Ga naar inhoud
  • 0

gedeelde kosten

Beste allemaal,

Ik heb een vraag over gedeelde kosten. Ik heb uiteraard eerst rondgekeken op het forum, maar kan net niet het juiste antwoord vinden.

Stel, ik heb een factuur privé betaald, maar 50% van die factuur is voor zakelijk gebruik.

Hoort deze factuur dan in het inkoopboek of in het memoriaal?

Verwerk ik dan 50% van die factuur in mijn administratie (en doe ik net alsof die andere 50% niet bestaat) of verwerk ik die factuur geheel in mijn administratie en boek ik dan de helft op een privépost? Is 'privéonttrekkingen in natura en/of goederen' dan de juiste post, 'overige privéonttrekkingen' of iets anders?

Ik begrijp dat ik de 50% zakelijk in dit geval 'betaal' via de post 'privéstortingen'.

Voor de beeldvorming: het gaat hierbij om de parkeerkosten van Yellowbrick, die ik voornamelijk privé, maar af en toe zakelijk gebruik. Op de factuur vink ik aan welke parkeeracties voor zakelijk gebruik waren.

Dezelfde vraag voor een factuur die zakelijk betaald is, maar voor 50% privégebruik.

Hoort uiteraard in het inkoopboek.

Moet voor 100% verwerkt worden, omdat 'ie terugkomt in het bankboek.

Op welke post moet de 50% privé verwerkt worden?

Bij dit laatste voorbeeld: het gaat om een online back-updienst. Valt een dienst wat dit betreft voor de belastingdienst onder 'natura en/of goederen' of onder 'overige privéonttrekkingen', omdat het een dienst is die ik ergens afneem en geen product uit mijn eigen bedrijf?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groeten,

Jeroen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.