• 0

Opzegging huurcontract

Momenteel zitten wij in een bedrijfsverzamelgebouw.

Binnen dit gebouw is er een organisatie die een nieuwbouw pand heeft laten bouwen. Dit bedrijf zal binnenkort het bedrijfsverzamelgebouw verlaten (en zij hebben de huur opgezegd). Wij zullen mee verhuizen naar hun nieuwbouw pand en nu komt het probleem: Wij hebben een gesprek gehad met de verhuurder en mondeling zijn er afspraken gemaakt dat onze huur (van het bedrijfsverzamelgebouw) tegelijk zal beëindigen bij het vertrek van de organisatie (die het nieuwbouwpand heeft laten bouwen).

 

Probleem: alleen mondelingen afspraken, waarvan niks schriftelijk is bevestigd

Vraag1: hoe sterk ik onze positie?

Vraag2: hoe dienen wij te communiceren met de verhuurder?

 

Hopende spoedig te horen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het betreft een zakelijk huurpand.

Er is een contract getekend voor bepaalde tijd, welke van rechtswege afloopt op 31 mei 2009. (nadere opzegging is niet vereist staat in het contract)

In dit contract is de volgende bepaling opgenomen:

Huurder heeft het recht de huurovereenkomst eerder te beeindigen dan de gestelde termijn op het moment dat de huurovereenkomst van medehuurder party X op de begane grond eindigt

 

Er staat in het contract en de algemene bepalingen niks over stilzwijgende verlenging.

Hoe zit dit? Wij gaan in juni 2010 met party X verhuizen naar het nieuwbouw pand.

 

Wij huren het pand nog steeds. Is de bepaling zoals hierboven genoemd nog steeds van kracht?

Wat dien ik op te nemen in de correspondentie zodat de overeenkomst zal eindigen per juni 2010?

 

Hopende jullie mij hier mee te kunnen helpen zodat ik niet met een jaar extra huur kom te zitten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

In het geval dat een contract geen uitsluitsel geeft gelden de regels van algemeen aanvaard verkeer, alles naar wat er normaal gesproken van toepassing is dus.

Staat er in het huurcontract niets over opzegtermijnen na einddatum contract?

Ik raad je aan nu schriftelijk op te zeggen per juni 2010 ("hiermee bevestig ik.. blabla"). De verhuurder komt dan vanzelf met een reactie.

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Marije,

 

U houdt mij nauwlettend in de gaten! ;D

 

Helaas staat er niets over een opzegtermijn.

Er zal zeker deze week correspondentie richting de verhuurder en dat de opzegging van het contract geschiedt per juni 2010.

Als er niks geregeld is, moet ik dan uitgaan van een redelijke termijn van 3 maand? Kan ik dit onderbouwd met een wetsartikel bijvoorbeeld?

Link naar reactie
  • 0

Ik weet helaas niets van gangbare opzegtermijnen bij zakelijke huur. Drie maanden lijkt me zeer redelijk, maar ik durf daar geen zekerheid over te geven. Dikke kans overigens dat dit helemaal geen conflict wordt. Dus ik zou gewoon eens de reactie afwachten ;)

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Er staat in het contract en de algemene bepalingen niks over stilzwijgende verlenging.

Dat hoeft ook niet. Het enkele feit dat de initiële termijn is verstreken en jullie nog in het pand zitten is voldoende.

 

Wij huren het pand nog steeds. Is de bepaling zoals hierboven genoemd nog steeds van kracht?

De huurovereenkomst bestaat nog steeds.

 

Wat dien ik op te nemen in de correspondentie zodat de overeenkomst zal eindigen per juni 2010?

Maak een bevestiging van de afspraken, stuur die per fax (denk om verzendbewewijs) en gewone post. Vraag om een schriftelijke bevestiging binnen twee weken en wacht op de reactie.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.