Linux is een 'gratis' produkt. Als je produkt gratis is, doet de marge er niet meer toe. Hoe verdien je dan je geld en hoe houd je in de linuxwereld jezelf in stand tegenover de grote aanbieders zoals IBM en HP?
De afgelopen twee jaar heb ik geprobeerd om met Linux de markt op te gaan. Dit gebeurde tussen de bedrijven door. Ik heb echter geen business model kunnen opstellen dat op de lange duur stand houdt.
Zijn er Linux specialisten die dit wel lukt? Een discussie hierover lijkt me leerzaam voor iedereen.
Korte samenvatting voor nieuwkomers:
Er wordt hier gediscussieerd over de kansen die Linux en andere open source oplossingen bieden aan met name kleine IT bedrijven. De insteek is de lange termijnverwachting, maar het ziet ernaar uit dat de argumenten voor Linux uitgaan van een hoge mate van flexibiliteit. Dat zou erop neerkomen dat je Linux als produkt voert zolang je eraan verdient. De grootste kansen worden door de voorstanders gezien in professional services, terwijl ondergetekende als scepticus zich daarbij afvraagt of het lang genoeg stand houdt. Kun je je goed genoeg inwerken op een produkt waarop je geen marge maakt en waarvan je niet kunt inschatten hoe lang het leeft?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
OlafJ
OlafJ
Linux is een 'gratis' produkt. Als je produkt gratis is, doet de marge er niet meer toe. Hoe verdien je dan je geld en hoe houd je in de linuxwereld jezelf in stand tegenover de grote aanbieders zoals IBM en HP?
De afgelopen twee jaar heb ik geprobeerd om met Linux de markt op te gaan. Dit gebeurde tussen de bedrijven door. Ik heb echter geen business model kunnen opstellen dat op de lange duur stand houdt.
Zijn er Linux specialisten die dit wel lukt? Een discussie hierover lijkt me leerzaam voor iedereen.
Korte samenvatting voor nieuwkomers:
Er wordt hier gediscussieerd over de kansen die Linux en andere open source oplossingen bieden aan met name kleine IT bedrijven. De insteek is de lange termijnverwachting, maar het ziet ernaar uit dat de argumenten voor Linux uitgaan van een hoge mate van flexibiliteit. Dat zou erop neerkomen dat je Linux als produkt voert zolang je eraan verdient. De grootste kansen worden door de voorstanders gezien in professional services, terwijl ondergetekende als scepticus zich daarbij afvraagt of het lang genoeg stand houdt. Kun je je goed genoeg inwerken op een produkt waarop je geen marge maakt en waarvan je niet kunt inschatten hoe lang het leeft?
Olaf Janssens
www.anasign.com
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
41 antwoorden op deze vraag