• 0

Actieve overheid........wat moeten ze doen?

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

MINDER ACTIEF ZIJN bij ondersteuning (overlaten aan marktpartijen) en ACTIEF ZIJN bij creeeren beter ondenemersklimaat.

 

Praktisch: Belastingen vereenvoudigen voor startende ondernemers, eenvoudig maken aannemen/ontslaan van part-time personeel (geen gezeur met GAK, etc), positief klimaat voor onvesteringen creeeren (fiscaal aantrekkelijk bijvoorbeeld), ondernemerschap in lesprogramma opnemen vanaf het basisonderwijs.

 

Wie vult het aan.....

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

1 GEEN OVERHEID ALS MARKTPARTIJ Ambtenaren moeten zelf geen marktpartij willen zijn. Dus geen overheidsadvies, geen overheidmatching, geen overheidscoaching geen overheids participatiefondsen, geen overheidsincubators. Subsities en soft loans voor technostaters behoren met beleid wél tot de mogelijkheden

 

2 LEVEL PLAYINGFIELD Stop bevoorrechting overheidspartijen. De SIT regeling was alleen voor publieke universiteiten, die er vervolgens weinig mee deden. De private sector die graag van de regeling gebruik had gemaakt werd uitgesloten. Voor regelingen ter verbetering van de economische infrastuctuur moeten in dezelfde mate open staan voor zowel publieke als private partijen (level playingfield)

 

3 FINANCIER OPBRENGSTEN Als er al geld gestoken wordt in verbetering van de infrastuctuur, maar het financieringsmodel dan afhankelijk van de opbrengsten en niet van de kosten (I.e. match inkomsten van de startersinitiatieven en laat de ondernemers ook een deel betalen

 

Verder denk ik dat de overheid wel degelijk veel kan doen aan het ondernemersklimaat. Met name op het traditienele gebied van regelgeving, belasting voordeel, garanties en goedkope leningen

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Tsja...wat kan of moet de Overheid doen?

 

Het stimuleren van 'Technostarters' -de vraagstelling- door overheidsfondsen, is an sich van diverse kanten benaderbaar.

Er zijn natuurlijk voor en tegens op te noemen.

Ik zou een afschaffing niet toejuichen, maar ik zou de opzet WEL veranderen.

We hebben Twinning gehad en thans hebben we Biopartner en als ik mijn ervaringen met de laatste 'club' als standaard mag nemen, dan is Biopartner net als Twinning gedoemd te mislukken.

En waarom mislukken deze steunvormen dan?

Dat is vrij simpel: de ego's die duurbetaalde stoelen bezetten, worden NOOIT op het resultaat afgerekend! En wat wellicht nog belangrijker is: deze duurbetaalde ego's hebben geen enkel ander belang -omdat ze niet worden afgrekend op het resultaat- dan hun eigen belang.

 

Kortom of overheidsfondsen nu firma X, Y of Z hebben helpen starten en of die ondernemingen het nu vervolgens goed of heel erg slecht doen, dat is volledig 'worst' omdat er a-posteriori tot nu toe niemand op het behaalde resultaat is afgerekend. (En dus doet men maar wat!)

Dus moet er voor de betreffende 'fundmanagers' een systeem komen waarop ze achteraf worden afgerekend op het behaalde resultaat en dat zij vervolgens een bonus op hun basis salaris krijgen.

Dus niet meer klakkeloos de eerste de beste 'fundmanager' E 100.000 (of iets in die richting) aan salaris betalen, maar een basis inkomen geven van E 50.000 en wanneer er aansprekende resultaten zijn behaald, dan krijgt de 'fundmanager' een bonus van laten we zeggen: E 80.000. Deze aanpak schrikt de amateurs en rookies af -zoals Biopartner- en de ware, meest slimme/sluwe investmentmanagers komen zich vast wel melden...?

 

Een andere positieve bijkomstigheid: dergelijke bonus-gedreven investmentmanagers, zullen zich wel twee keer bedenken om hun branche gerelateerde vakkennis te laten verslonzen.

Immers als kennis voorsprong is, dan weet een investmentmanager die zijn of haar vakliteratuur gaat bijhouden, waar zich de cutting edge zal bevinden; het selecteren van potentieële winners/ losers en mogelijke concurrenten gaat dan als vanzelf?

 

 

2) Het re-stylen van het onderwijs; dat is al genoemd.

Het onderwijs, of we dat nu willen accepteren of niet, is gewoon een links bolwerk -we noemen sinds Fortuyn de zaken bij de naam?- en dat bolwerk heeft vanaf de jaren 60 de ondernemers als Kapitalisten in de Marxistische zin gezien. Dus het ondernemen was fout, een ondernemer was een uitbuiter van het kwalijkste soort.

Dus moet er -inderdaad zoals al is aangegeven- een nieuw vak vanaf de 'Basisschool' worden ingevoerd: Ondernemen.

Voorts, om dat proces wat te versnellen, dienen de Betá-Faculteiten zo snel als mogelijk worden afgerekend op hun commercieel bruikbare kennis en de output van waardevolle patenten. (Ik weet dat dit een heftig onderwerp is.)

Kortom: elke Betá-Faculteit dient zelf inkomsten te genereren doormiddel van het succesvol exploiteren van haar intellectuele output (lees: patenten.)

De Betá-Faulteiten moeten daarvoor -binnen 12 maanden- een plan van aanpak maken en er zal na 36 maanden een toetsing gaan plaatsvinden en na 48 maanden zal de 'rekening' worden opgemaakt.

Slaagt men er niet in om een substantieële geldstroom te genereren, dan zal voor alle medewerkers binnen die specifieke Faculteiten/Vakgroepen een collectieve ontslagaanvraag worden ingedient. Dat is wellicht hard, maar zo komt er vast wel een betere aansluiting op de enerzijds totaal los geslagen Academische 'hobbyclubjes' op anderszijds de vraag vanuit het bedrijfsleven en overheden.

Deze cultuuromslag van een vrijheid-blijheid, ik-doe-lekker-wel-wat-ik-wil-attitude naar een competetieve structuur, zal die Academische onderzoekers, die gedijen in dat klimaat, beter later doorstromen naar hun eigen (succesvolle) Start-Ups dan de huidige 'Marxistisch' geschoolde Betás.

 

Er zal meer volgen...(ik heb het te druk nu ;-)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het onderwijs, of we dat nu willen accepteren of niet, is gewoon een links bolwerk -we noemen sinds Fortuyn de zaken bij de naam?- en dat bolwerk heeft vanaf de jaren 60 de ondernemers als Kapitalisten in de Marxistische zin gezien.

 

Aha, ik was al bang dat de communistenvrees niet meer aan de orde gesteld zou worden. Maar voordat ik hier een links (libertair zeg ik liever) standpunt tegenover zet, eerst een puntje van overeenkomst. Ik vind namelijk ook dat het ondernemerschap op school ondergewaardeerd wordt, en dat er behoefte is aan een mentaliteit waarin die vaste baan met een zeker pensioen niet meer als ultiem ideaal geldt.

 

Verschil is dat die mentaliteit niet perse links of rechts hoeft te zijn. Dat is gewoon de ingesleten gemakzucht van een samenleving die denkt dat het geld vanzelf binnenstroomt. Alvorens je dus pleit tegen een linkse of rechtse politiek, moet je eerst eens kijken naar de landen waar die politiek rigide is doorgevoerd. Dan zie je extreem linkse landen waar een kleine elite zich verrijkt terwijl het land verarmt, maar even zo goed extreem liberale landen waar hetzelfde gebeurt.

 

Met andere woorden: laat je het initiatief tot inrichting van de samenleving over aan de markt, dan krijg je net zo'n stinkende puinhoop als in landen met een planeconomie.

 

Voorbeeld? De overheid moet mededinging opleggen. In landen waar de markt zelf zijn regels bepaalt, gaan grote concurrenten vroeger of later aan tafel zitten om de buit te verdelen. Nederland was niet voor niks kartelland bij uitstek voordat hier de Europese en lokale regulering ingevoerd werd.

 

Oh en professor Pim, die heeft bijvoorbeeld met de OV Jaarkaart heel mooi aangetoond dat een actieve overheid een goeie bijdrage kan leveren aan een betere samenleving.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Nog een paar losse flodders:

 

- Stimuleer laagdrempelige netwerkbijeenkomsten voor ondernemers/studenten/onderzoekers/bedrijfsleven (Zoals ADI op UvA deed)

- Zet een coachingsnetwerk op dat aan kan sluiten bij bovenstaande

- Vanuit de universiteit: Creeer Foundersfonds waarin ondernemers een paar procent van een nieuw bedirjf onderbrengen waarmee uiteindelijk de ondersteuning gefinancieerd wordt.

 

Aanbevelingen uit: Academische Entrepreneur - Verbeteradvies ondersteuning entrepreneurship door Nederlandse universiteiten

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Er is al veel gezegd waar ik het mee eens ben. Markt en maatschappij activeren. De overheid kan daar iets in betekenen:

 

1. Klimaat: wordt direct beinvloed door inzet van subsidie/overdracht en fiscus. Die combinatie heeft het voordeel dat je specifiek en generiek kan insteken. Ik ben vaker voorstander van generiek omdat de handhaving daarop eenvoudiger is. Specifieke maatregelen alleen als echt is gebleken dat generiek maatregel niet voldoende resultaat geven.

 

2. Mentaliteit/cultuur: via het onderwijs en overheidcampagnes kun je een beetje invloed uitoefenen op hoe mensen in het leven staan. Door meer/betere aandacht aan sociaal en commercieel ondernemerschap te besteden kan ondernemerschap net zo'n aantrekkelijk beroep worden als manager (en nog leuker ook).

 

3. Markt: het is al gezegd, de overheid is ook klant/opdrachtgever en investeerder. In die rol van marktpartij kan zij kiezen voor innovatieve en ondernemende oplossingen. Als ze maar niet als producent gaat opereren. Wat dat betreft vind ik een heldere scheiding tussen nutsondernemer, sociale ondernemer en commerciele ondernemer prettig.

 

4. Regiseur: in specifieke situaties is de overheid de enige organisatie die als regiseur kan optreden. Het helderst is dat als er een ramp gebeurd. Vaak ook als er een maatschappelijk probleem is. Als regiseur ga je dan proberen met publieke en private partijen samen een maatschappelijk probleem op te lossen of beheersbaar maken. PPS-en hebben nog niet zo'n goede naam, maar er zijn wel goede voorbeelden; het accoord van Wassenaar, Banenplannen in de jaren 80, de waterschappen, jachtbeheereenheden, etc.

 

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.