• 0

Hoe met BTW om te gaan met doceeractiviteiten aan buitenlanders?

Ik zit met de volgende vraag:

 

Ik ben samen met een afrikaan een business-school aan het opzetten. De bedoeling is dat mensen van buiten de EU (Afrikaanse landen) naar Nederland kunnen komen om een Managementprogramma te volgen. Het gaat in de eerste instantie uitsluitend over scholingsactiviteiten, uit te voeren in Nederland. Nu vraag ik me af hoe het met de BTW moet?

 

Moet ik BTW heffen over de cursusprijzen?

Zoja, kunnen de deelnemers (veelal vanuit hun bedrijf) die BTW terugvorderen?

Zonee, hoeven mijn leveranciers dan ook geen BTW meer te heffen voor de aan mij geleverde goederen en diensten (zoals freelance-docenten, materiaalleveranciers, etc.)

 

bedankt voorantwoorden

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

dank voor bovenstaand antwoord.... hoewel het me nog niet geheel helder is

 

Ik kan gebruik maken van de onderwijsvrijstelling i.v.m. beroepsopleidingen. Maar het hoeft niet.

 

Als ik gebruik maak van de vrijstelling hoeven de docenten geen BTW in rekening te brengen, zo begrijp ik. Maar als het gaat om, boeken, zaalhuur, catering, beamer, papier, etc. moet ik wel de BTW betalen. Als dat zo is, mag ik die dan terugvorderen?

Link naar reactie
  • 0

Dafir,

 

Als je kiest voor de vrijstelling, heb je geen aftrek van de door jou betaalde omzetbelasting (voorbelasting) aan je leveranciers . Kies je voor BTW-belast onderwijs dan heb je die aftrek wel.

 

Als BTW-belaste bedrijven je diensten afnemen, zullen ze geen problemen hebben met de door jou berekende BTW. Die kunnen ze zelf weer aftrekken. Dan kies je dus zelf voor belast onderwijs.

 

Wel ff goed die site van 'Kikker' lezen, want aan die keuze zitten wel wat haken en ogen.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Blijft lastige materie. Het probleem is dat een BTW-vrijstelling enorm op de marge gaat drukken omdat veel inkoop BTW-belast is die ik dan niet kan terugvragen. Hef ik wel BTW, dan krijgen mijn klanten te maken met aanvankelijk hogere inkoopprijzen en behoorlijke administratieve rompslomp om die BTW weer terug te vorderen. Vanuit Afrika zal dat niet makkelijk zijn en op voorhand sales bemoeilijken (zien klanten niet zitten).

 

Nu bedacht ik de volgende constructie. Mijn partner heeft een bedrijf in het betreffende land. Stel nu dat hij nu als verkoopkantoor optreedt en betalingen met eindklanten in het land zelf regelt. Vervolgens koopt hij de totale cursus in één keer in bij mij in Nederland, waarbij ik wel BTW hef. Het bedrijf van mijn Partner kan dan die BTW weer terugvorderen en ik kan BTW over ingekochte goederen en diensten in Nederland ook terugvorderen.

Voordeel: Volledige BTW-aftrek van alle partijen en verminderde administratieve rompslomp voor onze klanten.

Nadeel: Wij moeten zelf de BTW-terugvording i.v.m. levering aan buitenland regelen en voorfinancieren.

 

Is dit een valide constructie en/of zijn er nog andere oplossingen?

Link naar reactie
  • 0

Dafir,

 

Als die Afrikanen hierheen moeten komen om lessen te volgen (je oorspronkelijke idee) kost dat ook een smak geld, dus als lesgeven in Afrika een optie is, zou ik daar sowieso voor kiezen.

 

Om in je constructie mee te gaan:

Als je een dienst (kennisoverdracht) of een levering (lespakket) buiten de EU brengt, is je BTW-tarief 0 %. Dat is wat anders dan vrijgesteld. Bij 0 % heb je wél aftrek van voorbelasting en bij vrijgesteld niet.

Je partner heeft dan niets met NL-BTW te maken. Voor hem gelden dan de regels van het betreffende Afrikaanse land, m.a.w. het is dan een Afrikaanse aangelegenheid geworden.

 

Goeie oplossing, die n.m.m. alleen maar voordelen biedt.

Suc6!

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.