• 0

keuze aandelenpercentage: 4,9% + 25% van brutowinst of 33,3% aandelen?

Hallo iedereen,

 

De situatie is als volgt.

 

Ik ben aandeelhouder voor 4.99%, de andere aandeelhouder is dat 95.01%.

Daarnaast heb ik recht op 25% van de Bruto Winst?

 

Ik kan ook kiezoen om 33.3% aandeelhouder te zijn zonder recht op 25% van de Bruto Winst.

 

Wat is jullie advies?

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Zeggenschap is voor mij niet zo belangrijk omdat alles wel goed geregeld is.

 

Zoals mijn situatie nu is hoef ik geen idividentenbelasting te betalen omdat ik minder dan 5% van de aandelen bezit.

Over de 25% Bruto Winst moet ik inkomstenbelasting betalen.

Is dit wel fiscaal wel verstandig of is er een betere methode?

 

Link naar reactie
  • 0

Om het even helder te krijgen:

 

Keuze tussen 4,99% aandelen die recht geven op

[*]4,99% van het uit te keren dividend waar je 25% dividendbelasting over verschuldigd bent (die je terugkrijgt van de fiscus trouwens)

[*] alsmede 25% van de brutowinst uitgekeerd als provisie/loon/salaris of iets in die vorm

 

Of

 

33,33% aandelen die recht geven op

[*]33,33% van het uit te keren dividend waar je 25% dividendbelasting over verschuldigd bent

[*] geen beloning uit de brutowinst

 

Lees ik het zo goed?

Link naar reactie
  • 0

Om het even helder te krijgen:

 

Keuze tussen 4,99% aandelen die recht geven op

[*]4,99% van het uit te keren dividend waar je 25% dividendbelasting over verschuldigd bent (die je terugkrijgt van de fiscus trouwens)

[*] alsmede 25% van de brutowinst uitgekeerd als provisie/loon/salaris of iets in die vorm

 

Of

 

33,33% aandelen die recht geven op

[*]33,33% van het uit te keren dividend waar je 25% dividendbelasting over verschuldigd bent

[*] geen beloning uit de brutowinst

 

Lees ik het zo goed?

 

Klopt, alleen is het volgens mij zo dat ik geen 25% dividendbelasting hoef te betalen omdat ik minder dan 5% van de aandelen bezit.

Link naar reactie
  • 0

Voor zover ik weet wordt die 25% afgedragen door de onderneming, dus ingehouden aan jou en kun jij die bij je belastingaangifte terugvorderen.

 

Vandaar dat ik schreef dat je die van de fiscus retourkrijgt.

 

Het verschil in het aanbod is trouwens niet alleen een financiële korte termijnafweging. Het lijkt me belangrijker om alle (fiscale, financiële, persoonlijke, aansprakelijkheids) voor- en nadelen en consequenties op een rij te zetten en op basis daarvan een afgewogen keuze te maken.

 

Kijk ook niet alleen naar vandaag maar ook naar wat je over 5 jaar wellicht wil (aandelen bijkopen?) en wat er dan gebeurt.

 

Het is hetzelfde als met een hypotheek of verzekering .

Als je kiest voor de laagste maandlasten omdat het zo goedkoop is kan het best zijn dat je vandaag gelukkig bent, maar daarna niet meer vanwege dingen waar je nu niet naar kijkt.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Los van de fiscale kant van het verhaal zou ik kijken naar de mate waarin het bedrijf investeert in marketing en innovatie, en in welke mate dat de winst drukt.

 

Ligt de nadruk op investeringen en dus waardestijging, kies dan voor die 33,3%. Ligt de nadruk op winst maken, pak dan zoveel mogelijk van die winst mee.

Link naar reactie
  • 0

De nadruk ligt op zoveel mogelijk winst maken. Er zijn natuurlijk ook investeringen maar deze investeringen zijn altijd voor korte termijn.

 

Hoe kan ik in mijn geval zoveel mogelijk profiteren van de winst.

 

Is dat door 33.3% aandeelhouder te zijn of door 4.01% aandeelhouder + 25 van de Bruto Winst.

Link naar reactie
  • 0

Vreemde constructie:

 

4,9% met 25% van de brutowinst.

 

33,3% zonder winstrecht.

 

Om een beeld te krijgen: waar heb je dan recht op in geval 2?

 

Die 33,3% geven normaliter een dividendrecht van 33,3% van het beschikbare totale dividend. Daarnaast krijg je salaris (verplicht fictief loon namelijk). Hoeveel bedraagt dat dan?

 

En hoe willen ze die 25% van de brutowwinst aan jou uitkeren?

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het fiscale aspect is duidelijk.

 

4,9% = box 3. Dividend onbelast (wel eerst 15% via de BV, maar dat krijg je privé terug). Winstaandeel van 25% belast in box 1.

 

 

33,3% alleen dividend? Vergeet het maar. Als je meer dan 5% van de aandelen in een BV hebt EN je verricht arbeid voor die BV dan ben je gebonden aan de regels van het fictief loon (ook wel DGA salaris). Zoek op HL even op beide termen.

 

Daarnaast heb jij nauwelijks zeggenschap over het dividend. Dus leuk dat dat met maar 25% belast wordt in box 2, maar als de meerderheid besluit geen dividend uit te keren, heb je niets (naast het salaris dan).

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Erg bedankt, het is inderdaad zoals jij vermeld.

 

Waarom zou de men geen dividend uitkeren?

En ook al keert men het niet uit, ik blijf er recht op houden.

 

Waar zou jij voor kiezen en waarom, 4.01% + 25% van de bruto winst of 33.3%?

 

Voor alle duidelijkheid, ik ontvang nu ook salaris uit de bv.

Link naar reactie
  • 0

Het uitkeren van dividend is een besluit van de aandeelhouders. Als de meerderheid het niet nodig acht of juist wil dat er geld in de BV blijft zitten, dan heb je geen poot om op te staan. Je hebt namelijk geen automatisch recht op dividenduitkeringen!

 

Mijn keuze zou erg afhangen van het resultaat en de vermogenspositie en toekomstperspectieven van de BV. Als de BV een mooie toekomst tegemoet gaat waarin goede winsten verwacht worden en de BV veel waard zal worden, dan kies ik voor 33,3% zodat ik fors meeprofiteer van de waardestijging van de aandelen.

 

Als er wel goed winst gemaakt wordt, maar de BV zal qua waarde geen groei doormaken (bijv. omdat de BV eigenlijk draait op de aandeelhouders die veel advieswerk doen) dan graag 4,9% met 25% van de winst.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Misschien is er nog 1 wellicht niet onbelangrijk puntje onbelicht in dit topic: je rechtspositie.

Bij 4,9% kun je nog steeds aanspraak maken op werknemersverzekeringen.

Zodra je over 33,3% praat is het zaak om goed na te gaan hoe het hiermee is gesteld.

Ik citeer uit een ander topic ronaldinho:

" Voor de werknemersverzekeringen ben je DGA als je meer dan 50% van de aandelen hebt, of als alle aandeelhouders nagenoeg gelijke zeggenschap hebben (dus bijvoorbeeld 3 aandeelhouders met ieder 1/3)."

 

Groet.

Jeroen

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Mijn keuze zou erg afhangen van het resultaat en de vermogenspositie en toekomstperspectieven van de BV. Als de BV een mooie toekomst tegemoet gaat waarin goede winsten verwacht worden en de BV veel waard zal worden, dan kies ik voor 33,3% zodat ik fors meeprofiteer van de waardestijging van de aandelen.

 

Als er wel goed winst gemaakt wordt, maar de BV zal qua waarde geen groei doormaken (bijv. omdat de BV eigenlijk draait op de aandeelhouders die veel advieswerk doen) dan graag 4,9% met 25% van de winst.

 

groet

Joost

 

 

Dit lijkt mij een zeer belangrijk punt om over na te denken. Nu nadenken over je fiscale positie is natuurlijk belangrijker en tegelijkertijd is de toekomst misschien nog wel veel belangrijker. Als je in de toekomst een mogelijkheid hebt om jouw aandelen te verkopen (samen met het hele bedrijf of apart) dan heb je met 33,3% misschien uiteindelijk wel een veel mooiere opbrengst.

 

Als het bedrijf gezond is en er wordt geen dividend uitgekeerd omdat dit steeds geherinvesteerd wordt, dan impliceert dit dat er groei zou moeten ontstaan waardoor er mogelijk waarde gecreëerd wordt (hoop slagen om de arm zoals je ziet).

 

Eigenlijk kun je op basis van deze info die je nu hebt gegeven geen goede inschatting maken van de juiste keuze. Wat is het voor bedrijf en wat is het toekomstperspectief is hierbij erg belangrijk.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind dit een wat vaag topic.

 

Normaal geeft 4,9% van de aandelen recht op 4,9% van de winst en 33,3% geeft recht op 33,3% van de winst. Dit is alleen anders als het gaat om aandelen met bijzondere winstrechten. Maar TS rept daar niet over. En wat verstaat TS onder bruto-winst?

 

Wellicht kan hij hier iets meer duidelijkheid over geven, voordat de discussie verder gaat.

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

 

Mijn keuze zou erg afhangen van het resultaat en de vermogenspositie en toekomstperspectieven van de BV. Als de BV een mooie toekomst tegemoet gaat waarin goede winsten verwacht worden en de BV veel waard zal worden, dan kies ik voor 33,3% zodat ik fors meeprofiteer van de waardestijging van de aandelen.

 

Als er wel goed winst gemaakt wordt, maar de BV zal qua waarde geen groei doormaken (bijv. omdat de BV eigenlijk draait op de aandeelhouders die veel advieswerk doen) dan graag 4,9% met 25% van de winst.

 

groet

Joost

 

 

Dit lijkt mij een zeer belangrijk punt om over na te denken. Nu nadenken over je fiscale positie is natuurlijk belangrijker en tegelijkertijd is de toekomst misschien nog wel veel belangrijker. Als je in de toekomst een mogelijkheid hebt om jouw aandelen te verkopen (samen met het hele bedrijf of apart) dan heb je met 33,3% misschien uiteindelijk wel een veel mooiere opbrengst.

 

Als het bedrijf gezond is en er wordt geen dividend uitgekeerd omdat dit steeds geherinvesteerd wordt, dan impliceert dit dat er groei zou moeten ontstaan waardoor er mogelijk waarde gecreëerd wordt (hoop slagen om de arm zoals je ziet).

 

Eigenlijk kun je op basis van deze info die je nu hebt gegeven geen goede inschatting maken van de juiste keuze. Wat is het voor bedrijf en wat is het toekomstperspectief is hierbij erg belangrijk.

 

Dat klopt, als het bedrijf groeit en in waarde stijg dan ben ik beter af als ik 33.3% van de aandelen bezit op het moment dat ik mijn aandelen wil verkopen.

 

Maar zolang ik niet uit de BV stap denk ik dat 4.9% van de aandelen en 25% van de bruto winst ook erg interessant is.

 

Voorbeeld:

Als de BV € 250.000 omzet heeft gedraaid waarvan € 15.000 winst is.

Ik momenteel dan 4.9% recht op € 15.000 + 25% van € 15.000

 

Wat zou ik daadwerkelijk uitgekeerd krijgen na het betalen van belastingen?

Wat zou dat zijn als ik 33.3% van de aandelen bezit?

 

Link naar reactie
  • 0

Voorbeeld:

Als de BV € 250.000 omzet heeft gedraaid waarvan € 15.000 winst is.

Ik momenteel dan 4.9% recht op € 15.000 + 25% van € 15.000

 

Wat zou ik daadwerkelijk uitgekeerd krijgen na het betalen van belastingen?

Wat zou dat zijn als ik 33.3% van de aandelen bezit?

 

 

15.000 x 29,9% = 4.485. Daar gaat (kortweg) 25% vanaf in box 2, aannemende dat alles als dividend uitgekeerd kan worden (vereist verletterde aandelen), dus resteert 3.363.

 

Bij 33,3% zelde rekensom: resteert netto 3.746

 

Als de 25% winstdeling als salaris uitgekeerd wordt, dan houd je netto wellicht een stuk minder over, afhankelijk van het toptarief waartegen jouw salaris belast wordt.

 

Ik neem in beide gevallen nogmaals aan dat je ook een salaris verdient uit de BV.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.