• 0

Prijzen toewijzen bij 100e registratie

Beste Mensen,

 

Momenteel zijn wij met een actie bezig om leden voor one site te werven. Wij willen bijvoorbeeld bij elk 1000ste registratie een pak weggeven of iets in deze richting.

 

Is iemand daar mee bekend? Zijn er regels waar ik me aan moet houden (zowel juridisch als fiscal)? Moet ik een vergunning aanvragen?

 

Graag zie ik jullie reacties.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

De vraag is? Wordt het als een relatiegeschenk gezien als ik een sponsor vind die een pak weggeeft aan elk 100ste of duizenste registratie op mijn site. Bedrijf die voor naamsbekendheid daar baat bij heeft.

 

Kortom moet ik er van uitgaan dat het een relatiegeschenk is?

Link naar reactie
  • 0

Mijn excuses voor de verwarring en hierbij nogmaals de vraag volledig.

 

Momenteel zijn wij met een actie bezig om leden voor onze site te werven. Wij willen bijvoorbeeld bij elk 1000ste registratie een pak weggeven of iets in deze richting. De pakken zullen door samenwerkingspartners ter beschikking worden gesteld.

 

Moeten wij bij het weggeven van de pakken rekening houden met juridische en fiscale zaken? Welke zijn dat? Moeten wij daar een vergunning voor aanvragen? Of wordt het als een relatiegeschenk gezien?

 

 

Graag zie ik jullie reacties.

 

 

Met vriendelijke groet,

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me goed om dit soort acties even te toetsen aan de Wet op de Kansspelen.

 

Quote:

 

Behoudens het in Titel Va van deze wet bepaalde is het verboden:

 

a. gelegenheid te geven om mede te dingen naar prijzen of premies, indien de aanwijzing der winnaars geschiedt door enige kansbepaling waarop de deelnemers in het algemeen geen overwegende invloed kunnen uitoefenen, tenzij daarvoor ingevolge deze wet vergunning is verleend

 

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

 

Door te Googelen ben ik op de volgende link terecht gekomen;

 

http://www.justitie.nl/onderwerpen/opsporing_en_handhaving/kansspelen/promotionele_kansspelen/index.aspx

 

Met deze info heb ik mijn antwoord gevonden.

 

Bedankt voor jullie reacties en moeite.

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Je hebt deze link zelf al gevonden. Lees vooral de Gedragscode promotionele kansspelen. Deze is tot stand gekomen om de wildgroei aan promotionele acties een halt toe te roepen en te reguleren. Voldoet een promotionele actie aan deze gedragdsregel dan wordt dit gedoogd, maw zal de Officier van Justitie (OvJ) niet snel tot vervolging over gaan wegens overtreding van de Wet op de kansspelen. De gedragscode bepaalt dus het vervolgingsbeleid van de OvJ.

 

Let echter op. Niet iedere promotionele actie is een kansspel. De crux of iets als kansspel kan worden aangemerkt zit in het artikel 1, eerste lid : "(..)indien de aanwijzing der winnaars geschiedt door enige kansbepaling waarop de deelnemers in het algemeen geen overwegende invloed kunnen uitoefenen, (...)". Het gaat dus om de aanwijzing en de mate waarop de deelnemer invloed kan uitoefenen op de uitslag.

 

Wanneer de aanwijzing op voorhand nummeriek is bepaald dan kun je in alle redelijkheid al afvragen of er nog wel sprake is van een kansbepaling. Wanneer je daarbij de aanwijzing heel transparant maakt door bij voorbeeld een teller te verbinden aan de registratie dan rest enkel de behendigheid van de deelnemer.

 

Bedenk bij dit alles ook de Wet op de kansspelen in het leven is geroepen om gokken en gokverslaving tegen te gaan. Vanuit deze context moet de wet en het daaraan verbonden vergunningenstelsel ook worden uitgelegd. Heb je geen vergunning dan handel je mogelijk in strijd met de wet en dat is een economisch delict waarvoor je kunt worden vervolgd. Of de OvJ tot vervolging over zal gaan hangt o.a. af van zijn vervolgingsbeleid. Dat wordt getoetst aan een aantal richtlijnen, waaronder de bovengenoemde gedragscode. De gedragscode is geen vrijwaring. Handel je naar de letter van de gedragdscode dan zal een OvJ een eventuele klacht naast zich neerleggen. Bij twijfel gaat OvJ wellicht tot vervolging over. In dit onderhavige geval zal dan pas worden getoetst of er sprake is van een kansspel.

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.