• 0

Soms wel, som niet BTW op bruidsjurken vanuit China: hoe te boeken?

hallo,

 

ik heb een online shop voor bruidsmode verkoop deze voor aantrekkelijke prijzen. Nu krijg ik de bestelde jurken vanuit China thuis bezorgd door DHL. De ene keer moet ik wel btw betalen aan de koerier de andere keer niet. Nu vroeg ik me af hoe ik dit moet opgeven bij mijn belastingaangifte(als ik wel BTW heb betaald aan de koerier) en hoe ik het moet opgeven als ik nog geen BTW heb hoeven betalen aan de koerier. Ik heb tot nu toe alleen de BTW hoeven betalen, geen invoerrechten.

 

Groetjes

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Komt het niet doordat er soms maar 1 jurk in een levering zit en soms meerdere? Of dat je de ene keer het op je prive naam laat binnen komen en de andere keer op je zaakadres?

 

Maar goed,

de verkoop is altijd belast met BTW !! De inkopen die door DHL wel worden belast met BTW kan je als gewone inkopen boeken. De jurken die niet belast worden door DHL kan je boeken als import goederen. Dan moet je in de aangifte de waarde aangeven bij vraag 4 (even uit mijn hoofd, dus het kan net even anders zijn qua nummer) en moet zogenaamd de BTW afdragen daarover. Zogenaamd, want de daar berekende BTW mag je optellen bij je werkelijk betaalde voorbelasting en dan dit als voorbelasting opgeven. Zodoende kost het jou niets, behalve administratieve lasten, en zijn de goederen goed in de BTW terecht gekomen.

 

Succes ermee

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Bedankt voor uw snelle reactie. Nee de laatste keer dat ik BTW moest betalen aan de koerier zaten er 2 producten in en de andere keren dat ik geen bwt hoefde te betalen zaten er iets van 5 producten in. De leverancier zet er vaak een hele lage value op. Ik heb aan beide levarnciers gevraagd voortaan de echte productwaarde op de invoice te plaatsen. Moet ik hierbij ook de verzendkosten en verzekeringswaarde optellen? of echt alleen de goods value?

Link naar reactie
  • 0

1 tip: gebruik even de zoekfunctie over btw verlegging of zoek even daarover bij de belastingdienst site. Je moet eenmalig brief naar hun sturen, als het goed is registreren ze dan dat je btw mag verleggen. Dat betekent dat je geen btw meer hoeft te betalen bij inkoop, maar wel moet melden tijdens de belastingaangifte. Vooral als je voor grote bedragen inkoopt is het erg fijn dat je het geld niet tijdelijk hoeft te missen.

Link naar reactie
  • 0

 

De inkopen die door DHL wel worden belast met BTW kan je als gewone inkopen boeken. De jurken die niet belast worden door DHL kan je boeken als import goederen. Dan moet je in de aangifte de waarde aangeven bij vraag 4 (even uit mijn hoofd, dus het kan net even anders zijn qua nummer) en moet zogenaamd de BTW afdragen daarover.

Ik maak gebruik van een online boekhouding programma, moet ik dus als ik door DHL wel belast wordt met BTW het bedrag invoeren als inkoop(als het voor klant is) of als inventaris en dan als gewone factuur invoeren(19%) en als ik geen BTW heb betaald aan DHL moet ik het bedrag invoeren als levering buiten EU(0%). En bij de aafngifte moet ik dan de waarde van het totale bedrag(dus inclusief verzendkosten/verzekering) invullen of alleen de waarde van de producten.

 

Alvast bedankt voor uw hulp.

Link naar reactie
  • 0

1 tip: gebruik even de zoekfunctie over btw verlegging of zoek even daarover bij de belastingdienst site. Je moet eenmalig brief naar hun sturen, als het goed is registreren ze dan dat je btw mag verleggen. Dat betekent dat je geen btw meer hoeft te betalen bij inkoop, maar wel moet melden tijdens de belastingaangifte. Vooral als je voor grote bedragen inkoopt is het erg fijn dat je het geld niet tijdelijk hoeft te missen.

 

Goeie tip, maar je kunt het vergeten bij de invoer van een paar jurken (of andere produkten). Moet wel om flinke aantallen en bedragen gaan. Ik meen (dus weet het niet zeker) dat je minstens 4 x keer per jaar moet invoeren en per keer voor een invoerwaarde van ca. € 10.000.

 

@ griekie: Bij invoer van buiten de EU ben je altijd BTW verschuldigd. Of DHL het nu wel of niet aan de grens regelt, die invoer is je inkoop (geen inventaris, tenzij het een showmodel is maar dat lijkt me niet bij een webshop).

 

@Sander: 't was 4a (geloof ik), maar daar mag je alleen iets invullen als je een art.23 invoer-vergunning hebt. En ik kan me niet voorstellen dat griekie die heeft (zie hiervoor).

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

en als ik geen BTW heb betaald aan DHL moet ik het bedrag invoeren als levering buiten EU(0%). En bij de aafngifte moet ik dan de waarde van het totale bedrag(dus inclusief verzendkosten/verzekering) invullen of alleen de waarde van de producten.

 

ff je laatste vraag vergeten. De waarde waarover je de BTW moet berekenen is de waarde van het produkt + alle kosten die erbij komen om het in huis te krijgen.

Alleen....... dat moet DHL doen. Doet DHL dat niet, dan heb je een probleempje, want dan moet je het zelf doen en dat is (zie andere posts hier bij 'internationaal ondernemen') praktisch onmogelijk.

Als je zo'n invoervergunning hebt die Sandra bedoelt heb je dat probleem niet, maar aangezien jij de indruk geeft niet veel meer dan een paar produkten in te voeren, denk ik niet dat je zo'n vergunning hebt/krijgt.

 

De BTW die je bij invoer zou moeten betalen, wordt dan niet betaald (je hebt dan uiteraard ook geen aftrek van die belasting als voorbelasting). Op je BTW-aangifte kun je het niet kwijt, dus dan houdt het op.

't Blijft invoer en de bon/vrachtbrief is dan je inkoopfactuur.

 

Zoals Sander al aangaf met 'zogenaamd' betalen van BTW, blijft het saldo 0, maar 't klopt niet. Jij kan daar echter niets aan doen. Al zou 't bij de belastingdienst wel tot vragen kunnen leiden.

 

groet,

 

John

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Dank voor jullie beantwoording

 

@John ik zal per keer niet meer dan 500 euro uitgeven(soms bestel ik meerdere jurken voor verschillende klanten tegelijk). Ik heb wel een aantal showjurken om aan klanten te laten zien als ze de kwaliteit willen beoordelen. Maar het zal nu voor het grootste deel inkoop zijn. Verder vroeg de leverancier wat er nou op het verzendformulier van DHL ingevuld moet worden bij de goods value, moet ik hier nou echt alleen de waarde van de producten laten plaatsen of moet ik hierbij nou ook de waarde van de verzendkosten en verzekering optellen. \Want DHL kan dan geen onderscheid maken wat nou de waarde van de producten is en de waarde van verzendkosten/verzekering.

 

Mijn leverancier vermelde bij mijn eerder bestellingen(toen voornamelijk inventaris) niet de juiste waarde en daardoor loop je natuurlijk minder kans BTW te hoeven betalen aan de koerier. Ik heb aangegeven dat ze vanaf nu de volledige waarde moeten invullen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Verder vroeg de leverancier wat er nou op het verzendformulier van DHL ingevuld moet worden bij de goods value, moet ik hier nou echt alleen de waarde van de producten laten plaatsen of moet ik hierbij nou ook de waarde van de verzendkosten en verzekering optellen.

 

De leverancier moet de waarde van de goederen vermelden. BTW bij invoer moet betaald worden over de invoerwaarde en dat is de waarde van de goederen plus de bijkomende kosten tot aan je bedrijf.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

 

De leverancier moet de waarde van de goederen vermelden. BTW bij invoer moet betaald worden over de invoerwaarde en dat is de waarde van de goederen plus de bijkomende kosten tot aan je bedrijf.

 

groet,

 

John

Dus dan zal op het formulier toch ook ergens de verzendkosten en verzekeringskosten vermeld moeten worden?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 60 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.