• 0

ondernemer in spe

Hoi,

 

Ruim 5 jaar lang heb ik in de regio evenementen georganiseerd voor de doelgroep van 20 – 35 jaar. Elk evenement trok gemiddeld 500 bezoekers uit het hele land.

Nu wil ik samen met een ander een VOF starten. We denken er aan om een organisatie-, advies en evenementen bureau te starten, dat een brugfunctie kan vervullen tussen de allochtone en autochtone doelgroep. Beiden studeren we (1 jaar te gaan) en willen deze onderneming naast onze studie starten. De vennoot studeert rechten, ikzelf heb een onderwijskundige achtergrond. Daarnaast hebben we beiden ervaring opgedaan in de commerciële sector. We zijn nu in de voorbereidende fase en willen binnen een jaar echt starten.

- Hebben jullie tips waar wij zeker op moeten letten (behalve de ‘normale, officiële opstartregels’).

- Hebben jullie voorstellen voor een naam voor deze onderneming die onder andere een ‘brugfunctie’ zal hebben?

Andere tips en aandachtspunten zijn zeker welkom. We staan open voor opbouwende kritiek.

 

Groet

bEKO

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

De eerste tip: begin met het omschrijven van je businessplan. In het board "ondernemingsplannen" vind je daar diverse tools voor. Algaande het omschrijven van je business, kom je waarschijnlijk specifieke vragen tegen die je natuurlijk hier kunt stellen.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Het begin is altijd: businessplan, businessplan, businessplan

Zonder ben je nergens.

 

Besteed in je ondernemingsplan vooral aandacht aan de maatschappelijke rol die je wilt vervullen. Staat goed wanneer je subsidies aanvraagt. Als je commerciële financieringsbronnen wilt aanboren, let er dan op dat het concept ook commercieel aantrekkelijk is.

 

Vraagje: In welke richtingen studeren jullie af?

 

Goeie naam Twan!

Olaf Janssens

www.anasign.com

Link naar reactie
  • 0

Zoals we er nu over denken willen we geen subsidies aanvragen. Het concept dat we nu voor ogen hebben, kan zonder de hulp van externe financiers van de grond.

De vennoot studeert Nederlands recht (privaat- en bestuursrecht), ik studeer onderwijskunde.

Aangezien we met z’n tweeën zijn, twee culturen willen bereiken en hiertussen een brug willen slaan dacht ik aan een naam waarin twee (2, double, …) in voor komt.

Heb nog niet een naam kunnen vinden waar ik 100% achter sta.

 

Groet,

bEkO

 

 

Link naar reactie
  • 0

Aangezien we met z’n tweeën zijn, twee culturen willen bereiken en hiertussen een brug willen slaan dacht ik aan een naam waarin twee (2, double, …) in voor komt.

 

Dus jullie blijven het met z'n tweeën doen. En het blijft beperkt tot 2 culturen, geen multiculti. Welke twee culturen zijn dat? Zelf al iets bedacht waar je nog geen 100% achter staat?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Een businessplan schrijf je niet voor een subsidie of een investeerder, een businessplan schrijf je voor jezelf. Ik jullie geval zou ik ZEKER een businessplan schrijven al was het maar om te ervaren hoe verschillend jullie tegen bepaalde zaken aankijken. Een gezamenlijk geschreven businessplan is dan meteen een soort samenwerkingsovereenkomst ;D

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik heb volgens mij ook niet beweerd dat ik alleen een businessplan zou schrijven in verband met de aanvraag van subsidies en/of het werven van investeerders.

We willen in ieder geval een businessplan schrijven en zijn op dit moment bezig om het plan vorm te geven. Hiermee willen we onder andere onze overeenkomsten en verschillen in kaart brengen en de ‘richting’ van de onderneming bepalen (positionering, profilering, etc.) Ook zien we het als een samenwerkingsovereenkomst.

 

In eerste instantie willen we inderdaad met z’n tweeën starten. Ik weet niet of dit in de toekomst ook zo zal zijn.

 

Het is misschien wel een aandachtspunt om onze werkzaamheden niet te beperken tot twee culturen, maar is het niet beter om in het begin je bij die culturen te houden waar je het meeste over weet en de doelgroep goed kent?

 

groet,

bEKO

Link naar reactie
  • 0

Beste beko,

 

Gezien je vraagstelling en de summiere info in je eerste posting lijkt het mij duidelijk dat jullie eerst eens beginnen met jullie focus op papier te zetten. Volgens mij hebben jullie namelijk nog geen invulling aan jullie plannen gegeven.

 

Stel jezelf de vraag: Wat wil ik? If you don't know where you are going, you will probably end up somewhere else.

 

Succes.

 

 

Michael Klijn.

 

www.droombureau.nl

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij schrijf je een businessplan niet alleen voor jezelf, maar ook voor je relaties. Afhankelijk van de relaties die je zoekt leg je andere nadrukken.

 

2Bridge

 

of

 

Bridge2

 

In het laatste geval heb je een brug naar van alles en nog wat, dus toch multiculti: Een 'Bridge2-N.E.where' zou het dan ongeveer worden, lol.

Olaf Janssens

www.anasign.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Op dit moment ben ik samen met de vennoot bezig om het plan uit te werken. Enkele vragen houden mij in dit stadium al bezig.

 

In de regio waar ik woonachtig ben is het erg lastig om een geschikte locatie voor evenementen te vinden. Veelal zijn de ruimten niet erg geschikt voor de doeleinden die ik voor ogen heb.

 

Met de verhuurders zou ik onder andere een ‘verbintenis’ willen aangaan om de doelgroep via onze bemiddeling te bereiken die de verhuurder op dit moment buiten beschouwing laat.

 

Hoe kijken jullie hier tegen aan?

 

groet,

bEkO

 

 

Link naar reactie
  • 0

Quote : PIMs op: 28 januari 2004, 22:56 PIMs heeft op de discussie 'Naam' gereageerd, ik heb je reactie in deze discussie geplaatst.

 

Wil best over meedenken maar je moet dan iets meer aangeven wat je wilt gaan bieden dat helpt met associeren.

 

Je kunt ook een pure (fantasie-)naam gebruiken natuurlijk die juist geen functionele associatie oproept.

2B-United zou ik associeren met een koppelbureau, is dat jullie inzet? /quote

 

Dat klopt inderdaad, we willen mensen bijeen brengen. Evenementen zullen door ons eigen initiatief georganiseerd worden. Voor de (studerende) jongeren en voor stellen en daarnaast willen we bruiloften voor de doelgroep van A tot Z organiseren (op initiatief van de bruid/bruidegom).

 

De naam 2B-United spreekt mij persoonlijk wel aan. Het brengt twee partijen bijeen en het cijfer 2 duidt hier ook op, wij zijn ook met z’n tweeën.

 

Wat vinden jullie?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Om de associatie te verbeteren zou je het dan I-vents moeten noemen.

 

2BU-events: waar je jezelf kan blijven

2BU-meetings: waar je gelijkgestemden ontmoet

BU2meeting: waar je jezelf tegenkomt

 

bEcU multiparties: beestachtige cultuurparties!

 

Nou ja, succes.

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie bijdrage…

 

Als we mijn voorstel eens laten voor dat wat het is.. kunnen jullie me dan verder helpen met de volgende, voorlopige criteria?

 

Welke punten zou jij – ongeacht de onderneming – willen toevoegen? Of vinden jullie dat dit juist afhankelijk is van de branche/ onderneming?

 

Criteria:

- tijdloos

- klinkt ‘lekker’

- kort

- liefst twee lettergrepen, eindigend op een klinker

- ….

 

Link naar reactie
  • 0

Tja zeg dat is moeilijk, dat zijn geen algemeenheden.

 

Wat wil je met een naam bereiken?

 

Herkenbaarheid/onderscheidend

Makkelijk te onthouden

Makkelijk uit te spreken/schrijven

Goed te associeren met wat je levert.

 

Dan is belangrijk dat je je doelgroep, afzetgebied, product/imago goed bedenkt en dat erin betrekt. Jongeren vallen nu eenmaal voor een ander merk/imago dan bejaarden, Turken weer anders dan Surinamers, etc. Bedenk dus eerst wat het probleem is in de markt ziet en welke kracht jij hebt om dat op te lossen!

 

Denk WCeend: probleem-oplossing (en ook nog makkelijk te onthouden en schattig)

Denk GLASSex: probleem-oplossing (en ook nog makkelijk te onthouden)

Denk Coca Cola: oplossing-behoefte (en beginrijm wat het makkelijker te onthouden maakt)

Denk PHILIPS, Albert Heijn: aardige namen van mensen die het beste met de klant voor hebben.

 

ga zo maar door. Bedenk maar dat er ook merken/namen verdwenen zijn: Buckler, Zinnizz, Jif, Sunil, Royco. Soms omdat de naam niet aansloeg of zelfs een negatieve associatie kreeg, terwijl er waarschijnlijk heel veel geld was gaan zitten in het verzinnen van de naam en het promoten ervan.

 

Veilig is een eigennaam, veel bedrijven gebruiken dat dan ook (Vroom & Dreesman). Aaibaar/lief is een meisjesnaam zoals Ariel, Stoer/krachtig/handig is een jongensnaam als Andy.

 

Succes

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
  • 0

Bedankt dat menig HL leden mee wil denken. Jullie bijdrage stel ik zeer op prijs.

Over de naam zijn we min of meer uit. Binnenkort willen we de naam toetsen aan de handelsnaamwet. Zijn er andere zaken waar je rekening moet houden voordat je een naam vast wilt leggen en verder wilt gaan met de ontwikkeling van een huisstijl/ website?

 

Wat is trouwens een handige volgorde?

Naam > huisstijl > website > …..

 

Ik ben zelf redelijk handig en kan met behulp van enkele programma’s een huisstijl vorm geven. Is dit aan te raden om de kosten voor het laten ontwikkelen van een huisstijl te besparen?

Hoe hoog zijn de ‘gemiddelde’ kosten van het laten ontwikkelen van een huisstijl eigenlijk?

Het forum heb ik bekeken op de topic ‘huisstijl’.

 

Hebben jullie tips voor deze starter?

 

Bedankt alvast,

 

bEKO

 

Link naar reactie
  • 0

Zijn er andere zaken waar je rekening moet houden voordat je een naam vast wilt leggen

 

Het merkenregister (hier en eventueel hier), en natuurlijk een domeinnaamcheck (SIDN en eventueel NIC). Dat geeft je een goed beeld van hoe je naam (eventueel) al in gebruik is.

 

Wat is trouwens een handige volgorde?

Naam > huisstijl > website > …..

 

Lijkt me sowieso goed met je naam te beginnen, dan je huisstijl en logo, en daarna de overige promotiematerialen als visitekaartjes, briefpapier en een website.

Link naar reactie
  • 0

Decorum bedankt voor je snelle, constructieve bijdrage.

De naam is niet in gebruik, maar moet het nog wel officieel vastleggen. Offerte van het hostingbedrijf is binnen.

 

Nu wil ik binnenkort de huisstijl vorm (laten) geven. Deze ''visuele vertaling' moet onze identiteit als bedrijf inhoud en vorm geven.

Concreet heb ik de volgende afwegingen:

- rekening houden met het aantal kleuren ivm met de prijzen van het drukwerk, een evenwicht tussen het aantal kleuren (hoe oogt het?) en de kosten hiervan

- huisstijl moet een tijdje mee kunnen gaan. We denken er aan om in eerste instantie een postbus te nemen, omdat we in het begin niet een pand nodig hebben. Is het onprofessioneel als er geen adres op het briefpapier staat? Hoe kunnen we dit anders oplossen?

- het ontwerp van de huisstijl en de website wil ik graag bij 1 persoon en in de regio houden, omdat we in de loop van de tijd gebruik zullen maken van het ontwerp van flyers, affiches, etc. Hoe denken jullie hier over?

- …

 

Er zijn nog vele afwegingen, maar in eerste instantie zijn dit de zaken waar ik me mee bezig wil houden.

 

Hoe zien jullie dit?

 

bEkO

 

Link naar reactie
  • 0

Nu wil ik binnenkort de huisstijl vorm (laten) geven. Deze ''visuele vertaling' moet onze identiteit als bedrijf inhoud en vorm geven.

Concreet heb ik de volgende afwegingen:

- rekening houden met het aantal kleuren ivm met de prijzen van het drukwerk, een evenwicht tussen het aantal kleuren (hoe oogt het?) en de kosten hiervan

Is niet noodzakelijk, full-color is tegenwoordig net zo duur als 2 kleurig, zeker als het gaat om kleine oplages!

- huisstijl moet een tijdje mee kunnen gaan.

Daarom is het aan te raden dit uit te besteden. Een investering zorgt ervoor dat je je onderscheidt van de anderen!

We denken er aan om in eerste instantie een postbus te nemen, omdat we in het begin niet een pand nodig hebben. Is het onprofessioneel als er geen adres op het briefpapier staat? Hoe kunnen we dit anders oplossen?

Print je adres op het briefpapier, dan heb je geen extra kosten. Kies je voor kleine oplages + full color, dan is dat helemaal geen probleem.

- het ontwerp van de huisstijl en de website wil ik graag bij 1 persoon en in de regio houden, omdat we in de loop van de tijd gebruik zullen maken van het ontwerp van flyers, affiches, etc. Hoe denken jullie hier over?

Mee eens, welliswaar moet je via de portfolio wel zwaar laten wegen welke voor jou gewenste kwaliteit geleverd wordt, als zij dan iets verder weg zitten lijkt mij dat geen probleem, zo groot is Nederland niet.

 

TIP: bouw een kringetje van vertrouwde mensen om je heen die als referentiekader kunnen fungeren voor je uitingen. Als je dan een huisstijl ontwerp krijgt van de vormgever, vraag je hen of het hun als klant zou aanstaan/aanspreken. Heb je een websiteontwerp hebt doe je hetzelfde door een demo online te zetten en hen te laten reageren via een gastenboekfunctie.

 

Succes!

 

 

Er zijn nog vele afwegingen, maar in eerste instantie zijn dit de zaken waar ik me mee bezig wil houden.

 

Hoe zien jullie dit?

 

bEkO

 

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 305 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.