• 0

Fiscaal voordelige winstuitkering bij beëindiging VOF

Hallo,

 

Ik heb de volgende situatie en vraag daarover:

 

Er is een VOF waarin een fabrieksbedrijf wordt uitgeoefend. De fabriek wordt gesloten en de VOF opgeheven. Er is echter een bepaalde formule in het bedrijf die verkocht kan worden aan een concullega zeg maar. In principe is de VOF dus al opgeheven en kan de eigenaar die deze formule zelf ontwikkeld heeft verkopen aan dit andere bedrijf. Hiervoor wordt een bedrag van ca. € 3 ton afgesproken.

 

Hoe kan dit fiscaal zo voordelig mogelijk uitbetaald c.q. geherinvesteerd worden, zonder dat de volledige belastingdruk nu (bij uitbetaling) al komt te liggen?

 

Feitelijk is de VOF al opgeheven, maar dat zou nog teruggedraaid moeten kunnen worden.

 

Graag jullie reactie, ook indien meer info benodigd is!

 

Alvast bedankt,

 

Alex

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Klopt wat betreft mijn vorige vraag. Die heb ik nog steeds, niet de vraag maar de BV dan ;)

 

Dit betreft echter meer een vraag die een vriend van me mij stelde, en ik dus meer adviserend zou optreden in dit geval. Ik heb er ook niet bij gezegd dat het mijn bedrijf is.

 

Maar misschien mag dit niet op deze manier, alleen ben ik dan niet op de hoogte?

Link naar reactie
  • 0

Op zich kan een stakingswinst geherinvesteerd worden in een nieuwe onderneming, maar dan alleen als de eigenaar dezelfde blijft (of van zijn IB-onderneming een rechtspersoon maakt).

 

Als de huidige eigenaar van die formule het verkoopt aan een andere ondernemer, dan zal hij helaas toch af moeten rekenen, tenzij hij de stakinswinst omzet in een lijfrente bij een verzekeraar of bij de overnemende ondernemer.

 

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik ben de mist in gegaan met overnemende onderneming /stamrecht BV;-) balen ;-)

Misschien hebben jullie wat aan die info.

1. Op 1 juli overeenkomst met een Gemeente over afkoopsom van 2ton omdat ze huurcontract op zeggen wegens sloop.

2. De zaak blijft open tot 20 december .. daarna moeten we de sleutel inleveren ...

3 Op 1 augustus stopt de eensmanszaak en gaat ruisend over in een snel opgerichte Stamrecht BV

4.Op 20 december de sleutel ingeleverd.

De stamrecht BV heeft over de periode 1 augustus tot 20 december dus nog wat winst gemaakt met de overgenomen activiteiten.

De belastingdienst was het hier niet mee eens. We mogen de Stamrecht BV in de prullenbak gooien.

We hadden het geld wel mogen onderbrengen bij een verzekeringsmaatschappij ... maar dus niet in de Stamrecht BV.

Zucht ... nu moesten we dus over hele bedrag afreken ... zucht ;-)

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben de mist in gegaan met overnemende onderneming /stamrecht BV;-) balen ;-)

Misschien hebben jullie wat aan die info.

1. Op 1 juli overeenkomst met een Gemeente over afkoopsom van 2ton omdat ze huurcontract op zeggen wegens sloop.

2. De zaak blijft open tot 20 december .. daarna moeten we de sleutel inleveren ...

3 Op 1 augustus stopt de eensmanszaak en gaat ruisend over in een snel opgerichte Stamrecht BV

4.Op 20 december de sleutel ingeleverd.

De stamrecht BV heeft over de periode 1 augustus tot 20 december dus nog wat winst gemaakt met de overgenomen activiteiten.

De belastingdienst was het hier niet mee eens. We mogen de Stamrecht BV in de prullenbak gooien.

We hadden het geld wel mogen onderbrengen bij een verzekeringsmaatschappij ... maar dus niet in de Stamrecht BV.

Zucht ... nu moesten we dus over hele bedrag afreken ... zucht ;-)

 

 

 

beste JCKoenen,

 

Hierin heeft de fiscus helaas gelijk. Alleen de stakingwinst kan ondergebracht worden in een BV waarvoor een lijfrente bij die BV bedongen kan worden (hetgeen jij stamrecht noemt). Een afkoopsom wegens opzeggen huurcontract valt daar inderdaad niet onder.

 

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Een account heeft de stakingswinst en lijfrente vrijstelling berekend. Deze is dus ruisend ingebracht in de BV

 

Ik heb begrepen dat de belastingdienst het niet heeft geaccepteerd omdat al bekend was dat de activiteiten van de eenmanszaak per 20 december zou stoppen.

Ook als wij op 1 januari van het zelfde jaar de BV hadden opgericht ... was de kans groot geweest dat ze het niet zouden accepteren

 

En nu ik toch bezig bent ...

Er is een heel rapport opgesteld om te berekenen wat een reële afkoopsom zou zijn.

1. liquidatie schade inventaris == 32.000

2. te derven inkomsten (vrijgekomen arbeid + rente vrijgekomen kapitaal x factor 7) == 196.700 (inkomensschade)

3..kosten deskundige == nihl

4 belastingschade = pm

5 totaal overige vergoedingen = pm

 

Bij de recaputulatie staat ... 228.7000 + pm. De pm dus voor de belasting schade en overige vergoeding.

Wij zijn accoord gegaan met een bedrag van 300.000 (zonder overleg met specialisten ..dom dom dom).

Kunnen wij bij de Gemeente nu aankloppen omdat de belasting bij ons heeft aangeklopt?

Is er iemand die dit op basis van no cure no pay wilt aanpakken ?

Misschien kunnen we de belasting als nog bij de Gemeente claimen en misschien kunnen we toch nog toestemming krijgen voor de stamrecht BV ?

Link naar reactie
  • 0

Op zich kan een stakingswinst geherinvesteerd worden in een nieuwe onderneming, maar dan alleen als de eigenaar dezelfde blijft (of van zijn IB-onderneming een rechtspersoon maakt).

 

Als de huidige eigenaar van die formule het verkoopt aan een andere ondernemer, dan zal hij helaas toch af moeten rekenen, tenzij hij de stakinswinst omzet in een lijfrente bij een verzekeraar of bij de overnemende ondernemer.

 

groet

joost

 

Wat betreft dat herinvesteren, zit er een max. aan dat bedrag? M.a.w. kan de gehele stakingswinst geherinvesteerd worden in een nieuwe onderneming? En zo ja, zitten daar termijnen aan waarbinnen dat geld in die nieuwe onderneming geinvesteerd wordt? Het hoeft dus niet al een andere bestaande onderneming te zijn, maar kan door dezelfde eigenaar gewoon nieuw opgericht worden?

Link naar reactie
  • 0

@alex789: "Wat betreft dat herinvesteren, zit er een max. aan dat bedrag? M.a.w. kan de gehele stakingswinst geherinvesteerd worden in een nieuwe onderneming? En zo ja, zitten daar termijnen aan waarbinnen dat geld in die nieuwe onderneming geinvesteerd wordt? Het hoeft dus niet al een andere bestaande onderneming te zijn, maar kan door dezelfde eigenaar gewoon nieuw opgericht worden?"

 

Nee, er zit geen maximum aan. De stakingswinst moet in beginsel binnen 365 dagen geïnvesteerd zijn in een andere IB-onderneming en in activa waarop de stakingswinst kan worden afgeboekt. Je kan daartoe een bestaande onderneming kopen, of een nieuwe oprichten en van daaruit activa aanschaffen. Er gelden diverse voorwaarden.

 

@jckoenen: "Is er iemand die dit op basis van no cure no pay wilt aanpakken ?"

 

Wees verstandig en leg je casus - inclusief alle details - voor aan een ervaren fiscalist. Dat kost je in 1e instantie hooguit 1 a 3 uur = E 150 a E 500. Een schijntje als je hiermee misschien wel tienduizenden euro's aan belasting kunt besparen. Jouw zaak lijkt me niet geschikt voor no-cure-no-pay, want een procedure starten om meer geld van de gemeente te krijgen, of om de opbrengst alsnog te mogen gebruiken voor een stamrecht, lijkt me in dit stadium niet meer de meest effectieve weg. Fiscaal is het sowieso meestal beter om met enige creativiteit een hindernis te omzeilen dan er met veel verbaal geweld doorheen proberen te breken.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Voor de duidelijkheid:

We zijn jaren in onderhandeling (en gevochten ;-) met de Gemeente (5+ jaar ;-)

1. In 1e instantie wilde ze niets betalen maar rechter heeft uitgesproken dat wij een te water-dicht huurcontract had.

2. Toen wilde ze ons door laten gaan in nieuwe complex (oude complex slopen + jaar later nieuwe complex open)

3. Toen kwamen ze met de afkoopsom ...

In 2004 hebben we al een BV io laten inschrijven bij de belastingdienst.

In 2005 is er iets fout gegaan waardoor die inschrijving niet is verlengd ...

In 2006 was het nog onduidelijk of wij zouden worden uitgekocht of dat wij zouden doorgaan in nieuwe complex.

Omdat wij waarschijnlijk zouden door gaan .. hadden wij niet zo'n haast met de BV. We waren blij met de zelfstandige aftrek.

In juni 2006 was er het rapport inzake de afkoopsom ... en na beetje onderhandelen zijn wij akkoord gegaan.

Hierna zo snel mogelijk de BV opgericht omdat ik wist van de regel dat de BV de activiteiten van de eenmanszaak over moest nemen. Wat ik dus niet wist ... overnemen activiteiten van 1 augustus tot 20 december 2006 is niet voldoende.

 

Gisteren heb ik het taxatie-rapport (wat de basis was voor het bepalen van de afkoopsom) eens uit de kast gehaald en zag dus de pm post voor belastingen.

 

We hebben wel 6 accountantskantoren gehad in de periode 2002 t/m 2008 en we zitten weer zonder ;-)

Er zijn zeker twee accountants die het taxatie-rapport hebben gezien ... maar niets zeiden over die pm post.

 

Ik dacht dat ik 2006 kon afsluiten ... maar niet dus ;-) Moet nu met dit taxatie-rapport en het contract wat we met de Gemeente hebben ondertekend naar een fiscalist ;-) Misschien moet er dan weer een rechtszaak komen tegen de Gemeente om die anderhalve ton weer van de belastingdienst terug te krijgen ;-)

Als we verliezen ... zijn we weer tig duizend aan fiscalisten /juristen kwijt ;-)

Teller advocaat- en accountantskosten staat over de periode 2002 t/m 2008 op zo'n 20.000 ;-)

Link naar reactie
  • 0

Beste jckoenen, volgens mij is je casus het HL-stadium al voorbij. Want ik lees nu dat het over 2006 gaat. De definitieve aanslagen inkomstenbelasting zijn dus waarschijnlijk al opgelegd. Zodra de bezwaartermijn ongebruikt verstreken is, is het treffen van een betalingsregeling met de fiscus nog de enige mogelijkheid. Van die mogelijkheid moet je je niet al teveel voorstellen. Dus als jullie onvoldoende geld hebben om deze aanslagen te betalen, moet er z.s.m. een manier worden gevonden om deze aanslagen te verlagen. Een ervaren fiscalist kan jullie snel duidelijk maken of die manier er überhaupt nog is en zo ja, wat het kost, maar alleen als je hem/haar inzage geeft in jullie volledige dossier. HL is hiervoor niet het geschikte medium. Dus ik herhaal mijn advies: ga ermee naar een ervaren fiscalist.

 

 

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

De belastingdienst is betaald .. dus dat probleem hebben we gelukkig niet ;-)

 

Ik heb wel een verzoek ingediend bij de belastingdienst...

Er was in 2006 een balans van 1/1 t/m 31/7 eenmanszaak en balans 1/8 t/m 31/12 van BV

Nu heb ik een nieuwe balans voor eenmanszaak gemaakt van 1/1 t/m 31/12 2006

De belastingdienst gaat, zoals het er nu uit ziet, akkoord met ons verzoek om te doen alsof de BV nooit is opgericht.

De eenmanszaak is/wordt per 31/12/2006 beëindigd.

In de nieuwe balans van eenmanszaak 1/1/2006 t/m 31/12/2006 heb ik nog wat "Nog te betalen posten" opgenomen. Dit zijn dus kosten die t/m heden zijn gemaakt zoals bijvoorbeeld Kamer van Koophandel en kosten voor aangifte vpb.

Link naar reactie
  • 0

Hoe kun je nu kosten voor het maken van een aangifte vpb ten laste van je eenmanszaak boeken? Dat heeft m.i. helemaal niets met de eenmanszaak te maken, maar zijn gewoon kosten van de BV.

 

De BV is opgericht, dat is gewoon een feit, maar misschien bedoel je dat de Belastingdienst ermee akkoord dat de activiteiten tussen 1 augustus en 20 december nooit zijn ingebracht in de BV en dus belast kunnen worden in de inkomstenbelastingsfeer. In dat geval heb je een lege BV die je weer kunt ontbinden.

 

Maar of je hier veel mee opschiet, is de vraag.

 

Leg even aan een jurist/deskundige voor of je de belastingschade nog kunt verhalen op de Gemeente, maar of iemand bereid is dit voor jullie uit te zoeken op no cure/no pay basis, daar heb ik een hard hoofd in.

 

Overigens was er ook belastingschade als je de stakingswinst wel had kunnen omzetten in een stamrecht. Uitkeringen uit een stamrecht zijn nl ook belast.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Oeps, .ik krijg altijd rot gevoel in buik als ze mij op iets wijzen wat ik misschien weer fout heb gedaan inzake belastingen .... ;-)

 

Ik ken iemand die 14 jaar geleden een BV heeft over genomen. Bij de BV zaten klanten die jaarlijks betaalde voor software ondersteuning. Omdat hij gebruik wilde maken van zelfstandigen aftrek is hij gestopt met de BV en verder gegaan als eenmanszaak. Briefje naar belastingdienst dat het een lege BV was geworden .. en verder niets speciaals gedaan. De eindbalans van BV was de basis voor de beginbalans voor de Eenmanszaak.

Voor de financiering van de overname van de BV mocht hij zijn hypotheek verhogen en de hypotheekrente aftrekken.

Het was namelijke een zakelijke investering voor zijn toekomst .. ;-)

Die BV is ook nooit ontbonden.

 

Waarom zou je de moeite nemen om een BV te ontbinden als je die papieren ook kan verstoppen in een kast ?

 

Wat moet je met een lege BV als je een modaal inkomen hebt uit je eenmanszaakje ? Misschien kan je 'm gebruiken als je zaak plots heel groot wordt ... anders zou ik het niet weten. Verkopen aan een crimineel zal ik nooit doen ;-)

Op een balans van zo'n lege BV staat meestal niets als activa he ;-)

Kan je altijd bij belastingdienst opvragen of er compensabel verlies in zo'n lege BV zit ?

 

Ik heb het weer over andere zaken ... nu verder met reactie van Odeon....

Je hebt waarschijnlijk wel gelijk dat kosten voor aangifte vpb niet in eenmanszaak thuis horen maar ... het zijn aftrekbare kosten en daarom zal ik ze ook aftrekken ;-)

 

Ahhh .. wat ingewikkeld weer ... ik heb het over "alsof de BV nooit is opgericht" en ik moet het zien als "de activiteiten zijn nooit ingebracht bij de BV" ;-) Vreselijk ... van dit soort zaken gaat mijn maag draaien ;-)

De activiteiten bestonden uit het verkopen van drank en ijs ;-) Na 31/7 is de omzet geboekt in de BV.

Ik moet dus vragen of ik de omzet van de activiteiten die na 31/7 hebben plaatsgevonden ... mag boeken in de eenmanszaak zodat de activiteiten, op papier, niet zijn overgenomen door de BV ;-) Lol ;-) Leuker kunnen we het niet maken ;-)

 

Op 1/8/2006 hebben ze een auto met een boekwaarde van 1.000 voor 4.000 op de beginbalans van de BV gezet .

Dit onder de noemer "stille reserve". Als belastingdienst de stamrecht BV had goed gekeurd ... was ik ook akkoord gegaan met deze herwaardering. Nu niet ... nu wil de auto op 31/12/2006 voor 1.000 op balans hebben ;-)

 

De belastingschade verhalen op Gemeente omdat er in taxatierapport een pm post staat voor belastingschade ...

Dit zou dus betekend dus dat alle/sommige bedragen in het rapport ... netto bedragen moeten zijn...!?

In totaal was de afkoopsom 300.000 en van die bedrag moesten we nog een gouden handdruk van zo'n 50.000 betalen.

- Over 300.000 betaal je zo'n 50% belasting = 150.000

- Over 450.000 hou je maar 225000 over ;-) Dus zitten we nog niet aan de belastingschade

Belastingschade is dus 300.000 want bij 600.000 houden we netto zo'n 300.000 over toch !?

 

Ik zie mij bij die Gemeente al aankloppen voor 300.000. Het is een grote gemeente dus ze kunnen het wel betalen ;-)

 

Voor die 300.000 moet er toch wel iemand te vinden zijn op no-cure no pay basis ? 10% lijkt mij redelijk?

Iemand met mooi briefpapier ;-)

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou je de moeite nemen om een BV te ontbinden als je die papieren ook kan verstoppen in een kast ?

 

Zolang de BV bestaat, moet je elk jaar aangifte vennootschapsbelasting doen, ook al wordt geen resultaat behaald en moet je elk jaar publiceren bij de Kamer van Koophandel. Ook moet je elk jaar een Algemene Vergadering van Aandeelhouders uitschrijven en daar een verslag van maken. Een BV brengt dus jaarlijkse kosten met zich mee, ook al gebeurt er helemaal niets in de BV.

 

Het ontbinden van een BV is vrij eenvoudig. Je kunt de BV ontbinden via een formulier dat is te downloaden via de site van de Kamer van Koophandel. Je hoeft dus niet naar de notaris. Maar alvorens je tot ontbinding overgaat, zorg dan wel dat je zaakjes fiscaal op orde zijn.

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.