• 0

hoe bewijs ik dat rechten van iets bij mij liggen?

Naar aanleiding van een andere vraag van mij ook even het volgende.

 

Ik laat momenteel duizenden unieke product omschrijvingen maken voor mijn webshop.

Mocht iemand daar in de toekomst misbruik van gaan maken, hoe toon ik dan aan dat de texten specifiek voor mij gemaakt zijn en de rechten bij mij liggen?

 

Kan ik b.v. een uitdraai van alle productomschrijvingen maken en die ergens laten waarmerken zodat ik kan aantonen dat ik op die datum de texten al bezat en dat de rechten daarvan bij mij liggen?

Of moet ik dat op een andere manier doen?

 

Gaat er dus om dat ik de discussie voor ben van dat ze het zelf gemaakt hebben en dat ik het gejat heb van hun (er zijn er bij die zo brutaal zijn).

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Wellicht nog wat mogelijkheden ter ondersteuning van eventueel noodzakelijke rechtzaken:

 

- Gebruikmaken van indexering in de waybackmachine / http://www.archive.org/web/web.php (niet in alle gevallen mogelijk)

 

- De kaartenmakersmethode hanteren:

Kaartenmakers hadden, zo heb ik mij laten vertellen, de gewoonte om her en der in de stratenindex een aantal niet bestaande

straten op te nemen. Hierdoor kon men het kopieren van de index en de kaarten relatief eenvoudig aantonen. Een niet bestaande gregoriusdwarsstraat in Apeldoorn kan niet geheel spontaan twee keer origineel bedacht zijn.

 

Wat je dus in jouw geval zou kunnen doen is hele kleine foutjes in je tekst opnemen. Een spelfout in bepaalde ingrediënten of daar waar normaal een lengte van 26,3 cm staat nu een lengte van 26,2 cm opnemen. (ik heb er géén, ik herhaal géén ervaring mee dus weet niet of voorgenoemde maat überhaupt bestaat ;) ) Gewichten een fractie anders etc.

Al die foutjes leg je netjes vast en op basis daarvan kun je ook van iets veranderde teksten aantonen dat de basis van jou afkomstig is.

 

- Wellicht als je teksten er compleet instaan een backup draaien van je complete site en die verzegelen en onderbrengen bij een notaris o.i.d., dus niet alleen de teksten, maar ook de samenhang op de site, de lay-out etc.

 

Wellicht heb je er wat aan.

 

Succes iig

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Dat doet Vossie dus al..........

Daarbij zijn degene die dit soort texten jatten te lui om (kleine) aanpassingen te maken in de texten. die nemen zelfs niet de moeite om de texten te lezen en eventuele (expres geplaatste) foutjes eruit te halen.

Als ze wat wilde aanpassen namen ze de texten van de leverancier wel gewoon.

 

Maar dan heb je nog altijd het probleem: Wie was het eerste?

Link naar reactie
  • 0

Dat doet Vossie dus al..........

Daarbij zijn degene die dit soort texten jatten te lui om (kleine) aanpassingen te maken in de texten. die nemen zelfs niet de moeite om de texten te lezen en eventuele (expres geplaatste) foutjes eruit te halen.

Als ze wat wilde aanpassen namen ze de texten van de leverancier wel gewoon.

 

Maar dan heb je nog altijd het probleem: Wie was het eerste?

 

Op bepaalde plekken zit vernuftig mijn websitenaam of postcode verwerkt ;)

Link naar reactie
  • 0

Maar dan heb je nog altijd het probleem: Wie was het eerste?

 

Niet als jij de fouten kunt laten zien en de tegenpartij niet.

 

Frans

 

En als de tegenpartij dat ook kan?

En wat als de tegenpartij kleine aanpassingen in de teksten maakt?

 

Misschien is er ergens wel een idioot die domweg kopiëert, maar al die anderen dan? Maak je geen illusies, je energie is ergens anders waarschijnlijk veel beter besteed ::).

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
  • 0

Zoals Vossie schetst is in zijn branche het klakkeloos kopieren heel normaal

 

Daarnaast geeft hij aan dat het al dan niet onderscheidend zijn van teksten i.c.m. duplicate-content-gevaren enorme verschillen in zijn omzet en het (voort)bestaan van zijn onderneming kunnen betekenen.

 

Dan kun je wel stellen dat hij zijn energie op andere zaken moet richten, maar het mogelijke probleem volledig negeren, zonder te kijken naar een combinatie van acties die hem wat sterker maken in een mogelijke rechtszaak, lijkt me ook niet de juiste weg.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Het is nu vooral heel veel speculeren. MI kan je op het moment dat een probleem zich voordoet veel beter reageren op de werkelijkheid. Voorbereiding kan geen kwaad, maar uitsluiten is niet mogelijk.

 

Je tip om kleine foutjes in te bouwen is zeker iets voor Vossie om over na te denken, maar ik zou wel uitkijken met afmetingen e.d. Ik weet niet om wat voor artikelen het gaat, maar in bepaalde gevallen kunnen milimeters een groot verschil uitmaken.

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb in het geheel geen verstand van SEO maar ik heb wel (ooit) gelezen dat bij duplicate content Google kan zien wie de content het eerste plaatste, het minder erg is als de content van diverse IP adressen afkomstig is én store items niet mee geteld worden juist omdat een omschrijving meestal geen proza is.

 

Als je daarbij optelt dat het niet eenvoudig is om de inbreukmaker te achterhalen en nog moeilijker om er geld van te krijgen zeker als die het tot een (dure) rechtszaak laat komen, ben ik het helemaal met Marije eens dat Vossie zijn tijd en geld beter aan andere zaken kan besteden. Dat is de ratio.

 

Maar daar zit het probleem niet heb ik het gevoel. Vossie vindt dat ze met hun handen van zijn spullen en investering moeten afblijven. Iemand die toch te lui is om zelf wat te maken moet worden gestraft. Ik kan dat wel begrijpen.

En dan komt de vraag hoe doe ik dat zo effectief mogelijk?

 

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels lijkt de discussie zich te verleggen van methode voor registatie tot de mogelijkheid of onmogelijkheid om te voorkomen dat anderen er ongestraft met jouw webteksten vandoor gaan.

Misschien een idee om het onderdeel even op te splitsen zodat er een apart onderwerp ontstaat over het de (on)mogelijkheid tot bescherming van webteksten. Dan valt het ook niet zo op dat sommige mensen totaal over reacties van een aantal mensen heengelezen hebben.

Link naar reactie
  • 0

Maar daar zit het probleem niet heb ik het gevoel. Vossie vindt dat ze met hun handen van zijn spullen en investering moeten afblijven. Iemand die toch te lui is om zelf wat te maken moet worden gestraft. Ik kan dat wel begrijpen.

En dan komt de vraag hoe doe ik dat zo effectief mogelijk?

 

Dat principe snap ik heel goed, zeker als daar veel bloed, zweet en tranen en/of zuurverdiende centen in hebben gezeten. Ik zou er ook van balen als mijn teksten zouden worden gekopieerd, al moet ik zeggen dat ik ze zelf heb gemaakt en ze echt wel beter zouden kunnen (work in progress) Er zijn inmiddels enkele bruikbare tips gegeven voor het moeilijk maken denk ik. Heel veel verder ga je niet komen vrees ik.

 

Ik beloof hierbij alvast plechtig me niet schuldig te maken aan deze feiten ;)

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp dat uitsluiten onmogelijk is, maar elk beetje om het te voorkomen of eventueel aan te pakken is meegenomen.

Gezien de grote belangen van google voor mij vind ik het zeker de moeite om hier wat tijd in te stoppen.

 

Weet uit ervaring wat er gebeurd als google de shop flink terug gooit in de resultaten (afgelopen 1 1/2 jaar daardoor ongeveer 2 ton euro aan omzet misgelopen (als je niet meeneemt dat de omzet nog met 8% per maand groeide).

 

Ik ben nog steeds bezig dat verloren marktaandeel weer terug te krijgen dus probeer ik al het werk dat ik daar in stop zoveel mogelijk te beschermen.

 

Link naar reactie
  • 0

Heb net copyscape even geprobeerd.

Is een goed hulpmiddel om steeksproef gewijs stukken text te controleren.

 

Zag gelijk nog een voordeel... is een uitstekend hulpmiddel om klanten van concurenten van me te traceren (die gebruiken namelijk allemaal de door die concurent aangeleverde text) ;D

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.