• 0

Ontwikkelde software op balans als asset

Ik heb sinds 1997 een eenmanszaak waarin ik software ontwikkel voor een behoorlijk niche markt. Deze software biedt ik als download aan op mijn website en men koopt via de webshop een gebruikslicentie voor de software.

 

Om een idee te geven: afhankelijk van het product kost een licentie 50 tot 500 euro.

 

Naast deze activiteit ben ik ook in loondienst voor 36 uur per week. Ik besteed aan mijn eenmanszaak ongeveer 15 uur per week. Omdat ik bij lange na niet aan het urencriterium kom ben ik voor de inkomstenbelasting geen ondernemer. Wel voor de BTW, die ik dan ook trouw ieder kwartaal afdraag. Momenteel doe ik zelf mijn boekhouding met een standaard boekhoudpakket.

 

In totaal heb ik nu ongeveer 3000 uur aan ontwikkeltijd in mijn software zitten. Onlangs realiseerde ik me dat mijn software ondertussen dus een behoorlijke waarde vertegenwoordigt.

 

Dit als achtergrond. Nu mijn vraag.

 

Is het zinvol om de software op de balans te zetten?

Als het antwoord op deze vraag ja is:

Wat zou dan de reëele waarde zijn waarvoor ik het op de balans kan zetten?

Als vaste activa?

En kan ik daar dan op afschrijven en deze afschrijvingskosten opvoeren, zodat mijn winst voor de IB lager wordt? Of misschien zelfs wel tot verlies zodat ik geen winst meer bij mijn inkomsten behoef te tellen?

Wat zou dan een reëel afschrijvingspercentage zijn?

En kan ik - als zijnde geen ondernemer voor de IB - überhaupt verlies uit mijn eenmanszaak op mijn inkomen in mindering brengen? Winst moet ik namelijk wél bijtellen.

 

Alvast bedankt voor het lezen van deze posting en eventueel antwoord. Mogelijk hebben andere zelfstandige software ontwikkelaars hier ook iets aan.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe en wat exact je moet doen met je aangifte en dergelijke kan ik je niet vertellen, maar wat dat betreft zou ik je wel willen adviseren om toch eens wat te investeren in een accountant die je hierbij kan ondersteunen en adviseren. 'Het kost een paar centen, maar dan hedde ook wa', zoals we dat in Eindhoven zeggen...

 

Wij hebben zelf ook de nodige software ontwikkeld, nog voor er 1 licentie verkocht was. Onze accountant heeft dat uiteindelijk op de balans toegevoegd, omdat het inderdaad een waarde van je bedrijf vertegenwoordigd. Welke waarde precies is aan jou om te bepalen. Je weet hoeveel uur er inzit, wat jouw tarieven zijn en wat de producten je opleveren momenteel. Als je die dingen tegen elkaar afweegt, kun je tot een waardering komen. Maar, zoals ik al aangaf, dat moeten de pro's op dit gebied verder kunnen zeggen...

 

De Roode Kikker - Developing Serious Games

http://www.deroodekikker.nl

Link naar reactie
  • 0

Dit is heel interessant. Wij schrijven zelf ook veel software, maar daar hebben we eigenlijk nooit iets mee gedaan in de boekhouding. Kan zelf geschreven software eventueel ook op de balans en kan er eventueel op afgeschreven worden als de software alleen voor eigen gebruik is geschreven? De meeste software gebruiken we sowieso voor maximaal 5 jr.

Link naar reactie
  • 0

Mij lijkt dat afschrijven op iets wat je zelf hebt gemaakt en niets dan tijd gekost heeft onmogelijk. Anders wordt het als je kosten hebt gemaakt en het gunstiger is om die kosten op een later tijdstip van de winst te kunnen trekken door af te schrijven. Maar ik ben verre van deskundig in deze. Heb wel enkele achtergrond links voor je.

 

Activering van zelfontwikkelde software

 

Google boek zoeken op RJ 210.224 Zie onder 5.3.2.

Link naar reactie
  • 0

Mijn advies: Niet doen tenzij....

 

Je haalt je een berg administratieve rompslomp op de hals als je zelfgemaakte software wil gaan activeren. Doe dit alleen als het een concreet doel dient.

 

In RJ 210.224 (zoals Hans aangaf) wordt hier inderdaad over gesproken maar let wel, deze richtlijnen zijn alleen van toepassing op rechtspersonen (dus geen eenmanszaken). In een BV is het makkelijker om de kosten van uren te kwantificeren omdat je verplicht in loondienst bent van de BV als dga en die loonkosten zijn duidelijk zichtbaar in het resultaat. Dus de ontwikkeluren activeer je dan. Echter, koester niet de illusie dat de activering een aftrekpost genereert, want deze is fiscaal niet aftrekbaar. Tegenover de activa wordt namelijk rechtstreeks een wettelijke reserve opgeboekt. En wanneer hierover wordt afgeschreven wordt langzaam die wettelijke reserve gerealiseerd (geen kosten dus).

 

Heb je een lening/financiering nodig, dan kan het soms zinvol zijn om de software op de balans te waarderen. Want dit versterkt je vermogenspositie, maar veel banken sluiten deze component sowieso al uit voor hun solvabiliteitsberekeningen omdat software vaak een activum is dat niet geschikt is om als onderpand te dienen en omdat de waardebepaling te subjectief is.

 

De enige reden die ik kan bedenken om IVA te activeren (in het MKB) is wanneer je van de WBSO regeling gebruik maakt en aansluitend de innovatiebox (5% vpb) wilt benutten. Dan heb je namelijk sowieso al de verplichting om alle uren en toewijsbare kosten te registreren dan is het nog een kleine vervolgstap om over te gaan tot activering. Echter, dan moet je eerst de BV in met je software....

 

Tot die tijd: Op nul blijven waarderen in je balans. Met de licentieomzet kan je namelijk veel makkelijker aantonen hoeveel jouw software waard is.

 

Link naar reactie
  • 0

Mij lijkt dat afschrijven op iets wat je zelf hebt gemaakt en niets dan tijd gekost heeft onmogelijk.

Hans ik gebruik even dit zinnetje van je om enkele voorbeelden te bespreken.

 

Stel je bent IB-ondernemer. Je hebt 2 dingen nodig: een excellente webshop en 300 meter magazijnstelling.

 

Voor beide zaken vraag je een offerte (natuurlijk bij een HL-lid!). De webshop wordt je aangeboden voor 20.000 euro en de magazijnstelling voor 10.000 euro.

 

Nu heb je tijd, kennis en zin om de webshop en de magazijnstelling geheel zelf te bouwen. Templates, plug-ins, fotowerk koop je in, de rest doe je zelf. Hetzelfde geld voor het hout en de schroeven.

 

De vraag die dan rijst: mag een IB-ondernemer de webshop en de magazijnstelling activeren? Zo ja, zou de 20K en 10K een onderbouwing zijn voor de hoogte van de "verkrijgingsprijs"?

Link naar reactie
  • 0

Nu heb je tijd, kennis en zin om de webshop en de magazijnstelling geheel zelf te bouwen. Templates, plug-ins, fotowerk koop je in, de rest doe je zelf. Hetzelfde geld voor het hout en de schroeven.

 

De vraag die dan rijst: mag een IB-ondernemer de webshop en de magazijnstelling activeren?

 

Het lijkt mij dat hij de optelsom van de inkoopkosten voor het betreffende object moet activeren, als dat boven de investeringsdrempel komt.

 

Dit gebeurt bijvoorbeeld veel met computers. De een koopt een computer, de ander een stuk of 15 onderdelen en schroeft ze zelf even in elkaar. De een activeert de kostprijs van de computer, de ander de optelsom van de kostprijs van de 15 onderdelen.

 

De eventuele meerwaarde die met het in elkaar schroeven is gecreëerd blijkt pas als het object wordt verkocht en leidt dan tot boekwinst.

Link naar reactie
  • 0

 

Voor beide zaken vraag je een offerte (natuurlijk bij een HL-lid!). De webshop wordt je aangeboden voor 20.000 euro en de magazijnstelling voor 10.000 euro.

 

Nu heb je tijd, kennis en zin om de webshop en de magazijnstelling geheel zelf te bouwen. Templates, plug-ins, fotowerk koop je in, de rest doe je zelf. Hetzelfde geld voor het hout en de schroeven.

 

De vraag die dan rijst: mag een IB-ondernemer de webshop en de magazijnstelling activeren? Zo ja, zou de 20K en 10K een onderbouwing zijn voor de hoogte van de "verkrijgingsprijs"?

 

Krijg je dan niet het probleem dat omdat je waarde er bij krijgt op de balans, je virtueel winst maakt en daarover belasting betaald? Dus eigenlijk alleen interessant als je nu weinig verdient en in de toekomst een stuk meer. (Is natuurlijk bij afschrijven van normale investeringen ook wel zo natuurlijk)

Link naar reactie
  • 0

Krijg je dan niet het probleem dat omdat je waarde er bij krijgt op de balans, je virtueel winst maakt en daarover belasting betaald? Dus eigenlijk alleen interessant als je nu weinig verdient en in de toekomst een stuk meer.

In geval dat je aan "taxplanning" doet is dat dus een gewenst bijeffect van deze handeling, geen probleem. Het kan voor de meelezers inderdaad geen kwaad om dat hier even te kunnen lezen.

 

Bij de gemiddelde opstart is dat dus het geval. In het startjaar zo weinig winst dat je je "fiscale ruimte" niet eens volledig gebruikt. Met de term "fiscale ruimte" doel ik dan op een winstbedrag wat fiscaal voor jou gunstig is (bijvoorbeeld waar je geen ib over betaald).

Link naar reactie
  • 0

Nu heb je tijd, kennis en zin om de webshop en de magazijnstelling geheel zelf te bouwen. Templates, plug-ins, fotowerk koop je in, de rest doe je zelf. Hetzelfde geld voor het hout en de schroeven. De vraag die dan rijst: mag een IB-ondernemer de webshop en de magazijnstelling activeren? Zo ja, zou de 20K en 10K een onderbouwing zijn voor de hoogte van de "verkrijgingsprijs"?

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die ervaring hebben met een degelijke situatie?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.