• 0

Verdeling investering in VOF

Ik zit met het volgende:

 

In 2009 waren we een VOF met 2 vennoten, waarvan een vennoot er per 1 januari 2010 mee stopt en dus uitstapt.

 

Echter eind 2009 heb ik (ik ga door als eenmanszaak) investeringen gedaan en betaald in nieuwe software die ik pas in 2010 kan en ga gebruiken.

 

De vraag is, om mijn vennoot die per 1 januari uitstapt niet onnodig te belasten met mijn investering, zoek ik een administratieve oplossing cq verdeling. Of ben ik tegoed, en moet mijn vennoot maar gewoon meebetalen, je bent een ondernemend vennoot of je bent het niet?

 

En als ik het administratief zou kunnen scheiden, hoe zou dat het makelijkst en eerlijkst gaan (mits fiscaal toegestaan, wil geen problemen hebben)

 

Dacht aan om eerst de afgesproken winstverdeling te maken, en dan van mijn winstdeel de investering te verrekenen?

 

Is dit een manier, of klets ik onzin, of zijn er nog andere manieren?

 

Ik heb al een afspraak gemaakt met onze boekhouder, maar die komt volgende week en en wil graag op voorhand wat mogelijkheden weten. Aangezien ik vermoed dat ook hij het niet precies weet. Had ook al gezocht op internet en hier op HL, maar niet iets gevonden wat in de richting kwam helaas.

 

Aangezien het een investering is, en dus over vijf jaar zal worden afgeschreven, zal het dus maar om een vijfde deel gaan die drukt op 2009.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik neem aan dat de uitstappende partner niet mede besloten heeft om die investering te doen?

 

Hoe dan ook lijkt het me het meest fair dat hij niet meebetaalt daaraan. Verdeel het saldo van schulden en bezittingen zonder deze investering, zou ik zeggen. Als alle partners met zo'n verdeling accoord gaan lijkt me dat geen probleem. Wel goed vastleggen!

 

Hoe dat boekhoudkundig zou moeten zal iemand anders vermoedelijk nog wel aangeven.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ik kwam net onderstaande reactie tegen van Martijn Vriezekolk elders op het forum

 

In feite gaat dat dus voor ons ook op

 

--------------------------------------------------------------------------------

Omzet dient mee genomen te worden in de periode waarop het betrekking heeft (evenals kosten).

Het gaat er dan ook niet om wanneer betaald of gefactureerd wordt, maar wanneer de prestatie geleverd is.

 

Voorbeeld: Wanneer er een prestatie in 2010 wordt uitgevoerd, maar al in 2009 wordt gefactureerd is dit vooruitgefactureerde omzet. Dit komt dan ook niet ten gunste van het resultaat 2009, maar tengunste van het resultaat 2010.

 

Andersom geldt dit ook (wanneer er in 2010 pas wordt gefactureerd maar in 2009 al een prestatie is verricht). In dit geval is er sprake van nog te factureren omzet. Het bedrag dient in dit geval al wel meegnomen te worden in de resultaat bepaling.

 

Bovenstaande heeft betrekking op de winst bepaling en niet op afdracht van BTW. Dit is inderdaad afhankelijk van welk stelsel er gebruikt wordt (kas of factuurstelsel).

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Link naar reactie
  • 0

Het beste kun je eerst het boekjaar 2009 afsluiten en uiteraard rekening houden met de overlopende posten, onderhanden en nog te factureren werken. Vervolgens maak je een winstverdeling dat je naar het vermogen van de betreffende firmant boekt. Daarna ga je kijken/bespreken wie wat van de onderneming overneemt. Uiteindelijk krijg je de verrekening, dat kan ook voor de software gebeuren. Je schrijft dat je de investeringen eind 2009 hebt gedaan, dus van 20% afschrijving (gehele jaar) kan dus geen sprake zijn.

Het is verstandig om een uittredings- of beëindigingsakte te maken waarin alle berekening en hetgeen dat tussen jullie is overeengekomen te vermelden en te laten ondertekenen. Zo voorkom je achteraf discussies.

Succes,

Rob

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.