• 0

Financiele risico's Tussenpersoon

Beste Ondernemers,

 

Ik ben bezig met het opstarten van een onderneming en met deze onderneming wil ik fungeren als tussenpersoon. Het zal dus voorlopig alleen B2B zijn.

 

Een tussenpersoon zijn brengt risico's met zich mee. Wat als mijn leverancier failliet gaat? Hoe krijg ik dan mijn geld terug en hoe krijgt mijn klant zijn geld terug? Wat als de klant zijn bestelling intrekt, terwijl jij al een bestelling hebt staan bij je leverancier?

 

Kortom veel vragen en weinig sterke antwoorden. Zouden jullie mij hierin kunnen adviseren? Zaken waarbij ik moet letten en hoe ik het risico zo laag mogelijk kan houden. IS een credit card een must hiervoor? Of zit er ook bij creditcards een addertje onder het gras wat betreft een faillissement of annuleringen? Ik ben ook theoretisch bezig me hierin te verdiepen, maar ik zou toch graag de expert aan het woord willen.

 

Een uitgebreide antwoord is totaal niet nodig (en ik betwijfel of jullie daar ook wel zin in hebben), maar een korte samenvatting naar welke gebieden ik zou kunnen kijken zou perfect zijn.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 2

Het is idd minder risicovol, maar de kans is ook groter dat je tegen een dichte deur kom te staan bij de leverancier. Of staan leveranciers vaak open voor handelsagenten?

 

Ok dank je wel! Ik zal me eens verdiepen in deze manier van handel.

Dat valt nog reuze mee. Ik weet niet op welke landen je wilt focussen. Maar veel landen staan te springen om internationaal uit te breiden. Als je ze een totaal pakket kunt bieden (transport, betaling etc..) zijn ze zeer snel geneigd om het te proberen. Je moet alleen zorgen dat de stap niet te groot is. Neem dus zoveel mogelijk uit handen. Dat kost wat tijd, maar zo bouw je wel een goede relatie op met je leverancier.

 

Succes! Voor vragen kun je me altijd een PM sturen.

 

Link naar reactie
  • 1

Ik zie ook niet direct wat je van plan bent. Ben dit later zelf ook van plan, vandaar dat ik er wel al het een en ander over weet, maar er zit een wezenlijk verschil tussen importeur of handelsagent. Aan de ene kant begrijp ik uit je verhaal dat je eigenaar wordt van de goederen, maar aan de andere kant lees ik dat je enkel bemiddelt. Want bij een handelagent is het risico wat je noemt een stuk kleiner. Je kunt al deze risico's namelijk afdekken in een agenturenovereenkomst. Ook daar is hier op het forum een hoop over te vinden.

 

ZIe net ook in je laatste post, dat je bij een gedeelte van de bestellingen gebruik wilt maken van dropshopping. Ook daar zou ik me goed over inlezen vooraleerd eraan te beginnen.,

 

Link naar reactie
  • 0

Dus je bent dan een soort groothandel en importeur?

 

Zo ja:

- hoe zit het met concurrentie?

- veel vragen die je hebt kun je in je Algemene Voorwaarden vastleggen

 

Je vraag over credit cards begrijp ik niet. Of jij er 1 nodig hebt, of dat jouw klanten er mee betalen? In het laatste geval moet je maar eens zoeken op 'merchant account credit card'.

 

Voor de risico's van failliet gaan van klant of leverancier: tja dat zijn ondernemersrisico's die je moet beperken. Helemaal afdichten zal niet lukken (er gaan nou eenmaal bedrijven failliet). In je marge moet dus een stuk risico afdekking zitten.

 

Heb je al een ondernemingsplan geschreven?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad. Ik ben dan meer een tussenpersoon/importeur. Vanwege een beperkte ruimte voor voorraad wil ik ook eigenlijk direct de bestellingen vanuit engeland doorsturen naar mijn klanten. Ik wil dit concept eigenlijk met behulp van een webshop uitvoeren. Klanten kunnen registeren en bij acceptatie online hun bestellingen doen.

 

Wat betreft concurrentie, deze zijn natuurlijk aanwezig. Maar meestal bieden deze veel hogere prijzen dan bijvoorbeeld groothandels uit het buitenland. En mochten ze dus wel concurrerend prijzen aanbieden dan is het aanbod weer erg beperkt.

 

Welke vragen kunnen dan in de algemene voorwaarden? Bestellingen annuleren?

 

Ik bedoel ermee dat ik met behulp van een creditcard de producten bestel bij de groothandel. Een credit card heeft een verzekering van 180 dagen en ik vroeg me dus af of dit bijvoorbeeld een faillissement of een dispuut met de groothandel voor een deel kan afdekken?

 

En nee ik heb nog geen ondernemingsplan geschreven. IZit ik misschien op het verkeerde forum? >;(

Link naar reactie
  • 0

Hmmm een handelsagent is ook een optie, maar hoe gaat dat in zijn werk? Op wat baseer je dan je verkooptarief?

 

Verkooptarief bepaal jij in overleg met de fabrikant/leverancier. Aan de hand daarvan bepaal je je provisie, oftewel de vergoeding voor bemiddeling. Ik zal dit als een serieuze optie beschouwen als ik jou was, aangezine hier heel wat voordelen aanzitten. Je bent bijvoorbeeld niet aansprakelijk voor schades e.d. en je bent verzekerd van betaling, aangezien je wordt betaald vanuit de fabrikant en niet van de klant. Risico's waar jij voor vreest zijn grotendeels af te dekken in de overeenkomst die je met de leverancier aangaat. Uiteraard is de 'winst' iets lager, maar die zou ik voor lief nemen.

 

Download en bestudeer dit document eens: http://www.kvk.nl/download/Modelcontract%20handelsagentuur_tcm73-125926.doc Is een basis agentuurovereenkomst. Eventueel naar wens nog aan te passen.

 

 

Philippe

Link naar reactie
  • 0

Hmmm een handelsagent is ook een optie, maar hoe gaat dat in zijn werk? Op wat baseer je dan je verkooptarief?

 

Verkooptarief bepaal jij in overleg met de fabrikant/leverancier. Aan de hand hiervan bepaal je je provisie oftewel jou vergoeding voor de bemiddeling. Ik zal dit als een serieuze optie beschouwen als ik jou was, aangezine hier heel wat voordelen aanzitten. Je bent bijvoorbeeld niet aansprakelijk voor schades e.d. en je bent verzekerd van betaling. Risico's waar jij voor vreest zijn grotendeels af te dekken in de overeenkomst die je met de leverancier aangaat.

 

Download en bestudeer dit document eens: http://www.kvk.nl/download/Modelcontract%20handelsagentuur_tcm73-125926.doc Is een basis agentuurovereenkomst. Eventueel naar wens nog aan te passen.

 

Dank je wel voor je hulp. Als handelsagent ben je een soort doorverwijzer voor een leveranier? Hoe pak je dat dan aan met een buitenlands bedrijf?

 

Dank je wel voor de links. Erg handig!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hmmm een handelsagent is ook een optie, maar hoe gaat dat in zijn werk? Op wat baseer je dan je verkooptarief?

 

Verkooptarief bepaal jij in overleg met de fabrikant/leverancier. Aan de hand hiervan bepaal je je provisie oftewel jou vergoeding voor de bemiddeling. Ik zal dit als een serieuze optie beschouwen als ik jou was, aangezine hier heel wat voordelen aanzitten. Je bent bijvoorbeeld niet aansprakelijk voor schades e.d. en je bent verzekerd van betaling. Risico's waar jij voor vreest zijn grotendeels af te dekken in de overeenkomst die je met de leverancier aangaat.

 

Download en bestudeer dit document eens: http://www.kvk.nl/download/Modelcontract%20handelsagentuur_tcm73-125926.doc Is een basis agentuurovereenkomst. Eventueel naar wens nog aan te passen.

 

Dank je wel voor je hulp. Als handelsagent ben je een soort doorverwijzer voor een leveranier? Hoe pak je dat dan aan met een buitenlands bedrijf?

 

Dank je wel voor de links. Erg handig!

Handelsagent is heel makkelijk te omschrijven: Jij brengt transacties tot stand tussen Nederlandse particuliere wederverkopers/groothandels en de buitenlandse fabrikant/leverancier. Hoe jij dat doet, moet jij weten. Als jij omzet genereert, krijg jij een percentage van de netto omzet die je boekt. Doe je niets, dan krijg je ook niets, oftewel No Cure, No Pay.

 

Handelsagent volgens Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Handelsagent

 

 

Link naar reactie
  • 0

...

En nee ik heb nog geen ondernemingsplan geschreven. IZit ik misschien op het verkeerde forum? >;(

 

Geen idee, maar dit is wel een ondernemersforum en we vinden het wel prettig als leden ook zelf laten zien wat ze zelf al uitgezocht hebben. En ook de zoekfunctie gebruiken, er is in de loop der tijden toch al aardig wat langsgekomen over importeren, agentschappen enz.

 

Ik stelde de vraag ook om te zien hoever je al bent met het uitwerken van je plannen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ik bedoelde meer, op het verkeerde gedeelte van de forum. Misschien is dit deel van het forum alleen gericht op het zoeken naar financiering.

 

De twee groothandels waarmee ik graag zaken wil doen bevinden zich in een Europees land. Ze staan bekend als de 2 grootste groothandels op het gebied van parfums in dat land. Ze hebben zowel offline als online een catalogus van producten + prijzen. Ik moet zeggen dat ik nog geen enkele groothandel in Nederland ben tegen gekomen die dezelfde grootschaligheid, prijzen en diensten levert.

 

Dit was ook de reden waarom ik eigenlijk een tussenpersoon wil worden. Gebruik maken van de grootschaligheid en prijzen van deze bedrijven. Dat was ook de reden waarom ik benieuwd was naar hoe ik mezelf voor een deel kan afdekken tegen risico's. Ik zit dus nu te twijfelen tussen een combi van importeur+dropshipper of handelsagent. Beide hebben hun nadelen en voordelen.

 

Er zijn inderdaad veel topics over import, maar ik was meer benieuwd naar wat ik kon doen tegen de risico's zoals faillissement van deze twee groothandels en/of disputen met deze 2 groothandels.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie ook niet direct wat je van plan bent. Ben dit later zelf ook van plan,

 

Ondanks deze opening, die m'n hele zondag nu al goedmaakt, ;D vind ik dat je heel goed bezig bent.

Mss zelfs wel iets te goed, zoals Fred tussen z'n regels door ook al aangeeft.

 

Anyway, voor een 17-jarige vind ik je kennis en inzicht opmerkelijk. Reus!

 

groet,

 

John

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie ook niet direct wat je van plan bent. Ben dit later zelf ook van plan,

Ondanks deze opening, die m'n hele zondag nu al goedmaakt, ;D vind ik dat je heel goed bezig bent.

Mss zelfs wel iets te goed, zoals Fred tussen z'n regels door ook al aangeeft.

 

Anyway, voor een 17-jarige vind ik je kennis en inzicht opmerkelijk. Reus!

 

groet,

 

John

 

Dat is altijd leuk om te horen natuurlijk. Zo heb je ook mijn zondag (nog) beter gemaakt. Bedankt!

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.