• 0

Tijdelijke boekingen

Ik zit met een vraag over tijdelijke boekingen.

 

Dit kwam eigenlijk naar voren toen ik in december vorig jaar aan-/vooruitbetalingen kreeg voor producten die ik in februari/maart ga leveren.

Er is nog niets geleverd en er is nog geen factuur, maar er wordt wel een bedrag bijgeschreven.

Er is me toen geadviseerd om het bedrag op een kruispost te boeken...

 

Ik begrijp dat je dit moet zien als "het geld is er al wel, maar er kan nog van alles gebeuren, dus boek het nog niet definitief in ".

Hier zit ook nog een stadium voor, waarin iemand een bestelling heeft geplaatst, een aan-/vooruitbetaling zal doen, maar hier nog 10 dagen de tijd voor heeft.

 

In beide gevallen wil/moet ik iets boeken, maar ik vraag me af of ik het goed doe.

Ik heb onder Activa twee rekeningen die mi in aanmerking komen, nl "Geld onderweg" en "Voorlopige boekingen".

 

Het begint met Geld onderweg.

 

Dit boek ik als

debet: geld onderweg

credit: verkopen

 

En zodra het geld er is:

debet: voorlopige boekingen

credit: geld onderweg

 

Zodra geleverd en factuur gemaakt:

debet: bankrekening

credit: voorlopige boekingen

 

Zo gaat het met een tussenstap van geld onderweg naar mijn bankrekening.

Maar krijg je in de tussentijd dan niet een rare situatie voor de BTW?

De enige manier om het qua bedragen kloppend te krijgen, is door de BTW direkt bij de Geld onderweg boeking in te vullen, maar dan heb je dus een af te dragen BTW bedrag van een betaling die er feitelijk nog niet is.

Is dat niet raar? Wat nu als in de tussentijd het kwartaal verstrijkt en ik BTW aangifte moet opstellen?

 

Gevoelsmatig zou ik de BTW pas invullen bij de boeking van voorlopig naar mijn bankrekening, maar dan is het bedrag onder inkomsten te hoog (nl. incl BTW) en blijft er een bedrag ter grootte van de BTW openstaan op de Voorlopige boekingen rekening.

 

Wat ik ook verwarrend vind (maar niet onoverkomelijk) is dat al vanaf het moment van de Geld onderweg boeking er inkomsten zijn, omdat ik hem daartegen boek uiteraard, maar ik zie niet hoe ik dit anders moet doen.

 

Of maak ik het zo veel te ingewikkeld?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

FLV,

 

De rekening Gelden onderweg heeft dezelfde functie als de rekening Kruisposten, de registratie van gelden die onderweg zijn van b.v. bank naar kas of andersom; of van de ene bankrekening naar de andere bankrekening.

 

Ik begrijp uit je boekingen dat je niet werkt met debiteuren, maar als je dat nu eens wel zou doen dan krijg je het volgende:

 

ontvangst van het geld:

 

Bank

Aan Debiteuren

 

De debiteurenrekening loopt "rood" ten teken dat je meer hebt ontvangen dan je volgens de administratie op dit moment recht op hebt.

 

Levering van het produkt en facturering

 

Debiteuren

Aan Te betalen BTW

Aan Opbrengst verkopen

 

en eventueel

 

Kostprijs verkopen

Aan Voorraad

 

De debiteurenrekening loopt op nihil. Je neemt de opbrengst eerst bij de facturering en boekt ook de btw afdracht eerst bij de facturering.

 

Wat nu als je niet met een debiteurenrekening werkt? Dan kan je de ontvangst van het geld boeken op een rekening Vooruitontvangen bedragen. Waar hierboven Debiteuren is gebruikt gebruik je dan Vooruitontvangen bedragen.

 

Een rekening Voorlopige boekingen vind ik eigenlijk een onding; die zou ik dus helemaal nooit gebruiken.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

John,

 

Hartelijk dank voor je heldere uitleg. Ik vind het helemaal geen gek idee om met debiteuren te gaan werken, dus ik denk dat ik dat ga doen. Je gebruikt zo alleen niet de automatische BTW berekening, maar maakt dus een aparte boekin hiervoor.... dat kan niet eenvoudiger?

 

En het Geld onderweg voor betalingen van klanten: helemaal niet doen?

 

Ik werk overigens wel al met Crediteuren voor betalingen met credit card, die boek ik eerst daarop (incl. BTW) en maak 1 boeking per keer dat de rekening hiervan wordt betaald.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben alles nu aan het inboeken via de debiteurenrekening en zit wel een beetje te tobben met duidelijke omschrijvingen.

Voor een aanbetaling schrijf ik "aanbetaling factuur A" ook al is het een volledige vooruitbetaling (wat best vaak voorkomt) tegen de debiteurenrekening.

Bij levering komt er dan een "overboeking aanbetaling factuur A" van debiteuren naar verkoop met het BTW tarief.

En eventueel (bij een niet volledige vooruitbetaling) nog een "betaling factuur A" ter grootte van het resterende bedrag incl BTW berekening.

 

Maar ik heb het idee dat de teksten wat duidelijker zouden kunnen :)

Link naar reactie
  • 0

Ja wat betreft de BTW boeking: dat hangt er natuurlijk sterk vanaf met welk pakket je werkt. Het resultaat, in journaalpostvorm, moet altijd zijn dat wat ik opgaf.

 

Gelden onderweg van klanten nooit gebruiken op die rekening. altijd op de desbetreffende debiteurenrekening boeken. Dan hoef je ook maar op één plaats in de administratie te kijken om een volledig overzicht van de stand van zaken naar die debiteur te kunnen zien.

 

In de omschrijvingskolom van een debiteurenrekening behoef je uitsluitend een factuurnummer te gebruiken; als dat al bekend is. Zoniet dan zul je wellicht iets met een ordernummer oid kunnen gebruiken. Ik geef toe dat het soms niet eenvoudig is een zinvolle omschrijving mee te geven. Dat is ook iets waar veel mensen over struikelen; wat denk je van de boeking van de ontvangst van een debiteur en dan in de omschrijving zetten "ontvangen". Geweldig, alsof ik dat uit de code van het dagboek ( bank) en de creditering niet zou kunnen begrijpen.

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Vele zzp'ers en beginnende ondernemers kiezen om hun eigen boekhouding te doen uit kosten overweging. Niet altijd zo verstandig horen we dan, maar als je geen boekhouding kunt veroorloven dan moet het zo!

Ik heb zelf een stamrecht bv, maar mijn vraag is vrij algemeen en geldt waarschijnlijk voor alle bv’s die in beleggingen doen:

Wij bezitten aandelen die wij via Binck bank hebben belegd. Op de Binck rekening ontvingen wij - o.a. - een dividend uitkering met aftrek van 15% vooruitbetaalde bronbelasting. Ik heb de bronbelasting volgens mij niet goed geboekt. Ik heb deze geboekt:

vooruit betaalde (bron)belasting, grootboek rek. 1040 (Balans, activa)

aan: Binkbank beleggingen, grootboek rek. 1030 (Balans, activa)

 

Ik denk biij nader inziens dat ik de vooruitbetaalde bronbelasting had moeten boeken:

belasting aan de bron (grootboek rek. 3050, W&V, kosten)

aan: Binckbank beleggingen (grootboek rek. 1030, Balans, activa)

 

Wat is correct?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.