• 0

Jong en ondernemingsambities: waar te beginnen?

baby_business.jpg

 

Het beginnen van een eigen bedrijf is voor vele jongeren een droom, waarbij motieven zoals het kunnen nemen van verantwoordelijkheid voor je eigen leven, de luxe om je eigen tijd in te delen, zelfstandigheid, onafhankelijkheid en het zoeken naar uitdagingen, een belangrijke rol spelen. Sommigen beginnen bij wijze van spreken al zodra ze kunnen lopen...

 

Van alle dingen die de jeugd met zich meebrengt, zijn dromen heel belangrijk. Mensen met dromen kennen geen armoede, want iemand is zo rijk als zijn dromen. De jeugd is de levensfase waarin je, zelf als je helemaal niets bezit, geen reden tot jaloezie hebt als je dromen hebt. Dromen geven de kracht om iets neer te zetten.

 

Dromen maken vaak de mens. Zij bepalen je persoonlijkheid, je werk, en deels zelfs je lot. Dromen zijn als het roer van een schip dat het zeil hijst. Het roer kan dan wel klein en onzichtbaar zijn, maar het bepaalt wel de koers van het schip. Een leven zonder dromen is dus als een schip zonder roer. Zoals een schip zonder roer slechts een rondzwalkend vaartuig is, raak je zonder een droom de richting in je leven kwijt en dobber je maar wat rond, totdat je vast komt te zitten in het zeewier...

 

Ik heb met een aantal jonge ondernemers gesproken over de dromen die zij hadden maar in het zeewier waren geraakt bij de uitvoering. Een groot struikelblok voor jonge ondernemers is dat ze denken dat er voor het worden van een ondernemer eerst diploma's of financiële zaken nodig zijn. Men ziet soms als een berg op tegen het inschrijven bij de Kamer van Koophandel of de zaken die bij de Belastingdienst moeten worden geregeld. Men heeft een bepaalde angst voor het onbekende en is benauwd bij de gedachte dat ze niet serieus worden genomen door hun leeftijd.

 

Kortom, er komt een hoop op je af en bij kijken als jong ondernemer bij het realiseren van je droom. Wat ik hiermee probeer aan te geven is dat niet alles uit zichzelf zal komen aanwaaien, natuurlijk zijn er de utopische succesverhalen maar hier moet je niet vanuit gaan. Ga er maar gewoon van uit dat je er voor zult moeten gaan knokken om je doel te bereiken met vallen en opstaan en stel je dan nog eens de vraag of dit écht is wat je wilt.

 

De enige plek waar succes vóór werken komt is het woordenboek. Ik ben ervan overtuigd dat je gegarandeerd succes krijgt als je helemaal op je werk stort, ik geloof niet dat iemand die dat doet ooit zal mislukken.

 

Er zijn duidelijk mensen die werken vervelend, vermoeiend en stuitend vinden. Ik heb geconstateerd dat de reden daarvoor is dat de meeste jongeren nu werken alleen zien als een middel en niet als een doel. Eigenlijk is het ook gewoon tragisch dat mensen die met alle andere dingen in de wereld in verbinding staan, werken ‘’alleen’’ zien als een manier om hun maag te vullen. Het is nog droeviger te beseffen dat mensen die in de kracht van hun leven zijn en vol grote dromen, vitaliteit en ambities zouden moeten zijn, werken als iets vervelends beschouwen. Maar goed, dit terzijde... Werk is iets kostbaars en iets wat niet louter in financiële termen te waarderen valt. Werk is een bron van groot genoegen als je er trots op bent en er voldoening aan ontleent.

 

Mijn intentie van dit schrijven is dat ‘’geld’’ niet de hoofdzaak moet zijn bij de keuze voor het ondernemerschap, maar een droom, hartstocht en wilskracht óók wanneer het tegenzit. Daarnaast zijn er maar weinig ondernemingen die bij de start direct groot geld verdienen er zal dus moeten worden geïnvesteerd in het bedrijf, denk hierbij aan veel uren in de week en marginale opbrengsten.

 

Maar goed, je bent nu zover dat je een droom hebt, iets wat je helemaal ligt, iets waarvoor je helemaal wilt gaan, maar hoe doe je dat nu als jong ondernemer zijnde? De eerder genoemde struikelblokken neem je natuurlijk voor lief omdat je weet dat het niet voor het oprapen ligt maar er voor zal moeten worden geknokt, dus hier laat jij je niet door weerhouden. Maar dan nog waar liggen jouw voordelen als jong ondernemer?

 

[*]Je valt op! Op netwerkbijeenkomsten en bij klanten verwachten mensen vaak iemand te treffen met grijze haren. Als je een goed verhaal hebt en je het vuur van een jonge hond in je ogen hebt staan, zijn mensen eerder bereid je iets te gunnen. Want iemand die ergens helemaal voor wilt gaan wordt veelal aangemoedigd door omstanders zijn doel te bereiken. Ook de media pakt dit op, hieruit kun je dus je voordeel halen!

[*]Mensen zijn eerder onder de indruk van wat je doet als je jong bent, je krijgt eerder publiciteit en mensen onthouden je sneller. Je bent nog niet gewend bent aan een vast inkomen, je durft dus eerder risico's te nemen omdat je weinig te verliezen hebt.

[*]Als jonge knaap ben je flexibeler qua tijdsbesteding, je hebt doorgaans nog geen kinderen en bent lichamelijk beter in staat om lange dagen en/of nachten te maken. Daardoor kun je meer tijd vrijmaken voor je bedrijf, wat de groei extra kan stimuleren.

[*]Jong geleerd is oud gedaan! Je begint vol energie en enthousiasme. Als je nog jong bent begin je blanco. Je zit nog in de schoolbanken en combineert dit met ondernemen, zonder praktijkervaring, zonder klanten, zonder salaris. Vanuit zo’n start kun je alleen nog maar vooruit gaan!

 

Je bent nu zover gekomen dat je er echt voor wilt gaan, je hebt een droom, je hebt de wilskracht, waar moet je nu beginnen? Uiteraard doe je er verstandig aan om het e.e.a. op papier te zetten (ondernemingsplan) maar hier ga ik nu niet verder op in. De volgende stap die je moet doen is je inschrijven bij de kvk, wat komt hier zoal bij kijken? Vooral als je nog minderjarig bent zul je voor een aantal dingen nog de toestemming van je ouders nodig hebben. Dit is allemaal niet super moeilijk en vooral een kwestie van regelen. Hieronder kort op een rijtje wat je moet weten.

 

Rechtshandeling

 

Als je een transactie doet, zoals iets kopen of verkopen of een dienst of service verlenen of inkopen verricht je een ''rechtshandeling''. Je krijgt of levert iets en je betaald of wordt betaald. Je bent dan een overeenkomst aangegaan. Voor het runnen van een eigen bedrijf is het dus wel belangrijk dat je rechtshandelingen mag verrichten. Een ander woord hiervoor is handelingsbekwaam. Dit betekent dat je mag ‘’handelen’’. Ben je nou niet handelingsbekwaam dan hebben je ouders drie jaar om de rechtshandeling aan te vallen.

 

Maar goed, daar zitten je klanten en leveranciers natuurlijk niet echt op te wachten. Je zult dus moeten zorgen dat je handelsbekwaam wordt en dat je dit aan je klanten en leveranciers kunt aantonen.

 

Hoe word je handelingsbekwaam?

 

Er zijn hiervoor twee manieren om als minderjarige handelingsbekwaam te worden.

 

[*] De eerste ligt voor het oprapen. Laat je ouders toestemming geven voor ELKE transactie die je doet. Dus iedere keer als jij iets koopt of verkoopt zorg je voor toestemming van je ouders.

[*] Het tweede alternatief is handlichting. Dit kan vanaf je 16e jaar. Je gaat dan naar de rechtbank met je ouders. Je dient daarbij een verzoek in om je handelingsbekwaam te maken (dergelijk schrijven zijn overal te vinden op internet). Vanaf nu kun je met de beschikking van de rechtbank transacties doen.

 

Wat is de minimumleeftijd voor het inschrijven bij de kvk?

 

In beginsel is er de minimumleeftijd van 18 jaar voordat je kunt inschrijven bij de Kamer van Koophandel, echter, als je ouders toestemming geven of als er sprake is van handlichting zoals ik eerder heb genoemd kun je in principe ook inschrijven als je onder de 18 of zelfs onder de 16 bent. Op dit gebied zijn er dus niet echt problemen.

 

Moet je belasting betalen als minderjarige ondernemer?

Als minderjarige betaal je belasting net als elk ander persoon in Nederland. Dit betekent dat je, als je een eigen bedrijf begint, een BTW nummer aan zal moeten aanvragen, dit gaat tegenwoordig automatisch bij je inschrijving bij de kvk.

 

Hoe zit het met de kinderbijslag?

 

Kinderbijslag is een bijslag die betaald wordt aan je ouders van tot en met je 18e. In principe is er tot je 16e jaar geen beperking aan de hoeveelheid bijverdiensten (onbeperkt dus). Ben je nu 16 of 17 jaar dan is er een drempel waarboven je niet uit mag komen. Aangezien de bedragen en regels hier regelmatig veranderen raad ik je aan het hier te bekijken: Kinderbijslag

 

Ik wens je heel veel succes bij de start van je onderneming!

 

Mocht ik nog cruciale punten vergeten zijn waar ook op moet worden gelet, aarzel niet om het hieronder te vermelden!

REYA Consultancy, improve your business

REYA Design, imagination becomes reality

Follow me @ twitter, REYA_Consultant

 

http://nl.linkedin.com/in/remonvanommen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Toegankelijke en pro-actieve column, leest lekker en pretendeert de belangrijkste voordelen van het jong ondernemerschap in mijn ogen. Ik merk ook dat je vanuit je eigen beleving schrijft omdat het enthousiasme en motivatie heel sterk naar voren komen (erg aanstekelijk). Aan de andere kant wekt het bij mij wrevel, van waarom ik niet toentertijd de stap heb genomen. ;)

 

PS; Bij mij is de column wel online hier? 21 dec. gepubliceerd staat er...

Erik Leferink

Sapiente vince, rex, noli vincere ferro

Link naar reactie
  • 1

Leuke column, kan me zelf hier ook wel een beetje in vinden. KVK etc was niet zo'n probleem eigenlijk (waren erg enthousiast).

 

Waar ik me erg in kan vinden is het stukje dat mensen gewoon zien dat je erg enthousiast bent. Zo heb ik zonder al te veel moeite een lening bij de bank kunnen regelen (ok ok, nog net voor de crisis, weet zelf niet eens hoe moeilijk het normaliter is..) en dat alleen omdat ik zo enthousiast ben en gedaan had waar ze om vroegen..

 

Maar die valkuilen... Ene is makkelijker dan de andere maar grappig zijn ze niet. Ik zit op dit moment nog middenin zo'n dip maar ik voel gewoon dat het me, misschien vreemd, toch weer energie geeft om door te gaan. Heb echt zin om aan de bak te gaan, eerst dit akkefietje regelen en dan weer geld verdienen.

 

Maar (jonge) ondernemers, wees positief maar blijf realistisch, let goed op je geld en wees ten alle tijden goed voor je klanten.

 

Velen zullen denken dat ze dat soort fouten niet maken, ik dacht dat ook, ben er nu wel achter hoe koppig ik ben haha :-)

 

@Frans, ik zeg doen! :-)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb hem gelezen en wil nog even mededelen dat het zeker de moeite waard is geweest.

 

Een frisse en positieve blik op het jong ondernemerschap heeft het mij in ieder geval gegeven.

 

@ frans, ik zeg ook doen! ;D

 

Vind het namelijk leuk om ervaringen van andere jonge ondernemers te lezen, zoals hierboven van Trolink.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.