• 0

Beroeps- en religieuze kledij laten maken in Polen, is dat aan te raden?

Beste HLers,

 

Na enige tijd afwezig te zijn geweest, lees ik nu weer dagelijks de (doorgaans) interessante berichten op HL.

 

Inmiddels heb ik een fulltime baan waarmee ik tevreden ben. Niettemin koester ik nog altijd de droom om een eigen onderneming te beginnen.

 

Aangezien ik nu 'zekerheid' heb wens ik nog niet direct volledig in het diepe te springen. Om alvast van het ondernemerschap te kunnen proeven, wil ik een webshop starten. De shop zal zich toeleggen op de verkoop van beroeps en religieuze kledij (denk hierbij aan overalls en burka`s). Wellicht is dit voor jullie een vreemde combinatie, maar ik zie er een verband tussen.

 

Voor het starten van de webshop zijn de volgende punten van belang.

 

Aangezien de shop voor mij in beginsel een 'bijbaan' is, kan ik nog niet heel veel tijd investeren. Ik ga ervan uit dat 2 uur per dag het maximum zal zijn. Ik ben dus niet in staat om de kleding zelf te vervaardigen, waardoor ik ben aangewezen op goede leveranciers/fabrikanten.

 

Om het overzichtelijk te houden zal ik de kleding niet als maatwerk, maar in de standaard maten (S, M, L, XL) aan gaan bieden. In afwachting van verdere ontwikkelingen ga ik ervan uit dat ik in het begin slechts in kleine oplages ga bestellen en verkopen. Denk hierbij aan 5 stuks per week.

 

Het liefst zou ik op bestelling werken, in die zin dat ik bijvoorbeeld bij elke 5 bestellingen een fabrieksorder uit laat gaan. Uiteraard zal ik de afnemer dan moeten wijzen op de langere levertijden. Ik verwacht echter niet dat dat voor mijn branche een probleem zal zijn.

 

De kleding is gebonden aan specifieke (religieuze) voorschriften. Ik zal de fabrikant/leverancier de voorschriften ter hand stellen. De leverancier/fabrikant dient deze voorschriften nauwkeurig te volgen.

 

Ik heb gekeken naar de mogelijkheden om vanuit China te importeren. Gelet op de verzendkosten en levertijden, zoek ik echter een alternatief voor China. Via dit forum vernam ik bijvoorbeeld van de mogelijkheid om de stukken in Polen te laten maken: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=44;action=display;threadid=15652

 

Zijn er HLers die goede ervaringen hebben met leveranciers/fabrikanten van kleding uit bijvoorbeeld Polen? Achten jullie die leveranciers - met het oog op het vorenstaande - in staat/bereid om aan mij te leveren?

 

Elke reactie en elk advies is van harte welkom.

 

Alvast bedankt!

 

 

Roy

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom zelf laten maken als er genoeg groothandels zijn waarbij jij kan inkopen?

 

Slechts 5 stuks laten produceren zal geen enkele fabriek doen en mochten ze het al willen doen dan tegen prijzen waarvoor je ze hier gewoon in de winkel kan kopen.

 

Beste eentje,

 

Dank voor jouw reactie. Ik heb het reeds onderzocht en er zijn geen groothandels die mijn product leveren (wellicht is dat juist de kracht van mijn idee) ;). Ik heb dus geen andere optie dan zelf laten maken.

Link naar reactie
  • 0

Gebruik engelstalige zoektermen met google en grote kans dat je in Polen kan vinden wat je zoek.

 

Er zijn div. bedrijven in Polen die zich bezighouden met en beroeps en religieuze kledinglijnen.

 

Dat had ik al gedaan, maar ik treed liever in contact met een leverancier/fabrikant waarmee een HLers reeds goede ervaringen mee heeft. Met andere woorden; ik ben op zoek naar een 'bewezen' partij.

Link naar reactie
  • 0

www.islamitischekleding.nl

 

en dat met 5 seconden googlelen

 

 

Los van het feit dat dit bedrijf niet geheel mijn product levert, gaat het mij om een leverancier die bij HLers al bekend is.

 

Googlen kan ik uiteraard zelf ook (zo ben ik immers op HL terechtgekomen 8))

Link naar reactie
  • 0

Dit onderwerp komt niet al te veel voor op het forum. Toch heb ik in het verleden wel eens soortgelijke berichten gezien. Ik meen me ook te herinneren dat er ooit eens iets in vraag en aanbod heeft gestaan.

 

 

Maar het ziet er naar uit dta je even zelf op zoek moet. Met Google is vast wel het een en ander uit te zoeken en denk dan tevens ook aan landen als Tjechie, Roemenie ea. Ik deed in een grijs verleden bijvoorbeeld iets samen met een klein Roemeens atelier.

 

Ook zou je even kunnen bellen met transporteurs die rijden op de voormalige oostbloklanden. Een deel van deze transporteurs vervoert kleding vanuit ateliers in het oostblok.

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

 

Het is alweer een tijdje geleden dat ik dit topic startte. Ik had mijn 'idee' even op stand-by gezet, omdat ik even wat krap zat in mijn tijd.

 

Inmiddels ben ik voornemens om het plan weer nieuw leven in te blazen, waarbij ik het deze keer wat adequater wil aanpakken.

Concrete plannen t.a.v. de website zijn al voorhanden en ook over de (wijze van) promotie heb ik goed nagedacht.

 

Een cruciaal punt wil nog niet zo lukken: het vinden van een geschikte leverancier binnen de EG (i.v.m. invoerrechten en transportkosten).

 

Bovendien is er een - naar mijn mening - heel belangrijk punt bij gekomen. Ik woon inmiddels in Duitsland.

Mijn producten wil ik (vooralsnog) uitsluitend aanbieden aan Nederlandse klanten. Mijn website zal dan ook volledig in het Nederlands geschreven worden. Mijn promotiewerkzaamheden zullen uitsluitend in Nederland plaatsvinden. Bestellingen zullen (ivm met verzendkosten) vanuit Nederland worden verzonden. Kortom: alles richt zich op Nederland. Echter..... het onderhouden van de website, het verwerken van de bestellingen en het ontvangen van mijn bestellingen van mijn leverancier zal ik thuis doen (in de vrije uurtjes). Mijn voorraad komt ook gewoon op zolder te liggen. In Duitsland dus.

Omdat ik mijn webshop naast mijn fulltime baan wil drijven, wil ik het (nog) niet zo groots aanpakken. Ik beoog dus een eenmanszaak op te richten. Gelet op mijn feitelijke Duitse woonadres heb ik echter sterk het vermoeden dat ik een Duitse onderneming 'moet' oprichten. Wanneer ik de onderneming in Nederland zou oprichten, dan zal dat in feite slechts een postadres zijn. Vermoedelijk zal de Duitse fiscus daar weinig prijs op stellen, zodat ik daar toch wel problemen mee verwacht.

Om een en ander te 'omzeilen' kan ik natuurlijk een ruimte in Nederland huren om van daaruit mijn werkzaamheden te ontplooien. Helaas vind ik dat echter een te kostbare optie. Bovendien zou mij dat naast mijn fulltime baan veel teveel rompslomp opleveren.

 

Een laatste bezwaar tegen een Duitse onderneming is dat ik mijn producten wil aanbieden aan Nederlandse ondernemers. Ik verwacht dat veel potentiële klanten zullen afhaken, omdat zij dan zaken moeten doen met een formeel Duitse onderneming (met bijbehorend belastingstelstel)

 

Heeft iemand van jullie advies voor mij (ook m.b.t. leveranciers)?

 

Alvast bedankt!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ken een bedrijf in veiligheidsschoenen dat min of meer op dezelfde manier werkt. Ze hebben tegenwoordig een verkoopkantoortje in Nederland, maar alles gebeurt vanuit Duitsland, inclusief de btw-afhandeling (met verlegging). Voor zover ik heb begrepen, hebben hun klanten daar totaal geen moeite mee. Maar is wel een iets groter bedrijf.

 

Ik weet niet of je in de grensstreek zit, maar dan zou je natuurlijk kunnen overwegen om een kantoortje te huren in Nederland. Daar kun je gewoon je onderneming vestigen, dat is geen enkel probleem. Voor wat betreft de inkomstenbelasting maakt dat het wel iets lastiger, omdat je dan een Nederlandse onderneming hebt. Betekent dat je met twee IB-stelsels en het verdrag ter voorkoming van dubbele belasting te maken krijgt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik ken een bedrijf in veiligheidsschoenen dat min of meer op dezelfde manier werkt. Ze hebben tegenwoordig een verkoopkantoortje in Nederland, maar alles gebeurt vanuit Duitsland, inclusief de btw-afhandeling (met verlegging). Voor zover ik heb begrepen, hebben hun klanten daar totaal geen moeite mee. Maar is wel een iets groter bedrijf.

 

Ik weet niet of je in de grensstreek zit, maar dan zou je natuurlijk kunnen overwegen om een kantoortje te huren in Nederland. Daar kun je gewoon je onderneming vestigen, dat is geen enkel probleem. Voor wat betreft de inkomstenbelasting maakt dat het wel iets lastiger, omdat je dan een Nederlandse onderneming hebt. Betekent dat je met twee IB-stelsels en het verdrag ter voorkoming van dubbele belasting te maken krijgt.

 

Dank voor jouw bijdrage. Zoals ik al aangaf, ben ik echter (nog) niet van plan om een ruimte te huren. Dat maakt het voor mij al te 'groots'. Ik wil echt heel klein beginnen. Ik begrijp niet waarom ik in jouw voorstel met 2 IB-stelsels te maken zou krijgen. De onderneming zou dan volledig NL zijn. Daarnaast ben ik in NL loondienst. Ik zie voor Duitsland dan geen grond om IB te heffen. Of zie ik dit nu verkeerd?

 

Waar het mij om gaat is dat ik geen problemen wil met de Duitse belastingdienst door wel te werken vanuit mijn huis in Duitsland, maar IB-belasting te betalen in NL, omdat daar mijn onderneming is ingeschreven. Niettemin wens ik - gelet op de eerder genoemde redenen - wel een NL onderneming en geen Duitse.

Link naar reactie
  • 0

Een van de grootste producenten van religieuze kledij zit in Nijmegen, en heer stadelmaier. Als ik wikipedia lees produceren ze in Roemenië.

 

Wellicht een partij om eens contact mee op te nemen

 

Frans

 

Geweldig. Bedankt! Bedrijf zit nog bij mij in de buurt ook.

 

Hopelijk krijg ik ook nog waardevolle reacties op mijn belastingvraagstuk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.