• 0

Je patent wordt geschonden maar in een ander land

Hallo higherlevelers, guru's, noobs, pro's, do-ers, think-ers etc.

 

ik heb een geweldig idee wat ik wil patenteren, heb me al een beetje in het octrooiverhaal verdiept, en zag dat het een aardig zakcentje kost om een octrooi aan tevragen, een nieuwigheidsonderzoek te laten uitvoeren en de octrooi door een octrooi gemachtigde te laten schijven/herschrijven. (denk dat ik het maar eerst eens voor een gedeelte zelf ga proberen).

 

Nu had ik een vraag waar ik al een paar dagen mee rondloop en (nog) geen antwoord op google heb gevonden, dus stel ik de vraag hier puur uit nieuwsgierigheid en ook eigenlijk een beetje uit gemakzucht.

 

Het zit namelijk zo, stel je dient een octrooi in voor een paar landen bijv. US, NL, BE, DE

 

kosten zo'n 5000-10000 euro?

 

Nu duurt het een jaar of langer voordat je octrooi wordt toegekend in de landen (verschilt per land hoe lang het duurt).

In tussen kun je de tijd gebruiken om je product uittewerken, marktonderzoek te doen (afzetgebieden), doelgroepen, en uitzoeken waar je dit product kunt laten frabriceren. Het onderdeel "Waar kan ik dit product het beste laten fabriceren?" kan ik nog wat opsteken van highlevelers (denk/hoop ik).

 

Het product is "een soort houder voor een electronica product"....het geeft comfort en gebruiksgemak (ergonomisch) aan de gebruikers....meer zeg ik er niet over ;p......anyway....waar zal je zo'n soort product het beste laten fabriceren? ik dacht zelf al aan een land als china, om het daar te laten maken? Wat denken jullie of zijn er mensen die hier al ervaringen mee hebben?

 

Ander punt, waarom ik eigenlijk dit bericht heb gestart, zie het titel van dit bericht, is dat ik mij afvraag:

 

Wat voor gevolgen heeft het als jouw (erg gelijkend )product ineens in een ander land op duikt, bijvoorbeeld Engeland of Zweden, maar laat dat nou landen zijn waar je net niet een patent voor heb aangevraagd.

 

Wat kun je dan het beste doen als dit je overkomt? Is er nog een vorm van bescherming mogelijk?

Hoeveel kans op succes heb je als je ze toch aanklaagd dat ze jouw idee hebben gejat.....? Of zijn er slimmere methoden om toch ervoor te zorgen dat ze niet zomaar met je idee aan de haal gaan.

 

puur patent regeltechnisch gezien snap ik dat ik niet zo sterk sta, maar om je product in alle landen te laten beschermen heb ik niet de middelen voor.

 

Ik vind het een beetje raar, want als je de tegenpartij niet kan aanklagen, kan hij zo maar ongestraft door gaan, dit betekent dat iedereen zomaar een idee kan jatten, door online een patent op te zoeken en te bekijken in welke landen hij niet heeft gepatenteerd en dus daar zelf een patent te laten indien of gewoon het product daar te laten uitbrengen.

 

Ik hoor graag jullie meningen hierover,

 

Grtz, Psy

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt je product gerust tijdens de patentaanvraag uitbrengen, Patent Pending heet dat. Dit is een stukje wat ik snel even heb gevonden, maar het geeft je misschien een richting.

 

Is een octrooi op een uitvinding nog niet verleend maar wel aangevraagd, dan is de octrooiaanvraag 'hangende', dat wil zeggen, het octrooi is nog niet verleend maar in behandeling bij een octrooiverlenende instantie. De aanvraagprocedure loopt dan nog. Deze situatie van 'hangende octrooiaanvraag' blijft bestaan tot het moment van verlenen van het octrooirecht, dus ook nadat de octrooiaanvraag al is gepubliceerd. De Engelse uitdrukking is veel bekender, patent pending.

Vaak zie je deze vermelding op producten. Daarmee geeft de fabrikant aan dat hij er octrooi op heeft aangevraagd en dus geen namaak zal accepteren. Vermeldt een fabrikant 'patent pending' op een product zonder dat er feitelijk een octrooiaanvraag voor is ingediend, dan is de fabrikant strafbaar.

 

Bron: http://www.patentvista.nl/intro_intellectueel_eigendom.php?c=1

Link naar reactie
  • 0

"Patent Pending" wordt ook vaak gebruikt door producenten met het bewuste doel de uitvinding/ontwerp te beschermen.

 

Zolang het niet is goedgekeurd zijn de patent gegevens ook niet openbaar, en dit is een voordeel wanneer je de concurrentie voor wilt blijven. Zij hebben dan geen inzage en kunnen ook niet hetzelfde produkt/uitvinding patenteren zoland die van jou nog in behandeling is.

 

Vaak wordt de procedure opgerekt om zo zoveel mogelijk tijd te hebben om winst maximalisatie te verkrijgen.

Wanneer het patent is toegekent en er zijn (meestal is dit wel zo) variaties op het ontwerp/uitvinding mogelijk die dan niet onder het patent vallen. Totdat de patent gegevens beschikbaar zijn zal de concurrent een risico lopen met een kopie te komen waar dan laten een patent conflict uit ontstaat.

Link naar reactie
  • 1

Je kan een beslissing om in (veel) andere landen rekken door tijdens of rond het einde van het prioriteitsjaar een PCT octrooiaanvraag in te dienen. Hierna heb je nog 18 maanden de tijd om te bepalen in welke landen je octrooi wil hebben.

Veel landen betekent heel veel geld om aan te vragen maar nog veel meer geld om in stand te houden en mogelijk nog meer om te handhaven.

 

Het aanvragen van een octrooi is voor veel mensen een emotionele beslissing terwijl het eigenlijk gewoon een keiharde zakelijke beslissing zou moeten zijn.

 

Dat ze er in een ander land, waar je geen rechten hebt, mee aan de haal gaan is part of the deal.

 

Vaak is het lonender om de octrooikosten te minimaliseren, bijvoorbeeld door alleen in Nederland aan te vragen omdat je hier het eerst op de markt gaat en het werkkapitaal aan te wenden voor een snelle marktintroductie en gedegen marketing.

 

Link naar reactie
  • -1

Je kunt per land registreren, maar er is ook een bureau waar je gelijk verschillende handels unies kunt registreren. Bij de boekhandel zijn hele leuke kleine international business pockets te verkrijgen waar deze instanties instaan waar je dit kunt laten registreren. Zo kan je dus wel gelijk de EU in een keer meepakken. Over het algemeen geldt wel, als jouw product ergens niet gepatent is, en iemand komt het tegen daar en die gaat er mee aan de haal, dan heb jij geen enkele bescherming. Dan nog: een kunststof houder ( als ik het begrijp) die in enkelvoud niet veel meer waard is dan een paar euro's of tientjes, zal vrijwel zeker in grote aantallen gekopieerd worden als je het in China laat produceren. Een product moet op vijf punten anders er uit zien om buiten het patent recht te vallen, en die chinezen weten daar wel raad mee. Produceer jij het van metaal, dan zullen zij aan de kunststof gaan, zijn jouw afmetingen 3x4 cm dan worden die van hun 2,89x 3,90. Ach en zo zijn er nog een heleboel opties...

 

Maar goed een beetje ondernemer hoort risico te nemen! Ga gewoon even in je voorberekening uit of jij het kostbaar genoeg vindt om te laten patenten voor zoveel geld. En een mal maken voor het produceren in China kost je waarschijnlijk 100.000. Onderzoek daarom eerst even goed je afzet markt zodat je uit de kosten kunt komen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een product moet op vijf punten anders er uit zien om buiten het patent recht te vallen, en die chinezen weten daar wel raad mee. Produceer jij het van metaal, dan zullen zij aan de kunststof gaan, zijn jouw afmetingen 3x4 cm dan worden die van hun 2,89x 3,90. Ach en zo zijn er nog een heleboel opties...

 

Nou nou, hier moet ik toch wel even tegen in het geweer komen: het beeld dat hier geschetst wordt over octrooibescherming klopt echt voor geen meter. Een patent van een beetje kwaliteit geeft je (veel) bredere bescherming (ook in China, waar ze tegenwoordig een heel behoorlijk octrooisysteem hebben, te vergelijken met de kwaliteit van het EP systeem). Natuurlijk moet je je patent wel een beetje met verstand van zaken (laten) opstellen, anders kun je inderdaad krijgen dat concurrenten er moeiteloos omheen kunnen manoeuvreren.

0650745035 - info@budgetpatent.nl www.budgetpatent.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik was van plan om tegen u in te gaan met een heel pleidooi, maar bij nader inzien laat ik het toch maar bij uw statement aangezien die van mij ''voor geen meter klopt'', wellicht kent u de boeken, maar ik dan in zekere zin de praktijk. Chinezen zijn heel goed in patenten omzeilen of er nou afspraken bestaan of niet.

Link naar reactie
  • 0

"voor geen meter" klinkt mij ook wel wat te stoer. Excuus daarvoor!

 

Ik verzet me wel tegen het beeld dat je een product door een patent eigenlijk niet zou kunnen beschermen. Maar --nogmaals-- je moet natuurlijk niet in je hoofdclaim schrijven dat (zie uw voorbeeld) het product die-en-die afmetingen heeft resp. van dat-en-dat materiaal is gemaakt. Dan ga je nat. En dat niet alleen in China.

 

Ik hoop dat u mijn excuus wilt aanvaarden en misschien kunt u me --met deze toelichting-- zelfs wel enigszins gelijk geven.

 

Waarmee wat mij betreft de vrede (weer) getekend is.

 

Vriendelijke groet

 

Cees van der Waal

0650745035 - info@budgetpatent.nl www.budgetpatent.nl

Link naar reactie
  • 0

erg interessante info en discussie(s), bedankt voor de reacties allemaal!

 

hier een aantal van mijn hersenspinsels (ik vraag je hierop te reageren als je er wat over kwijt wilt ;)):

 

1- Is het mogelijk om door een derden jouw dezelfde/of nagenoeg gelijke idee in te dienen in een land waarvoor jij geen patent hebt aangevraagd?

Dus stel: na de 12 maanden van de 'patentpending' periode blijkt dat je patent hebt aangevraagd EN verkregen in de landen NL, BE, DE.

Maar maanden later kom je erachter dat het product in land UK of FR is uitgebracht. Kan dit dan teniet worden gedaan?

Of is er soort van een europese bescherming, al is je product niet gepatenteerd in desbetreffende land in de EU maar wel in NL, BE en DE?

 

 

2- De volgende situatie gaat ervan uit dat op vraag 1 - Ja geantwoord kan worden: Ik weet dat er iemand precies hetzelfde idee heeft als ik.

Ook weet ik dat diegene alleen gepatenteerd heeft in heel veel landen in EU en ook US. Maar door goed onderzoek ben ik erachter gekomen

dat hij geen patent heeft in Polen. Kan ik dan in polen een bedrijfje starten en de product op internet aanbieden en zo aan iedereen

over de hele wereld verkopen? Is mag je geen producten buiten Polen verkopen? Wat als diegene hetzelf komt ophalen?

Je kunt op deze wijze dus 'meeliften' met iemands success, door in landen waar de uitgever geen patent heeft precies dezelfde product te verhandelen.

 

3- heb wat gelezen over I-Depot: hier kun je online je ideeen vastleggen, zeer goedkoop en kan als bewijs last dienen indien er

in de toekomst een conflict ontstaat met een derde partij. Hoe betrouwbaar is dit? iemand ervaring mee? En wat kun je hiermee claimen?

Is dit net zo krachtig als een patent? Vast niet, maar indien je idee (aangevuld met schetsen van het model) is vastgelegd in I-depot.

Kan dit derden belemmeren om hetzelfde idee te patenteren? (ik heb nl nog een patent aangevraagd in deze situatie, alleen een I-depot).

 

4- Tessa R has het erover dat in China ze wel weten hoe ze een patent kunnen 'omzeilen' door het net ietsjes anders (op 5 punten) het product aan te passen en dat je er voor moet oppassen dat ze je gaan kopieren. Bedankt voor de goede tip! Zeker belangrijk om daar een goede strategie voor te

verzinnen indien ik het wil laten fabriceren in China. Ik zal er dan bijv voor kiezen om de onderdelen bij verschillende fabrikanten te laten maken, en dan de onderdelen in Nederland ofzo in elkaar te zetten. Zo voorkom je dat ze weten hoe het product is gemaakt. Zo win je tijd, want uiteraard kunnen ze het alsnog proberen natemaken zodra ze een exemplaar in handen krijgen wanneer ik ze op de markt heb gebracht :)

 

 

5- Tessa R had het over een mal dat al snel tegen de 100.000 euro? aanloopt? Meen je dat nou?! belachelijke prijzen haha

Anyway, het product is geen simpele houdertje, maar een zeer inventief apparatuur (soort van homefitness apparatuur, daar kun je het wel mee vergelijken in aantallen onderdelen en materialen). Dus metaal, kunstof, leer ofzo, foam en plastic daar kan het uit bestaan.

Waar kan je erachter komen wat het ongeveer kost om zoiets te laten fabriceren? Ivm zelf investeren of investeerder zoeken.

 

 

6- Paul Stuyver had het over dat "Patent Pending" gebruikt wordt om de procedure op te rekken. Tot hoe lang is dit mogelijk? dit is toch 12 maanden max. of meer? Of kun je na de 12 maanden bijv. bepalen alleen in NL patent aantevragen. en na half jaar besluit je BE en DE erbij te nemen, is dit dan mogelijk en ga je dan weer 12 maanden in 'Patent Pending' modus? Kortom is het niet verstandig om meerdere landen mee te pakken tegelijk ipv 1 (uitgaande dat het product een internationaal succes wordt anders neem je genoegen met NL idd)?

 

 

7- Kun je ergens inzage krijgen in wat een licentie heeft opgebracht en wat de waarde is van bepaalde licenties? desnoods tegen betaling, zoiets als een Kadaster... Verkopen van een licentie aan bepaalde partijen in bepaalde landen lijkt me zeker een goede optie, maar dan moet je wel het patent in die landen in je bezet hebben voordat je onderhandeld lijkt me...Dan zie ik het als een investering, waarbij de opbrengst gebruikt kan worden om mijn product op de markt te brengen in de landen waar ik wel patent heb.

 

 

Voorlopig is het dit wel voor nu.......jullie mogen weer losbranden :)

 

grtz, Psy

Link naar reactie
  • 0

1- Nee. Alleen de allereerste aanvrager heeft een patent met waarde. In de US kan de eerste met het idee een patent krijgen als hij dat kan bewijzen.

 

2- Je mag in een land waar geen patentrechten gelden doen wat je wil. Diegene die het importeert, maakt of verkoopt in een land waar wel rechten gelden is de klos.

 

3- Een Idepot bewijst alleen dat je ergens het eerste mee was. Dat kan handig zijn als je dat later zou willen aantonen zoals in een auteursrechten zaak.

 

4- Onzin. Eén verandering kan soms al genoeg zijn en een andere keer is 20 veranderingen niet genoeg. Hangt helemaal af van de beschermingsomvang.

 

5- Hiervoor zou ik gaan praten met Syntens.

 

6- Patent pending is niet meer dan een vermelding dat patent is aangevraagd. Hiermee worden copycats (hopelijk) afgeschrikt omdat patentrechten na toekenning met terugwerkende kracht gelden.

 

7- Licentieovereenkomsten zijn doorgaans geheim. Ze worden wel ingeschreven in het octrooiregister.

Voor je doorgaat met een spervuur aan vragen zou ik eerst de faq hier op HL doornemen en de site van octrooicentrum Nederland.

 

Link naar reactie
  • 0

Je kunt per land registreren, maar er is ook een bureau waar je gelijk verschillende handels unies kunt registreren. Bij de boekhandel zijn hele leuke kleine international business pockets te verkrijgen waar deze instanties instaan waar je dit kunt laten registreren. Zo kan je dus wel gelijk de EU in een keer meepakken. Over het algemeen geldt wel, als jouw product ergens niet gepatent is, en iemand komt het tegen daar en die gaat er mee aan de haal, dan heb jij geen enkele bescherming. Dan nog: een kunststof houder ( als ik het begrijp) die in enkelvoud niet veel meer waard is dan een paar euro's of tientjes, zal vrijwel zeker in grote aantallen gekopieerd worden als je het in China laat produceren. Een product moet op vijf punten anders er uit zien om buiten het patent recht te vallen, en die chinezen weten daar wel raad mee. Produceer jij het van metaal, dan zullen zij aan de kunststof gaan, zijn jouw afmetingen 3x4 cm dan worden die van hun 2,89x 3,90. Ach en zo zijn er nog een heleboel opties...

 

 

Ik ben nog niet aan het 2e deel van de vraagstelling gekomen maar op dit gedeelte wilde ik wel vast reageren.

Cees van der Waal heeft wel voor het overgrote deel gelijk.. Laat ik "voor geen meter" even weg laten, dan zijn er met name 2 dingen die volgens mij (totaal) niet kloppen. ???.

1. "Zo kan je dus wel gelijk de EU in een keer meepakken." wekt bij vraagtekens op. Een EU-octrooi bestaat naar mijn mening niet, een EP-octrooi wel maar die is NIET in de gehele EU geldig !!! JAMMER!!!

Het 2e punt zijn die vijf verschillen om onder een octrooi vandaan te komen. Waar komt dit sprookje in godsnaam vandaag? Eerder heb ik al getallen gehoord van 7 en 9 verschillen maar mijns inziens heeft het aantal verschillen hier niets mee te maken. Octrooien gaan om technieken en als daar genoeg verschil in zit (technisch gezien) kan men op de modificatie bescherming krijgen.

 

Ik zal eerst de rest lezen voordat ik op het geheel kan ingaan maar deze punten lijken mij redelijke misverstanden.

 

 

www.octrooicentrum.nl

Link naar reactie
  • 1

Enige kleine kanttekeningen op de antwoorden van Hans van Nijnatten.

 

t.a.v.

3. Zoals Hans zegt, het I-depot is bestemd voor het vasttellen van een datum dus eigenlijk/hoofdzakelijk voor auteursrechten. Vraag eens een folder op bij het BBIE of kijk op hun website.

 

6. Verwar patent pending niet met prioriteit! Een prioriteitsjaar duur, zoals een jaar gewoonlijk doet, 12 maanden. Patentpending kan voor de gehele aanvraagperiode duren en die kan weer voor elk land anders zijn. Ieder land heeft zijn/haar eigen octrooiwet.

 

7. Licenties hoeven niet in het octrooiregister te worden opgenomen. Veel licenties zijn hier inzelfs niet opgenomen. En als ze al opgenomen worden dan wordt er zeker niet over financien gesproken.

 

De laatste opmerking van Hans vind ik eigenlijk wel de mooiste. Je kunt een hoop antwoorden al uit de FAQ-list halen, lees die eens door en er zal je een hoop duidelijk worden en een aantal vragen besparen.

 

 

www.octrooicentrum.nl

Link naar reactie
  • 0

Wat hier precies mee bedoelt wordt weet ik niet.

 

Zolang het niet is goedgekeurd zijn de patent gegevens ook niet openbaar, en dit is een voordeel wanneer je de concurrentie voor wilt blijven. Zij hebben dan geen inzage en kunnen ook niet hetzelfde produkt/uitvinding patenteren zoland die van jou nog in behandeling is.

 

Een octrooi(aanvraag) wordt na de geheimhoudingsfase van 18 maanden gepubliceerd. In veel landen is het octrooi dan nog niet verleend maar de info toch toegangelijk.

 

 

Vaak wordt de procedure opgerekt om zo zoveel mogelijk tijd te hebben om winst maximalisatie te verkrijgen.

Wanneer het patent is toegekent en er zijn (meestal is dit wel zo) variaties op het ontwerp/uitvinding mogelijk die dan niet onder het patent vallen. Totdat de patent gegevens beschikbaar zijn zal de concurrent een risico lopen met een kopie te komen waar dan laten een patent conflict uit ontstaat.

 

Hoe ??? wordt welke ??? procedure opgerekt?

12 maanden na indiening is het prioriteitsjaar verlopen en kan je niet meer ergens anders octrooiaanvragen.

Na 18 maanden, rekenend vanaf de indieningsdatum, wordt een octrooi c.q. -aanvraag gepubliceerd. Dus niets geheimen, wel een mogelijk (/potentieel) recht.

 

 

www.octrooicentrum.nl

Link naar reactie
  • 1

Je kunt je product gerust tijdens de patentaanvraag uitbrengen, Patent Pending heet dat. Dit is een stukje wat ik snel even heb gevonden, maar het geeft je misschien een richting.

 

Vermeldt een fabrikant 'patent pending' op een product zonder dat er feitelijk een octrooiaanvraag voor is ingediend, dan is de fabrikant strafbaar.

 

Bron: http://www.patentvista.nl/intro_intellectueel_eigendom.php?c=1

 

Dit is een artikeltje dat ik gevonden heb. Een stukje uit de nieuwsbrief 81 van het AOMB van 26 jan 2010. http://aomb.m8.mailplus.nl/genericservice/code/servlet/React?encId=TUhKiIAa&actId=2179986&command=openhtml

To mark or not to mark your intellectual property?

Geregeld krijgen wij van onze cliënten vragen die betrekking hebben op het gebruik van aanduidingen als ‘patent pending’, ‘geoctrooieerd’, ‘®’, ‘™’ op hun product of in reclame-uitingen. Dergelijke vragen bereiken ons met name kort nadat ons kantoor voor de betreffende cliënt een octrooiaanvrage heeft ingediend of een merkdepot heeft verricht en deze cliënt zijn product wenst te markeren.

 

Het is inderdaad niet altijd even duidelijk wat wel en niet geoorloofd is ten aanzien van het ‘markeren’ van producten. Het getuigt in ieder geval niet van deugdelijk en netjes ondernemerschap als men maar wat roept (in de trant van: ‘pas op, want ik heb octrooi op deze machine !’) in de hoop hiermee de concurrentie af te schrikken. Dergelijke uitlatingen (op het product, in foldermateriaal of op een website) zijn zonder meer laakbaar, als de bewering niet gestaafd kan worden door bewijsstukken (kopie van het octrooischrift of van het geregistreerde merk). In een aantal landen zijn dergelijke acties zelfs strafbaar.

 

Zo kent ons buurland Duitsland in de nationale octrooiwetgeving een paragraaf, die handelt over ‘Patentberühmung’ (§ 146 PatentGesetz). Kort gezegd: iemand die op zijn produkt/verpakking/reclame-uitlatingen de indruk wekt een en ander vastgelegd te hebben in een voor Duitsland rechtsgeldige octrooi(aanvrage), moet op verzoek informatie over het betreffende Duitse recht verschaffen. Faalt deze persoon hierin, dan is per direct een schadevergoeding opeisbaar.

 

En in de V.S. heeft de Federal Circuit op 28 december 2009 in de zaak The Forest Group, Inc. v. Bon Tool Company geoordeeld, dat het gebruik van een valse, onterechte markering strafbaar is met een schadevergoeding van $ 500 per verkocht product. Het ging hier om een paar stelten voor constructie-doeleinden, die door een modificatie niet langer beschermd werd door het oorspronkelijke octrooi, maar wel met een dergelijke markering werden verkocht. Dit werd laakbaar geacht door de rechtbank met de schadevergoeding tot gevolg.

 

‘To mark or not to mark’ is inderdaad een vraag die u uzelf dient te stellen, indien u met een beschermd product commercieel wilt gaan. Voor een antwoord kunt u de vraag natuurlijk ook aan ons stellen.

 

 

Hierbij nog een laatste opmerking over dit onderwerp:

In de ROW (Rijks OctrooiWet) heeft een artikel gestaan waarin was opgenomen dat het strafbaar was als men "patent pending" op een product plaatste terwijl die niet waar was. Dit artikel is na de wetswijziging van 1995 niet meer teruggevonden in de wet. Mogelijk is het dus vervallen en daardoor niet meer van kracht. LET WEL DIT GAAT OM DE NEDERLANDSE WET. Elk land heeft een eigen octrooiwet.

 

 

www.octrooicentrum.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.