• 0

Goodwill bij huurcontract winkelpand

Goedenavond,

 

Ik ben bezig met het opstarten van een Italiaanse eet- en drinkwinkel. Het plan ligt er, het grootste probleem is het vinden van een geschikt winkelpand. Er is weinig tot geen mutatie in het centrum van mijn vestigingsplaats.

Nu kreeg ik van mijn makelaar een bericht dat er een grote kans dat is dat er een winkel in het centrum te huur gaat komen, die aan mijn criteria voldoet. De verhurend makelaar dient de opdracht nog te krijgen, maar heeft mijn makelaar alvast ingeseind. Ik ben bevriend met mijn makelaar, vandaar dat hij mij alvast bericht.

 

De huidige huurder zal het in eerste instantie niet op de markt zetten, de makelaar dient het vertrouwelijk te verhuren.

Mij is verteld dat ze een overnamesom wensen te hebben voor goodwill, de hoogte is nog niet bekend. Ik weet ook niet niet om welk pand het gaat, dit is nog vertrouwelijke informatie.

 

Het is dus niet zo dat ik de zaak overneem, ik huur alleen het pand en ga er een nieuwe onderneming in opstarten. Ik kan ook geen goodwill betalen voor een klantenbestand o.i.d. aangezien er nog geen winkel bestaat in het centrum zoals mijn concept. Waar betaal ik dan de goodwill voor en wat is de reden dat de huidige huurder dit vraagt? Ik dacht zelf dat dit te maken had met de locatie van de winkel (A-locatie)?

 

Is dit gebruikelijk?? ???

 

Waar zou het nog meer mee te maken kunnen hebben? De huidige winkelier is geen eigenaar aangezien mijn makelaar het heeft over 'de huidige huurder'.

 

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goodwill betaal je eigenlijk voor de overname van de klanten.

Als het echter totaal niet aansluit bij jouw klanten, is het lastig om te bepalen wat voor jou een reëele waarde is.

 

wellicht dat de 'overname-experts' daar een beter passend antwoord op weten.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me een lastig verhaal als je niet hetzelfde businessmodel gaat draaien met dezelfde klantengroep.

 

Meestal noemen ze het ook geen huur, als een pand goed is, bijvoorbeeld doordat de locatie top is e.d. dan zit dat vaak al gewoon in de huurprijs. Dus even afwachten wat er nu concreet bedoelt wordt lijkt me het beste advies omdat er simpelweg te veel ontbrekende informatie in je verhaal is.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

dag Linda

 

Als de huidige verhuurder goodwill wenst voor het doorverhuren van de winkel aan jou, dan zit er wel een addertje onder het gras. Waarschijnlijk rederneren zij dat hun 'goedlopende' winkel moet wijken voor jouw toko en dus willen ze een flink bedrag naast de huurprijs. Dat kan inderdaad zijn voor de A-locatie.

 

Echter, gebruikelijk is het allerminst! Daarbij zou rechtens ook de eigenaar van het pand dit geld moeten vangen en niet een tussenhuurder. Het lijkt erop dat ze van de eigenaar akkoord hebben voor onderverhuur aan jou, maar dat ze op slinkse wijze er wat extra geld uit willen slaan.

 

Zoals namelijk al gezegd: goodwill zit doorgaans verdisconteerd in de huurprijs. Dat geldt voor woningen, winkels en kantoorpanden.

 

Je kunt achterhalen wie de eigenaar is (wat centen richting kadaster).

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik heb inmiddels bericht van mijn makelaar:

Pand ligt op A1/A2 locatie in het centrum.

 

- Groot ca. 125-130 m2.

- Huurprijs € 2.500 ex btw per maand. (wordt ws. hoger)

- Goodwill € 15.000,-- ex btw. Dit gaan we nog wel uitonderhandelen.

 

Als 't goed is, is die goodwill dus wel voor de eigenaar. Maar waar kan die dan voor zijn?? Het is een geheel andere branche en de locatie zit overduidelijk de locatie al verrekend.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Met deze 'goodwill' en een gangbare borg, zou je misschien wel het equivalent van negen (of tien) maanden huur bij aanvang moeten betalen. Knappe starter die dat financiert.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beste Leon,

 

Dat denk ik zelf ook. Mijn makelaar geeft nu aan dat het ws. een soort overnameprijs is van sanitair, keuken, verwarming, plafond e.d. Geen kale bak met pui , maar een winkelpand voorzien van dat soort zaken. Ook een soort onderhandelingspunt om er voor de verhuurder nog wat uit te slepen. Goodwill zal dan niet het goede woord zijn in dit geval denk ik...

 

Ik ga zien waar we op uit komen. Ik vind dit bedrag eerlijk gezegd nogal hoog. Sanitair, keuken en verwarming kan ik zelf voor minder regelen.

 

Groetjes, Linda

Link naar reactie
  • 0

 

Eerst zeg je makelaar dat het goodwill is en nu is het plotseling een vergoeding voor sanitair, keuken, verwarming etc. Als iemand met zo'n flauwekul verhaal bij mij komt aanzetten is het einde oefening. Kun je niet ergens anders een pand vinden? Er staat toch genoeg leeg.

Link naar reactie
  • 0

Wat is de huidige situatie? uit het verhaal begrijp ik het volgende:

 

De eigenaar verhuurt aan de huidige huurder

De huidige huurder zoekt een nieuwe huurder?

De huidige huurder wil een bedrag hebben van de nieuwe huurder - dit kan voor van alles zijn.

 

Is het zo dat de huidige huurder wil onderverhuren / voor een indeplaatsstelling wil zorgen, waarbij het huidige huurcontract blijft gehandhaafd? Dan kan een vergoeding op zijn plaats zijn als de huur lager is dan de markthuur, maar daar is zo niet zoveel van te zeggen. let dan wel op de looptijd van de huurovereenkomst, eventuele verlengingsbepalingen en indexatiemogelijkheden.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 311 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.