• 0

Bijverdiensten door verkoop foto's: hoe zit dat administratief?

Hallo,

 

Over enkele maanden wil ik naast mijn huidige full time baan proberen om bij te verdienen met fotografie. De foto's worden verkocht via een buitenlands bedrijf. De eerste jaren zijn de inkomsten wellicht nog laag maar gaan snel stijgen. Ik wil de inkomsten graag opgeven aan de belastingdienst maar begrijp nog niet goed wat men als kosten ziet. De kosten zijn 2.500 euro voor de fotocamera en 1.400 voor de computer. Tevens ga ik twee keer per jaar 1 maand rondreizen voor de foto's te maken. De kosten daarvan zijn 5.000 euro (vliegreizen, gids, overnachtingen, verzekering etc.). Tevens ga ik er circa 1.000 uur per jaar aan besteden. Het eerste jaar zijn de inkomsten 4.000 euro en daarna circa 10.000 euro.

 

Wat mag ik als kosten rekenen?

Welke administratie dien ik te voeren?

Heb ik bonnen nodig van alle vervoer, overnachtingen etc.?

Zijn er andere mogelijkheden?

 

Groeten Paul

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

In principe geldt voor bijverdienen hetzelfde als voor het starten van een bedrijf. Lees dus de startersgids van de belastingdienst (gratis op te vragen op hun site).

 

Je bijverdiensten zullen als 'resultaat overige werkzaamheden' in je aangifte terugkomen. De belastingdienst zal je wel zien als ondernemer voorde BTW maar niet als ondernemer voor de inkomstenbelasting (dus geen zelfstandigenaftrek, startersaftrek etc).

 

Lees ook de columns van Joost Rietveld, bijv deze.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.