• 0

Iemand pleegt inbreuk op mijn merknaam: wat te doen?

Beste HL,

 

Ik heb een korte maar belangrijke vraag. Ik ben erachter gekomen dat een bedrijf mijn merknaam gebruikt wat ik gedeponeerd heb. Verder doe ik er nog niks mee maar toch.

 

Kan ik nu direct geld eisen en juridische stappen ondernemen of moet je het bedrijf een kans geven om de naam niet meer te gebruiken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het kan altijd zijn dat iemand toevallig dezelfde of een zeer vergelijkbare merknaam of handelsnaam gebruikt als een ander, zonder dit te weten.

 

Hoe uniek is de naam?

Waar heb je deze gedeponeerd en wanneer?

Hoelang gebruikt de ander de naam al?

 

Het feit dat jij hem hebt gedeponeerd betekend niet dat je dan nu alleenrecht hebt. Als de ander de naam al veel langer gebruikt...

 

Meen je nog steeds meer echt op de naam te hebben is het wel zo netjes ze daar een brief over te schrijven, wellicht zijn ze onwetend.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Beste HL,

 

Ik heb een korte maar belangrijke vraag. Ik ben erachter gekomen dat een bedrijf mijn merknaam gebruikt wat ik gedeponeerd heb. Verder doe ik er nog niks mee maar toch.

 

Kan ik nu direct geld eisen en juridische stappen ondernemen of moet je het bedrijf een kans geven om de naam niet meer te gebruiken?

stappen? ja. Geld? Nee, tenzij je schade kunt aantonen en kwantificeren. Eerst kenbaar maken dat ze het gebruik moeten staken binnen bijvoorbeeld 8 uur en anders in kort geding een forse dwangsom vragen.

Link naar reactie
  • 0

Beste,

 

Als de vragen positief zijn van wat Astron aantoonde kun je zeker wat beginnen tegen hun. Als de andere partij het langer heeft dan jou is het logisch dat hun het gebruiken en kan het eens anders zijn dat zij het vinden dat jij inbreuk toont op hun merknaam. Daarom is het verstandig om een email of een brief te schrijven naar het bedrijf, en toch even die vragen uitzoeken.

 

En de volgende keer even goed kijken of een bedrijfsnaam niet in gebruik is, en dan meteen alles vastleggen zo voorkom je problemen.

 

Succes verder!

 

Met vriendelijke groet,

Nick van Beers

Link naar reactie
  • 0

Het betreft hier een mernaam van een product in dezelfde branche. Het product wordt enkel door ons verkocht maar dit bedrijf zegt het ook te verkopen. Zij het vanuit duitsland. Wij hebben echter de merknaam van het product vastegelegd voor de benelux. Ze doen zich voor als vertegenwoordiger in nederland van deze partij met onze productnaam en met , zo zeggen zij, hetzelfde product, wat niet zo is want dat hebben alleen wij.

 

is deze informatie wellicht van toegevoegde waarde?

Link naar reactie
  • 0

Je zult de betreffende partij eerst aan moeten schrijven om hen op die manier erop te wijzen dat jij de rechten heb voor het gebruik van de bewuste merknaam.

Als bewijs kun je de inschrijving uit het merkenregister meesturen (ik ga er van uit dat deze procedure geheel afgerond is).

 

Verder zou het ook helpen als je papieren hebt van de fabrikant waarin ze jou als officiële vertegenwoordiger voor de Benelux erkennen. Dat voorkomt discussie over het eventueel ter kwader trouw vastleggen van de merknaam voor de Benelux. Maar deze kaart zou ik, als je die ook hebt, nu nog niet uitspelen.

 

Begin eerst maar eens met de overtreder er schriftelijk op te wijzen dat ze door gebruik te maken van de merknaam jouw rechten op het gebruik van deze naam schenden. Omdat je zelf al zegt dat het binnen dezelfde branche is ga ik er vanuit dat de categorie waar jij de merknaam voor geregistreerd hebt overeenkomt met de betreffende branche.

Je kunt nog overwegen om nu al een advocaat in de hand te nemen en deze de betreffende brief te laten versturen.

De afweging, zet ik het meteen op scherp of probeer ik er in goed overleg uit te komen, zul je zelf moeten maken.

Uiteindelijk zou het natuurlijk ook een van jouw afenemers kunnen worden.

Link naar reactie
  • 0

Als het om een (ouder) bekend Duits merk gaat die de tegenpartij met toestemming (niet eens echt nodig) verkoopt en waarvan jij de naam recent in de Benelux hebt gedeponeerd heb je een probleem.

 

Ik zou voordat ik een brief stuur eerst contact opnemen met een ter zake kundig jurist. Of hier naam en toenaam geven als je denkt dat je niets te vrezen hebt.

Link naar reactie
  • 0

 

Als de product afkomstig is van een rechtmatige distributeur binnen de EU en het geen namaak is, dan mag een verkoper in/naar Nederland daar gewoon reclame voor maken. Het merkrecht is uitgeput.

 

Ergens komt deze discussie me bekend voor. ;D

 

Maar die rechtmatige distributeur (is het de fabrikant zelf?) is niet de houder van het merkenrecht voor de Benelux.

Het gaat hier om twee partijen, een Duiste leverancier en een Benelux merkhouder, dat maakt het volgens mij wezenlijk anders dan wanneer je praat over een merkhouder die de rechten heeft voor geheel Europa.

Link naar reactie
  • 1

Als je als Nederlander een buitenlands (fabrikanten) merk registreert is dat onrechtmatig als (o.a.) kan worden aangetoond dat:

 

- de deposant weet of behoort te weten dat een derde in ten minste één lidstaat van de EG eerder een dergelijk teken gebruikte, waardoor verwarring kan ontstaan;

 

- het oogmerk van de aanvrager is om een derde te beletten van het teken gebruik te maken

 

chocoladehazen arrest

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.