• 0

Adviezen voor een jonge onderneemster en strategie voor dienst vs product verkoo

Beste ondernemers en bezoekers van HigherLevel,

Net mijn eerste maand als startende onderneemster achter de rug en nu hier mijn eerste dag op HigherLevel. Ik heb zo eens even rondgekeken en zie toch wel flink wat ervaring en professionaliteit in jullie antwoorden. Zodoende hoop ik dan ook daar wat gebruik van te kunnen maken.

 

Ik zal mij even kort voorstellen. Mijn naam is Tessa en ik ben eigenaresse van TaskHero Company, website: www.taskhero.nl . Ik heb een dienstverlenend bedrijf met medewerkers tussen de 15-19 met als doelgroep professionele organisaties welk ondersteuning kunnen gebruiken mbt taken die weinig onderwijs behoeven op kantoor niveau. Zelf ben ik slechts 21 lentes jong en ben nog niet ontzettend ervaren in het bedrijfsleven, maar wel ervaren met de werkzaamheden die deze werknemers uit zouden kunnen voeren. Afgelopen zomer heb ik mijn studie International Business afgerond en tijdens mijn studie o.a. stage gelopen bij een toonaangevende bank waar ik ook flink wat professionals heb gesproken die toen veel in mij als ondernemer zagen en ook in het concept. Over de jaren heen heb ik meerdere verkoop ervaring opgedaan maar dan in de product verkoop ipv van dienstverlening, welk altijd met groot succes samen ging.

 

En nu het volgende, wellicht voelen jullie het al aan komen; momenteel ben ik twee maanden bezig met mijn onderneming, onstaan uit ambitie, een probleem dat ik zag in het bedrijfsleven en de kennis dat ik verkoop kan realiseren met producten. Met betrekking tot mijn onderneming qua aquisitie heb ik verschillende organisaties gesproken, ben abrupt kantoren binnen gewandeld, heb ze zowel telefonisch als per email benaderd en dat alles zonder succes. Veelal krijg ik antwoorden als: hmm, klinkt interessant en ik neem contact met je op als ik meer weet, Nee bedankt wij hebben stagiaires, nee bedankt we hebben genoeg personeel, de juiste persoon is nu niet voor u aanwezig hij zal contact met u opnemen, en nog veel meer..

 

Nu mijn vragen:

Een ervaren ondernemer/professional; twijfelt hij/zij aan de kwaliteit van een jonge ondernemer meer dan aan ieder ander? En zouden jullie hier wellicht tips voor hebben om wel vertrouwen te winnen?

Heeft iemand wellicht nog tips met betrekking tot dienst verlening verkoop vs. Product verkoop?

En nu ik mijn concept heb uitgelegd en jullie de website hebben kunnen bekijken, wat zou jullie tegen houden om niet voor de dienstverlening te gaan? En als jullie aantoonbare punten hebben welk vragentekens oproepen, hebben jullie dan nog tips?

 

Kortom: een schreeuw om tips van ervaren ondernemers en professionals!

Heel erg bedankt alvast voor jullie reacties.

 

Met vriendelijke groet

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je website is simpel en recht voor z'n raap. Daar hou ik wel van. Geen onnodige zoekplaatjes en bla bla. Maar ik denk dat je wel een wat bredere opsomming moet opnemen van de werkzaamheden die jullie allemaal zouden kunnen doen.

Verder herken ik in je post en vragen, dat je zelf ook nog wel twijfels hebt en dat je denkt dat er misschien reserve zou bestaan over je leeftijd. Daar moet je je niks van aantrekken. Sterker nog, je moet dat juist gebruiken en er een slogan over verzinnen, die uitstraalt dat jullie met je jeugd in staat zijn om te voorkomen dat er opgehoopt stof in de archieven ontstaat! Ik kijk er morgen nog eens naar. Misschien schiet me nog wel iets te binnen. Nu tijd voor een borrel... ;)

Link naar reactie
  • 0

Tessa, je hebt een sterk verhaal, enige ervaring en je hebt lef. Ik zie dat echter niet terug op je website.

 

Ook met je website kun je vertrouwen uitstralen en winnen:

 

[*] laat op je website zien wie je bent (foto) en waar je voor staat

[*] laat zien wie je medewerkers/taskheroes zijn en waar ze goed in zijn

[*] plaats (straks) referenties, klantencases en ervaringen van klanten op je website

[*] maak duidelijk(er) wat je precies te bieden hebt

[*] zou het kopje missie niet moeten zijn "uw voordelen"

[*] geef antwoord op de vraag waarom ze bij jou moeten zijn en niet bij je concurrenten

 

Verder valt me op dat je in je acquisitie veel initiatief toont. Prima, maar de slagingskans is dan natuurlijk ook kleiner dan wanneer een potentiele klant jou spontaan benadert. Dat laatste kun je stimuleren door er voor te zorgen dat je website goed vindbaar is, verdiep je eens in Google Adwords, zoekmachine optimalisatie, social media (bijv. LinkedIn). Op dit forum vind je daar veel informatie over.

 

Veel succes!!

zoekmachine optimalisatie - SEO - google adwords campagnes - website optimalisatie - internetmarketing cursussen & trainingen

 

http://www.emarketingexperts.nl

Link naar reactie
  • 0

Als ik er zo snel overheen lees kom ik "uitbesteden" tegen, maar dan in de buurt van Amersfoort/Utrecht...

 

Wat doe je nu precies? Heb je een jongeren uitzendbureau, bemiddel je jonge zzp'ers of neem je taken over en worden deze thuis/op jouw kantoor overgenomen?

 

En ja, liefst een paar foto's van jongeren aan het werk.

 

 

edit:

Nog extra Drupal tipje, optimaliseer CSS in

admin/settings/performance

dan laadt je site iets sneller

Link naar reactie
  • 0

Tessa, ik heb net ook even naar je website gekeken. Geef wat specifieke voorbeelden van klussen die ik als opdrachtgever zou kunnen uitbesteden. Voeg ook referenties toe van bestaande opdrachtgevers.

 

Geef aan wat het verschil is tussen TaskHero mensen en bijv uitzendkrachten, zowel wat de Taskheroes wel (of niet) kunnen (niet full time bijv, neem ik aan?); kosten. Werken de Taskheroes altijd op locatie of kunnen ze ook buiten het bedrijf van de opdrachtgever werken?

 

Voor nieuwe Taskheroes iets vergelijkbaars: plaats enthousiaste ervaringen (misschien zelfs dubbelinterviews van opdrachtgever en Taskhero mensen?).

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Nog een tip waar je hopelijk iets mee kunt Tessa.

 

Je site gaat uit van TaskHero's. TaskHero's doen dit, TaskHero's zijn dat, etcetera.

 

Draai het nu eens om en schrijf dezelfde inhoud vanuit klantperpectief:

 

In plaats van

TaskHero is dé held voor uw organisatie als u hulp kunt gebruiken bij het uitvoeren van administratieve werkzaamheden.

schrijf je dan

Kunt u hulp gebruiken bij het uitvoeren van administratieve werkzaamheden? Dan is TaskHero dé held voor uw organisatie

 

Er zijn meerdere redenen om de klant in je utiingen voorop te zetten:

 

[*]Je hebt oog voor je klant en zijn behoefte.

[*]Je maakt het aannemelijk dat je dit ook in de uitvoering van je werkzaamheden doet.

[*]De klant kijkt naar "What's in it for me" en niet naar hoe leuk en betrokken jullie zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Tessa,

 

Heel leuk initiatief dat zeker kans van slagen heeft! Maar ....., de goedbedoelde adviezen over je website zijn denk ik niet je grootste uitdaging; het omzetten van een leuk concept naar daadwerkelijke verkoop en plaatsing zal je grootste uitdaging zijn. Een helder waardepropositie, pitch, in contact komen met beslissers etc. Het voert te ver om dit via dit medium te doen. Evt. wil ik je wel kosteloos wat adviezen geven. If interested, stuur me maar een PM.

Link naar reactie
  • 0

Allemaal hartelijk dank voor de adviezen. Er zit zeker het een en ander tussen wat ik kan gebruiken met betrekking tot mijn website. @ PJ Odems; Wat bedoelt u precies met twijfels? Over mijn concept heb ik absoluut geen twijfels, wellicht dat ik wel wat onzeker ben over of ik wel echt geschikt ben om het uittevoeren. Maar goed, dat zal ook wel starters angst zijn of niet?

Het gaat mij voornamelijk inderdaad over tactieken om mij te positioneren en verkooptechnieken, ik heb in andere berichten al wat nuttige tips gezien. Maar omdat ik ook nog eens met een groep medewerkers werk die veelal niet gelijk serieus wordt genomen om werk uit te voeren bij professionele organisaties, was ik benieuwd of jullie met hoog hierop nog wat verkoop adviezen hadden.

 

Ik hoor het graag!

 

ps: en ach misschien ben ik gewoon wat te ongeduldig

Link naar reactie
  • 0

Hallo Tessa,

 

Allereerst super dat je dit durft! Je concept, site en naam spreken me erg aan.

 

Waar het aan ontbreekt in de (web)communicatie is het "hoe".

Je geeft heel duidelijk aan wat je precies doet en waarom, maar niet hoe Taskhero dat anders doet dan alle andere concurrerende alternatieven. Waarom moet ik als professioneel bedrijf kiezen voor Taskhero (behalve wellicht de prijs)?

Als je helder krijgt waar Taskhero als merk voor staat, kun je dat doorvertalen naar merkwaarden die Taskhero (jij en je medewerkers) wil uitdragen. De wijze waarop je jezelf en de groep jonge medewerkers verkoopt moet daarbij aansluiten. Mijn gevoel zegt dat dat niet op de traditionele manier moet :)

 

Succes!

MerketingVisie is een Rotterdams adviesbureau gespecialiseerd in MKB positionering vraagstukken en de doorvertaling naar een effectieve marketingstrategie.

Link naar reactie
  • 1

Hi Tessa,

Allereerst complimenten voor je plan. Ik ben ervan overtuigd dat hiervoor een markt is. Waarom is het dan nu nog steeds niet gelukt om klanten te werven? Heel eenvoudig: dat is je verwachtingspatroon. Twee maanden is heel kort namelijk.

Ik had binnen twee maanden m'n eerste klant, maar over het algemeen mag je daar toch wel een half jaar voor uittrekken. Ik zou natuurlijk ook graag direct een vol klantenbestand willen hebben, maar had mezelf het doel gesteld binnen 3 maanden een klant te hebben en 5 binnen zes maanden. Ik werd dus blij verrast met die eerste klant en kan inmiddels stellen dat ik er 2 heb in 2 maanden tijd.

 

Een aantal tips:

1. Men zegt wel dat er 7 contactmomenten voor nodig zijn om een opdracht binnen te slepen. Ik hou mezelf hier niet aan vast, want soms is het minder en soms is het meer. Je kan je verwachtingen hier wel een beetje op afstemmen.

2. Wees actief in online netwerken, schrijf je in op LinkedIn en andere netwerken waar jouw doelgroep zich bevinden. Ik ben naast HL bijvoorbeeld ook actief op Linkedin en Hallo! (Hallo is misschien wat minder geschikt voor jou omdat dat vooral starters zitten, kan toch geen kwaad om daar je gezicht te laten zien).

3. Wees actief in offline netwerken. Bezoek de Open Coffee's bij jou in de omgeving en zoek andere netwerkorganisaties op bij jou in de regio. Ga er minimaal twee keer naar toe voor je besluit om er niet meer naar toe te gaan (soms is er die klik gewoon niet). Ga niet naar dit soort bijeenkomsten om te scoren, maar om kennis te maken met mensen die je nog niet kent. Onthoud dat iedereen waardevol kan zijn voor jouw netwerk. Als ze zelf geen prospect zijn, kunnen ze wel weer mensen kennen die jij wel weer iets te bieden hebt.

4. Laat iedereen in je kennissenkring weten waarmee je gestart bent.

5. Als je ergens een afspraak hebt gehad en niet direct resultaat had, stel vragen: Waarom niet, wanneer wel, vraag of je later nog eens contact op mag nemen (doe dit smart, dus spreek een termijn af), etc etc. Vraag ook of zij nog mensen kennen die wel van jouw diensten gebruik zouden willen maken en vraag om je in contact te brengen met diegenen.

6. Geef niet op. Het zijn nu moeilijke tijden, er wordt veel bezuinigd en zeker op personeel (al dan niet ingehuurd). Er komen betere tijden aan.

 

Heel veel succes!

 

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Tessa,

 

In aanvulling op al de andere adviezen van anderen:

 

Wat je nu vooral doet is offline push marketing: je gaat ergens heen en presenteert jezelf, zonder dat je weet of men wel behoefte heeft aan je diensten.

 

Met je website doe je in feite hetzelfde: op je website staat dit is wie ik ben en wat ik doe. En online push werkt nog slechter dan offline push, want er is niemand die je je website onder zijn ogen kan schuiven, en je kan je verbale overtuigingskracht niet gebruiken.

 

Wat je online dus moet toepassen is pull marketing: zorg dat je gezien wordt door mensen die op zoek zijn naar de diensten die je aanbiedt.

 

Doe dus eerst onderzoek naar waar mensen naar op zoek zijn. Zoek de bijbehorende zoektermen die mensen gebruiken in Google, en ga met je website aan de slag om voor die zoektermen goed te scoren. Zodra je daarmee een hoop bezoekers trekt is de volgende stap om de bezoekers te converteren naar klanten.

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Allemaal,

en again; Hartelijk bedankt voor de bruikbare adviezen die er worden gegeven.

 

@pjvdmeerWat betreft online pull marketing; ik ben bezig een lijst op te stellen van alle diensten ( en dus mogelijke zoektermen), welk ik in mijn website ga verwerken.

 

@ Rene: U bent niet de eerste die die vraag heeft gesteld. Een stagiaire kost naar geld ook erg veel persoonlijke en kostbare tijd. Met een stagiaire bent u verplicht daar veel tijd en energie in te steken mbt zijn/haar leerbaan. Onze taskheroes zijn al klaar om aan het werk te gaan ze zijn getrained in de office programma's, dus ze zijn start klaar om te werken. Doordat we ook alleen taakgerichtte werkzaamheden aannemen is het duidelijk waar de heroes aan toe zijn, en u heeft het duidelijk wat u wil en kunt verwachten van ons. Daarnaast zijn onze jongens en meiden flexibel, terwijl u waarschijnlijk een x aantal maanden aan de stagiaire vast zit. En dan hebben we het ook nog niet over de motivatie. Een stage is vaak bedoelt om te leren ipv echt te werken. Geeft u een stagiaire een maand taak formulieren continue invoeren, dan heeft u een grote kans dat ze de brui eraan geven:).

 

 

@Marije: heel fijn die concrete tips, ik ga eens even op zoek naar wat meer bijeenkomsten. Heb er momenteel drie in het vooruitzicht.

 

En ik ga zeker wat met die meerwaarde doen!

Fijne avond allemaal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.