• 0

GPL software als dienst gebruiken.

Hallo,

Ik vroeg mij het volgende af. Als software van een GPL (GNU General Public License) gebruikt maakt, dan mag je geen geld vragen voor het verspreiden van deze software. Maar stel:

 

Er is forumsoftware gepubliceerd onder GPL. Als ik dan deze software aanbiedt op een hostingaccount, en al geinstalleerd, mag ik dan geld vragen voor deze dienst?

Dan zeg ik natuurlijk dat er niet voor de software maar voor de hosting en de service betaald wordt.

 

Is dit toegestaan?

 

Jelmer.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

De GPL zegt niet dat je geen geld mag vragen, maar wel dat je de sourcecode erbij moet leveren. Je mag bijvoorbeeld best CDroms verkopen met de forum software, maar niet als daar alleen een gecompileerde versie op staat.

 

Er is forumsoftware gepubliceerd onder GPL. Als ik dan deze software aanbiedt op een hostingaccount, en al geinstalleerd, mag ik dan geld vragen voor deze dienst?

Dan zeg ik natuurlijk dat er niet voor de software maar voor de hosting en de service betaald wordt.

 

Natuurlijk mag dit. Ten eerste omdat je kosten kunt rekenen voor het installeren van die software (mag gewoon), en ten tweede omdat je resources beschikbaar stelt voor het gebruik ervan (diskspace, bandbreedte, etc). Ook jouw tijd en experise bij het updaten van de software en onderhouden van de service zijn gewoon zaken die je kunt (door)berekenen.

 

Link naar reactie
  • 0

Het hangt er denk ik een beetje vanaf wat je gaat doen. Als je gewoon een phpbb (oid) aanbied voor gebruik, dan lijkt het me niet nodig daar de source van aan te bieden. Er is een verschil tussen 'laten gebruiken' en 'verspreiden'. Als je de software an-sich rondstuurt, moet daar source en licentie-documentatie bij zitten. Maar als je het alleen maar door derden laat gebruiken terwijl het op jouw machines draait: niet nodig. Wel is het netjes een link naar het opensource project te plaatsen, voor zover de software dat zelf niet al doet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

nog een aanvulling: het houdt ook in dat je geen geld mag vragen voor de software zelf, wel voor support en distributie. een installatie uitvoeren voor een klant van gpl software valt wat mij betreft onder support en mag je dus best geld voor vragen.

 

anders zou je voor het installeren van een linux distro ook nooit geld mogen vragen tensllotte...

 

wat gpl vooral zegt is dat je bij aanpassing van de software de source code hiervan ook weer openbaar moet maken. niet aan de orde dus hier.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.