• 0

Wat is een goede conversie?

Onze vernieuwde website (www.bedrukt.nl) draait nu sinds juli 2009.

 

De cijfers volgens Clicky

 

• Bezoekers: 10.000 per maand. (Ik weet niet of dat allemaal echt mensen zijn, lijkt me sterk eigenlijk.)

• Bezoekers verkeersbron: 72,5% via zoeken. Bijna 100% hiervan is Google.

• Weigeringspercentage: 20%.

 

Aantal bestelling via webshop: 300 per maand

 

 

Wat heb ik gedaan tot nu toe

 

De huidige website is een versie 2. Mede op basis van klantenfeedback is versie 1 verbeterd om ons product nog makkelijker en foutlozer aan te bieden. Ons product vergt namelijk nogal wat interactie in het ontwerpen. (versie 2 draait op Flex, Spring en BlazeDS.)

Ik heb veel zelfstudie gedaan naar SEO. Alle tips (en zeker geen trucs) die ik heb kunnen vinden op internet heb ik toegepast op de website om deze met zo veel mogelijk eerlijke content zo goed mogelijk te laten scoren op SEO.

Het gevolg is dat bij het zoeken in Google op een aantal relevante zoekwoorden onze website op pagina 1, positie 1 en 2 verschijnt. De PR is nu 3, maar hopelijk stijgt dit nog. Ik vind het persoonlijk heel lastig, zoniet onmogelijk om aan geforceerde backlinks te komen, wanneer je de verzamel en rubriekenpagina's even buiten beschouwing laat.

 

 

De vraagstelling

 

Gelet op de in mijn ogen goede positie in Google en de bezoekersaantallen lijkt de conversie mij extreem laag, 3%?

Ik ga er van uit dat het gros van de bezoekers die op onze site terecht komt ook daadwerkelijk aan het zoeken is geweest binnen onze branche. De vraag is dan waarom 97% niet bestelt. Ik verwacht hierop heus geen antwoord op dit forum, maar misschien kan iemand wel aangeven:

 

• Wat een gezonde conversie zou zijn in dit specifieke geval.

• Wat ik zelf nog kan doen om die conversie omhoog te krijgen.

 

 

Mogelijke tool?

 

Mij lijkt een belangrijk antwoord te liggen bij de bezoekers zelf met de vraag, "waarom bestel je niet?"

Het probleem is dat ik een vragenlijst alleen kan versturen naar geregistreerde bezoekers en die hebben hoogstwaarschijnlijk WEL besteld, vandaar de registratie.

Het antwoord zit dus bij de bezoekers die niet registreren, maar onverrichte zaken vertrekken...

 

Is het acceptabel om een popup te hangen op een website-exit die (multiple choice) vraagt waarom deze niet-geregistreerde bezoeker vertrekt?

(bijv. te duur, ontwerpstudio werkt niet naar verwachting, anders...)

Of is dit echt 'not done' tegenwoordig en zal het irritatie opwekken?

 

Ik ben echt benieuwd naar jullie mening, alles is welkom.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

De reden (en) waarom ik bij jou niet zo bestellen:

 

Website ziet er ontzettend rommelig uit, ik zie op het eerste gezicht niet echt wat je doet, maar zie eigenlijk vooral een vale! foto

 

Als ik dan ga naar collectie, krijg ik een overzicht van kleding die te klein zijn om eigenlijk de details te zien maar als ik dan groter klik is de foto eigenlijk nog steeds te klein en staat er weer een foto naast die erg vaal is.

 

Als ik daarna ga naar ontwerpstudio wil ik in 1 keer zien wat de kosten zijn van zo'n t-shirt dat is ook naar mijn idee niet duidelijk genoeg.

 

Als je je website vergelijkt met een site zoals www.drukwerkdeal.nl kun je misschien wat meer zien wat ik bedoel, duidelijk overzicht van acties & prijzen. Ik zou dus echt sterk gaan kijken naar het ontwerp van je website ipv naar de seo

Link naar reactie
  • 0

3% conversie is inderdaad zeer goed te noemen.

over het algemeen mag je in de meeste shops al blij zijn met 1% conversie.

 

Zou dus vooral opzoek gaan naar extra verkeer, door of meer producten goed of hoger in google te krijgen of via links met andere sites die met je producten te maken hebben.

Link naar reactie
  • 0

Ik adviseer je terdege om via de website feedback te vragen waarom bezoekers wel of niet bij je bestellen; door inzicht hierin te vergaren, is absoluut wel mogelijk conversie percentages drastisch te verhogen. Er zijn veel goede SAAS tools hiervoor. Heb zelf positieve ervaringen met questionpro (www. questionpro.com, 15 dollar per maand ....), waarmee effectief en goedkoop feedbacksurveys en rapportages gegenereerd worden. Realistisch mag je respons van 10-15% verwachten, gezien je bezoekersaantallen wel degelijk een kostbare en betrouwbare informatiebron ...

Link naar reactie
  • 0

djluc, eentje en Daniël, jullie vinden 3% niet eens zo slecht. Dus wellicht moet ik werken aan meer traffic. Bedankt.

 

TheEdge, bedankt voor de link. Ik zal onderzoeken of er toch eventueel een subtiele manier is om wat meer feedback te kunnen vergaren. Ik weet niet of een derde partij daarbij per sé nodig is, maar ik ga er zeker naar kijken.

 

 

Website ziet er ontzettend rommelig uit,

 

Had je de vorige moeten zien joh :)

Nee zonder dollen, dat is nieuw voor me. Ik had eigenlijk het idee een hele overzichtelijke geordende site te hebben gemaakt, mede gebaseerd op reacties die dit bevestigen. Maar ik respecteer deze mening.

 

 

maar zie eigenlijk vooral een vale! foto

 

Als ik dan ga naar collectie, krijg ik een overzicht van kleding die te klein zijn om eigenlijk de details te zien maar als ik dan groter klik is de foto eigenlijk nog steeds te klein en staat er weer een foto naast die erg vaal is.

 

Goed punt. Dit moet zeker verbeterd worden.

 

Bedankt Arnoud voor de opbouwende kritiek, hier gaan we zeker mee aan de slag.

 

 

Link naar reactie
  • 0

3% is idd een conversie die ik graag wil hebben :)

 

Zolang opbrengsten per extra bezoeker opwegen tegen de kosten voor het trekken van meer bezoekers zou ik ongelimiteerd proberen extra bezoekers te trekken.

 

Voor wat betreft conversieverbetering: Kun je niet heel veel info uit je huidige stats halen zonder direct je bezoekers 'lastig te vallen'?

 

Wat zijn de uitstappagina's , welke zoekwoorden leveren de meeste conversie op, welke de minste, Probeer eens te spelen met de indeling, kleuren en content en kijk wat de stats dan zeggen (zoek eens op A/B testen hier en op google)

 

Conversieverbetering is lange adem, trial en error en continu proberen te verbeteren.

 

Klantonderzoek kan daar deel van zijn, maar hoeft niet per definitie

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Het uitlichten van de verschillende artikelgroepen (doelgroepen) of artikelsoorten kan in ieder geval verbeterd worden in NAVIGATIE en in BEELD.

 

Van babykleding tot kinderkleding, en van dames tot heren en uni.

 

Waarom zijn deze niet actief (klikbaar?) op de homepage?

 

De artikelgroepen zou ik onder de tab 'collectie' in rijen tonen. Bijvoorbeeld drie artikelen op een rij en per artikelgroep omkaderd. Het laden van de hele collectie neemt hier de nodige tijd in beslag, terwijl belangstelling denk ik vaak uitgaat naar één specifieke of enkele artikelgroep(en) en artikelsoort(en). Technische oplossing?

 

Als ik filter op Heren, dan zou ik ook groot Herencollectie i.p.v. Collectie verwachten.

 

De zoekbox zonder call-to-action doet nu weinig naar mijn inschatting, die ruimte kun je vast beter gebruiken.

 

Maak alles overduidelijk, tegen overdreven aan, nu zijn er aanwijsbare afhaakmomenten zonder dat ik statistieken heb gezien. Een (verplichte) registratie voor een eerste of eenmalige bestelling van een paar tientjes werkt ook niet mee. Verdiep je maar eens in koopprocessen of trechtermodellen. Zoek iemand op die (nog) meer ervaren is met jouw webshopsysteem voor technische realisatie van bovengenoemde punten, daar leer je altijd nog weer van dan alleen (blind) ontwikkelen.

 

Misschien kun je ook duidelijk aangeven dat eerst een keuze in de collectie gemaakt moet worden, voordat doorgegaan kan worden naar ontwerpstudio? Die tweede vind ik goed werken, de stap naar winkelwagen en betalen is ook naadloos.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

@headquarters: Gelukkig, was al bang dat ik iets te negatief was;-)

 

Ik heb je website nog een keer bekeken hier nog even een paar punten:

 

De voordelen wil ik op een of andere manier niet lezen, die moeten er duideijk uitspringen, eventueel zelfs iets ingekort worden zodat ze makkelijker/sneller te lezen zijn.

 

Het valt mij nu pas op dat er aan de rechterkant buttons staan met 50+ enz.

 

Ik denk dat het al een hoop helpt door je logo aan de linkerkant te zetten en de achtergrond niet te laten doorlopen in je contentvlak

 

Succes ermee!

Link naar reactie
  • 0

3% is heel goed, verder veel experimenteren, ik zou bijvoorbeeld het volgende doen:

 

1. alle prijzen iets verhogen

2. hopen dat je nog steeds even veel orders hebt :), of in ieder geval een hogere brutowinst

3. als dat het geval is de meeropbrengst investeren in het verkrijgen van meer bezoekers

 

De website ziet er prima uit, de mogelijkheid van het EPS logo is goed voor de zakelijke markt denk ik, daarmee kan je de conversie nog verder omhoog krijgen en eventueel je marketing inspanningen op richten.

 

succes.

Link naar reactie
  • 0

Website ziet er ontzettend rommelig uit, ik zie op het eerste gezicht niet echt wat je doet...

 

Ik vind dat dan weer helemaal anders. Je website vind ik redelijk overzichtelijk en door die foto op de homepagina is het voor mij ook heel duidelijk wat je doet.

 

Ik vind alleen wel dat die lelijke vent (ik vind mannen als snel lelijk) ;D moet vervangen door een mooie dame.

Laatst ergens gelezen dat de meeste zowel mannen als vrouwen het best gelokt worden door mooie dames. Kan het alleen even niet terugvinden helaas. Was een Amerikaans onderzoek geloof ik.

Link naar reactie
  • 0

Je vroeg om conversietips, die heb ik helaas niet, maar volgens mij is dat al redelijk opgelost aangezien 3% niet echt slecht blijkt te zijn.

 

Dus dan maar even door over de website, waar je conversie toch voor een groot deel van afhankelijk is.

 

Site ziet er netjes uit, lekker fris en trendy.

maar er zijn wel veel klikbare submenu's, wat het iets minder overzichtelijk maakt.

verder vind ik de homepage foto mooi, de een deel van de overige foto's is wat lelijker van kleur of niet scherp genoeg. (al kan ik de voorbeelden die ik in mn hoofd had nu niet zo snel meer terugvinden (dat zegt wel iets over het overzicht van de site (of over mij... ;)))

 

Verder vind ik ook veel tekst erbij staan, zeker op de homepage, ik had ook geen zin om het allemaal te lezen, maar wellicht kun je de boodschap in wat minder kreten goed samenvatten, dat nodigt meer uit.

 

succes!

Link naar reactie
  • 0

ze website zou misschien op het eerste gezicht wat beter kunnen maar onthou 1 ding erg goed: elke kleine aanpassing die je aan je website doet kan tot gevolg hebben dat je conversie heel erg veranderd en in jouw geval ben ik bang dat die eerder inzakt als stijgt.

Verder kan elke aanpassing tot gevolg hebben dat je zoekmachine posities verdwijnen.

 

Doe zulke dingen dus altijd heel voorzichtig.

 

Indien je toch iets anders wil proberen doe dan een AB test.

dat houd in dat je b.v. 50% van je bezoekers de huidige site blijft laten zien en de andere 50% van de gebruikers een aangepaste versie van de site laat zien (dat kan een totaal andere site zijn maar ook een productpagina met enkel een bestelbutton in een andere kleur of vorm).

 

Op die manier kan je goed vergelijken of de conversie door die aanpassing omhoog of omlaag gaat en kan je bij slecht resultaat makkelijk weer terug naar de oorspronkelijke situatie en/of wat anders uitproberen.

Link naar reactie
  • 0

oja... let goed op welke counter je gebruikt voor je bezoekers aantallen.

als ik namelijk de stats van mijn website in google analytics vergelijk met de stats van Webalizer (server stats) dan geeft webalizer gemiddeld 3 keer zoveel bezoekers aan als er bij analytics gemeten worden.

 

Als je dus bij de ene de conversie berekend is dat nogal een verschil met als je bij de andere je conversie berekend.

 

Zorg dus ook voor betrouwbare statistieken.

Link naar reactie
  • 0

Laat me er ook nog wat tegenaan gooien :

 

[*]Schaf je een screenrecording software en headset aan (Camtasia vb.), nodig 5-10 mensen uit die niet bekend zijn met je site , (kan ook volledig online gebeuren) en geef ze een specifieke taak of vraag ze om gewoon om iets te bestellen wat ze leuk vinden. Als ze beginnen duw je op rec en laat ze maar doen dan. Je zal verbaasd staan van welke info/feedback je daaruit haalt..

 

[*]De tabs collectie en ontwerpstudio komen verwarrend bij me over. Moet ik nu eerst in de collectie kijken of... ? En als ik in de ontwerpstudio duik, dan zie ik nergens waar ik kan kiezen tussen heren/dames/etc

 

[*]Drop de inloggen/registreren optie en geef bezoekers de kans om zonder account uit te checken

 

[*]Geef me een indicatie van waar ik zit tijdens het uitchecken en hoeveel stappen ik nog moet doorlopen

 

[*]Nadat ik mijn t-shirt heb ontworpen , voor de 'maak een account' optie heb gekozen en al mijn gegevens heb ingevuld ga ik verder en krijg ik : Je bent succesvol geregistreerd. Controleer je e-mail om jouw account te activeren..En wat is er met mijn bestelling gebeurd ? Is die nu al doorgegeven of ben ik die kwijt ?

 

[*]Nu moet ik mijn mailbox checken (wat als je mailtje niet aankomt?) en opnieuw verder gaan met mijn bestelling...

 

Als ik van jou was dan zou ik eerst sleutelen aan je uitcheck proces, volgens mij loopt je daar veel verkopen mis...

 

Dave

 

Op Twitter heb ik ook soms iets 'nuttig' te vertellen :) http://twitter.com/davelorrez

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Die 10.000 zijn dat unieke bezoekers?

Wat is de tijdsduur per bezoek?

Bezoekersloyaliteit?

 

Als een bezoeker na 5 seconden naar een andere pagina gaat en daar ok 5 seconden blijft zeggen het aantal bezoekers uiteraard niet. Leuk voor je weigeringspercentage statestiek maar meer ook niet. Voorbeeld is overigens redeljk gecharcheerd.

En wat zijn de meest gebruikte zoekwoorden?

Welke zoekwoorden leveren de meeste conversie op?

 

Aan de hand daarvan moet je je zoekwoordstrategie bepalen, en uiteraard de concurrentie analyseren. Vergeet niet, je zit in de conversiebranche niet in de bezoekersbranche ;-)

 

Maak je gebruik van conversietracking?

Link naar reactie
  • 0

Je vraagt ons hier om mening hoe je de conversie omhoog krijgt maar eigenlijk heeft dit geen toegevoegde waarde omdat wij niet de bezoekers van je website zijn en niet in het proces gezeten hebben.

 

Ook zie ik tips voorbij komen met meer bezoekers krijgen maar dit zorgt er niet voor dat je conversie gaat stijgen.

 

De enige manier om je conversie omhoog te krijgen is door te split testen. Met split testen maak je een aantal variaties op de originele pagina (die 3% conversie geeft). Bijvoorbeeld plaatje rechts, links en onder.

 

Als je dan 3 variaties in het programma (welk programma kom ik zo op terug) hebt ingesteld dan krijgt elke 3 bezoekers een andere versie van je pagina te zien en controleert het programma welke versie ervoor heeft gezorgd dat de aankoop werd gedaan dit uitgedrukt in conversie %.

 

De pagina met de hoogste conversie behoudt je dan en de pagina's die een mindere conversie lieten zien gooi je weg. En zo test je door tot je ziet dat er bijna geen verhoging meer in zit.

 

Het programma waarmee je dit kan doen is Google Web Optimizer.

 

Succes!

 

Danny Verhoeven

 

P.S. Ik weet niet precies op welk zoekwoord je goed scoort in Google maar misschien is dit wel een zoekwoord waarop men zoekt voor bijvoorbeeld gratis informatie en niet om direct een aankoop bij jou te doen.

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Link naar reactie
  • 0

Meten is weten. Zijn het inderdaad 10.000 bezoekers? En welke bezoekers zorgen voor de sales? Zijn het de Google-bezoekers of ook voor een deel vrienden en familie die je gemaild heb? Welk percentage komt daarvan van het sociale network, van banners of nieuwsberichten?

 

3% lijkt me een prima percentage. Dit is niet voor elke website of branche hetzelfde. Bij de ene site is het makkelijker om de traffic te verhogen en bij de andere website is het makkelijker de conversie te verhogen. Conversie meer dan verdubbelen heb ik reeds enkele malen gerealiseerd. Het A/B testen is, zoals door andere voorgesteld, een goed idee. Deze verschillen kunnen ook in de details zitten zoals ander lettertype en andere buttonkleuren.

 

Persoonlijk vind ik 1 shirt op de frontpage erg weinig. Misschien kan je links van de website ook andere type produkten plaatsen. Het is mij niet bekend wanneer de bezoekers uitvallen. Hiervoor kan je de verkooptrechter van Google Analytics gebruiken. Die helpt je om van de 100 bezoekers niet 3 maar meer sales te verkrijgen. Het kan b.v. helpen een telefoonnummer of chatfunctie op enkele pagina's te plaatsen. Wanneer een bezoeker vastloopt, kan hij/zij contact met je opnemen i.p.v. de website wegklikken en naar de concurrent gaan. Ook is het handig een e-mailadres te verkrijgen (b.v. op een mailinglist) voordat de site verlaten wordt.

Zoektermen.nl, betaalbare webmarketing

Link naar reactie
  • 0

De enige manier om je conversie omhoog te krijgen is door te split testen

 

Maar daarvoor moet je eerst je bezoekers beter leren kennen ;)

 

Dave

nee hoor.... A/B testen zijn er juist voor om je bezoekers beter te leren kennen. je maakt 2 of meer varianten van een pagina en verdeeld het verkeer evenredig over die pagina's en na een x aantal conversies kan je duidelijk zien welke versie van de pagina de hoogste conversie geeft.

Link naar reactie
  • 0

wel... A/B testen kunnen al heel eenvoudig zijn.

De ene pagina een ronde rode bestel button met daarop KLIK HIER

 

en op de andere pagina een Oranje rechthoekige button met daarop Bestel Nu

 

Die laatste button kan al zorgen voor een hogere conversie .

Nu heb ik nu even extreme tegenovergestelde gebruikt maar in feite komt het verhogen van conversie vaak wel aan op dat soort kleine puntjes.

 

Hoeft dus helemaal niet ingewikkeld te zijn dat soort testen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.