loading
Ga naar inhoud
Anton Dulk
Verberg

Overgang van VOF naar eenmanszaak

vraag

Beste mensen,

 

Ik had een vof met twee andere vennoten, dus in totaal drie vennoten. Paar maanden terug zijn ze uit de vof gestapt. Dus uitgeschreven bij de KvK. Ik ben alleen overgebleven en de inschrijving van de KvK (nog steeds dezelfde kvk nummer als van de vof) is nu een eenmanszaak.

 

Mijn vraag is: Had er op het moment van de overgang van vof naar eenmanszaak een factuur gemaakt moeten worden voor de activa? Ik betwijfel dit want de eenmanszaak heeft ook alle schulden overgenomen.

 

Alles loopt eigenlijk gewoon door, nu niet meer onder de naam vof maar onder de eenmanszaak. De gehele onderneming wordt voortgezet als eenmanszaak. Waar moet ik op letten? Hadden er bepaalde formaliteiten afgehandeld moeten worden?

 

groet en alvast bedankt voor de reacties,

Anton

Link naar bericht
Delen op andere sites

2 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Hoi Anton

 

De overgang van een volledige onderneming van VOF naar eenmanszaak hoeft niet gefactureerd te worden. Er geldt een BTW vrijstelling volgens artikel 31 OB.

 

groet

Joost


DenariusAdvies.nl: Fiscaal + juridisch advies bij rechtsvormkeuze/-wijziging, VOF, BV, DGA, bedrijfsoverdrachten.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2
  • Waardeer dit antwoord

Hallo Anton,

 

Daar Joost al antwoord heeft gegeven op uw eerste vraag hier een korte uiteenzetting op uw tweede vraag. Bij het beëindigen van de VOF en de overstap naar een eenmanszaak zijn er een aantal aandachtspunten. U heeft al aangegeven dat met de KvK het e.e.a. is geregeld dus ga ik ervan uit dat dat geregeld is.

 

Een belangrijk aandachtspunt bij een VOF is dat iedere partner hoofdelijk aansprakelijk is voor schulden van de VOF. Ook al neemt u de schulden over, uw partners blijven aansprakelijk totdat deze schulden zijn afgelost... Het is dus voor hun van belang dat dit ook gebeurt.

 

De bank is in deze vaak een belangrijke schuldeiser. Uiteraard moet de bank van het einde van de VOF op de hoogte worden gesteld, omdat de VOF moet afrekenen met de bank. U moet een nieuwe overeenkomst voor uw eenmanszaak afsluiten. Eventueel kunt u met een nieuw krediet de eventuele bankschuld van de VOF aflossen.

 

Waar u ook aan moet denken is dat als u andere belangrijke contracten heeft afgesloten, dat de tenaamstelling hiervan wordt aangepast. Een voorbeeld hiervan kan zijn een huurovereenkomst; zolang het contract niet is aangepast, blijven de andere vennoten mede-aansprakelijk voor betaling van de huurschuld van de onderneming, ook al werken zij niet meer in de onderneming.

 

Er moet daarnaast ook formeel gezien een brief naar de belastingdienst worden verstuurd over de wijziging. Het gevolg zal zijn dat uw partners na dit jaar niet meer een IB-aangiftebiljet voor ondernemers zullen ontvangen. Ook zal u waarschijnlijk een nieuw BTW-nummer krijgen. Eenmanszaken hebben namelijk in de regel een BTW-nummer dat gebaseerd is op het BSN-nummer.

 

Groet,

 

Rémon


REYA Consultancy, improve your business

REYA Design, imagination becomes reality

Follow me @ twitter, REYA_Consultant

 

http://nl.linkedin.com/in/remonvanommen

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Wie is er online?

    Er zijn 11 leden online en 193 gasten

    Bekijk volledige lijst    
  • Ook interessant:

  • Ondernemersplein



NL

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké