• 0

Opzegtermijn kantoorruimte vs. contractduur

Wellicht kan iemand mij bij deze vraag helpen:

 

Ik huur sinds enige tijd een kantoorruimte. Ivm. tegenvallende resultaten ben ik genoodzaakt een kleinere ruimte te gaan huren. Met mijn verhuurder heb ik destijds een huurperiode van 5 jaar afgesproken met een opzegtermijn van 6 maanden. De borg bedroeg 3 maanden.

 

Onlangs heb ik mijn huurovereenkomst opgezegd in de veronderstelling dat ik over 6 maanden (de opzegtermijn) uit de kantoorruimte kan. De huurder wijst mij echter op de huurperiode van 5 jaar en geeft aan dat ik dus nog enige jaren zal moeten door huren. De opzegtermijn is volgens hem dan ook bedoeld om aan te geven dat het contract niet stilzwijgend wordt verlengd na 5 jaar (met nog eens 5 jaar).

 

Voor beide kanten van de zaak valt iets te zeggen, maar ik weet niet hoe de wetgeving hier tegenaan kijkt. Ik hoop dat iemand mij hier meer informatie over kan verschaffen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Tussentijdse opzegbaarheid van zakelijke huurovereenkomsten is een uitzondering, die expliciet als zodanig benoemd moet zijn en over het algemeen blijkt uit de verwoording van de opzegtermijn duidelijk of er sprake is van tussentijdse opzegging of dat het gaat om het aanzeggen van het niet verlengen.

 

Zo staat in het ROZ model voor kantoorruimte:

3.3 Beëindiging van deze overeenkomst vindt plaats door opzeg­ging tegen het einde van een huurperiode met

inachtneming van een termijn van tenminste één jaar.

Hieruit blijkt duidelijk dat opzegging alleen plaats kan vinden er einde huurperiode, met opzegtermijn van, in dit geval, één jaar, terwijl in de artikelen 3.1 en 3.2 duidelijk blijkt dat een 'huurperiode' de duur is waarvoor de overeenkomst is aangegaan of verlengd.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het antwoord en de uitleg. Dit is inderdaad wat er in het contract staat.

 

Is er een mogelijkheid om het contract tussentijds te beëindigen, zonder dat dit hoge kosten met zich meebrengt? Zoals het er nu uit ziet is het voor mij financieel niet mogelijk om langer dan een half jaar door te huren. Indien dit toch contractueel verplicht is zal er een moment komen waarop ik faillissement zal moeten aanvragen.

Link naar reactie
  • 0

Je zult met de verhuurder moeten praten (die zal na je opzegging al wel "nattigheid" voelen). Samen bekijken hoe je het contract kunt beëindigen het is uiteindelijk niet in zijn belang maanden lang geen huur te krijgen doordat jij failliet gaat. Maar contractueel staat hij vrij sterk en kun je hem niet dwingen mee te werken.

 

In het algemeen kan ik zo 2 situaties bedenken die vaker gebruikt worden

1. De verhuurder geeft toestemming voor onderhuur en jij zoekt iemand die het pand van jou wil huren (of een deel om de kosten te drukken) voordeel is dat als je later zelf de ruimte weer nodig hebt dan heb ja daar meer controle over.

2. Jij zoekt een vervangende huurder die jou contract overneemt.

 

Je ziet de sleutel in beide situaties is dat jij zoekt naar andere huurders. De verhuurder zal vaak hier niet zoveel aan doen, enerzijds vanwege zijn sterke positie maar anderzijds ook omdat ie gehouden is aan het contract met jou dus als hij met een nieuwe huurder komt hij eerst de beëindiging van het contract met jou moet regelen en dat is en blijft een risico (bijv dat jij inmiddels een oplossing hebt gevonden of je bedrijf toch weer goed gaat en je niet meer wilt stoppen)

 

Natuurlijk is elke situatie anders maar dit is globaal een indruk van wat je kunt verwachten qua tegenspel en wat er van jou word verwacht.

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Bedankt voor het antwoord en de uitleg. Dit is inderdaad wat er in het contract staat.

 

Is er een mogelijkheid om het contract tussentijds te beëindigen, zonder dat dit hoge kosten met zich meebrengt?

Niet op grond van de wet, jurisprudentie of contract en je zult dus in overleg moeten kijken of er een mouw aan te passen is.

Link naar reactie
  • 0

Zoals eerder al is aangegeven zal je zelf een huurder die het huurcontract wil

overnemen moeten vinden.Dit hoeft geen probleem te zijn als de verhuurder niet al te moeilijk

doet.Ook zijn er wel mogelijkheden om het huurcontract tegen betaling over te zetten,dit is niet helemaal koosjer maar dat is ieders eigen verantwoording.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.