• 0

Idee: Micro-onderneming

Wat vinden jullie van het volgende plan?

 

We hebben het al een tijdje over de problemen die startende ondernemers hebben met overbodige regelgeving. Ik zou als advies willen geven aan de overheid om ondernemers de mogelijkheid te bieden om een "micro-onderneming" te starten. Hierbij ga ik niet uit van de huidige situatie, maar probeer ik het probleem vanuit de ondernemer te benaderen.

 

Bij het inschrijven in het handelsregister (dat vind ik nog steeds dat er moet gebeuren) kun je buiten VOF of BV kiezen voor Micro-onderneming. Zolang je niet meer dan een X bedrag aan omzet draait per jaar, mag je zo een soort onderneming blijven. Wat houdt dit in?

 

- Geen belasting betalen (Pfoe, das schrikken...), maar dus ook geen belastingaftrek via allerlei soorten regeltjes. Een euro bedrijfswinst, is dan (bijna) direct een euro persoonlijke winst.

- Niet verplicht om uitgebreide verzekeringen, etc te hebben

- Mogelijk om snel mensen aan te nemen en te ontslaan (Geen GAK-papier bende).

- Loon kan direct uitbetaald worden zonder veel heffingen.

- Medewerkers in zo een bedrijf weten ook van de risico's die hiermee naar boven komen, maar kiezen er dan duidelijk ook voor.

 

Er zijn nog veel meer ideeen/mogelijkheden. Wat vinden jullie globaal van het idee?

 

Ik heb het niet door laten rekenen door het CPB, maar ik verwacht dat het wel eenvoudiger is om een eigen bedrijf te starten hiermee en ondernemers komen weer toen aan echt ondernemen. En op het moment dat ze echt winst beginnen te maken dan gaan ze vanzelf belasting betalen (worden verplicht VOF of BV bijvoorbeeld), waardoor de inkomsten voor de overheid weer stijgen.

 

Graag hoor ik jullie reactie hierop.

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Leuk idee!

 

- Niet verplicht om uitgebreide verzekeringen, etc te hebben

- Mogelijk om snel mensen aan te nemen en te ontslaan (Geen GAK-papier bende).

- Loon kan direct uitbetaald worden zonder veel heffingen.

- Medewerkers in zo een bedrijf weten ook van de risico's die hiermee naar boven komen, maar kiezen er dan duidelijk ook voor.

 

Werknemers in zo'n onderneming lopen dus meer risico. Dat betekent dat je ze ook meer zult moeten betalen (danwel je krijgt niet de toppers).

 

Zo min mogelijk verplichte verzekeringen lijkt me prima. Alleen zullen sommige zakenpartners wel degelijk zekerheden verlangen die je via een verzekering kan geven (bijv aansprakelijkheid), anders willen ze geen zaken doen.

 

ToC

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Goed idee, ik zou dit soort 'ondernemingen' beperken tot éénmanszaken zonder personeel (ZZP'er dus).

En mocht je extra handjes/hoofdjes nodig hebben kan je toch inhuren via een detachering of uitzendburo?

 

Wat ook helpt is een beperkte administratie.

www.froggysoft.com voor al uw pda software

Link naar reactie
  • 0

Werknemers in zo'n onderneming lopen dus meer risico. Dat betekent dat je ze ook meer zult moeten betalen (danwel je krijgt niet de toppers).

 

Hiervoor zou ik pleiten dat deze ondernemingen geen/minder loonheffingen hoeven te betalen. Dan blijft er netto meer over voor de werknemers.

 

Zo min mogelijk verplichte verzekeringen lijkt me prima. Alleen zullen sommige zakenpartners wel degelijk zekerheden verlangen die je via een verzekering kan geven (bijv aansprakelijkheid), anders willen ze geen zaken doen.

 

Daar zul je persoonlijk voor aansprakelijk voor moeten zijn dan.

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Goed idee, ik zou dit soort 'ondernemingen' beperken tot éénmanszaken zonder personeel (ZZP'er dus).

En mocht je extra handjes/hoofdjes nodig hebben kan je toch inhuren via een detachering of uitzendburo?

 

Ik zou het juist wat breder willen zien. Ik zou het graag zien dat je zonder rompslomp toch snel met een paar personen zoiets op kunt zetten. De bovengrens zou ik niet bepalen op het aantal personen, maar op omzet. 5 enthousiaste personen kunnen dan (zonder veel inkomsten) toch makkelijk een bedrijf starten.

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Michael,

 

Waarschijnlijk bedoel je Stichting Mini-ondernemingen? Op zich een erg goed initiatief, daar kunnen we inderdaad wat tips vandaan halen.

 

Alleen zou ik ook graag willen dat de "micro-onderneming" als juridische vorm geaccepteerd gaat worden. Dan kunnen alle ondernemers (ook die niet [meer] op scholen zitten) er gebruik van maken. De beste ondernemers zijn toch vaak school-dropouts gebleken... :) Maar ja, die weten zelf wel de weg te vinden.

 

Ik zal vandaag proberen wat meer informatie te achterhalen over Micro-ondernemingen en het plan wat verder uit te werken. Keep you posted!

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Heb even zitten zoeken en zie dat het concept in Zuid-Amerika (o.a. in Brazilie) op de volgende wijze wordt toegepast

Zijn hier statistieken over "geslaagde ondernemingen" die hieruit voortgevloeid zijn. Lijkt me handig voor de "overtuiging" als we het aanbieden als voorstel bij Minister Brinkhorst (I'm goging for gold)

 

Zijn er bydewee andere (Europese) landen ter vergelijking?

 

Wel vind ik dat deze ondernemingen verplicht zijn zich te laten begeleiden door een ervaren praktijkondernemer.

Mmmmm .... micro-ondernemingen willen juist gewoon starten ... zonder verplichtingen toch? Anders creëer je weer regeltjes rond de regeltjes? Of zie ik dat verkeerd? Ik zou het wel "aanbieden" maar niet verplichten.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

ok, wie wil er even over verder meedenken. Samenvattend kom ik nu tot het volgende:

 

- Geen belasting betalen, maar dus ook geen belasting-/investeringsaftrek, etc via allerlei soorten regeltjes. Een euro bedrijfswinst, is dan (bijna) direct een euro persoonlijke winst.

- Wel BTW betalen (net als een prive persoon)

- Niet verplicht om uitgebreide verzekeringen, etc te hebben. Persoonlijk wel aansprakelijk (Zoals nu in eenmanszaak)

- Mogelijk om snel mensen aan te nemen en te ontslaan (Geen GAK-papier bende/ellende). Hierdoor kunnen personen voor enkele uren per week legaal uitbetaald worden

- Geen loonheffingen e.d. voor personeel betalen

- Alleen inschrijven in KvK register

- Kan micro-onderneming blijven tot maximale omzet van 100.000 euro.

 

Ok, waar loopt dit echt tegen problemen aan? Wie heeft er nog toevoegingen/uitbreidingen?

 

Inderdaad lijkt me dit inderdaad ideaal te combineren met de Ich-AG

regeling Nils. Hier kom ik in een nieuwe post op terug.

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Heb even zitten zoeken en zie dat het concept in Zuid-Amerika (o.a. in Brazilie) op de volgende wijze wordt toegepast

Zijn hier statistieken over "geslaagde ondernemingen" die hieruit voortgevloeid zijn. Lijkt me handig voor de "overtuiging" als we het aanbieden als voorstel bij Minister Brinkhorst (I'm goging for gold)

 

Zijn er bydewee andere (Europese) landen ter vergelijking?

 

O.a. Roemenie schijnt een zelfde soort regeling te hebben (korte uitleg op site PWC):

http://www.pwcglobal.com/ro/eng/ins-sol/publ/pwc_newsletter6.pdf

 

Micro-companies worden hier gedefinieerd als:

- Minder dan 100.000 euro omzet

- Maximaal 9 werknemers

 

Belastingregels zijn hier:

- 1,5% belasting

- Bij aantoonbare groei van 10% personeel krijgen ze 20% extra belastingkorting

 

Vind zo een groei/stimuleringsregeling inderdaad interessant. Lijkt me een goede toevoeging aan het model. Reacties?

 

Vind verder redelijk wat referenties in andere landen naar Micro-companies (UK, Austalia, Peru), maar is meer een academische indeling volgens mij dan officieel vastgelegd. Wel zie ik dat ze overal aangeven dat het grootste deel van de (kleine) bedriven binnen de categorie Micro-company valt.

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb begrepen dat in Frankrijk net een regeling van kracht is geworden voor technostarters en inversteerder. Volgens mij hebben de fransen een bijzondere rechtspersoon geïntroduceerd die veel weg heeft van de micro-onderneming van Kleverlaan. Mijn frans is niet zo best, dus het opzoeken is voor mij een crime.

 

Als iemand hier meer over weet hoor ik het graag, Ik dacht dat de regeling begin deze maand is ingevoerd.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik heb gisteren op een congres op de Erasmus universiteit gehoord dat in Zwitserland ook zo een regeling is (voor bedrijven tot 50.000 euro werkkapitaal). Er zijn dus wel wat voorbeelden te vinden. Ik hoop daar wat meer over te weten te komen op korte termijn.

 

Ook wel interessant. Ik hoorde van mede-panellid van Waasdorp van EZ dat de TOP-regeling zoals nu gebruikt wordt in Twente in de nieuwe regeling meegenomen zal worden. Dit komt dus redelijk overeen met de Ondernemersbeurs. Ben benieuwd naar de details!

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0
Ik hoorde van mede-panellid van Waasdorp van EZ dat de TOP-regeling zoals nu gebruikt wordt in Twente in de nieuwe regeling meegenomen zal worden.

 

Interessant! Het is wel weer een geheel nieuwe invalshoek (ach ja, iedere week iets nieuws). Ik hoop wel dat ze de top-regeling goed onder de loep houden. De regeling heeft vele voordelen, maar er zitten ook enkele weeffoutjes in. Eén van de problemen is, dat de regeling niet voor groeiers heeft gezorgd. Ik geloof dat de teller voor het aantal arbeidsplaatsen in TOP bedrijven na al die jaren op 75 is blijven steken. Dat is niet veel gezien de regeling volgens mij al meer dan 15 jaar bestaat?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hmm... Zulke ondernemingen zouden heerlijk zijn om enorme holding constructies mee op te tuigen... ;D Dit zou naar mijn mening dan ook uitgesloten moeten worden (geen andere eigenaren dan natuurlijke personen). ook zou het aantal micro ondernemingen per natuurlijke persoon gelimiteerd moeten worden lijkt me.

 

Toch lijkt dit me, vanwege het hogere risico bij mislukken, toch vooral aantrekkelijk voor part-time ondernemers die een arbeids intensief bedrijfje opzetten (like me ;D) waardoor het maximale verlies beperkt blijft (tenzij je idiote verplichtingen aan gaat)

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Wat vinden jullie van het volgende plan?

Het plan is erg sympathiek, maar of het praktisch en juridisch uitvoerbaar is is vers twee. Persoonlijk zie ik allerlei kamelen op de weg die de invoering van een micro-onderneming als entiteit onmogelijk maken. Waar het uitgangspunt is om de regeldruk te verminderen zal juist een omgekeerde situatie ontstaan als de micro onderneming kan worden geregistreerd als aparte entiteit. De bestaande regelgeving moet immers compleet op z'n kop worden gezet om deze handels-/rechtsvorm mogelijk te maken. Daarnaast betekent de aparte entiteit met allerlei beperkingen een aanslag op het handhavingsapparaat. Voorts zal de complete vakbeweging in verzet komen indien wordt getornd aan het o zo heilige ontslagrecht.

 

Waarom maak je het niet eenvoudiger? De micro onderneming niet als nieuw in te schrijven rechtsvorm maar als eenmanszaak met een aparte status? Dit vergt minder nieuwe regelgeving (hooguit kortingen en vrijstellingen en overige stimuleringsregelingen), levert geen aanslag op het handhavingsapparaat op, zal op minder verzet stuitten, kortom is gemakkelijker in te voeren.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.