• 0

Affiliate Marketing en factureren

Ik heb zelf een eenmanszaak in de affiliate marketing, als bijbaan.

 

Deze business werkt als volgt:

Ik promoot websites van buitenlandse bedrijven (sponsors / mijn klanten) door op Internet reclame te maken voor deze bedrijven. Deze reclame leidt tot mensen die d.m.v. mijn reclame bij sponsors terecht komen, waar de mensen vervolgens producten of diensten kunnen kopen. Zodra iemand een product/dienst koopt, krijg ik (afhankelijk van wat is afgesproken) een bepaalde vergoeding.

 

De vergoeding wordt pas uitgekeerd indien een bepaald minimum omzet gecreëerd is. Indien het minimum niet is bereikt, heb ik nog geen recht op de vergoeding. Zodra het minimum bereikt is, wordt het bedrag x dagen later uitgekeerd d.m.v. cheques of via bankrekeningen.

 

Chronologisch werkt het ongeveer als volgt:

Ik maak via Internet reclame voor bedrijf/sponsor X. Hierdoor komen mensen op de website van bedrijf X, waar zij vervolgens producten/diensten kunnen kopen. Ik heb zelf geen direct zicht wie op de website van X komt, of wie daar vervolgens een product/dienst koopt. Wel geeft X mij statistieken over hoeveel omzet er via mij is gemaakt. Omdat alleen X direct weet hoeveel omzet er is gemaakt (en ik INdirect via X), moet ik erop vertrouwen dat X de statistieken naar waarheid verschaft.

Zodra een aantal mensen een product/dienst bij X hebben gekocht, kan een bepaald minimum omzet bereikt zijn, waarna ik na een bepaald aantal dagen de vergoeding per bank of cheque toegestuurd krijg.

 

Deze business is een beetje het omgekeerde van wat normaal gebruikelijk is:

Zo heb ik (als soort van leverancier van reclame) geen direct inzicht in welke vergoeding ik zal krijgen van de sponsor. (Wel kan ik dit navragen bij de sponsor.) Verder maakt de sponsor automatisch de vergoeding over indien een minimum bereikt is.

In deze business heeft het voor mij (als leverancier) dus geen zin een factuur te sturen naar de sponsor. De sponsor is namelijk de enige die direct toegang en inzicht heeft in de vergoeding die ik zal krijgen, en zal dit automatisch naar mij overmaken. Indien ik een factuur zou maken, zou dit voor de sponsor geen enkel nut hebben, en direct in de prullenbak verdwijnen. Het is in deze business dan ook niet gebruikelijk om facturen naar de sponsor te sturen.

 

Opmerking:

Ik draag zelf geen btw af omdat ik reclame diensten lever aan buitenlandse bedrijven. De btw is verlegd naar sponsor/afnemer.

 

 

Nu heb ik de volgende vragen:

-Als soort van *factuur* print ik de betalingen/statistieken die de sponsor voor mij vermeldt op zijn website. Is dit voor de Belastingdienst voldoende? Of is het aan te raden om toch een factuur op de stellen, maar deze factuur vervolgens niet naar de sponsor te sturen,( puur zodat er een factuur bestaat)?

-Hebben jullie eventueel nog andere opmerkingen over wat aan te raden is in deze business?

 

#affiliatemarketing

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

 

Opmerking:

Ik draag zelf geen btw af omdat ik reclame diensten lever aan buitenlandse bedrijven. De btw is verlegd naar sponsor/afnemer.

 

 

Nu heb ik de volgende vragen:

-Als soort van *factuur* print ik de betalingen/statistieken die de sponsor voor mij vermeldt op zijn website. Is dit voor de Belastingdienst voldoende? Of is het aan te raden om toch een factuur op de stellen, maar deze factuur vervolgens niet naar de sponsor te sturen,( puur zodat er een factuur bestaat)?

-Hebben jullie eventueel nog andere opmerkingen over wat aan te raden is in deze business?

 

Delta,

 

e.e.a. komt bekend me bekend voor en heb me er ook wat in verdiept......

 

wat betreft het niet afdragen van BTW, is correct m.i., echter moet je vanaf 1 januari dit jaar wel de inkomsten over de geleverde diensten opgeven die verdiend zijn bij Europese bedrijven op je BTW aangifte en zul je nu ook een ICP opgave moeten doen (voorheen ICL)

http://belastingdienst.nl/eubtw2010/ (in het midden onderaan)

 

Wat betreft je vragen,

Ik denk dat je uitgeprinte stats wel voldoende zijn, echter let er op dat je hun BTW nummer hebt! (als ze in de EU gevestigd zijn), een zelfgemaakte factuur met alle gegevens er op (+ btwnummer) lijkt mij echter nog beter.

(datje'm niet hebt opgestuurd zou ik niet zo benadrukken)

 

andere opmerkingen wat betreft deze business.......

nee alleen een herhaling: zorg dat je btw nummers hebt van bedrijven in de EU waar je je diensten aan levert!

 

Verder ben ik zelf ook maar een amateur (first post)

Gaarne reacties van experts.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.