Wij ontwikkelen web-based software voor competentie-ontwikkeling, onder meer voor werknemers en werkzoekenden die willen weten waar zij nu staan en zich verder willen ontwikkelen. Onze klanten gebruiken daarvoor onze software, vullen het met hun eigen inhoud, en gaan vervolgens de arbeidsmarkt op om hun diensten te verlenen aan werknemers en werkgevers. Onze software maakt het mogelijk om die diensten efficiënt en met blijvende waarde uit te voeren, het helpt daarbij de kosten en administratieve lasten laag te houden, en het helpt de kwaliteit van de uitgevoerde trajecten hoog te houden.
Nu hebben we altijd op het standpunt gestaan dat het maar software is, en net als met Microsoft Word hangt het van jouzelf af wat je er mee kunt: sommige mensen schrijven enkel boodschappenbriefjes, anderen schrijven er romans mee die wereldwijd verkopen. Het is maar een gereedschap. Zo zou onze software ook gezien moeten worden, waarbij zelfs concurrenten het kunnen gebruiken en het onderscheid tussen die concurrenten onderling dus niet door de software zou moeten komen maar door andere zaken.
Om verschillende redenen is dit nu echter wel gebeurd; we merken dat onze software een competentievoordeel gaat bieden. Certificering gaat gemakkelijker (onze klanten moeten gecertificeerd worden voor zij hun diensten aan kunnen bieden), en bijvoorbeeld enkele additionele services die we ontwikkeld hebben als extraatje, zijn tot standaard verheven. Daarnaast merk ik dat wij als organisatie erg druk bezig zijn met onze klanten mee te denken hoe zij hun markt kunnen bedienen, dus we zijn zelf ook een stapje verder dan enkel onze software aan het aanbieden. Allemaal redenen waardoor ons 'het is maar software'-argument wat minder sterk wordt.
Ik merk nu nog geen echte problemen, afgezien van wat vragen over hoe we het aanpakken voor verschillende klanten te werken, maar ik wil elke schijn van het rijden van een scheve schaats bij voorbaat voorkomen. Ik weet dat dit bijvoorbeeld in creatieve sectoren wel vaker voorkomt, waarbij bijvoorbeeld het reclamebureau van het ene automerk absoluut niet een order zal accepteren van een concurrerend automerk. Ik wil echter voorkomen dat wij in dat soort posities komen, want onze software is juist bedoeld om door iedereen overal gebruikt te worden, en niet exclusief door slechts enkele organisaties.
Kortom: welke tips zijn er voor het omgaan met het feit dat onze software onze klanten een onbedoeld concurrentievoordeel verschaft?
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben en hoe jullie dit aangepakt hebben, of dat er andere ideeën zijn voor wat we wel en niet zouden moeten doen om onze relaties met klanten zuiver en goed te houden. Ik ben erg benieuwd naar jullie feedback!
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Jeroen Bakker
Jeroen Bakker
Wij ontwikkelen web-based software voor competentie-ontwikkeling, onder meer voor werknemers en werkzoekenden die willen weten waar zij nu staan en zich verder willen ontwikkelen. Onze klanten gebruiken daarvoor onze software, vullen het met hun eigen inhoud, en gaan vervolgens de arbeidsmarkt op om hun diensten te verlenen aan werknemers en werkgevers. Onze software maakt het mogelijk om die diensten efficiënt en met blijvende waarde uit te voeren, het helpt daarbij de kosten en administratieve lasten laag te houden, en het helpt de kwaliteit van de uitgevoerde trajecten hoog te houden.
Nu hebben we altijd op het standpunt gestaan dat het maar software is, en net als met Microsoft Word hangt het van jouzelf af wat je er mee kunt: sommige mensen schrijven enkel boodschappenbriefjes, anderen schrijven er romans mee die wereldwijd verkopen. Het is maar een gereedschap. Zo zou onze software ook gezien moeten worden, waarbij zelfs concurrenten het kunnen gebruiken en het onderscheid tussen die concurrenten onderling dus niet door de software zou moeten komen maar door andere zaken.
Om verschillende redenen is dit nu echter wel gebeurd; we merken dat onze software een competentievoordeel gaat bieden. Certificering gaat gemakkelijker (onze klanten moeten gecertificeerd worden voor zij hun diensten aan kunnen bieden), en bijvoorbeeld enkele additionele services die we ontwikkeld hebben als extraatje, zijn tot standaard verheven. Daarnaast merk ik dat wij als organisatie erg druk bezig zijn met onze klanten mee te denken hoe zij hun markt kunnen bedienen, dus we zijn zelf ook een stapje verder dan enkel onze software aan het aanbieden. Allemaal redenen waardoor ons 'het is maar software'-argument wat minder sterk wordt.
Ik merk nu nog geen echte problemen, afgezien van wat vragen over hoe we het aanpakken voor verschillende klanten te werken, maar ik wil elke schijn van het rijden van een scheve schaats bij voorbaat voorkomen. Ik weet dat dit bijvoorbeeld in creatieve sectoren wel vaker voorkomt, waarbij bijvoorbeeld het reclamebureau van het ene automerk absoluut niet een order zal accepteren van een concurrerend automerk. Ik wil echter voorkomen dat wij in dat soort posities komen, want onze software is juist bedoeld om door iedereen overal gebruikt te worden, en niet exclusief door slechts enkele organisaties.
Kortom: welke tips zijn er voor het omgaan met het feit dat onze software onze klanten een onbedoeld concurrentievoordeel verschaft?
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben en hoe jullie dit aangepakt hebben, of dat er andere ideeën zijn voor wat we wel en niet zouden moeten doen om onze relaties met klanten zuiver en goed te houden. Ik ben erg benieuwd naar jullie feedback!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/24592-onze-software-geeft-onbedoeld-een-concurrentievoordeel-aan-onze-klanten/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
16 antwoorden op deze vraag