• 0

Kwaliteitscontrole van textiel en electronica producten even noodzzakelijk?

Beste mensen,

 

ik wil graag textielproducten en electronica producten importeren vanuit het verre Oosten (ik denk aan China, Thailand, Vietnam en India). Omdat afnemers wantrouwend zijn over hun geleverde goederen, lijk me verstandig om kwaliteitscontroles toe te passen om het vertrouwen te winnen van afnemers en ook als marketingtool leek het mij handig.

 

Over electronica ben ik van mening dat het handig is om deze controle door een onafhankelijk persoon of bedrijf, voordat de producten vervoerd worden, te laten controleren. Hoewel dit kosten met zich meebrengt en hierdoor de kostprijs omhoog gaat, moet je de afnemers het wantrouwen (zeker omdat ik een nieuwe importeur ben) wegnemen door extra maatregelen te treffen.

 

Dit wil ook gaan doen voor textielproducten en zeker in het begin. Ik sprak een vriend hierover die goede contacten heeft met de producenten en met wie ik zou samen werken. Hij zit daar in het Oosten. Ik vertelde dat ik een extra kwaliteitscontrole in gedachten heb voordat producten verscheept worden zodat ook de afnemer gerust gesteld zal worden. Hij had een hele andere kijk op en we kwamen op onenigheden uit. Hij vond dat de afspraken over kwaliteit en eisen over de producten al in het contact staat, en ook bij kapotte goederen (tegen een bepaalde percentage) de goederen allemaal teruggestuurd kunnen worden. Ik zou dus op de producent moeten vertrouwen omdat hij goede contact mee heb en de producent betrouwbaar vindt. Daarom vond hij het onnodig om die extra controle uit te voeren voor de textielproducten en dat hierdoor sterk op de winst gedrukt wordt. Mijn idee voor textiel is eenvoudig de goederen te controleren of de kwaliteit (stof) hetgeen is wat wij voor ogen hebben voor de prijs wat wij betaald hebben en de wensen (verpakking, type, set) kloppen voor wat wij vervoerd krijgen. Uiteraard staat dit alemaal in het contract. Vooral in het begin wil ik graag voorzichtiger zijn.

 

Denk ik nou te moeilijk? Heeft electronica duidelijk een kwaliteitscontrole nodig en textiel goederen niet omdat deze minder expertise nodig heeft omdat de producten makkelijker te overzien zijn (met name de eisen en wensen)? Als we pas bij aankomst van de producten pas erachter komen dat de goederen niet in orde zijn of niet volgens de afspraak van de klant, ongeachte electronica of textiel, dan verwacht ik meer problemen. Ten eerste voor een beginnende importeur als ik ben je het vertrouwen kwijt van je afnemer. Omdat deze al moeilijk met jou in zee gaat en hoopt dat je geen problemen heb.Ten tweede komt er een hoop bij kijken al zou je alles terug moeten sturen en de producten opnieuw terugkrijgen. Het gevolg is dat er een grote kans is dat de afnemer niet meer bij jou koopt. Dus een goed begin is heel belangrijk voor de lange termijn. Maar of extra kwaliteitscontrole voor zowel electronica als textiel voor goederen uit landen als China, Thailand, Vietnam of India noodzakelijk is, is voor mij een vraag. Ik heb het idee dat afnemers over deze landen, omdat ze ook een stuk verder weg van huis zijn, voorzichtiger zijn en meer zekerheid willen hebben.

 

Graag jullie mening. En alvast harstikke bedankt!

 

Anson

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

We kunnen een lang verhaal eigenlijk heel kort maken. Alles wat je in het Verre Oosten laat produceren zou je voor levering/verscheping moeten controleren of het voldoet aande eisen die jij eraan stelt. Nietcontroleren is uiteindelijk vragen om problemen.

Laat je geen zand in de ogen strooien dat dit allemaal min contracten staat, papier is geduldig. Jouw visie op kwaliteit kan een heel andere zijn dan die van de fabrikant. Als de fabrikant al erkent dat er een probleem is wil hij misschien wel een nieuwe partij kostenloos leveren, maar misschien wil hij wel dat je de transportkosten hiervan betaald, en neemt hij de door jouw afgekeurde goederen die dan inmiddels al in je loods staan terug? En zo ja wie betaald dan bijvoorbeeld de retourverscheping. Heb je zin en tijd om daar weken over te communiceren met iemand aan de andere kant van de wereld.

Kortom kwaliteitscontrole door een onafghankelijk iemand laten uitvoeren die controleert op jouw specificaties en eisen.

Rob Groeneweg, Zakelijke dienstverlening/ Bemiddeling tussen NL / China

rob.groeneweg@xuro.nl

Xuro

Link naar reactie
  • 0

We kunnen een lang verhaal eigenlijk heel kort maken. Alles wat je in het Verre Oosten laat produceren zou je voor levering/verscheping moeten controleren of het voldoet aande eisen die jij eraan stelt. Nietcontroleren is uiteindelijk vragen om problemen.

Laat je geen zand in de ogen strooien dat dit allemaal min contracten staat, papier is geduldig. Jouw visie op kwaliteit kan een heel andere zijn dan die van de fabrikant. Als de fabrikant al erkent dat er een probleem is wil hij misschien wel een nieuwe partij kostenloos leveren, maar misschien wil hij wel dat je de transportkosten hiervan betaald, en neemt hij de door jouw afgekeurde goederen die dan inmiddels al in je loods staan terug? En zo ja wie betaald dan bijvoorbeeld de retourverscheping. Heb je zin en tijd om daar weken over te communiceren met iemand aan de andere kant van de wereld.

Kortom kwaliteitscontrole door een onafghankelijk iemand laten uitvoeren die controleert op jouw specificaties en eisen.

 

@Rob

Dankje voor je reactie. Dat dacht ik al. Want zelf ben ik een startende ondernemer en dit is dan ook mijn eerste samenwerking met deze fabrikant. Ondanks dat ik er wel op vertrouw dat de goederen goed moten zijn, wil ook alles toch een keer gecontroleerd hebben. Business moet zakelijk blijven en alles volgens de regels blijven vind ik. Daarom probeer ik het mogelijk retouneren zoveel mogelijk te vermijden.

 

Rob, weet je daarnaast hoe ik als agent zo'n partij goederen het best kan aanpakken tussen fabrikant en afnemer?

 

Scenario 1: Eerst een contract of overeenkomst afsluiten met de fabrikant in het Verre Oosten (ik neem dus geen risico van het inkopen van de producten, slechts als tussenpersoon, maar wat zal ik in het contract opnemen?). Hiermee wil ik de fabrikant aan me binden, bij elke deal en elke klant die de fabrikant via mij verkregen heeft voor een langere periode tegen een X% vergoeding. Daarna samples en productgegevens aanvragen bij de leverancier/fabrikant. Als ik met deze gegevens een afnemer weet te interesseren, hoe zal ik het contract van deze klant en deze deal moeten opstellen? Moet ik een nieuw contract maken waarbij ik aangeef dat ik een tussenpersoon ben, en X % provisie van deze verkoopprijs krijg waarvoor afnemer en fabrikant beiden moet tekenen? En mocht het zo zijn dat de afnemer tevreden is en vervolgens een tweede of derde order boekt later, dan mag dat toch niet zonder mij?

 

Scenario 2: Naar aanleiding van de samples en productgegevens van de leverancier/fabrikant ga ik op potentiele afnemers af. Als deze geinteresseerd is, ga ik dan pas een contract met de fabrikant aan? Op basis van deze manier ben ik bang dat het om éénmalige deals gaat waar ik van partij zal zijn en daarna eruit geknikkerd wordt. Stel dat de afnemer zeer tevreden is daarna, en wil zelf rechtstreeks handelen met de fabrikant dan zijn al mijn offers tevergeefs geweest indien ik bijna provisie-vrij ben gaan handelen omdat ik een lange termijn samenwerking in gedachten heb.

 

Graag je mening op welke volgorde (met fabrikant eerst, of na het vinden van een deal dan pas contract opzetten), hoe en welke voorwaarden ik het best in een agentcontract kan zetten.

 

Alvast harstikke bedankt!

 

Groeten,

Anson

Link naar reactie
  • 0

De risico's voor importeurs liggen voornamelijk in de "overdrachtsmomenten". Aanbeveling is om altijd de goederen te controleren alvorens ze het land China verlaten. Oftewel een Pre-Shipment Inspection. Gezien ik het promo / spam gehalte laag wil houden zal ik me beperken tot verwijzing naar

mod edit, spam verwijderd.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.