• 0

2e ondernemening wat is de beste optie

Beste allemaal,

 

Momenteel bezit ik een aantal succesvolle websites. Graag zou ik het concept van een aantal sites gedeeltelijk willen overnemen in een andere onderneming. Ik zou dit graag in een andere onderneming willen doen omdat Adwords niet toestaat dat je twee keer op het zelfde zoekwoord gaat adverteren. Indien het juridisch gezien om een andere onderneming gaat mag dit weer wel.

 

Momenteel heb ik een eenmanszaak waar mijn sites onder vallen. Nu ben ik er achter gekomen dat je niet twee eenmanszaken in je bezit mag hebben. Dus ik zal moeten kijken naar een ander het liefst goedkoop alternatief. In principe is persoonlijke aansprakelijkheid geen probleem.

 

Ik had mijn oog al even laten vallen op een Engelse B.V. (LTD), maar omdat ik slecht de weg weet in het Engelse belastingrecht en er nogal wat malafide bemiddelaars zijn in Nederland leek mij dit (met mijn bescheiden kennis) onaantrekkelijk. Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

 

Alvast enorm bedankt voor jullie hulp!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou dit graag in een andere onderneming willen doen omdat Adwords niet toestaat dat je twee keer op het zelfde zoekwoord gaat adverteren. Indien het juridisch gezien om een andere onderneming gaat mag dit weer wel.

 

Misschien zeg ik nu iets heel doms, maar met twee verschillende google-accounts is het probleem toch ook opgelost?

Link naar reactie
  • 0

Ik zou dit graag in een andere onderneming willen doen omdat Adwords niet toestaat dat je twee keer op het zelfde zoekwoord gaat adverteren. Indien het juridisch gezien om een andere onderneming gaat mag dit weer wel.

 

Misschien zeg ik nu iets heel doms, maar met twee verschillende google-accounts is het probleem toch ook opgelost?

 

1 bedrijf mag maar 1 account hebben dat is het huidige beleid van google. En je moet je BTW nummer opgeven indien ze geen BTW willen rekenen. Als ze twee dezelfde BTW nummers zien dan lijkt het me een logische link lijkt mij.

Link naar reactie
  • 0

Beste TS,

 

Ik vond jou optie om een nieuw bedrijf te starten een beetje zwaar middel om via ad words te kunnen adverteren op hetzelfde zoekwoord. (vind ik nog steeds :))

Maar de opmerking van "eentje" gaf mij toch even een idee. Ik weet niet zeker of het gaat lukken bij de belastingdienst maar het lijkt me in elk geval kansrijker als een aparte onderneming oprichten omdat je snel bij de BV terechtkomt.

 

Je kunt dus de diverse sites inschrijven onder verschillende handelsnamen op je eenmanszaak (bijv de URL als handelsnaam registreren) vervolgens kun je voor die/elke?? handelsnaam een apart BTW nummer aanvragen.

 

Het enige wat ik niet weet is of de BTW nummers zo makkelijk worden uitgegeven (bijna elke website een eigen btwnummer) of dat je alleen een nieuw BTW nummer krijgt bij branchvreemde activiteiten. Misschien dat een van de HL fiscalisten dit kan ophelderen..

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Aparte BTW-nummers voor een eenmanszaak worden nmm niet verstrekt, wel aparte subnummers (dus B01 en B02 etc.) achter je sofi-nummer.

Het is geen verplichtig, je kunt ervoor kiezen. Als dit via de KvK automatisch gebeurt; leuk maar niet altijd!

 

Stel dat je op de B01 BTW moet betalen, terwijl je voor de B02 een teruggaaf claimt. De betaling moet je doen voordat je je centjes van de B02 terughebt. Onderling laten verrekenen kan wel, maar is extra werk.

Als je voor alle 'filialen' op één subnummer aangifte doet, verreken je zelf de BTW en het saldo geef je aan.

 

groet,

 

John

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Aparte BTW-nummers voor een eenmanszaak worden nmm niet verstrekt, wel aparte subnummers (dus B01 en B02 etc.) achter je sofi-nummer.

Het is geen verplichtig, je kunt ervoor kiezen. Als dit via de KvK automatisch gebeurt; leuk maar niet altijd!

 

Stel dat je op de B01 BTW moet betalen, terwijl je voor de B02 een teruggaaf claimt. De betaling moet je doen voordat je je centjes van de B02 terughebt. Onderling laten verrekenen kan wel, maar is extra werk.

Als je voor alle 'filialen' op één subnummer aangifte doet, verreken je zelf de BTW en het saldo geef je aan.

 

groet,

 

John

 

 

Waarschijnlijk gaat bijna alle kosten en opbrengsten naar mijn andere BTW nummer. Ga vandaag even langs de KvK om een extra handelsnaam te registreren. Zal daarna ook een rekening opnenen op die nieuwe naam en een BTW nummer aanvragen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo eentje,

 

een tweede onderneming zal altijd een andere vorm dan je EMZ. Je kan namelijk maar een EMZ bezitten. Je kan wel onder je EMZ verschillende activiteiten (mits zij niet door wet en regelgeving aan eisen moeten voldoen) plaatsen en ook meerdere handelsnamen.

 

Meerdere BTW nummers (subnummers) aanvragen kan alleen als de activiteiten uit elkaar kunnen worden gehouden. Qua omzet moet dat dan dus wel te doen zijn, want je kan aan de hand van handelsnaam de activiteit bepalen en bij inrichten van je administratie kan je dat dus ook goed administreren. Het moeilijke zit in je inkopen (misschien koop je voor meerdere BTW nummer bij een groothandel in) en je overhead kosten. Daardoor kan je vervelende situaties krijgen zoals beschreven door John. Een oplossing kan zijn om aan het begin van de maand alle BTW aangiftes uitrekenen en de teruggaaf zo snel mogelijk dan in te dienen. Het kan dan gebeuren dat je teruggaaf voor het einde van de maand op je rekening hebt bijgeschreven.

 

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.