• 0

Wel of geen gastenboek?

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bovendien, het kost je (veel) extra tijd.

Net als een forum moet een gastenboek gemodereerd worden.

Of er geen schunnige, foute, discriminerende, beledigende teksten in worden geschreven.

Meestal zit je als ondernemer niet te wachten op dat soort tijdverslindende klussen, tenzij het geld oplevert ;)

Sommige dingen zijn handiger ( en leuker ) om bij te houden, zoals de administratie en het Higherlevel forum ;D

IT specialist || LinkedIn: http://linkedin.pieterreitsma.com

Link naar reactie
  • 2

Een gastenboek zou ik niet doen. Dit vergt veel onderhoud (vooral aan spammers) en komt, vind ik, niet echt professioneel over. Wil je graag aan andere klanten laten zien hoe andere klanten hun aankoop bevallen was, gebruik dan iets iets als Ekomi of Trustpilot

 

Zelf gebruik ik Ekomi. Wat zij doen is jouw klant na een x aantal dagen na aankoop een mail sturen met de simpele vraag "hoe was uw aankoop bevallen?" De klant geeft dan op de site van Ekomi een beoordeling en een korte onderbouwing/opmerking. Deze worden door Ekomi gecontroleerd op juistheid en taalgebruik. Als de beoordeling positief is wordt deze vrijgegeven.

Als de beoordeling negatief is dan kan er door jouw als webwinkel een schikking of bemiddelingsprocedure gestart worden. Als de klant akkoord gaat met de schikking dan kan de negatieve beoordeling ingetrokken worden. Op die manier kan je al je klanten tevreden houden.

Alle beoordelingen van de webshop zijn te zien op een feedback pagina en er kan een widget op je site geplaatst worden met daarin een willekeurige beoordeling van een klant en de gemiddelde beoordeling.

 

Voordelen hiervan zijn;

- De beoordelingen kunnen niet door de webwinkel zelf aangepast of geplaatst worden. Dit zie je nog wel eens bij andere sites waar men reviews over webwinkels in kan vullen. Webwinkels vullen dan soms doodleuk zelf allemaal positieve reviews in.

- De klanten worden (eenmalig) per email gevraagd om zo'n beoordeling in te vullen, en dus vullen relatief veel klanten zo'n beoordeling in.

- Dmv. bemiddeling kan je negatieve beoordelingen voorkomen

 

Nadeel is dat dit niet gratis is, de kosten zijn afhankelijk van je aantal bestellingen per maand en variëren van 39 euro tot 99 euro per maand, maar je kan het de eerste maand gratis en vrijblijvend proberen. Bij Trustpilot gelden ongeveer dezelfde prijzen, ik weet niet of je dat ook een periode gratis kunt proberen.

 

Wij merken zelf dat het veel twijfelende klanten over de streep als ze zien hoe andere klanten hun aankoop ervaren hebben. Bovendien vinden wij het zelf ook erg leuk om de op/aanmerkingen van klanten te lezen.

Link naar reactie
  • 0

Zelf gebruik ik Ekomi. Wat zij doen is jouw klant na een x aantal dagen na aankoop een mail sturen met de simpele vraag "hoe was uw aankoop bevallen?"

Heel interessant, vooral dan omdat dit wel de manier is om te achterhalen waar je als webwinkel nog aan moet werken. Wat ik me wel afvraag is hoe je dit behandelt in functie van de privacy. Je klanten krijgen een mail, informeer je hen daarvan vooraf (bijvoorbeeld bij de checkout) en vraag je hun toestemming om achteraf een evaluatie in te vullen? Kies je zelf welke emailadressen al dan niet doorgegeven worden aan Ekomi? Tenslotte geef je emailadressen door aan een derde partij, zonder dat dat echt nodig is om de bestelling te verwerken. Ik ga de website eens wat grondiger bekijken, het lijkt me echt wel wat.

Een gastenboek zou ik niet doen, ik vind het niet professioneel overkomen. Klantereviews komen iets beter over vind ik zelf, maar ik vraag me af of klanten er echt veel geloof aan hechten.

Link naar reactie
  • 0

Een gastenboek is vooral iets voor in een hotel... Als de bar dan vroeg dicht is, kan je altijd nog het gastenboek gaan lezen.

 

Dit systeem kan ook in je website-/ of webshop gebouwd worden, wanneer je een ervaren webdesigner in de arm hebt genomen. Dit vergt wel een investering, alleen de structurele kosten zijn wel veel lager. Mijn tip: Vraag eens een offerte aan bij degene waar je de webshop heb laten bouwen!

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Wat ik me wel afvraag is hoe je dit behandelt in functie van de privacy. Je klanten krijgen een mail, informeer je hen daarvan vooraf (bijvoorbeeld bij de checkout) en vraag je hun toestemming om achteraf een evaluatie in te vullen? Kies je zelf welke emailadressen al dan niet doorgegeven worden aan Ekomi? Tenslotte geef je emailadressen door aan een derde partij, zonder dat dat echt nodig is om de bestelling te verwerken. Ik ga de website eens wat grondiger bekijken, het lijkt me echt wel wat.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet exact weet hoe het zit met de privacy. Voordat ik met Ekomi begon ben ik duidelijk met hen overeengekomen dat de adressen, voor zover ze al in hun bezit kunnen komen, uitdrukkelijk nergens anders voor gebruikt worden. Ze verzekerde mij dat dit nimmer zou gebeuren. Er draait een script bij mij op de server die de unieke bestellingen controleert en ze dan na x dagen de mail stuurt.

 

Ik zal zien of ik van de week even kan uitvinden hoe het juridisch precies in elkaar zit, donderdag spreek ik iemand van hun bedrijf op de Webwinkel Vakdagen.

Link naar reactie
  • 0

Ik zal zien of ik van de week even kan uitvinden hoe het juridisch precies in elkaar zit, donderdag spreek ik iemand van hun bedrijf op de Webwinkel Vakdagen.

Juridisch gezien is dit toegestaan. In de wetgeving omtrent SPAM en telefonische acquisitie is nadrukkelijk riumte overgehouden om bedrijven toe te staan customer experience onderzoek toe te staan. Het moet wel duidelijk een reactie zijn op de gedraging van een klant (informatievraag of aankoop).

 

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.