Ik heb even gewacht met het schrijven van mijn column tot mijn eerste ervaring in het buitenland in mijn functie als MT-lid van de EVD. Afgelopen maand sprak ik met het Nederlandse economische netwerk in India. We spraken over het aanwijzen van dat land als top-prioriteitsland voor Nederlandse bedrijven die willen internationaliseren.
Er is een heleboel goed geregeld in India voor deze groep:
Zo is er een zeer ervaren multidisciplinair team binnen en rond de economische afdeling van de Ambassade in Delhi, zijn er twee Netherlands Business Support Offices (NBSO’s) en zes Dutch Business Circles. Hieraan doen, behalve Philips en Elsevier, ook ondernemers mee, die in India hun eerste bedrijf hebben opgezet (www.INBA.in).
Bovendien is er een duidelijk beeld van de sectoren die potentie hebben voor Nederlandse bedrijven (www.evd.nl/india).
Er zijn 1,2 miljard Indiërs en de economische groei is niet onder de 5 procent geweest tijdens de crisis en stijgt inmiddels weer.
Kortom: aan de slag!
Tóch ben ik met een aantal mitsen en maren teruggekomen.
India is een hype: gevoed door de reële verwachting dat India op langere termijn een economische grootmacht zal zijn. Deze hype brengt echter een drang tot onmiddellijke aanwezigheid met zich mee. Niet altijd terecht! Een deel van deze groep ondernemers gaat dit avontuur bovendien zonder duidelijke strategie en onvoorbereid aan. Doe dat vooral niet in India: Nederlandse ondernemers komen op veel vlakken voor nieuwe, onverwachte situaties te staan (corruptie en bureaucratie zijn niet eens de enige voorbeelden). Daarnaast is het bereiken van de enorme Indische afzetmarkt moeilijk door de substantiële importheffingen (tot boven de 36 procent) en het snelle kopieergedrag op de Indiase markt.
Het gaat te ver om MKB-ers af te raden hun volledige investeringsruimte aan India te besteden. Daarvoor heb ik teveel succes gezien. Maar de EVD kan wel helpen een aantal succesfactoren te benutten: inbreng van kennis en/of techniek in India, een heel goede Indische partner en grip op de continuïteit van de rest van de 'value chain'. Sta de EVD daarom een sparrende rol toe.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Gast Columnbot
Gast Columnbot
Ik heb even gewacht met het schrijven van mijn column tot mijn eerste ervaring in het buitenland in mijn functie als MT-lid van de EVD. Afgelopen maand sprak ik met het Nederlandse economische netwerk in India. We spraken over het aanwijzen van dat land als top-prioriteitsland voor Nederlandse bedrijven die willen internationaliseren.
Er is een heleboel goed geregeld in India voor deze groep:
Zo is er een zeer ervaren multidisciplinair team binnen en rond de economische afdeling van de Ambassade in Delhi, zijn er twee Netherlands Business Support Offices (NBSO’s) en zes Dutch Business Circles. Hieraan doen, behalve Philips en Elsevier, ook ondernemers mee, die in India hun eerste bedrijf hebben opgezet (www.INBA.in).
Bovendien is er een duidelijk beeld van de sectoren die potentie hebben voor Nederlandse bedrijven (www.evd.nl/india).
Er zijn 1,2 miljard Indiërs en de economische groei is niet onder de 5 procent geweest tijdens de crisis en stijgt inmiddels weer.
Kortom: aan de slag!
Tóch ben ik met een aantal mitsen en maren teruggekomen.
India is een hype: gevoed door de reële verwachting dat India op langere termijn een economische grootmacht zal zijn. Deze hype brengt echter een drang tot onmiddellijke aanwezigheid met zich mee. Niet altijd terecht! Een deel van deze groep ondernemers gaat dit avontuur bovendien zonder duidelijke strategie en onvoorbereid aan. Doe dat vooral niet in India: Nederlandse ondernemers komen op veel vlakken voor nieuwe, onverwachte situaties te staan (corruptie en bureaucratie zijn niet eens de enige voorbeelden). Daarnaast is het bereiken van de enorme Indische afzetmarkt moeilijk door de substantiële importheffingen (tot boven de 36 procent) en het snelle kopieergedrag op de Indiase markt.
Het gaat te ver om MKB-ers af te raden hun volledige investeringsruimte aan India te besteden. Daarvoor heb ik teveel succes gezien. Maar de EVD kan wel helpen een aantal succesfactoren te benutten: inbreng van kennis en/of techniek in India, een heel goede Indische partner en grip op de continuïteit van de rest van de 'value chain'. Sta de EVD daarom een sparrende rol toe.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/24625-india-hoop-of-hype/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag