• 0

Analyse gevraagd van ons financieel plaatje eerste jaar

Beste lezer,

 

Samen met mijn compagnon ga ik over enkele weken een oud werkgever van me vragen of hij gelooft in ons business plan. Zonder verder exact toe te lichten wat het plan is, zou ik graag wat feedback willen hebben op ons financieel plaatje (zie bijlage).

 

Links staat een kostprijs berekening. Rechts staat een berekening voor het eerste jaar.

 

Alle kritiek is zeer welkom.

 

Roel

Financials.xlsx

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Roel,

 

Zonder enige context over de business, vind ik het erg lastig om zinnige opmerkingen te maken. Er staan veel getallen in beeld, maar zonder verhaal leeft het niet voor mij. Dit is geen plan, maar eerder een financiële bijlage voor de cijfermatige onderbouwing van je plan.

 

Drie opmerkingen over zaken die me zo opvielen:

1. 100.000 stuks het eerste jaar verkopen lijkt mij een behoorlijke opgave. Ook al kost je product 45 cent (voor de retailer) en wordt het verkocht in winkels aan consumenten, het blijft veel. Maar misschien is het helemaal niet zo lastig als ik denk dat het is;

2. Je netto salaris komt (zoals je hebt doorgerekend) per persoon uit op 8000 euro voor een jaar. Niet bepaald een vetpot;

3. Ik denk dat je pas van een gezonde business kunt spreken wanneer je met z'n tweeën werkt, er minimaal 100.000 euro marge moet zijn op de verkopen. Dat redt je pas bij minimaal een verkoop van 1 miljoen stuks en als ik stiekem doorscroll, verwachten jullie dat pas bij jaar vier.

 

Kortom, grote aantallen zijn nodig om voor jezelf rendabel te zijn en na vier jaar is nog niet echt zicht op een serieuze winst zodat een eventuele investeerder er waarschijnlijk ook niet veel brood in ziet.

 

Maar goed, plannen zijn er om aangescherpt te worden en veel succes daarmee!

 

Welk type ondernemer ben jij? doe de gratis ondernemersscan: http://www.kinsent.nl/scan

 

Twitter: http://twitter.com/wbrand

Link naar reactie
  • 0

Haal de BTW er uit. Voor de winstbepaling is die niet nodig. Dus alle prijzen ex BTW. Als je aan consumenten verkoopt moet je wel BTW in rekening brengen maar die mag je niet houden. ;)

 

Verder is me niet duidelijk of je echt een salaris rekent (is het een BV?). Als het een VOF is heb je geen salaris, maar een winstdeel per VOF partner, waarover IB betaald moet worden.

 

Met deze cijfers ga je er niet rijk van worden. Als het niet te veel tijd kost kan het een aardige extra bron van inkomsten zijn, meer niet. Of je moet inderdaad minstens 10x zoveel omzetten.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Hoi Walter en Fred,

 

Het gaat om glazen flessen uit China, geleverd aan foodbedrijven in Nederland. We hebben laatst een order van 30.000 stuks gehad, zonder dat dit veel moeite kostte. We gaan dit dus doorzetten.

 

Het getal van 100.000 is gebaseerd op 2 a 3 orders. Als het echter een enigzins serieze klant is, dan kan één order al snel oplopen tot een paar honderd duizend stuks. We laten steeds in China een mal maken, dus als een klant eenmaal klant is, dan is dat op contractbasis. Het heeft voor de klant ook weinig financieel voordeel om ineens bij een andere leverancier een mal te laten maken voor zijn flessen/potten.

 

Omdat we al een order hebben uitgeleverd (met zicht op meer ;)) zijn we vrij zeker van de kostprijsberekening aan de linkerzijde.

 

Het is nu nog een eenmanszaak. Maar we zijn bezig er een BV van te maken.

 

Ik woon in Eindhoven, en werk vanuit huis. Omdat mijn vrouw een royaal salris heeft, is 12000 euro bruto voldoende.

Robert woont in China, voor hem is 12.000 euro bruto salaris ook voldoende.

Ik begreep van jullie expert member Joost Rietveld dat je jezelf nog geen volledig salaris hoeft te betalen. Echter, mijn vraag is of 12.000 euro acceptabel is voor de belastingdienst? Of mag het minder zijn/moet het meer zijn?

 

Verder:

 

* Als ik op higherlevel zoek op notariskosten oid, dan krijg ik veel hits. Maar wat zou een goede indicatie van tijd en geld zijn? Ofwel, hoe lang duurt het gemiddeld een BV op te richten, en wat is een marktconforme prijs die een Notaris mag rekenen?

* We doen zelf de boekhouding. Echter, wat zullen de kosten van een accountant ongeveer zijn per jaar?

* Het antwoord van de BTW snap ik niet. Het is toch zo dat 'Als u een goed levert of een dienst verricht, brengt u aan uw klant btw in rekening. Dit btw-bedrag moet u afdragen aan de Belastingdienst. U betaalt zelf ook btw over diensten en goederen die u inkoopt van een ondernemer. Die btw kunt u als voorbelasting aftrekken van de btw die u bent verschuldigd over uw omzet".

* Ik heb 500euro voor company insurance gerekend? Maar met welke verzekeringen moet ik eigenlijk rekening houden? En wat kosten die gemiddeld? Hebben jullie hiermee ervaring?

* Stel, we krijgen de investeerder mee (die we nodig hebben voor werkkapitaal bij grote order, en voor expertise/netwerk). Moet hij dan ook salaris krijgen? Of mag dat altijd 0 blijven?

* Wat te doen met de ziektekosten? Voor mij? Voor Robert in China? en voor onze eventuele investeerder?

* Het klopt toch dat we geen vennootschapsbelasting hoeven te betalen als we geen winst hebben?

* Ben ik (belangrijke) kosten/belastingen/aftrekposten vergeten in het rechter gedeelte van de Excelfile?

 

 

Het begon met een vrij korte uitleg, met maar 1 vraag. En het eindigt hier met een hele berg vragen...

Ik hoop dat het niet te veel is voor jullie..

Alvast bedankt in ieder geval.

 

Roel

Link naar reactie
  • 0

Je herkent volgens mij in je kosten 19% btw bij import. Die kun je later verrekenen (of vraag een vergunning aan om deze op je OB formulier te verrekenen).

 

Je transportkosten in China en de zeevracht zijn erg hoog. Die moet je redelijk eenvoudig goedkoper kunnen krijgen. (voor 400 euro kun je in China heel veel trucken...)

 

Het gewicht aan verpakkingsmateriaal is wel erg hoog... Of verkoop je een verpakkingsmateriaal?

 

Gr

Mark

Link naar reactie
  • 0

Hai Mark,

 

Je schrijft: "Je herkent volgens mij in je kosten 19% btw bij import"... Wat bedoel je?

 

In mijn berekeing verreken ik het toch ook?

 

Die vergunning aanvragen bbij de Belastingdienst?

 

Mijn compagnon Robert werkt bij Maersk Line. Uitleg van Robert: Vwb zeevracht: Yes, in 2008, ocean freight (O/F) was terribly low so that no carrier made money but faced up to big lose everyday. Then, liners association started to reduce surplus capacity by stopping running container ships. Clearly, they would rather keep ship's operation cost down than have too much space empty floating in the sea. Understandably, O/F got increased gradually and was up to USD 1600/3200/3300 per 20'/40'/40HQ this week. Plus, world economy is upswing. After 15th Jan., it will be increased to USD 1700/3400/3500 at least as some carriers have announced. Actually, this level is what liners expect to see. But meanwhile, as the news said last week, there are still surplus capacities of 1,510,000 TEU left unused worldwide. Carriers firmly insist in continuing drawing O/F to higher level by scarifying unused capacity. Otherwise, if all the surplus capacities were put back in use too fast, then the just-increased O/F will plunge immediately. Carrier certainly do not want to shoot themselves in the foot.

 

Trucking gaat om 650 kilometer, en is incl inladen en lossen.

 

Zoals gezegd in mijn vorige post, het gaat om glas (flessen en potten). Gewicht per fles in ons voorbeeld is 495 gram x 33.000 stuks.

 

Roel

Link naar reactie
  • 0

 

...

* Het antwoord van de BTW snap ik niet. Het is toch zo dat 'Als u een goed levert of een dienst verricht, brengt u aan uw klant btw in rekening. Dit btw-bedrag moet u afdragen aan de Belastingdienst. U betaalt zelf ook btw over diensten en goederen die u inkoopt van een ondernemer. Die btw kunt u als voorbelasting aftrekken van de btw die u bent verschuldigd over uw omzet".

...

 

 

Je bent als ondernemer onbezoldigd belastingambtenaar, dat wil zeggen: je heft BTW aan je klanten en betaalt BTW aan je leveranciers en het saldo betaal je aan de fiscus. BTW heeft niets te maken met kostprijs, omzet of winst, laat dat daar dan ook buiten beschouwing.

 

Heb je de startersgids van de belastingdienst gelezen? Kun je vinden op www.belastingdienst.nl en is verplichte kost.

 

VPB betaal je over de winst. Geen winst is geen VPB.

 

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Dag Roel,

 

de meeste vragen die je stelt houden verband met elkaar. Ik snap heel goed dat je nu zoveel mogelijk kosten wil besparen en je vragen hier aan het forum wil voorleggen, maar er is teveel onbekend om die vragen te beantwoorden. Ik denk dat een uurtje investeren in een goed gesprek met een fiscaal jurist je heel veel meer richting kan geven. Want moet je wel een BV oprichten? Of misschien kan het salaris wel lager of juist hoger om fiscaal gezien voordeliger uit te zijn. Goedkoop is in dit geval echt duurkoop.

 

Overigens hoef je een investeerder geen salaris uit te keren, tenzij hij op de loonlijst staat (en dat heb je zelf in de hand). Een investeerder wil graag horen hoe en wanneer hij zijn geld kan terugkrijgen en het bijbehorende rendement.

Welk type ondernemer ben jij? doe de gratis ondernemersscan: http://www.kinsent.nl/scan

 

Twitter: http://twitter.com/wbrand

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.