loading
Ga naar inhoud
RoelSimons
Verberg

Fotocursus aanbieden

vraag

Beste HL'ers,

Als freelance fotograaf (niet pers) wil ik fotocursussen gaan aanbieden. (naast mijn hoofdactiviteit van foto opdrachten schieten)

 

Mijn vraag is of hier bijzondere certificaten of vergunningen benodigd voor zijn?

Ook vroeg ik me af of dit voor de belastingdienst of KVK nog bijzondere gevolgen heeft.

 

Ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen

 

Roel

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Naar mijn mening is fotografie een vrij beroep en dus ook het geven van cursussen de branche. Je moet alleen oppassen met het verbinden van toezeggingen aan de cursus.

 

Niet

Na het afronden van deze cursus bent u gediplomeerd persfotograaf

 

Wel

Na het afronden van deze cursus heeft u een inzicht in wat er komt kijken bij persfotografie

 

M.b.t. de boekhoudkundige kant weet ik te weinig. Maar op HL zal dit niet lang op zich laten wachten.

 

Laatst heeft een klant van mij (fotografie maatschap) een complete cursuslijn opgezet, zonder problemen. Alleen zij deden het wel vanuit een bv of in samenwerking met ZZp'ers. Ik weet niet of dit voor een freelancer anders zou zijn.

 

micha


www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

beste Roel

 

Welkom op HL.

 

Jouw vraag is er een van algemene aard voor elke starter. Ga sowieso te rade bij de KvK en download het handboek ondernemen op www.belastingdienst.nl.

 

Lees verder ook HL door.

 

Gevolgen voor de fiscus en KvK zijn simpel: meld je aan bij beiden (verplicht!) en neem de informatie die je krijgt aandachtig door. Heb je daarna vragen, kom gerust terug op HL.

 

Vergunningen zijn volgens mij niet nodig.

 

groet en succes

Joost


DenariusAdvies.nl: Fiscaal + juridisch advies bij rechtsvormkeuze/-wijziging, VOF, BV, DGA, bedrijfsoverdrachten.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Bedankt voor de reacties.

 

Ik was zelf ook van mening dat er geen verdere vergunningen en verplichtingen aan werden gesteld.

Ik ben ingeschreven voor de kamer van koophandel en de fiscus maar kon deze informatie niet direct terugvinden in hun documentatie.

 

Zijn er mensen op HL aanwezig die ervaring hebben in het aanbieden van een cursus (als eenmanszaak) en hier eventueel tips in hebben. Bijvoorbeeld met betrekking tot aansprakelijkheid, huur van ruimtes en voorzieningen als beamers e.d.?

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Beste Roel,

 

Als je fotocursussen gaat aanbieden tegen een betaling heb je gewoon een kvk en een belastingsnummer nodig om de inkomsten op te geven natuurlijk.

 

Verder hoef je niet echt certificaten en dergelijke te hebben, Het is wel handig als je een certificaat hebt van je fotografie zodat mensen ook zeker weten dat het wat is.

 

Hopelijk genoeg informatie, als je meer informatie wilt vraag maar raak!

 

Met vriendelijke groet,

Nick van Beers

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Roel,

 

Sinds enige tijd geef ik fotografie workshops; die van mij zijn gericht op beginnende fotografen die met een spiegelreflex willen leren werken.

 

Wat hierboven al wordt aangehaald; certificaten o.i.d. zijn niet nodig; het staat je vrij om zelf een cursus samen te stellen.

 

De deelnemers krijgen gewoon een factuur waar btw op zit; niet anders dan andere facturatie. Je kunt een ruimte huren hiervoor; geef je ze in je eigen (studio) ruimte, dan zou ik wel even uitzoeken hoe e.e.a. verzekeringstechnisch zit met spullen die er staan en dergelijke.

 

Ik huur vooralsnog iedere keer een beamer omdat de frequentie nu 1x per maand is, maar je kunt overwegen er 1 aan te schaffen. Koop je een goede beamer dan kun je erop afschrijven, maar de facturen van de beamer verhuur zijn natuurlijk gewoon als kosten aan te merken.

 

Voordat ik begon, heb ik een pilot gedraaid zodat ik o.b.v. suggesties van de deelnemers wijzigingen heb doorgevoerd.

 

Waar je natuurlijk ook even goed over na moet denken, is waar en op welke manier je de cursussen gaat aanbieden en wat het tarief moet worden.

 

Succes!


Evert Doorn Fotografie: professionele fotografie op lokatie en in de studio. Http://www.evertdoorn.nl

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Wie is er online?

    Er zijn 13 leden online en 186 gasten

    Bekijk volledige lijst    
  • Ook interessant:

  • Ondernemersplein



NL

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké