• 0

Persoonlijke lening mogelijk als je kort DGA bent?

Beste lezer,

 

In juli 2008 hebben mijn compagnon en ik onze gezamelijke holding gesplitst en nu hebben we ieder onze eigen personal holding. Samen waren we in 2007 begonnen. Niet heel handig op deze manier en zo snel al splitsen (we werken overigens nog wel steeds samen in de werkmaatschappij :) ), maar goed, leermomentje zullen we maar zeggen :)

 

In mei ga eindigt mijn leasecontract en wil ik overstappen op een privéauto. Dit omdat een leaseauto met een eigen bedrijf erg prijzig is.

De dealer kan een financiering aanbieden voor 9,9%, maar de bank heeft een Groene autolening die je voor max. 72 maanden af kunt sluiten tegen 6,9%.

 

Nu een paar vragen:

1. Ik ben 100% eigenaar van mijn holding (een b.v.), dus DGA. Ook ben ik 50% eigenaar van de werkmaatschappij (ook een b.v.), voor half 2008 was ik dat voor 25%. In mijn holding ben ik 'in dienst' en geniet ik een salaris. Wat ben ik nu naar de bank toe? Gewoon werknemer die een salaris geniet of ondernemer/zelfstandige (wat ik voor de Belastingdienst weer niet ben)?

Voor het aangaan van zo'n financiering behoorlijk van belang namelijk.

 

2. 28.000 euro lenen tegen 6,9% en dan 72 maanden lang komt op 474 euro per maand uit. Tussentijds extra aflossen mag en is boetevrij. Hier wordt echter geen rekening gehouden met een restwaarde van de auto. Is een constructie waarbij ik minder zelf financier en een deel toch via de Skoda-dealer, maar dan rekening houdend met een restwaarde, niet beter? Zo ja, hoe bepaal je dan de verhouding?

 

 

Extra info bij vraag 1, probleem is dus voornamelijk het kunnen voorleggen van jaarcijfers van 2 boekjaren (2008 is bijna af en 2009 is pas net voorbij). Daarnaast is het een managementholding waar ik ooit wat in wil opzij gaan zetten, maar nu is dat, helaas, nog niet zover. Leg maar eens uit aan de bank dat 0 onder de streep niet slecht is, want het gaat naar privé (bij wijze van spreken dan).

 

 

Alvast dank voor de reactie(s).

 

 

Groeten,

Raymond

SterSupport - voor als u een Ster(re) zoekt...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Raymond

 

Voor de bank ben je een ondernemer. De financiële wandel in de BV is namelijk de bron van juouw privé inkomen. De bank zal dus de cijfers van de BV willen zien.

 

Er zijn financieringen mogelijk waarbij je een slottermijn hanteert die ongeveer gelijk is aan de restwaarde van de auto na afloop van het contract. Hoe langer het contract, hoe lager de slottermijn. Zo bespaar je inderdaad op de rente, maar moet je wel zeker weten dat je de slottermijn ineens kunt voldoen. Vraag bank en Skoda dealer eens naar een "objectfinanciering".

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.