.

 

Wil je meer ontdekken over de werking van netwerken, analyseer dan het succes en de drivers van verschillende netwerken. Kijk naar Higherlevel en meet-anyone bijvoorblled. Wat zijn de overeenkomsten en wat zijn de verschillen en op welke wijze heeft dat invloed op het succes. Waarom is de Rotary een succes en stopt first wednesday er deze week mee?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ha die Nils,

 

Ehhhmmm, ja wat je zegt daar zit ook zeker wat in; even snel geconcludeerd ruil principe/marktplaats, dat klopt.

 

Zeker voor een digitaal netwerk, dat geloof ik zeker. Ik denk ook zeker dat het van belang is dat er een soort levendigheid in moet zitten, vergelijkbaar met HL of evt andere te noemen netwerken.

 

W.b.t. new wednesday, vaag zegt die naam me wel iets maar niet veel. Rotary daarintegen zegt me veel meer omdat mijn vader daar een aantal jaren in heeft gezeten.

 

Rotary is van oudsher een soort van benefietclub waarbij men doelen stelt m.b.t. scholing en verbetering van m.n. jeugdgerichte projecten en bestaat geloof ik of net 100 jaar of bijna 100 jaar. Toevallig een paar weken terug op internet bekeken ivm sponsoring vraagstukken...

 

Uiteindelijk denk ik dat het succesvol starten/beheren/ onderhouden etc van een netwerk een mengeling van factoren is waarin jouw interpretatie en de mijne en wellicht die van anderen ook in passen. En uiteraard zal je een aantal personen moeten hebben die zich geroepen voelen om de zaak in banen te leiden. Uiteindelijk zal er ook een soort van verbondenheid moeten ontstaan door de leden of degenen die hier in actief zijn.

 

Tja..ik denk dat er voor vele standpunten wel iets is maar ik denk wel dat laagdrempeligheid wel één van de voorwaarden moet zijn om in ieder geval volume te creëren en van daar uit een netwerk te onderhouden...snap je. Ik bedoel, ook niet zo zeer in de eerste post, daarmee niet dat een netwerk selfsupporting is..dat geloof ik niet, zonder input ook geen output.

 

Nouja het is en blijft een leuk puzzeltje, net zo iets als; wat is nou de x-factor?? Haha. Deze dame gaat ff lekker met manlief filmpje pakken en bij komen van een intens Jury Cursus weekend van de KNGU, ben er weer doorheen; ben weer goed gekeurd als nat. erkend Jury lid voor Sport Aerobics, Fed.Int.Gym. Liscensed.

 

Groet Hilde

Thoughts are meant to live their own life and to be shared with others and cherished by millions

 

Hilde M.Makkinje

 

MissM@c LifeStylezz BV

info@LifeStylezz.nl

0649-058277

Link naar reactie
  • 0

Gefeliciteerd!

maar manlief en jij missen 24.

Zo zouden netwerken kunnen werken.....

"Take a method and try it. If it fails, admit it frankly, and try another. But by all means, try something."

This quote is from a speech by Franklin D. Roosevelt

--- www.mopini.com ---

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 290 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.