• 0

Moet ik Wij of Ik gebruiken in websitetekst?

Hallo allemaal,

 

Ik run al enige tijd een eenmanszaak, en ik zit te twijfelen over de inhoud van de website. De vraag aan jullie is simpel: is het beter om 'wij' of 'ik' te gebruiken voor de tekst?

 

Ik ben momenteel nog in mijn eentje, daarom klinkt het logischer om 'ik' te gebruiken. Maar aan de andere kant denk ik, waarom? Ik bedoel, ik promoot mijn onderneming met de website, niet mezelf als persoon.

 

Daarom lijkt het me op die manier weer logisch om 'wij' te gebruiken. Niet 'wij' in de zin van meerdere mensen, maar meer 'wij' als in mijn onderneming en ik.

 

En, het staat toch wat professioneler om 'wij' te gebruiken. En naast de professionaliteit vind ik het toch altijd een beetje raar klinken. Dan ben je op een website van een onderneming en dan wordt er steeds gezegd dat "ik mooie producten neerzet". Maar aan de andere kant kan het weer misleidend zijn als je steeds 'wij' zegt, wanneer je eigenlijk maar in je eentje bent.

 

Graag hoor ik jullie mening en argumenten, bedankt!

 

 

Mod edit: ik heb de tekst van de titel aangepast.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ligt er maar precies aan in welke branche je werkzaam bent. Zit je bijvoorbeeld in de zorg of iets dergelijks, dan is persoonlijk contact met de klant prettig en is het dus beter en fijner voor de klant om 'ik' te gebruiken.

Ben je een startende ondernemer die straks wel wil uitgroeien tot een bedrijf met personeel, dan zou ik eerder 'wij' gebruiken. DIt klinkt, zoals je merkt, gelijk een stuk onpersoonlijker, maar dan maakt soms niet heel veel uit.

 

Ligt dus aan je situatie.

Link naar reactie
  • 0

het lijkt mij ook vooral afhankelijk van wat je aanbied en hoe je bedrijfscultuur is.

 

In de organisatie waar ik deel van uitmaak is heel bewust gekozen voor de informele sfeer met alleen maar je/jij en ik/wij om de drempel zo laag mogelijk te houden. Ook de oudere generatie die over het algemeen wat meer op respect en beleefdheidsnormen gesteld is hebben daar geen moeite mee, sterker nog: ze vinden het leuk!

 

Bij twijfel kan je natuurlijk ook alle persoonlijke voornaamwoorden vermijden en altijd je bedrijfsnaam noemen.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 1

In hoeverre verkoop je een product/merk/iets anders dergelijks, en in hoeverre verkoop je jezelf, als persoon, als freelancer?

 

Ik zou hierop de keuze tussen ik en wij baseren. Waarbij verkoop van jezelf uiteraard tot ik leidt, en een veelomvattend concept tot wij (hierbij werk je immers vaak ook samen met veel anderen).

 

P.S. Pas je op dat je in je huisstijl niet al te veel op Bizner Bank gaat lijken? http://www.roytanck.com/wp-content/uploads/2008/02/bizner.jpg en http://img29.imageshack.us/img29/153/genocom.jpg (niet heel erg rampzalige gelijkenis, maar de associatie is er wel, marketingtechnisch misschien niet heel handig)

Link naar reactie
  • 0

De keuze voor een handelsnaam met 'groep' erin kent bezwaren voor een eenpitter zoals je jezelf omschrijft, maar een 'bureau' of een 'groep' impliceert een 'wij'. Volgens mij heb je je eigen communicatieval opgezet, die makkelijk op te lossen valt door het schrappen van het 'ik' perspectief of van de 'groep'.

 

Ik zou mijn vaste netwerk benadrukken in de 'wij' gedachte. Full-service en gespecialiseerde kennis door partners, flexibel en persoonlijk door jouw inbreng bijvoorbeeld. Beide kun je toelichten op een website.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ikzelf had tijdje dezelfde twijfel. Als je eens tijd heb kan je kijken naar boek Calimeromarketing van Karin Romme, daar gaat het ook over dit soort dilemma's.

...

 

P.S. Pas je op dat je in je huisstijl niet al te veel op Bizner Bank gaat lijken? http://www.roytanck.com/wp-content/uploads/2008/02/bizner.jpg en http://img29.imageshack.us/img29/153/genocom.jpg (niet heel erg rampzalige gelijkenis, maar de associatie is er wel, marketingtechnisch misschien niet heel handig)

Goede opmerking! Ik ben geen marketing-expert maar mijn eerste indruk was 'waar ken ik die logo van'. Nu weet ik waarom. ;)

Link naar reactie
  • 0

In hoeverre verkoop je een product/merk/iets anders dergelijks, en in hoeverre verkoop je jezelf, als persoon, als freelancer?

 

Ik zou hierop de keuze tussen ik en wij baseren. Waarbij verkoop van jezelf uiteraard tot ik leidt, en een veelomvattend concept tot wij (hierbij werk je immers vaak ook samen met veel anderen).

 

Dat is ook mijn idee erover: de Ik-vorm is vooral geschikt als het belangrijk is dat jij als specifiek persoon iets doet (presentator oid). Als het meer om het product gaat denk ik dat de wij-vorm vrijwel altijd de voorkeur heeft, en bovendien meteen ruimte laat voor samenwerking, toekomstig personeel of (deel)uitbesteding van werkzaamheden zonder dat je de boel op de schop moet gooien.

Link naar reactie
  • 0

Je kan er ook nog voor kiezen om je bedrijfsnaam te gebruiken in plaats van "ik" of "wij". Als je bedrijfsnaam teveel wordt gebruikt, weet je meteen dat je je webteksten moet aanpassen, teveel over jezelf praten is nooit goed namelijk ;)

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
  • 0

Mijn bescheiden mening:

 

Als je iets persoonlijks levert ( eenmanszaak, persoonlijke dienst, consultancy ) zou ik in de 'ik' vorm spreken.

Als je een product of dienst levert die niet alleen door jou is verzonnen/ontwikkeld/aangeboden zou ik in 'wij' vorm spreken.

 

Ik heb zelf eerder een verhaal "onzijdig" op de website neergezet, zoals ook op mijn LinkedIn.

Niet in ik of wij vorm, maar alsof je een reclame folder aan iemand voorschotelt.

Uiteindelijk is je website je reclamefolder.

 

Je kunt ook denken aan mengen. Een deel onzijdig en tussen quotes citaten in 'ik' vorm.

 

Op basis van je website trekken (potentiele) klanten wel (soms voorbarige) conclusies.

Als je een website in 'ik' vorm tikt, kan de bezoeker een gevoel krijgen van: kleine zaak, geen werknemers, etc.

Als de potentiele klant grote plannen heeft, kan het zijn dat hij een 'grote' onderneming zoekt.

 

Ik had mijn website vroeger in 'wij' vorm. Maar toen werd ik gebeld. Een bedrijf had via KvK gegevens

opgevraagd en op de website gekeken en vroeg mij een opdracht te doen die ik niet kon behapstukken.

Sindsdien ben ik opgehouden met 'wij' en 'grote uitstraling'.

 

IT specialist || LinkedIn: http://linkedin.pieterreitsma.com

Link naar reactie
  • 0

Veel éénpitters hebben moeite met het gebruik van de ik-vorm. Volgens de calvanistische inborst van d'n Ollander mag je natuurlijk niet met je harses boven het maaiveld uitsteken. Dat je al ondernemer bent is al heel wat, maar om dan ook nog eens jezelf op de borst te slaan is een stapje te ver. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.

 

Een optie is om dan de bescheidenheidsmeervoud-vorm te gebruiken, ofwel de pluralis modestiae. Helaas wordt die pluralis modestiae vaak verward met de gewone meervoudsvorm. Dat roept dan weer vragen op waardoor je politiek correcte antwoorden gaat geven als "ik doe het niet alleen, maar samen met de klant" en "in mijn bedrijf ben ik alleen, maar samen met mijn netwerk van samenwerkingspartners kunnen we de grootste projecten aan". Vervelender zijn de commentaren als er wordt verward met die andere meervoudsvorm: De pluralis majestatis, ofwel het majesteitsmeervoud. "Wij, Beatrix, Koningin der Nederlanden... etc".

 

Hiermee is de basis gelegd voor een ander oer-Hollands principe: Wat je ook doet, je doet het nooit goed. Een werkbaar alternatief zou kunnen zijn om in de derde persoon enkelvoud te schrijven. "Bedrijf BV levert de hoogste kwaliteit goederen", "Uw adviseur staat dag en nacht voor u klaar" of "Jan Huppeldepup heeft als architect al vele prijzen gewonnen".

 

Of je trekt je er gewoon geen reet aan van wat anderen vinden en doet lekker wat je zelf wilt.

Link naar reactie
  • 0

Het hangt natuurlijk van je product af. Als je jezelf verhuurt of een dienst aanbiedt is het logisch om over 'ik' te spreken maar dat heb je waarschijnlijk zelf ook wel bedacht. Wanneer je bijvoorbeeld iets verkoopt zou ik eerder 'wij' gebruiken. Ik zat daar in het begin ook mee in mijn maag met mijn eenmanszaak (webshop) maar spreek inmiddels in bv de nieuwsbrief over 'wij'.

Bij het beantwoorden van vragen zet ik wel gewoon mijn naam eronder want het gaat me te ver om te eindigen met 'klantenservice' ;).

 

Wanneer je spreekt over 'ik' dan vind ik dat je het ook dicht bij jezelf moet houden en dus een vrij intieme persoonlijke sfeer krijgt op je site, als dat de uitstraling van je winkel ten goede komt is daar niets mis mee.

 

Ik heb zelf meer vertrouwen in een bedrijf wanneer er wordt gesproken over 'wij' ipv 'ik' en ik vind het ook professioneler overkomen. Tenzij een ondernemer duidelijk in zijn eentje het bedrijf runt en ook echt het gezicht is van het bedrijf. Omdat ik zelf liever niet met naam en foto in de publiciteit wil treden met bv persberichten heb ik gekozen voor de anoniemere 'wij'-vorm.

 

Succes met je keuze!

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.